Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik lees zojuist dit bericht. Maar ik moet zeggen dat ik het Apple nauwelijks kwalijk kan nemen dat ze de uitspraak voor marketing doeleinden zijn gaan gebruiken. Als je in het vonnis kijkt, bijvoorbeeld bij punten 182 en 190, dan denk ik dat marketeers bij Apple het nauwelijks beter hadden kunnen verzinnen: "Rechter vindt Apple ontwerp cooler dan Samsung". Had de rechter in dit geval niet moeten weten dat dergelijke waardeoordelen voor marketing doeleinden zouden worden gebruikt? Is het uberhaupt professioneel om een waardeoordeel in het vonnis op te nemen? De rechter zou zich volgens mij moeten beperken tot het vaststellen van afwijkende of overeenkomstige kenmerken, en op basis daarvan concluderen of de Samsungs te veel lijken op het Apple ontwerp. N.B. We hebben het dus over het Apple ontwerp en niet over een iPad, want in punt 8 wordt aangegeven dat geen van de iPads overeenkomt met het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

Hebben de rechters dan niet de formulering van de rectificatie vastgesteld?
Ik ben het overigens niet met je eens: als je in het ongelijk wordt gesteld, moet je niet via de "straf" proberen je gelijk nog te halen. Die kans heb je in de rechtzaal gehad.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KopjeThee schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:41:
De rechter zou zich volgens mij moeten beperken tot het vaststellen van afwijkende of overeenkomstige kenmerken, en op basis daarvan concluderen of de Samsungs te veel lijken op het Apple ontwerp.
De conclusie is simpel: de rechter ziet geen copyright infringement. Dat is waar het om draaide. De rechter geeft ook aan dat het "cool" niet de eigen mening is, maar die van de "informed user" (wat imo onzin is, maar goed). Dat reclamemensen daarna alleen lezen wat ze goed uitkomt, dat is nu eenmaal hun werk.

Aangaande de manier waarop Apple slim dacht te zijn, tja. Apple heeft duidelijk laten merken sch**t te hebben aan het rechterlijk oordeel door de manier waarop ze hebben geprobeerd er onderuit te komen. Als je ongelijk krijgt, dan moet je niet proberen buiten de rechtszaal proberen je gelijk te halen. Gewoon doen wat de rechter je opdraagt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De formulering van de rechter deed mij wel een beetje de wenkbrauwen fronsen. Het is wel ongebruikelijk om het zo op te schrijven. Ik denk dat (de advocaten van) Apple erg hebben gelachen ondanks het verlies. De actie van Apple kan natuurlijk niet door de beugel, dus terecht dat ze nu het deksel op de neus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
Op het moment dat Apple marketeers los liet op een rectificatie zaten ze al fout, en dat wisten ze dondersgoed. Ze zijn heus niet de eerste of laatste die een rectificatie moet plaatsen, ook in Engeland zal daar heel veel jurisprudentie en regels voor zijn om dat in goede banen te leiden, dat hoeft een rechter heus niet altijd voor te kauwen. Iedereen begrijpt dat een rectificatie niet bedoeld is als promotiemiddel maar als straf. Apple heeft zich gewoon willens en wetens misdragen en komt er met deze berisping nog genadig vanaf.

Overigens wordt met "cool" in deze context niet hetzelfde bedoelt als "cool" in het Nederlands. Er wordt bedoelt dat het simplistisch en strak is, niet een rechter zn oordeel of dat mooier ("cooler") is. Ook die selectieve quotes van Apple zijn heus geen ongeluk, het is gewoon de manier waarop dat bedrijf in elkaar steekt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment brengen de nieuwssites de laatste ontwikkelingen en tweakers en heise doen dit niet. Apple heeft u een probleem met de rechters veroordelen nu Apple tot meer stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:35
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:28:
Op het moment brengen de nieuwssites de laatste ontwikkelingen en tweakers en heise doen dit niet. Apple heeft u een probleem met de rechters veroordelen nu Apple tot meer stappen.
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Cocytus schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:42:
De formulering van de rechter deed mij wel een beetje de wenkbrauwen fronsen. Het is wel ongebruikelijk om het zo op te schrijven. Ik denk dat (de advocaten van) Apple erg hebben gelachen ondanks het verlies. De actie van Apple kan natuurlijk niet door de beugel, dus terecht dat ze nu het deksel op de neus krijgen.
't Is Engeland hoor. In Nederland zou zo'n uitspraak echt niet kunnen, maar in Engeland kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cool is gewoon koel/koud, een koud ontwerp (geen fratsen, denk aan een ontwerp van een rechthoek met afgeronde hoeken zonder verdere tierelantijnen). Een rechter spreekt geen straattaal.

