Toon posts:

Nieuwe desktop samenstellen - €600-700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik wil graag een nieuwe desktop aanschaffen, maar omdat ik nou niet echt heel zeker ben over mijn computerkennis zou ik graag wat hulp willen :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

Het wordt een computer voor schoolgebruik, films kijken en natuurlijk gamen. Hierbij gaat het om spellen zoals World of Warcraft, StarCraft II, Heroes of Newerth / Dota2, PlanetSide 2 en Skyrim. Deze spellen zou ik natuurlijk op zo'n hoog mogelijke (ultra) stand willen draaien zonder al te veel problemen te hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?

De componenten voor de pc opzich zullen rond de 600-700 euro liggen, daarnaast nog een HD beeldscherm van €100-200 en dan nog muis/toetsenbord (ongeveer €60 bij elkaar).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Nee, het idee is om een totaal nieuwe computer aan te schaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik zal maar een beetje eruit gooien wat ik denk dat belangrijk is (en waarbij ik dus echt hulp nodig heb om de knoop door te hakken):

RAM: RAM is altijd vrij goedkoop hoor ik, dus hier hoef ik niet per se op te besparen. Ik ga uit van 8GB RAM (12GB is overkill denk ik?), met dan 2 x 4096MB (wat ik nu even gevonden heb: http://www.alternate.nl/h...leId=791178&className=ram)

Processor: Ik wil games op een redelijk niveau kunnen draaien, dus ik denk dat een Dual/Quad rond de 3ghz (geen overclock denk ik, ik heb gehoord dat dit de levensduur van de processor verkort en daar ben ik niet zo'n fan van). De i5 serie lijkt me daardoor het meest aantrekkelijk (wat ik nu even gevonden heb: http://www.alternate.nl/h...eId=965973&kind=pcBuilder). Bij deze processor zit een ingebouwde koeling & videokaart, maar een dedicated videokaart is denk ik verstandiger. De koeling schijnt waardeloos te zijn, is het dan mogelijk om die er af te halen/af te breken en alsnog een dedicated koeler te bestellen? Zo ja, hebben jullie goede ervaringen/suggesties?

Videokaart: Dit vind ik altijd een lastig punt, want 1GB geheugen is vaak al ruim voldoende, maar in deze klasse ligt dan een enorm prijsverschil. Wat ik vaak even doe is naar notebookcheck gaan en dan de FPS scores op bepaalde games controleren, maar dit is niet echt de meest optimale manier :P. Suggesties zijn enorm welkom.

Harddisk: 500GB moet ruim voldoende zijn, naast films en wat spellen zal er niet heel veel meer opstaan, en mocht ik ook nog meer geheugen nodig hebben, dan wordt het waarschijnlijk een externe disk van 1TB. In ieder geval, er zijn weer HEEL veel mogelijkheden met specificaties die heel erg op elkaar lijken. Waar moet je naar kijken als je een HDD koopt? Suggesties/tips?

Behuizing: Het gaat erom dat alles past, de looks ervan interesseren me niet zozeer. Als ik weet naar welke specificaties ik moet zoeken (bv. grootte), dan kies ik wel een leuke uit.

Moederbord: Ik heb totaal geen idee wat ik hier mee moet. Welk moederbord is groot genoeg? Welke sockets heb je nodig? Welke processor past in welk moederbord etc. etc. etc. etc. Met de componenten die ik beschreven heb, waar zou je dan naar moeten kijken?

OS: Dit wordt een 64 bit system (anders gebruik je de RAM na 3G niet is mij verteld). 64-bit Windows 7 Home Premium is dan de beste optie. Meningen over de bruikbaarheid van Windows 8?

Optische drives: Dit wordt waarschijnlijk een simpele waar je gewoon DVDtjes in kan stoppen en in kan branden (bv. http://www.alternate.nl/h...iveClassName=opticalDrive)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, zolang het goed werkt maakt mij het helemaal niks uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Grootte: Ik heb nu een mid tower en die bevalt uitstekend.
Geluidsniveau: Stil. Ik weet niet hoe dit verband houdt met processor & koeling, maar hij moet echt zo stil mogelijk zijn. Ook tijdens het spelen van games moet je je PC eigenlijk nauwelijks horen. Ik betaal dan liever iets meer voor een fuctionerende, stille koeling.
Energieverbruik: Zolang de energierekening niet eens met 200 euro per maand omhoog gaat, is dit niet van belang :).

