Nu klinkt het alsof jij de fanboy bent. Ik zal maar even voor al je argumenten een tegenargument geven.
Ten eerste de GPU. De GPU in de iPad mini is weldegelijk krachtiger dan die in de Nexus 7.
De CPU is wel iets (maar niet veeeeel zoals jij claimt) krachtiger inderdaad (iets hogere kloksnelheid, zelfde architectuur), maar dit is NIET terug te zien in het resultaat. Ik haal de review van Tweakers.net aan: de iPad 2 (met dezelfde chip) is sneller in het laden van de frontpagina dan de Nexus 7. De Nexus 7 draaide op Android 4.1 en de iPad op iOS 4.3 uit begin 2011! Op iOS 5 is de iPad bijna dubbel zo snel en op iOS 6 volgens mij nog sneller maar daarvan kan ik geen directe nummers vinden.
Dat is dus je eerste argument waar ik het niet mee eens ben: de GPU van de iPad mini is flink krachtiger dan die van de Nexus 7. De Nexus 7's CPU is wel iets krachtiger, maar dat is niet terug te zien in de resultaten: de iPad 2 is op verouderde software nog steeds sneller.
Je tweede argument: de resolutie is hoger en da's een groot voordeel.
Ik ben het met je eens dat het wel een voordeel is dat de resolutie hoger is, en ik verwacht dan ook dat de iPad mini volgend jaar een 2048 x 1536 scherm krijgt, maar je vergeet één punt: de iPad mini is volledig compatibel met de honderdduizenden iPad specifieke apps plus nog eens honderdduizenden iPhone apps.
De Nexus 7 komt wat dat betreft nog niet eens in de buurt.
Je volgende argument: het totaal aantal items in Google Play zal binnen een jaar meer zijn dan bij iOS.
Dat kan mogelijk zijn, maar op dit moment loopt iOS nog voor. Daarnaast zijn er meer games voor iOS en komen games ook vaak eerder uit voor iOS. We hebben het over de situatie nu.
Je handzaamheid argument vind ik ook niet echt top: de iPad mini is slechts 1.5 cm breder en 2 mm langer - en een stuk dunner en lichter.
Qua houdbaarheid gaan ze dus ongeveer gelijk op.
Zoals je trouwens zegt zal hij in beide gevallen wel een goede keuze maken: het zijn allebei goede tablets.
Ik vind de iPad iets beter, jij de Nexus - dat verschil moet natuurlijk bestaan!

Deze post was dan ook eigenlijk meer een reactie op de onjuiste claim van de GPU (en vervolgens heb ik maar meteen op de ret gereageerd).
(En Bullet_NL maakt hier rare vergelijkingen: volgens analytici zal Google de Nexus 7 langer ondersteunen dan Apple de iPad mini? Analytici? Serieus? Voorlopig ga ik er vanuit dat de iPad mini 2 grote iOS updates krijgt (2 jaar software ondersteuning) zoals elke iPad heeft gehad. Apple heeft zich qua software ondersteuning al bewezen, Google minder).
SanderPS3 gaat er op zijn beurt weer iets teveel (of te sterk) op in.
Ik reageerde in mijn eerste post trouwens alleen op het game gebeuren. Ik gaf aan dat de iPad mini een krachtigere GPU heeft en dat, op dit moment in ieder geval, iOS meer echte games heeft en dat games vaak ook eerder voor iOS dan voor Android worden uitgebracht.
Het is moeilijk hier advies over te geven: de keuze is namelijk tussen een iOS tablet of een Android tablet (altijd een zwaar beladen onderwerp) en wij worden gevraagd tussen één van de twee te kiezen. De een zal voor de iPad gaan (zoals ik), de ander voor de Nexus (zoals Bullet_NL).
De beste tip die ik kan geven: probeer de twee toestellen eens uit (of in ieder geval de software zodat je weet wat je van de software kan verwachten). 
Koop vervolgens het apparaat waar jij het beste of fijnste gevoel bij hebt