[8] Probleem met installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-08-2020
Ik gebruik momenteel Windows 7 op mijn desktop, met Windows op de SSD en alle andere bestanden op de HDD. Ik wil graag upgraden naar W8 en heb dit gisteren ook geprobeerd. Dit lukt gewoon tot de stap "choose what to keep". Ik heb hier alleen de optie nothing, maar ik wil wel gewoon alles meenemen.
Ik ben niet zo thuis in partitions e.d. maar ik vermoed dat het komt omdat de SSD de enige bootschijf is en die wordt overschreven zeg maar, en daar staat dus alleen Windows 7 op.
Kan iemand mij hiermee helpen? Ik zou het ten zeerste waarderen. :)

Voor de duidelijkheid:

Windows 7 Ultimate 64 bit
upgrade naar Windows 8 Pro 64 bit
PC is pas een paar maanden oud en voldoet ruimschoots (voor de compleetheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:56
W8 zal zich installeren op de SSD zonder je andere bestanden aan te tasten op de HDD.

Staan al je programma's en bestanden op de HDD of enkel je bestanden en zijn de programma's geïnstalleerd op de SSD?

En zelfs al klik je op niets, als je het via die installer doet zullen alle files zich verplaatsen naar Windows.Old dus verlies je eigenlijk niets, behalve dat je al je programma's opnieuw zal moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Alle bestanden en programma's staan op de HDD ja. Windows.old weet ik ja, maar het staat nu allemaal mooi op z'n plek en ik ga niet 500Gb aan bestanden herindelen. Vraag is dus of alles op z'n oude plek blijft staan ofdat het naar Windows.old gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
Ik denk dat enkel de files op je SSD zullen verplaatst worden naar Windows.old. De andere partities/HDDs zouden in principe niet moeten aangeraakt worden. Als je het echt niet vertrouwt, ontkoppel je HDD en installeer Windows 8 op je SSD zodat je zeker bent dat er niets met je data op je HDD gebeurt. Het is dan enkel kwestie van de zaken in te stellen zodat alles weer op z'n plek staat in de explorer (bv. linken met bibliotheken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enkel de folders van Windows zelf worden naar Windows.old gezet. (Windows/Program Files/Program Data/etc)

Heb gisteren de laptop van mijn oudste dochter geugrade van de RP naar RTM en de mappen drivers/dell/etc stonden nog gewoon op de C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
Ook de map Gebruikers wordt naar de Windows.Old overgezet. De rest blijft inderdaad staan (vergeten te vermelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Ik volg het even niet meer, wat is "de rest" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alles wat niet in C:\Windows, C:\Program Files, C:\Users staat, zal blijven staan waar 't staat. De genoemde mappen verhuizen naar C:\Windows.old.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Hero Of Time schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:08:
Alles wat niet in C:\Windows, C:\Program Files, C:\Users staat, zal blijven staan waar 't staat. De genoemde mappen verhuizen naar C:\Windows.old.
Dus alles op de HDD blijft gewoon op z'n plek? Niets aan het handje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Met keep nothing worden de bestanden wel bewaard, misschien hadden ze een duidelijkere term moet kiezen, want kan me voorstellen dat dit verwarring oplevert.

How to retrieve files from the Windows.old folder

[ Voor 146% gewijzigd door Turdie op 04-11-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Blijven opgeslagen wachtwoorden, bladwijzers e.d. in chrome ook opgeslagen? Of wordt dat aan mijn Google-account gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Paws schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:35:
Blijven opgeslagen wachtwoorden, bladwijzers e.d. in chrome ook opgeslagen? Of wordt dat aan mijn Google-account gekoppeld?
Ik ken Chrome niet en heb Chrome nog nooit gebruikt, maar dat hangt er vanaf of Chrome zijn data opslaat in C:\Users\%username%\AppData opslaat of ergens anders, als hij het in AppData dan kun je het terugzetten. Maak ik denk dat je voor de zekerheid in Windows 7 ook even Backup moet maken, mocht je naderhand iets missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Ik ben er dan toch maar weer aan begonnen maar nu krijg ik de melding dat er niet genoeg ruimte vrij is op de SSD. Dit klopt, maar W7 zou toch overschreven moeten worden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Nee, niet overschreven, Windows 8 wordt er als het ware bij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
shadowman12 schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:53:
Nee, niet overschreven, Windows 8 wordt er als het ware bij gezet.
Wat kan ik dan het beste doen? C formatteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Als je C:\ formateert ben je alles kwijt zorg dan dat je een goede backup hebt gemaakt (full backup), mocht je je data willen behouden. Of zorgen dat je voldoende vrije schijf ruimte hebt voor de upgrade (20GB)