Met het beeldscherm is het natuurlijk belangrijk om de computer specs volledig te benutten, ik denk dat in dit systeem een Full HD beeldscherm past? Hebbben jullie goede ervaringen met een bepaald beeldscherm? Merk maakt niet zo heel veel uit (oh, hierbij herinner ik me dat beeldschermen een soort reactie tijd hebben. I.v.m. gamen is het natuurlijk optimaal om zo min mogelijk delay te hebben!)

--------------------------------------------------------

Pricewatch:

Processor: http://tweakers.net/categ...xBnoGSjpKuSDDlUyMwNza2loA

RAM: http://tweakers.net/categ...oaKdXqKJlaIhQYwWVNlGprawE

Videokaart: http://tweakers.net/categ...FyM_OUrAyNgNzi5PwiCNekFgA (Erg vaag, maar zoals gesteld, ik weet niet precies waar ik op moet letten.)

-------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat ik hiermee een beetje een idee heb gegeven van mijn wensen, ik begrijp dat het allemaal heel vaag is en mijn excuses daarvoor. Het komt zeer waarschijnlijk enorm dom over om alles zo open te laten, maar ik heb liever een computer die het doet :D.

Als dit te vaag is en jullie willen meer specifieke informatie, dan snap ik dat natuurlijk 100%. Zijn er dan misschien topics die jullie mij adviseren te lezen?

Alvast bedankt Tweakers!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 14:05 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Welkom op GoT :w

Duik de pricewatch eens in, je kan daar de componenten uitkiezen en die in een wenslijst plaatsen.
Deze lijst vind je terug in je profiel en daar kan je een RML code genereren en die hier copy paste.

Nu is het te veel tekst zonder dat het duidelijk is om welke specifieke componenten het gaat ;).

Succes!

Ik help je wel alvast een beetje op weg.

Wat betreft de monitor, kan ik kort over zijn daar is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zilver, Zwart zo'n beetje het beste in. FullHD + IPS scherm voor heldere kleuren.
Processor: Ik wil games op een redelijk niveau kunnen draaien, dus ik denk dat een Dual/Quad rond de 3ghz (geen overclock denk ik, ik heb gehoord dat dit de levensduur van de processor verkort en daar ben ik niet zo'n fan van). De i5 serie lijkt me daardoor het meest aantrekkelijk (wat ik nu even gevonden heb: http://www.alternate.nl/h...965973&kind=pcBuilder).
Als je niet overclocked moet je geen k (unlocked multiplier) nemen. En dus voor een non k gaan. Het aantal GHz van een processor zegt geen drol, een i5 van 2,5Ghz is sneller als een Pentium 4 van 3Ghz. Een processor is irrelevant voor games, een AMD Phenom 965 draait bijvoorbeeld Medal of Honor Warfighter net zo goed als de Intel i5 3450. (zie onderaan voor de review).
Bij deze processor zit een ingebouwde koeling & videokaart, maar een dedicated videokaart is denk ik verstandiger. De koeling schijnt waardeloos te zijn, is het dan mogelijk om die er af te halen/af te breken en alsnog een dedicated koeler te bestellen? Zo ja, hebben jullie goede ervaringen/suggesties?
De koeler hoef je er niet af te breken, deze wordt er gewoon bijgeleverd en is niet ruk oid, gewoon de fansnelheid op lage toeren zetten. Maar ik kan je zeker wel een stille aan raden voor goede performance (= niet warme CPU = langere levensduur, lage RPM = stilte): pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Deze doet het erg goed en wordt goed aanbevolen in de BBG.
Videokaart: Dit vind ik altijd een lastig punt, want 1GB geheugen is vaak al ruim voldoende, maar in deze klasse ligt dan een enorm prijsverschil. Wat ik vaak even doe is naar notebookcheck gaan en dan de FPS scores op bepaalde games controleren, maar dit is niet echt de meest optimale manier :P. Suggesties zijn enorm welkom.
Voor videokaarten moet je gewoon kijken op welke hardware en instellingen de benchmarks worden gedaan. Je wilt High/Ultra en FullHD, dus moet je iig bij die games dus een kaart type vinden die dat minimaal draait.
Harddisk: 500GB moet ruim voldoende zijn, naast films en wat spellen zal er niet heel veel meer opstaan, en mocht ik ook nog meer geheugen nodig hebben, dan wordt het waarschijnlijk een externe disk van 1TB. In ieder geval, er zijn weer HEEL veel mogelijkheden met specificaties die heel erg op elkaar lijken. Waar moet je naar kijken als je een HDD koopt? Suggesties/tips?
500GB +- €50,- een SSD van 128GB (pricewatch: Samsung 830 series 128GB) €90,-- maar wel enorm veel snelheid winst! Voor data dan gewoon externe USB3.0 HDD gebruiken ervan uitgaande dat er een moederbord in komt met USB3.0 moet dat wel lukken.

