Vandaag had ik een aantal problemen met mijn 3e HDD. Dit is een 750GB HD van Seagate (7200RPM). Een aantal maanden geleden had ik hem goed opgeruimd, ongeveer 600GB vrijgemaakt. Het is een oude HD, heb hem ooit kado gehad als externe schijf en na een jaar of 3, 4 heb ik hem uit de behuizing gesloopt en intern gehangen. Werkt prima. Veel oude troep, dus dat kon er mooi vanaf.
Tot ik vandaag GTA IV weer eens wilde installeren. Ik dacht dat ik mooi de vrije ruimte kon benutten op deze Seagate schijf, maar het tegendeel was waar. Halverwege de installatie begon hij opeens te miepen over niet-bestaande adressen. Ik klikte het weg, dacht dat het niks ernstigs was. 10 Minuten later kom ik er achter dat de hele schijf is verdwenen uit windows explorer
. Na een restart kwam 'ie weer terug, echter met dezelfde problemen bij de installatie van GTA IV. Jammer dan, GTA kan wel wachten. Nog een restart. Schijf kwam weer gewoon terug, maar na een uurtje (of 2 uur) was 'ie zomaar weer weg.
Ik besloot hierop maar eens een USB-stickie met GParted te downloaden en de hele zooi goed te bekijken vanuit een linux-omgeving. Ik stak de USB-Stick in de front USB-poort, die niet altijd even betrouwbaar is, maar deze gaf keurig een ''usb-connected''-geluidje. Er ontbrak alleen een USB device in Explorer. Toch maar naar de achterste poorten. Eenmaal in het donker in een USB-poort gefrummeld (dat kan lastiger zijn dan je denkt zeg, pfoe) keek ik weer naar mijn PC. Mijn muis bewoog niet, mijn toetsenbord deed niks en het hele zootje was gewoon een statisch beeld. Ik dacht dat het wel te verhelpen zou zijn met een reboot.
Het ging echter van kwaad tot erger
. In plaats van dat mijn PC geen HDD liet zien, sloot hij nu gewoon af op het moment dat de HDD opgespind was. Meteen moest ik denken aan de Tweakers stappen. Mijn waarneming: Computer reboot op het moment dat de schijfkop de platter raakt. Mogelijke oplossing: Sata & stroom uit de betreffende HD trekken. Had geen effect. Dan door naar de volgende HD. Ook geen oplossing. Met alleen mijn SSD nog aangesloten, bedacht ik me de regel om eens op te starten met zo min mogelijk rotzooi. Alleen de SSD, 1 latje ram (heb 2x4GB) en zonder enige PCI rotzooi (RAID controller, wireless kaart die ik nooit gebruik) en met de fans van de CPU koeler (corsair H100 met defecte fancontroller) losgekoppeld, probeerde ik het nogmaals. Niet te vergeten heb ik ook nog een CMOS reset uitgevoerd. Anyways, het werkte. Ik dacht meteen aan het latje RAM dat ik er uit had gehaald, en om te kijken of deze het probleem was, stopte ik de kabels weer terug in de schijven. Ja hoor, boot loop. PC gaat ongeveer 10 seconden aan, 5 seconden uit, en het hele zooitje kan weer overnieuw beginnen. Als het het RAM niet zou zijn, zou ik ook geen problemen hebben om nu weer met 1 lat RAM te booten en zonder de harddisks. Toch?
De computer dacht echter van niet. Wat ik nu ook doe, hij blijft maar rondjes maken. Het is te weinig tijd om enige tekst op mijn scherm te tonen dus ik kan niks met de BIOS. Op dit moment snapt mijn computer er niks meer van en ik snap er nog minder van. Hoe kan het in godsnaam zijn dat dit zo snel gebeurt? Lijkt me toch niet iets dat even in een dag gebeurt. Ik ben degene die mij hiermee kan helpen zeer, zeer, zeer dankbaar.
EDIT: Zal meteen ook maar even vermelden dat chrome vandaag erg traag deed bij mij met het laden van websites. Een tracert liet een stop achter mijn router zien die erg traag was, dus heb het modem gereset. Werkte prima, maar heel misschien lag het helemaal niet aan mijn modem maar aan mijn computer.
EDIT2: Had graag voltages gemeten, maar heb geen multimeter bij de hand.
EDIT3: Alle spanningen die vanaf het mobo meetbaar (V-Check points) zijn geven 0 volt aan.
EDIT4: PSU gehotwired, alle spanningen zijn OK. Ook op de 8-pins connector. Zaakje is wel heel vreemd nu
Tot ik vandaag GTA IV weer eens wilde installeren. Ik dacht dat ik mooi de vrije ruimte kon benutten op deze Seagate schijf, maar het tegendeel was waar. Halverwege de installatie begon hij opeens te miepen over niet-bestaande adressen. Ik klikte het weg, dacht dat het niks ernstigs was. 10 Minuten later kom ik er achter dat de hele schijf is verdwenen uit windows explorer

Ik besloot hierop maar eens een USB-stickie met GParted te downloaden en de hele zooi goed te bekijken vanuit een linux-omgeving. Ik stak de USB-Stick in de front USB-poort, die niet altijd even betrouwbaar is, maar deze gaf keurig een ''usb-connected''-geluidje. Er ontbrak alleen een USB device in Explorer. Toch maar naar de achterste poorten. Eenmaal in het donker in een USB-poort gefrummeld (dat kan lastiger zijn dan je denkt zeg, pfoe) keek ik weer naar mijn PC. Mijn muis bewoog niet, mijn toetsenbord deed niks en het hele zootje was gewoon een statisch beeld. Ik dacht dat het wel te verhelpen zou zijn met een reboot.
Het ging echter van kwaad tot erger

De computer dacht echter van niet. Wat ik nu ook doe, hij blijft maar rondjes maken. Het is te weinig tijd om enige tekst op mijn scherm te tonen dus ik kan niks met de BIOS. Op dit moment snapt mijn computer er niks meer van en ik snap er nog minder van. Hoe kan het in godsnaam zijn dat dit zo snel gebeurt? Lijkt me toch niet iets dat even in een dag gebeurt. Ik ben degene die mij hiermee kan helpen zeer, zeer, zeer dankbaar.
EDIT: Zal meteen ook maar even vermelden dat chrome vandaag erg traag deed bij mij met het laden van websites. Een tracert liet een stop achter mijn router zien die erg traag was, dus heb het modem gereset. Werkte prima, maar heel misschien lag het helemaal niet aan mijn modem maar aan mijn computer.
EDIT2: Had graag voltages gemeten, maar heb geen multimeter bij de hand.
EDIT3: Alle spanningen die vanaf het mobo meetbaar (V-Check points) zijn geven 0 volt aan.
EDIT4: PSU gehotwired, alle spanningen zijn OK. Ook op de 8-pins connector. Zaakje is wel heel vreemd nu
[ Voor 7% gewijzigd door BeefHazard op 04-11-2012 00:00 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED