Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hardware voor Hyper-V studie omgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Na wat zoeken heb ik besloten mijn vraag maar in dit subforum te plaatsen...

Situatie
Voor een van de modules van mijn SQL server studie moet ik een Hyper-V omgeving inrichten met 6 SQL servers en 3 netwerken. De minimale hardware eisen daarvoor zijn o.a. een 64 bits processor met virtualisatie ondersteuning, 80 GB HD ruimte en 8 GB memory. En omdat Hyper-V niet draait op Windows 7 is als OS Windows 8 of Windows Server 2008/2012 nodig.

Het probleem
De inrichting van een dergelijke omgeving is iets waar ik geen ervaring mee heb maar is een uitdaging die ik wel aan wil gaan. Ook de software is geen probleem, daar kan ik via TechNet wel aankomen.
Het probleem is de hardware... Mijn MacBook Pro die ik dagelijks gebruik voor ontwikkelwerk heeft weliswaar 8 GB memory maar de processor ondersteunt geen Hyper-V (is nog een core duo). Deze machine voldoet echter nog prima voor mijn dagelijks werk en ik wil hem eigenlijk nog niet vervangen.

Dus er moet wat hardware komen om de Hyper-V omgeving te kunnen plaatsen. En daar ik geen ervaring hiermee heb wil ik jullie om advies vragen. Waarschijnlijk zal het dus gaan om tijdelijke hardware die na de certificering weer de deur uit kan.

Oplossingsrichtingen
Als eerste heb ik op mijn werk nagevraagd of ze geen machine over hadden die ik kon lenen. In eerste instantie was dat geen probleem, echter nu blijkt dat ze niets beschibaar hebben... En daar baal ik erg van want ik had er min of meer op gerekend...

Dus wat nu? Opties:
  • Mac toch verkopen en nieuwe Mac of Ultrabook kopen met hoge specs >> duur en tijdrovend
  • Systeem huren. Vrij prijzig en ik heb nog geen idee hoelang ik het nodig heb
  • Systeem (nieuw of gebruikt) kopen, gebruiken voor studie en daarna weer weg doen. Ook daar leg je natuurlijk geld op toe maar goed, je moet er iets voor over hebben
En dan nu mijn vraag (eindelijk)... Wat voor systeem zou ik het beste kunnen kopen? Geheugen is goedkoop en daar kun je bij virtualisatie nooit genoeg van hebben dus daar wil ik in ieder geval voldoende van hebben. Maar wat betreft de processor? Ik weet dat ale i-series processoren van Intel Hyper-V ondersteunen alsook een groot aantal XEON processoren. Is voor mijn doel een i3 genoeg? Of zou ik toch naar een i5 of i7 moeten?

Op marktplaats zie ik een hoop aanbiedingen voor i7 systemen met 16 GB ram en 1TB disk voor ca 500 euro. Rommel of niet? Of veel teveel van het goede voor hetgeen ik nodig heb?

Hopelijk hebben jullie wat goede tips voor mij!

Groeten,
Erik

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-11 12:37
Als je slechts tijdelijk een omgeving nodig hebt, kun je ook overwegen om iets in de cloud op te zetten. Bijvoorbeeld bij Microsoft of Amazon. Wellicht dat je baas dat wil betalen ?

Verder heb ik onlangs begrepen dat je voor Client Hyper-V op Windows 8 wel een processor met SLAT (Second Level Address Translation) moet hebben, maar dat SLAT niet noodzakelijk is voor Hyper-V op Server 2008R2, Server 2012, Microsoft Hyper-V server: http://www.aidanfinn.com/?p=12679

Welke processor heb je precies ? Wellicht kan het toch met je huidige hardware.

