Budget Game-PC CPU-upgrade (evt. nieuw moederbord en RAM)

Pagina: 1
Acties:

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Beste mensen. Ik krijg binnenkort van iemand een GTX580. Behoorlijk blij mee, ik zou met iets veel simpelers al dolgelukkig zijn na mijn HD4870 begon te sterven, maar dit is natuurlijk helemaal een flinke kaart. Echter heb ik een klein probleem: ik zit nog op een gouwe ouwe Asrock P45DE mobo icm E8400, wat toch wel een beetje zal gaan bottlenecken. Ik wil dus een nieuwe CPU. Gezien 130 euro al mijn budget zal stretchen moet ik goed nadenken wat de beste overweging zal zijn. Een Core 2 Quad aanschaffen zou de simpelste oplossing zijn, enkel de CPU vervangen. Say 80-100 euro voor een Q9xxx? Verder kan ik natuurlijk overwegen een cheap ass Sandy of Ivy Bridge te kopen, of over stappen naar een AMD CPU. In die gevallen is meteen een nieuw moederbord (en bij de Intels ook nieuw RAM, mogelijk ook bij AMD) nodig. Ik kan uiteraard wel proberen de oude hardware te verkopen, maar vooral bij het moederbord is het de vraag of nog iemand die wil. Ik zie op V&A wel een E8400 met als hoogste bod 30 euro en ook DDR2 RAM is tweedehands best prijzig (30-40 euro voor 4GB). Verkoop zou nog 60-70 euro kunnen schelen. Qua voeding kan ik veel maken, er zit een betrouwbare 650 Watter in mijn kast.

Tja, veel dingen waar ik uit kan kiezen, veel overwegingen... Wat zou de medemens doen in deze situatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 04-11-2012 02:39 ]

Verwijderd

Ik zou in de V&A kijken of je nog een upgrade setje kan vinden rond je budget en anders zou ik doorsparen tot 250 euro en dan een upgradeset kopen, en voor nu even doorbijten.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:34
Welke games speel je waarbij de e8400 niet meer voldoende is?
Indien nodig zou ik inderdaad een 2e hands Q6xxx/Q8xxx/Q9xxx kopen en verder sparen.
Met verkoop van oude zooi kun je inderdaad overstappen naar een phenom setup, single core performance ligt dan echter niet ver boven de e8400.
Een goedkope intel upgrade zou ik sowieso niet doen, dan blijf je met een dual core zitten..
Eventueel kun je nog een 2e hands i5/i7 setje opzoeken.