Vandaag heeft een oud bakbeest het vergeven. Daardoor zijn we genoodzaakt een nieuw moederbord te nemen en daarbij komen dus automatisch een nieuwe cpu, gpu en geheugen. Om ons toch het gevoel van een nieuwe pc te geven hebben we er voor gekozen om ook een nieuwe behuizing te nemen. Nu hebben we 2 systemen samengesteld. De ene met een AM3+ socket en de ander met de FM2:
AM3 Systeem
FM2 Systeem
De reden voor deze keuzes zal ik even uitleggen. In het vorige systeem zat een Samsung 830 SSD en deze willen we graag hergebruiken, vandaar dat een Sata3 aansluiting vereist is. Verder willen we het systeem voorbereiden op de toekomst, mochten we in de komende jaren een upgrade uit willen voeren. Vandaar de USB 3.0 aansluitingen en de hdmi, vga en dvi uitgangen. En tot slot de keuze voor een apu of geïntegreerde gpu omdat gamen niet aan de orde is.
Met het systeem doen we het volgende:
1. Bestanden overzetten naar usb-sticks en micro SD-kaarten
2. Office bestanden bewerken
3. Internetten
4. Youtube video's bekijken op 720p
Zoals je ziet heb ik al aardig wat research gedaan maar heb ik dus nog een aantal vragen. Zoals te zien is zijn er eigenlijk 2 verschillen in de configuraties: cpu/gpu combo en de geheugenkaarten. Door deze verschillen borrelen bij mij de volgende vragen op:
1. Wij gebruiken veel meer de cpu dan de gpu vandaar ook de keuze voor een apu of integrated gpu. Uit verscheidene artikelen trek ik de conclusie dat de apu met een hd7000 beter lijkt te presteren (in games) dan de cpu met een hd3000 gpu. Maar hoeveel kracht gaat er in de apu verloren in de cpu door de gpu? En mocht de hd7000 meer van de cpu vragen, is het dan niet beter om de integrated hd3000 gpu te nemen?
2. En in het kort, welke van de 2 geheugenkaarten is sneller of beter gezegd past beter bij zijn huidige configuratie? Het FM2 budget systeem heeft 2000mhz geheugen maar wordt deze snelheid ook gebruikt door de cpu?
AM3 Systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 965 | € 85,90 | € 85,90 |
| 1 | MSI 880GMA-E35 (FX) | € 66,35 | € 66,35 |
| 1 | LC-Power 2019MB | € 40,03 | € 40,03 |
| 1 | G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-4GBRH | € 25,82 | € 25,82 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 218,10 | |
FM2 Systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-5600K Black Edition | € 91,40 | € 91,40 |
| 1 | ASRock FM2A75 PRO4-M | € 60,95 | € 60,95 |
| 1 | LC-Power 2019MB | € 40,03 | € 40,03 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B2000C9 | € 31,01 | € 31,01 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 223,39 | |
De reden voor deze keuzes zal ik even uitleggen. In het vorige systeem zat een Samsung 830 SSD en deze willen we graag hergebruiken, vandaar dat een Sata3 aansluiting vereist is. Verder willen we het systeem voorbereiden op de toekomst, mochten we in de komende jaren een upgrade uit willen voeren. Vandaar de USB 3.0 aansluitingen en de hdmi, vga en dvi uitgangen. En tot slot de keuze voor een apu of geïntegreerde gpu omdat gamen niet aan de orde is.
Met het systeem doen we het volgende:
1. Bestanden overzetten naar usb-sticks en micro SD-kaarten
2. Office bestanden bewerken
3. Internetten
4. Youtube video's bekijken op 720p
Zoals je ziet heb ik al aardig wat research gedaan maar heb ik dus nog een aantal vragen. Zoals te zien is zijn er eigenlijk 2 verschillen in de configuraties: cpu/gpu combo en de geheugenkaarten. Door deze verschillen borrelen bij mij de volgende vragen op:
1. Wij gebruiken veel meer de cpu dan de gpu vandaar ook de keuze voor een apu of integrated gpu. Uit verscheidene artikelen trek ik de conclusie dat de apu met een hd7000 beter lijkt te presteren (in games) dan de cpu met een hd3000 gpu. Maar hoeveel kracht gaat er in de apu verloren in de cpu door de gpu? En mocht de hd7000 meer van de cpu vragen, is het dan niet beter om de integrated hd3000 gpu te nemen?
2. En in het kort, welke van de 2 geheugenkaarten is sneller of beter gezegd past beter bij zijn huidige configuratie? Het FM2 budget systeem heeft 2000mhz geheugen maar wordt deze snelheid ook gebruikt door de cpu?