Tevens bied Microsoft ook zogenaamde virtual labs aan, wellicht dat je daar nog wat mee kan:
http://technet.microsoft.com/en-us/virtuallabs/default

Mocht je toch iets willen kopen, kijk ook eens hier:
Zuinige ESXi Server

[ Voor 18% gewijzigd door punisher007 op 04-11-2012 10:00 ]

http://blog.bjornhouben.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn processor (Core 2 Duo P7550) via Coreinfo (http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc835722) getest en dat geeft aan dat deze geen SLAT heeft (- betekent niet aanwezig)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/5863221/ForumPics/SLAT.JPG

Maar je hebt gelijk dat dat alleen in Windows 8 benodigd is, dat had ik al eerder ergens gelezen maar was weer weggezakt... Jouw link is daar ook heel duidelijk over. Dus wellicht werkt het wel op mijn Mac. Maar dat zou dan wel vereisen dat ik Windows Server moet draaien als host OS (nu Windows 7 pro via Bootcamp).

Mmm, misschien tijdelijk een andere bootdisk erin doen en die met Windows Server installeren zodat mijn W7 install intact blijft en ik die zo terug kan zetten. Of triple boot maken, maar weet even niet of dat gaat met Bootcamp. Weer een hoop te onderzoeken dus. Maar dan nog denk ik dat een systeem ernaast makkelijker zou zijn, zeker omdat ik afhankelijk ben van mijn Mac voor mijn dagelijks werk.

De labs van MS ken ik. Ik heb er een aantal al gedaan, o.a. op TechEd. Maar ik zou toch graag een eigen omgeving willen hebben waarop ik kan spelen.

De link van de ESXi server zal ik zeker eens bekijken!

Thx!
Erik

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik draai momenteel zelf Hyper-V in W2008 R2 op een i7 maar heb dat eerder ook op een dual core E6600 en een Q6600 gedaan. Die CPU's zijn nu zo antiek dat ik me niet kan voorstellen dat jouw MacBook niet geschikt zou zijn.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:22

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, Azure is wel een goede tip. Zit sowieso ook in het studie materiaal. Ik heb net even de link bekeken en ik vraag me af of dat gaat werken. Ik heb 5 SQL Servers nodig om mirroring, clustering etc. te kunnen opzetten en testen en de site geeft aan dat er maar 1 SQL server in de free trial zit. En ik kan er ook niet uit opmaken hoeveel VM's je mag aanmaken. Misschien als ik wat meer tijd heb maar eens gewoon proberen en kijken hoever ik kom...

• punisher007
Beperkingen die ik zie met Azure:
-De Hyper-v configuratie doe je niet zelf (maar lijkt me minder relevant).
-Je krijgt maar 1 vm als free trial en ook nog beperkt qua resources, dus overige moet je dan alsnog voor betalen.

Voor wat betreft SQL server licenties. Zolang jij gewoon Windows Azure vm's aanmaakt en daar vervolgens zelf een SQL server trial versie opzet, mag dat allemaal geen probleem zijn.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even wat anders, 6 SQL Server machines op 8GB RAM? Wat dacht je van 8GB RAM per SQL Server? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• punisher007
Goed punt. Het gaat hier zover ik begrijp echter om een testomgeving waarbij ik er vanuit ga dat de load dermate minimaal is dat de performance dan ook (voor een testomgeving) te doen is.

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk... 8 GB voor 6 SQL servers is wat magertjes :+ maar het is inderdaad alleen maar om te testen zonder noemenswaardige load. Als het grotere omgevingen waren met meer transacties etc. dan zou ik ook gaan denken aan meerdere disks etc.

Off topic... waarom werkt dat plaatje onder mijn naam nu niet... heb al twee keer een goede jpeg geupload in mijn profiel ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 13:05 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DennusB schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:21:
Even wat anders, 6 SQL Server machines op 8GB RAM? Wat dacht je van 8GB RAM per SQL Server? :)
Dat valt wel mee. Het gaat puur om een studiesituatie. Daar zullen geen grote databases op gaan draaien. Maar 8GB is wel het absolute minimum. Het zal wel werken maar daar is 't ook wel mee gezegd.
Die 80GB storage is ook heel krap. Da's zo'n 12GB per machine en dat wordt heel moeilijk. Ik zou eerder op zo'n 16 a 20GB per machine rekenen.

