Inleiding
Mijn huidige toestel is een pricewatch: Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Blauw (in mijn bezit sinds 7-2011) en ik ben er eigenlijk heel tevreden over, op een ding na, en dat zijn de prestaties. Vorig jaar, toen er nog geen ICS en Jelly Bean bestond, was het nog redelijk, maar inmiddels is 512MB RAM en een Snapdragon S2 meer iets voor de budgetklasse. Sinds ik Jelly Bean draai is het visueel nog wel draagbaar, maar ik kan absoluut niet meer multitasken met zware apps (games, browser), het OS heeft standaard gewoon al teveel RAM nodig.
Daarnaast ben ik een vrij fanatieke Android-tweaker.

Ik wil kleiner!
Eisen
Best wel wat, maar als het simpel was had ik geen advies nodig.Onderstreepte punten zijn dealbreakers.
Belangrijke opmerking is verder dat ik niet acuut op zoek ben naar een nieuw toestel, het mag ook best nog een halfjaar duren, maar het kan geen kwaad om eens de mening van anderen te horen.
*Hoewel ik eerst net als iedereen Apple maar uitlachte over de iPhone 5 en de op het oog kleine evolutie, heb ik nu erg veel respect ervoor gekregen. Krachtige hardware vraagt meer ruimte en een grotere batterij, en de Android-fabrikanten vergroten het hele toestel maar en doen ons met de enorme schermen denken dat dit een vooruitgang is. Apple ontwikkelt gewoon een nieuwe processor-architectuur maakt vergroot het totale teostel-volume nauwelijks. De afgeronde hoeken vindt ik niks, maar verder had ik er graag Android op gezien.
Mijn huidige toestel is een pricewatch: Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Blauw (in mijn bezit sinds 7-2011) en ik ben er eigenlijk heel tevreden over, op een ding na, en dat zijn de prestaties. Vorig jaar, toen er nog geen ICS en Jelly Bean bestond, was het nog redelijk, maar inmiddels is 512MB RAM en een Snapdragon S2 meer iets voor de budgetklasse. Sinds ik Jelly Bean draai is het visueel nog wel draagbaar, maar ik kan absoluut niet meer multitasken met zware apps (games, browser), het OS heeft standaard gewoon al teveel RAM nodig.
Daarnaast ben ik een vrij fanatieke Android-tweaker.
Ik wil kleiner!
Eisen
Best wel wat, maar als het simpel was had ik geen advies nodig.Onderstreepte punten zijn dealbreakers.
- Android zonder enige twijfel, ik heb de lancering van iOS 6 en WP8 goed gevolgd, maar allebei vindt ik het minder dan Android voor mijn gebruik. iOS veel te gesloten en statisch*, WP8 heeft een goede basis, maar dingen als multitasking en notificaties zijn nog ondermaats. Ook te weinig keus in toestellen.
- Maximaal €400, sterke voorkeur voor rond de €300
- Bootloader moet zonder gevaar voor bricken te unlocken zijn
- Developer support (liefst MIUI, maar CM10 is ook goed, dan port ik het zelf)
- Voor zover ik kan beoordelen hebben de Qualcomm SoC's meestal de best werkende custom ROM's, in tegenstelling tot Exynos en Tegra chips
- Minimaal 250ppi scherm
- Geen OLED
- Dual-core (eventueel quad-core)
- Zo klein mogelijk formaat, huidige telefoon vindt ik perfect, mag ook 3,5", maximaal 4,3" (richtlijn, hangt ook van buitenmaten af)
- Micro SD kaart of minimaal vrij bruikbaar 16GB intern geheugen
- Goede camera (hoeft niet 8MP te zijn, zie bijv. iPhone 4) ik ben tevreden met de Exmor R sensor van de Neo, maar het kan beter, wil er niet op achteruitgaan.
- Ik heb een hekel aan het identiteitloze en (IMO!) gekopiëerde design van de Galaxy-telefoons, voorkeur voor design van de Xperia NXT lijn en eigenlijk alles van LG), HTC ben ik neutraal over
- Batterijduur is niet echt een issue, ik kan meestal gedurende de hele dag opladen, maar verwisselbare batterij en/of minimaal 12 uur normaal gebruik zou fijn zijn.
- Aantrekkelijk design (zie voorbeelden hieronder)
- Sony Xperia SX (wit) - Mijn ideale telefoon qua hardware,maar te duur, weinig developer support. Moet geïmporteerd worden uit Japan.
- pricewatch: Sony Xperia S Wit - te groot, zorgen over de snelheid bij volgende Android versies, wel goede developer support, mooi design
- pricewatch: Sony Xperia U Wit - Slechts 4GB intern geheugen, camera matig, mooi design
- nieuws: LG kondigt Optimus G-smartphone met quadcore-Snapdragon-soc aan - Zeer goede prestaties en prima design, maar veel te groot. Ook te duur.
- pricewatch: Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium - Rationeel gezien de perfecte keus, maar ik vindt dit toestel niet mooi en te groot
- pricewatch: LG Optimus 4X HD Wit - Qua hardware echt bang for buck, maar weer te groot, Tegra chip en bootloader schijnt nogal een issue te zijn
- pricewatch: Google Nexus 4 16GB Wit, Zwart - Scherm is te groot, zeer waarschijnlijk ook te duur in NL. Qua design veel mooier dan de Galaxy Nexus wat mij betreft.
- Xiaomi MI-two - Net wat te groot eigenlijk, moet uit China gehaald worden (maar heb daar connecties), lastig verkrijgbaar (onlangs 50.000 exemplaren binnen 2,5 minuut uitverkocht). MIUI ROM is voor mij een pluspunt net als de toekomstbestendige hardware.
Belangrijke opmerking is verder dat ik niet acuut op zoek ben naar een nieuw toestel, het mag ook best nog een halfjaar duren, maar het kan geen kwaad om eens de mening van anderen te horen.
*Hoewel ik eerst net als iedereen Apple maar uitlachte over de iPhone 5 en de op het oog kleine evolutie, heb ik nu erg veel respect ervoor gekregen. Krachtige hardware vraagt meer ruimte en een grotere batterij, en de Android-fabrikanten vergroten het hele toestel maar en doen ons met de enorme schermen denken dat dit een vooruitgang is. Apple ontwikkelt gewoon een nieuwe processor-architectuur maakt vergroot het totale teostel-volume nauwelijks. De afgeronde hoeken vindt ik niks, maar verder had ik er graag Android op gezien.