[ Voor 44% gewijzigd door Turdie op 04-11-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
shadowman12 schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:55:
Als je C:\ formateert ben je alles kwijt zorg dan dat je een goede backup hebt gemaakt.
Weet ik, maar heb ik een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Nee.
Maar je kan natuurlijk wel eerst alles van je SSD naar de HDD back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paws schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:55:
[...]

Weet ik, maar heb ik een andere optie?
Paws schreef op zondag 04 november 2012 @ 10:10:
Ik gebruik momenteel Windows 7 op mijn desktop, met Windows op de SSD en alle andere bestanden op de HDD.
Wat je wil bewaren backuppen naar die HDD?

Favorieten kan je exporteren, user folders (muziek/afbeeldingen/etc) kopiëren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Misschien een heel domme vraag, maar hoe backup ik program files e.d. naar de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Rechtsklikken op de map 'Program Files'een kopieeren kiezen uit het menu. Vervolgens maak je op de HDD een map die je back-up noemt. Je gaat in die map staan, rechtsklikt wederom en kiest dan voor 'plakken' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
RolfLobker schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:27:
Rechtsklikken op de map 'Program Files'een kopieeren kiezen uit het menu. Vervolgens maak je op de HDD een map die je back-up noemt. Je gaat in die map staan, rechtsklikt wederom en kiest dan voor 'plakken' ;)
Plakken en kopieren? Neem de leek maar weer in de maling ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Dat is niet in de maling nemen. Je vroeg hoe je de map 'Program Files' kon back-uppen. Een kopieslag is de hele essentie van een back-up.
Bedenk wel dat je weinig hebt aan een back-up van 'Program Files'. Je zal toch de applicaties opnieuw moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Program files heb ik toch al naar de HDD verplaatst een tijdje terug, dus.

Clean install maar doen dan? Als alles wat op de HDD staat toch gewoon op z'n plek blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, nee. Je geeft net aan dat er niet genoeg schijfruimte is om te kunnen installeren, wat beteken dat installeren zonder formatteren niet gaat werken. Een upgrade misschien, maar het beste is om je eigen gebruikersprofiel een backup van te maken (kopiëren/plakken) en dan een schone installatie, dus met een format, aan de slag te gaan. Ga echt heel goed te werk met je backup, neem alles over wat je kan. Beter een paar GB te veel, dan dat je straks iets mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Net weer geprobeerd te upgraden en weer vraagt 'ie om de schijf leeg te maken. Terwijl het een upgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom dus backup maken, zodat je zeker weet niets te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Als ik formatteer bedoel je? Het principe van een upgrade is dat je niks verwijderd maar vernieuwt zegmaar. Nu lijkt het wel of Windows 8 gewoon naast Windows 7 staat straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Paws schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:57:
Als ik formatteer bedoel je? Het principe van een upgrade is dat je niks verwijderd maar vernieuwt zegmaar. Nu lijkt het wel of Windows 8 gewoon naast Windows 7 staat straks.
Mja, principe is dat je naar een nieuw OS gaat met een nieuw licentie die je hebt verkregen omdat je een oude licentie al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Caelorum schreef op maandag 05 november 2012 @ 00:33:
[...]

Mja, principe is dat je naar een nieuw OS gaat met een nieuw licentie die je hebt verkregen omdat je een oude licentie al had.
Maar waarom blijft de oude OS dan nutteloos op de schijf staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paws schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:57:
Niet er naast, dan zou je ook uit beide kunnen kiezen tijdens het booten.

Omdat je upgrade wordt de oude versie in een .old map gezet, zodat je na de installatie daar nog spul uit kan halen eventueel.
Daarna met schijfopruiming kun je die map gewoon laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Ben nu een clean install aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paws
Nu kom ik erachter dat de driver voor mijn netwerkadapter het niet doet op W8. Helemaal niet aan gedacht..
Pagina: 1