Dat Apple daar een beetje de popi-jopi mee gaat uithangen door er een andere betekenis aan te geven (de betekenis waar 99 procent van hun gebruikers aan denkt) is een leuke grap. Maar met sommige dingen moet je geen grappen uithalen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nu eenmaal een zaak naar Engels recht, beoordeeld door een alleenzittende rechter, en Engelse rechters hebben de neiging de zaak altijd nogal 'populair' op te schrijven; minder zakelijk dan rechters op het continent doen, het is veel meer een feitelijke waardering naar de eigen mening van de rechter, veel minder een toetsing aan objectieve wettelijke maatstaven.

Als je die laatste zin ('they are not as cool') leest in het verband van de alinea's 188-190, dan snap je ook dat met 'cool' de rechter geen waarde-oordeel heeft willen gebruiken, maar simpelweg een beschrijving.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:44:
minder zakelijk dan rechters op het continent doen, het is veel meer een feitelijke waardering naar de eigen mening van de rechter, veel minder een toetsing aan objectieve wettelijke maatstaven.
Nu is dit ook wel een deel van het recht wat het meest subjectief is van al het recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:44:
Het is nu eenmaal een zaak naar Engels recht, beoordeeld door een alleenzittende rechter, en Engelse rechters hebben de neiging de zaak altijd nogal 'populair' op te schrijven; minder zakelijk dan rechters op het continent doen, het is veel meer een feitelijke waardering naar de eigen mening van de rechter, veel minder een toetsing aan objectieve wettelijke maatstaven.

Als je die laatste zin ('they are not as cool') leest in het verband van de alinea's 188-190, dan snap je ook dat met 'cool' de rechter geen waarde-oordeel heeft willen gebruiken, maar simpelweg een beschrijving.
Hier zit wel een kern van waarheid in (vaak "ik vind dat...", "het overtuigt mij niet dat..." in plaats van "het is niet...", "het is niet overtuigend dat..."), maar dit is toch wel ongebruikelijk. Ik vind het ook niet zo heel duidelijk dat "cool" niet gebruikt is in de informele zin van het woord:
182. The extreme simplicity of the Apple design is striking. Overall it has undecorated flat surfaces with a plate of glass on the front all the way out to a very thin rim and a blank back. There is a crisp edge around the rim and a combination of curves, both at the corners and the sides. The design looks like an object the informed user would want to pick up and hold. It is an understated, smooth and simple product. It is a cool design.
The informed user's overall impression of each of the Samsung Galaxy Tablets is the following. From the front they belong to the family which includes the Apple design; but the Samsung products are very thin, almost insubstantial members of that family with unusual details on the back. They do not have the same understated and extreme simplicity which is possessed by the Apple design. They are not as cool. The overall impression produced is different.
Ik vind het heel goed te verdedigen dat "cool" hier wordt gebruikt in de zin van "In fashion, part of or fitting the in-crowd". Er zijn andere definities die passen ("cool" in de zin van klinisch, of afstandelijk), maar zeker in de eerste alinea, gelet op de zin daarvoor, ligt dat minder voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig hoe we dat dan verschillend kunnen lezen, het eerste wat bij mij opkwam bij het lezen van die zin was een 'koel' design, in de zin van understated en strak, niet 'cool' in de zin van The Fonz :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 09:24 ]

Pagina: 1