Vergeet de voeding niet, dit is zo beetje het belangrijkste onderdeel voor een stabiel systeem. XFX/Seasonic/BeQuiet zijn prima dingen.

Gezien het budget zal een 450 watt voeding ruim voldoende moeten zijn.

Het OS, zit dat in dit budget? (= PC €600,- ) of erbuiten? (= PC €700,-).

Ik meld al vast dat aan de hand van deze review reviews: Medal of Honor: welke hardware heb je nodig? vrij duidelijk is dat hoogste kwaliteit draaien van games bijna alleen maar GPU afhankelijk is, muv bij bijvoorbeeld BF3 van die extreem grote maps die iets meer CPU kracht vereisen.

Hopelijk kan je hier iets mee?

[ Voor 99% gewijzigd door Quad op 04-11-2012 14:12 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry, ik zal het meteen gaan aanpassen. Ik heb net nog even de regels doorgelezen, ik zie dat ik een paar fouten heb gemaakt. Ik zal in de loop van de dag/week het topic zo veel mogelijk updaten + research doen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Even een mooi overzichtje met voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 80,10€ 80,10
1Asus M5A88-M EVO€ 81,-€ 81,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 281,20€ 281,20
1Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002, 500GB€ 51,95€ 51,95
1Antec One€ 48,93€ 48,93
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 32,95€ 32,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,58€ 15,58
1XFX Pro 550W€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,61

Dit is echt heel erg strak samen gesteld al zeg ik het zelf. Helaas geen ruimte voor een OS erbij maar hier kan je wel de genoemde games eventjes op Ultra spelen :).

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het meteen even door gaan kijken, recenties van onderdelen op zoeken en natuurlijk kijken of het past bij m'n wensen. W7 64-bit zal rond de 80 euro liggen, dus qua prijs dan op schema!

Heel erg bedankt :)

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De onderdelen die ik uitgezocht heb zijn gegarandeerd wel goed :p.

AM3+, dus mocht je ooit willen upgraden kan je straks naar een FX processor oid toe. Maar voor voornamelijk games is de 965 prima in orde.

[ Voor 51% gewijzigd door Quad op 04-11-2012 14:50 ]

nggyu nglyd

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

prima systeem van Quad.

Ik zou zelf alleen een ander mobo nemen, eentje die gewoon ATX is, puur omdat ik mATX in een ATX kast vreselijk vind staan.

AsRock heeft dan wel een leuke, de pricewatch: Asrock 970 Extreme4 is een prima ding.

People as things, that’s where it starts.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik vind mATX erg fijn met name met het inbouwen ervan. Geen ATX voor mij :p.

De Asrock is een prima ding, maar gelijk weer zo duur!

Edit: oops verwarde met de socket 1155 variant ^^
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:15:
Bedankt Quad.

Zou je deze pc in elkaar kunnen laten zetten op de website zelf (waar je alles besteld) of kan je iemand zoeken die dat voor je doet (20-30 euro ofzo)?
Tutorials zoeken, Youtube bekijken en lekker zelf proberen met een goede vriend die kennis van zaken heeft oid. Is erg leerzaam en tof om te doen.

Ik vind het bij een site bestellen altijd wel prettig natuurlijk, maar dit is erg strak gehouden waardoor je bij 3 shops zit dacht ik om de prijs goed te houden. Kan je zien als je lijstje bekijkt en kopieert naar jou toe. Bestelkosten berekenen et voila.

Meestal rekenen ze €50,00 assemblage kosten voor. Zou dan gewoon een zaterdagmiddag ervoor gaan zitten en het geld in je zak houden :).

[ Voor 86% gewijzigd door Quad op 04-11-2012 15:18 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Quad.

Zou je deze pc in elkaar kunnen laten zetten op de website zelf (waar je alles besteld) of kan je iemand zoeken die dat voor je doet (20-30 euro ofzo)?
Pagina: 1