Verwijderd

Topicstarter
downtime schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:04:
Maar 8GB is wel het absolute minimum. Het zal wel werken maar daar is 't ook wel mee gezegd.
Die 80GB storage is ook heel krap. Da's zo'n 12GB per machine en dat wordt heel moeilijk. Ik zou eerder op zo'n 16 a 20GB per machine rekenen.
Het zijn ook minium eisen 8) Als ik systeem aanschaf dan zou ik ook niet bezuinigen op geheugen en diskspace. Dat is ook allebei niet duur...

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Ik zou je huidige apparaat gebruiken en kijken naar VHD boot. http://blogs.msdn.com/b/k...boot-setup-guideline.aspx

Alternatief is iets leuks opsnorren uit Vraag & Aanbod. Een willekeurig systeem met een Core2Duo voldoet. EPT/SLAT geeft trouwens wel een behoorlijke performance winst. Dus een Xeon serie 5100,5200 of 5300 processor (Core2Duo/Core2Quad serie) is leuk als je 'm voor weinig kunt krijgen. Een SSD voor de systeemschijven van je VMs scheelt ook enorm en de 64GB SSDs worden voor een habbekrats weggegeven in V&A.

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
VHD boot heb ik ook al aangedacht maar ik vraag me af of dat werkt op een Mac. Heb er al wel het nodige over gevonden online (zeer wisselende ervaringen...) dus misschien een poging waard.

V&A had ik ook al doorgelopen maar ik wist nog niet precies wat ik zocht. Qua processor ben ik er nu wel achter dat dat niet perse high end hoeft te zijn maar een moederbord dat voldoende geheugen ondersteunt is wel handig. Had ook al wat gebruikte servers zien staan die misschien ook wel voldoen. Maar dat zijn vaak weer rack modellen en dat heb ik thuis natuurlijk niet.

@hans: bedoel je een SSD voor systeemschijf van iedere VM?

Aanvullend is er natuurlijk de volgende vraag (die ik alleen zelf kan beantwoorden...): heb ik het systeem inderdaad niet meer nodig na mijn studie of wil ik het wellicht toch houden? In het laatste geval ben ik best bereid er wat meer geld in te steken... Maar ja, dat antwoord weet ik nog niet. De afgelopen jaren heb ik prima uit de voeten gekund met mijn Mac. Daar staan 3 SQL server instances op en dat is ruim voldoende voor het nodige ontwikkel en test werk. Maar ik zou, als ik de tijd had, ook best eens wat willen spelen met een SharePoint omgeving in relatie tot Business Intelligence (mijn vakgebied). En dat trekt mijn Mac zeker niet! Lastig allemaal!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 13:47 ]

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10 12:12
Hoewel ik VMware gebruik als host, is mijn configuratie een ASUS barebone en een Thecus NAS.

De barebone heeft wel 32GB geheugen, maar een i5 3550 processor.

Daar draaien de volgende VM's op:
- AD/Exchange
- SQL2008R2
- SQL2012
- Oracle 11g
- 1x Linux met SqueezeCenter (en MySQL :))
- W2k8R2 voor RemoteLogin
- W7 Test VM

Voor studie doeleinden meer dan prima!

• hans_lenze
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:36:
V&A had ik ook al doorgelopen maar ik wist nog niet precies wat ik zocht. Qua processor ben ik er nu wel achter dat dat niet perse high end hoeft te zijn maar een moederbord dat voldoende geheugen ondersteunt is wel handig. Had ook al wat gebruikte servers zien staan die misschien ook wel voldoen. Maar dat zijn vaak weer rack modellen en dat heb ik thuis natuurlijk niet.
Meestal zijn de afgedankte game systemen goedkoop en met redelijke specs te krijgen. Een i3 530 systeem is bijvoorbeeld prima te betalen en er kan met gemak 16GB RAM in. Hij is vrij zuinig en voorzien van EPT.
@hans: bedoel je een SSD voor systeemschijf van iedere VM?
Hiermee bedoel ik dat je je host OS op een harde schijf zet, HyperV rol installeert (of zelfs HyperV server gebruikt) en een SSD toevoegt en gebruikt om de VHDs met de C: schijf van je virtuele machines op te slaan. Die zijn meestal zo'n 8GB groot dus met 64GB kun je dan prima 6 VMs snel draaien.

