Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yendis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-02 21:15
Ik heb sinds korte tijd een nieuw moederbord; de Asrock 970 Extreme3

Nu heb ik mijn oude harde schijven nog steeds in het systeem zitten. Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. De schijven zijn:
1 x Western Digital Velociraptor
2 x Samsung Spinpoint F1

Alle schijven hebben het dus altijd prima gedaan. Het nieuwe moederbord ziet de WD schijf nog prima (hier staat Windows op). De Samsung schijven worden bij het opstarten niet meer herkend, en deze kan ik dus ook niet benaderen in Windows.

Het vreemde is dat wanneer de computer 2-3 uur heeft aangestaan, Windows ineens met de melding komt dat er twee nieuwe schijven zijn gevonden. Ik kan er dan naar lezen en schrijven en alles lijkt goed te werken. Ik heb een van de schijven aangesloten op de SATA- en power-kabel van de WD schijf en ook dan wordt de schijf niet herkend (andersom wordt de WD wel herkend met de kabels van de samsung schijf).

Ik heb wel iets gelezen over spin up time van de harde schijf en een eventuele delay in de startup zodat de schijf meer tijd krijgt maar ik lijk zoiets niet in te kunnen stellen in mijn bios.

Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je de s-ata kabels al eens vervangen want het lijkt er sterk op dat daar iets mis mee is en het best kan dat ie na 2 uur wel werkt doordat de kabels wat opgewarmt zijn. Vermoedelijk dus een of ander slecht contact of breuk in een van je kabels die door de warmteontwikkeling weer contact maken.

Dus wil je er zeker van zijn zal je toch die s-ata kabels moeten vervangen en ook eens kijken of wel alle connectoren op het moederboard goed zijn ingeplugged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Probeer de extra hd's 1 voor 1, misschien storen ze op elkaar.
Probeer andere poorten.
Probeer andere controller.

Warmte ontwikkeling, check alle kabels ook al denk je dat het goed zit.
Heb je het moederbord goed ingebouwd, onder spanning, door de warmte dat het dan misschien wel werkt.

Wordt de hd gezien in de bios?
Wordt de hd direct na het booten gezien door windows, bij het partitie gedeelte, waar je kunt formateren(ben even naam kwijt).

Andere voeding proberen?
Stroom al gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde schijven zijn geen processor, moederbord of geheugen, maar opslagmedia.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yendis
Ik heb een van de Samsung harde schijven los aangesloten (de andere twee dus niet aangesloten).. deze wordt niet door de bios gezien. Ik heb dit geprobeerd met de SATA en stroom kabel van de harde schijf waar ik normaal gesproken van boot dus deze kabels werken normaal gesproken goed.

Ik had zelf eigenlijk het idee dat het probleem waarschijnlijk bij het moederbord ligt, omdat de schijven op mijn vorige (inmiddels defecte) moederbord prima werkten - alle drie hdd's dus.

De Samsung schijven zijn dus al geprobeerd met verschillende SATA en stroom kabels, en ook op verschillende aansluitingen op het moederbord. Aangezien ze na enkele uren wel herkend worden ligt het probleem niet bij de harde schijven zelf lijkt me. Wanneer ze eenmaal herkend zijn worden ze bij een restart ook in de bios gezien, maar als de pc even uit heeft gestaan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
In de manual van je moederbord staan foto's, daar staat ergens initialization op fast, dit is volgens mij zoiets als wachten op hardware, dus check je bios goed.

Bios update misschien?

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 04-11-2012 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yendis
Ik heb de bios geupdate. In de nieuwe versie is fast boot toegevoegd maar die staat uit.

Probleem is er nog steeds. Misschien moet ik proberen de firmware van de hdd's te updaten.

• yendis
Mocht iemand hetzelfde probleem hebben, ik heb het "opgelost" met deze SATA controller:
pricewatch unsorted: StarTech.com 2 Port PCI Express Internal SATA Controller Card - Storage controller (RAID) - SATA-300 - 300 MBps - RAID 0, 1, JBO

Hierdoor worden de harde schijven direct herkend.
Pagina: 1