HDD Reallocated sectors gevonden, schijf naar de haaien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408317

Topicstarter
Hallo tweakers en tweaksters,
Onlangs is m'n harde schijf "gecrashed", computer liep vast dus moest ik de startknop maar indrukken tot die stil viel. Bij het heropstarten wou m'n windows tekentje niet verschijnen dus heb ik nogmaals een "hard shutdown" moeten doen. Daarna heb ik m'n Ubuntu als dual-boot optie gekozen (altijd handig als windows eens niet mee wil werken) en een error die weergaf dat windows de HDD slecht had afgesloten en nog wat dingetjes. Dus had ik al snel door dat een deel van m'n HDD corrupt was, dan heb ik maar via een live cd van ubuntu mijn HDD compleet geformatteerd en windows 7 opnieuw geïnstalleerd. Win7 succesvol geïnstaleerd, probleem opgelost dus :)

Maar nu zegt er iemannd tegen me dat ik wel eens slechte sectoren zou kunnen hebben in m'n schijf, en jawel hoor, CrystalDiskInfo geeft me volgende waarde's:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y6I5M.png
Dus met andere woorden: mijn schijf heeft maar liefst 10 reallocated sectors (= Bad sectors). Is dit eigenlijk veel? En kan ik mijn HDD nog gebruiken of kan ie ieder moment kapot gaan? Ik heb ook gelezen dat die "reallocated sectors" door de HDD zelf vermeden worden, dus ik er in princiepe geen last van zou mogen hebben indien ik m'n schijf niet te vol schrijf, klopt dit? En zo ja tot hoever mag ik gaan? Is het überhaupt te repareren?

Voor de TL;DR'ers:
Mijn schijf heeft 10 "reallocated sectors" oftewel slechte sectoren, wat zijn dus de concrete gevolgen hiervan? Is dit aantal veel? Kan ik deze schijf nog gebruiken? Zo ja, tot hoe vol mag ik 'm schrijven?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Rienspy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je schijf heeft 0x1d18 hexadecimaal ofwel 7448 decimaal bad sectors die zijn omgewisseld (Reallocated Sector Count). Deze zijn niet langer zichtbaar, maar is een excessief groot aantal en je schijf kun je beter omwisselen.

Maar je krijgt pas problemen als je Current Pending Sector ziet, kijk altijd naar de raw value niet naar de genormaliseerde waarden. Voor 'Huidig' 'Slechtste' geldt: hoe hoger hoe beter. Als deze beneden de Drempel zakken, geldt de schijf als defect.

Scroll dus even naar onderen wat je bij Current Pending Sector ziet. Maar zelfs al is die 0 vind ik het aantal omgewisselde sectoren excessief hoog. Afschrijven deze schijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/frGNC.png
Kut :(

Dus wat gebeurt er nu? M'n HDD kan ieder moment kapotgaan?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 408317 op 03-11-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Nee, het mechanische gedeelte ziet er opzich goed uit. Het enige wat afwijkend is, is het heel hoge aantal bad sectors. Het kan zijn dat je een keer een head crash hebt gehad en een groot aantal sectoren in bepaalde tracks allemaal dood zijn, maar dat de schijf verder nog prima werkt. Toch moet je zo'n schijf als uiterst verdacht aanmerken. Ga er geen belangrijke dingen op zetten zonder zéér goede backup te hebben.

Als je geen garantie meer hebt kun je de schijf dus nog wel gebruiken. Check regelmatig de SMART of de Reallocated Sector Count is toegenomen of dat je Current Pending Sector opeens niet meer 0 ziet. In beide gevallen is dat zorgwekkend, omdat er dus telkens nieuwe bad sectoren bij komen. Dan is het eigenlijk gewoon einde verhaal.

Maar als dat nou niet zo is en het blijft maandenlang constant op 7448 bad sectors, dan kan het zijn dat je schijf nog jarenlang correct functioneert. Die 7448 bad sectors zijn omgewisselde sectoren dus zijn niet langer zichtbaar voor Windows of welk OS dan ook. Die kunnen dus geen problemen meer veroorzaken. Het draait er dus helemaal om of er nog meer bad sectoren bij komen want al één zichtbare bad sector (Current Pending Sector) kan grote problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 23:16:
Nee, het mechanische gedeelte ziet er opzich goed uit. Het enige wat afwijkend is, is het heel hoge aantal bad sectors. Het kan zijn dat je een keer een head crash hebt gehad en een groot aantal sectoren in bepaalde tracks allemaal dood zijn, maar dat de schijf verder nog prima werkt. Toch moet je zo'n schijf als uiterst verdacht aanmerken. Ga er geen belangrijke dingen op zetten zonder zéér goede backup te hebben.