Dus:
HDD - fysiek OS
- VHD data schijf VM1
- VHD data schijf VM2
- VHD data schijf VM3

SSDs
- VHD OS schijf VM1
- VHD OS schijf VM2
- VHD OS schijf VM3
- VHD database schijf VM3 (omdat een snelle database ook fijn is)

Als je persee wat meer snelheid wilt voor een bepaalde VM kun je deze bewust op de SSD plaatsen en als je bijvoorbeeld een domain controller draait die toch uit z'n neus staat te eten kun je hem op de HDD plaatsen. Door Differencing Disks te gebruiken spaar je een hoop ruimte en hoef je niet steeds de hele OS installatie af te wachten als je een nieuwe VM uitrolt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus iedere VM wordt dan verdeeld in een data disk (HDD) en een OS disk (SSD)? Dus eigenlijk net als op een fysieke machine... Heeft het nut om het host OS ook op SSD te zetten of is dat niet nodig?

Dat van die differencing disks had ik ook gelezen en wordt ook in het boek aangeraden.

Een een database op een SSD is erg lekker weet ik uit ervaring (mijn Mac heeft twee SSD's en de databases draaien daar ook op).

Sorry voor al mijn beginners vragen over virtualisatie. Tot dusver ben ik alleen gebruiker van dit soort oplossingen buiten wat ervaring met Fusion en Parallels in OXS na...

• hans_lenze
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 14:48:
Heeft het nut om het host OS ook op SSD te zetten of is dat niet nodig?
Nodig is zo'n zwaar woord. Het maakt mij persoonlijk niet uit of een virtualisatie server in 1 of in 3 minuten opstart. Eenmaal opgestart levert het geen snelheidswinst meer op. Als de VMs erop maar snel zijn. Vandaar dat ik die graag op op een SSD of snelle schijfset plaats.
Sorry voor al mijn beginners vragen over virtualisatie. Tot dusver ben ik alleen gebruiker van dit soort oplossingen buiten wat ervaring met Fusion en Parallels in OXS na...
Geen probleem, je moet ergens beginnen. Qua concepten zijn Fusion/Parallels best wel vergelijkbaar. Dat HyperV onder de motorkap een type1 hypervisor is maakt niet echt uit voor de ervaring. Een VM is nog steeds een hoopje bestanden op de harde schijf. Voor de netwerken zit er nog steeds een virtuele netwerkkaart in de VMs die je zelf ergens aan moet koppelen enz.

Persoonlijk ben ik fan van VMware hypervisors omdat je daarin ook HyperV kunt virtualiseren.
Dus:
Fysieke host
| - HyperV VM1
| | - GastVM1
| | - GastVM2
|
| - HyperV VM2
| - GastVM3

Zo kun je met 1 fysieke host een volledig HyperV cluster met high availability en failover bouwen. Probeer dit absoluut niet zonder EPT/SLAT! Want dan worden de GastVMs onwerkbaar traag...

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar voor een min of meer permanente oplossing gegaan. Ik ga woensdag een gebruikte i5 2,3 Ghz Mac Mini ophalen, mijn nieuwe vriend :)
Daar gaat 16 GB ram in en een tweede disk (SSD) die gaat dienen als systeem disk voor de VM's. De data gaat dan op de tweede 7200 toeren schijf.

Dat zou genoeg moeten zijn voor de studie. En ik denk dat het voor de toekomst ook wel handig is een dedicated testbak te hebben.

En de Mac ziet er in ieder geval goed uit, kun je makkelijk kwijt en is still en erg zuinig. En bij eventuele verkoop behoudt zo'n ding zijn waarde vrij lang.

Hoop snel de rest van de spullen binnen te hebben zodat ik aan de gang kan. Eerste stap is Windows Server erop zonder Bootcamp...
Pagina: 1