Als je geen garantie meer hebt kun je de schijf dus nog wel gebruiken. Check regelmatig de SMART of de Reallocated Sector Count is toegenomen of dat je Current Pending Sector opeens niet meer 0 ziet. In beide gevallen is dat zorgwekkend, omdat er dus telkens nieuwe bad sectoren bij komen. Dan is het eigenlijk gewoon einde verhaal.

Maar als dat nou niet zo is en het blijft maandenlang constant op 7448 bad sectors, dan kan het zijn dat je schijf nog jarenlang correct functioneert. Die 7448 bad sectors zijn omgewisselde sectoren dus zijn niet langer zichtbaar voor Windows of welk OS dan ook. Die kunnen dus geen problemen meer veroorzaken. Het draait er dus helemaal om of er nog meer bad sectoren bij komen want al één zichtbare bad sector (Current Pending Sector) kan grote problemen veroorzaken.
Ok, ik zal even kijken of ze 'm bij de winkel nog willen in garantie nemen (die HDD is 'n jaar oud dus normaal gezien zou dit wel moeten lukken), ik heb ondertussen ook een SSD besteld, dus moest deze HDD ooit helemaal corrupt raken is het niet héél erg (ik bewaar toch alleen maar games en filmpjes op m'n die schijf.

In ieder geval thnx om me te helpen en voor de leerzame uitleg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
Garantie zou je kunnen krijgen maar heb je geen recht op, immers de schijf functioneert nog: met slechte sectoren wordt rekening gehouden want dit is een schijnbaar onvermijdbaar probleem bij harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ParkOverall schreef op zondag 04 november 2012 @ 06:45:
Garantie zou je kunnen krijgen maar heb je geen recht op, immers de schijf functioneert nog: met slechte sectoren wordt rekening gehouden want dit is een schijnbaar onvermijdbaar probleem bij harde schijven.
Ja ik twijfel er eerlijk gezegd ook aan of ze hem zullen accepteren, moesten ze hem weigeren dat is dat ook geen ramp, ik heb namelijke een SSD besteld. Als m'n HDD dus crashed is staan m'n belangrijkste files op mijn SSD :)

Ik draai nu in ieder geval dat CrystalDiskInfo progje constant om problemen preventief op te sporen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04

markvt

Peppi Cola

Kijk ook altijd een keer met de tools van je hdd fabrikant, soms zit CrystalDiskInfo er faliekant naast namelijk.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
markvt schreef op zondag 04 november 2012 @ 17:13:
Kijk ook altijd een keer met de tools van je hdd fabrikant, soms zit CrystalDiskInfo er faliekant naast namelijk.
Ik denk niet dat ik zulke tools erbij heb gekregen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 408317 schreef op zondag 04 november 2012 @ 17:15:
[...]

even een Hirens CD Isotje ergens weg toveren, en op een CD branden..

als de software van de fabrikant ook zegt dat t stuk is kan je gewoon garantie claimen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:13
Anoniem: 408317 schreef op zondag 04 november 2012 @ 17:15:
[...]

Het is een Samsung schijf, dus zoek anders even op de website van Samsung.com.

Moet vast wel wat te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom al die moeite met de winkel? Als je een RMA aanmaakt dan krijg je een nieuwe schijf opgestuurd. Je hebt dan een maand de tijd om de data te kopieren van de oude naar de nieuwe schijf waarna je de oude terugstuurt. De fabrikant heeft tools om een RMA aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41
Trommelrem schreef op maandag 05 november 2012 @ 07:30:
Waarom al die moeite met de winkel? Als je een RMA aanmaakt dan krijg je een nieuwe schijf opgestuurd. Je hebt dan een maand de tijd om de data te kopieren van de oude naar de nieuwe schijf waarna je de oude terugstuurt. De fabrikant heeft tools om een RMA aan te maken.
Ook bij Seagate/Samsung? Mijn ervaring met Seagate tot nu toe is dat ze eerst je harddisk uitgebreid gaan testen om er zeker van te zijn dat ie wel stuk is, om vervolgens dat ding gewoon terug te sturen als zij vinden dat de disk binnen specs nog werkt.
Heb al tig keer disks ongerepareerd retour gehad van Seagate, die stikten van de bad sectors of waren uit RAID-arrays gegooid, maar Seagate maakt vervolgens gewoon de SMART schoon en sturen dat ding retour.
Pagina: 1