Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-11 19:49
Inleiding
Mijn huidige toestel is een pricewatch: Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Blauw (in mijn bezit sinds 7-2011) en ik ben er eigenlijk heel tevreden over, op een ding na, en dat zijn de prestaties. Vorig jaar, toen er nog geen ICS en Jelly Bean bestond, was het nog redelijk, maar inmiddels is 512MB RAM en een Snapdragon S2 meer iets voor de budgetklasse. Sinds ik Jelly Bean draai is het visueel nog wel draagbaar, maar ik kan absoluut niet meer multitasken met zware apps (games, browser), het OS heeft standaard gewoon al teveel RAM nodig.
Daarnaast ben ik een vrij fanatieke Android-tweaker.

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/ilMxWqsWGvjCJ.PNG
Ik wil kleiner!

Eisen
Best wel wat, maar als het simpel was had ik geen advies nodig.Onderstreepte punten zijn dealbreakers.
  • Android zonder enige twijfel, ik heb de lancering van iOS 6 en WP8 goed gevolgd, maar allebei vindt ik het minder dan Android voor mijn gebruik. iOS veel te gesloten en statisch*, WP8 heeft een goede basis, maar dingen als multitasking en notificaties zijn nog ondermaats. Ook te weinig keus in toestellen.
  • Maximaal €400, sterke voorkeur voor rond de €300
  • Bootloader moet zonder gevaar voor bricken te unlocken zijn
  • Developer support (liefst MIUI, maar CM10 is ook goed, dan port ik het zelf)
  • Voor zover ik kan beoordelen hebben de Qualcomm SoC's meestal de best werkende custom ROM's, in tegenstelling tot Exynos en Tegra chips
  • Minimaal 250ppi scherm
  • Geen OLED
  • Dual-core (eventueel quad-core)
  • Zo klein mogelijk formaat, huidige telefoon vindt ik perfect, mag ook 3,5", maximaal 4,3" (richtlijn, hangt ook van buitenmaten af)
  • Micro SD kaart of minimaal vrij bruikbaar 16GB intern geheugen
  • Goede camera (hoeft niet 8MP te zijn, zie bijv. iPhone 4) ik ben tevreden met de Exmor R sensor van de Neo, maar het kan beter, wil er niet op achteruitgaan.
  • Ik heb een hekel aan het identiteitloze en (IMO!) gekopiëerde design van de Galaxy-telefoons, voorkeur voor design van de Xperia NXT lijn en eigenlijk alles van LG), HTC ben ik neutraal over
  • Batterijduur is niet echt een issue, ik kan meestal gedurende de hele dag opladen, maar verwisselbare batterij en/of minimaal 12 uur normaal gebruik zou fijn zijn.
  • Aantrekkelijk design (zie voorbeelden hieronder)
Eigen suggestiesIk denk dat jullie het probleem wel zien.

Belangrijke opmerking is verder dat ik niet acuut op zoek ben naar een nieuw toestel, het mag ook best nog een halfjaar duren, maar het kan geen kwaad om eens de mening van anderen te horen.

*Hoewel ik eerst net als iedereen Apple maar uitlachte over de iPhone 5 en de op het oog kleine evolutie, heb ik nu erg veel respect ervoor gekregen. Krachtige hardware vraagt meer ruimte en een grotere batterij, en de Android-fabrikanten vergroten het hele toestel maar en doen ons met de enorme schermen denken dat dit een vooruitgang is. Apple ontwikkelt gewoon een nieuwe processor-architectuur maakt vergroot het totale teostel-volume nauwelijks. De afgeronde hoeken vindt ik niks, maar verder had ik er graag Android op gezien.

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
De Xiaomi Mi2 zou ik zeggen, als je die te pakken kan krijgen.

• HallonRubus
Oké ik heb alles opnieuw bekeken en ondertussen zijn er ook wel kleine dingen veranderd in smartphoneland. Ik overweeg nu toch om misschien een WP8 te nemen, aangezien de Androidtoestellen in minder dan een jaar al verouderd zijn, en ik toch wel minstens 2 jaar een telefoon wil gebruiken (gewoon los kopen, geen abo). De eerste genearatie WP7 toestellen is bijvoorbeeld niet veel minder dan de laatste WP7 toestellen.

Punt van zorg blijft dat ik er voor de aankoopprijs van mijn huidige toestel (€350) sowieso op achteruit ga, vaak qua camera, schermresolutie of support.

Schermgrootte: max. 4.3"
Camera: minimaal 8MP (zijn meestal redelijke camera's dan)
Prijs: maximaal €400~

Welke ik overweeg (ik kan nog wel een tijdje wachten tot de prijs in de buurt van €400 komt*):
pricewatch: HTC Windows Phone 8X Rood
pricewatch: Sony Xperia V Wit
pricewatch: Nokia Lumia 820 Wit

Over de Nokia is nog maar weinig bekend, de resolutie is aan de lage kant, maar itt tot de HTC 8S heeft deze wel een 8MP camera.
Op Android is er werkelijk niets anders wat aan mijn eisen voldoet, op zich is de Xperia V een prachtig toestel, maar ik twijfel aan nog 2 jaar Android. Als ik zo de geruchten bijhoudt worden de schermen alleen maar groter (topmodellen met 5" scherm).
Van het vorige lijstje laat ik alleen de Xperia SX staan, maar $800 ga ik niet uitgeven aan een telefoon...

Leest er toevallig iemand mee die ook volledig los is gegaan op XDA, maar nu WP overweegt of heeft gebruikt? Ik ben echt heel benieuwd naar ervaringen.

*Lijkt misschien nogal doelloos om nu dan al te gaan vergelijken, maar de schermen worden alleen maar groter en dan hoeft het ook geen inpulsbeslissing te worden ;).

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:38
sdk16420 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:07:
Oké ik heb alles opnieuw bekeken en ondertussen zijn er ook wel kleine dingen veranderd in smartphoneland. Ik overweeg nu toch om misschien een WP8 te nemen, aangezien de Androidtoestellen in minder dan een jaar al verouderd zijn, en ik toch wel minstens 2 jaar een telefoon wil gebruiken (gewoon los kopen, geen abo). De eerste genearatie WP7 toestellen is bijvoorbeeld niet veel minder dan de laatste WP7 toestellen.
Waarom zou je een Android niet 2 jaar kunnen gebruiken?
sdk16420 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:07:
Punt van zorg blijft dat ik er voor de aankoopprijs van mijn huidige toestel (€350) sowieso op achteruit ga, vaak qua camera, schermresolutie of support.
Tweedehands een optie? Anders ga je voor 350 euro niet erg veel vooruit inderdaad.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• HallonRubus
ph4ge schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:08:
[...]
Waarom zou je een Android niet 2 jaar kunnen gebruiken?

[...]
Tweedehands een optie? Anders ga je voor 350 euro niet erg veel vooruit inderdaad.
Er is niet echt een android toestel die na 2 jaar nog mee kan komen, zelfs de standaard apps zijn door updates heel erg zwaar geworden (neem bijv. Google Maps, is echt vreselijk log).

Tweedehands ben ik zeker aan het overwegen. Scheelt zomaar €50. Nadeel is dat je dan vaak weinig keus hebt in kleur en model. Toch maar afwachten hoe alle prijsstellingen zijn volgend jaar.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
sdk16420 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:17:
Er is niet echt een android toestel die na 2 jaar nog mee kan komen, zelfs de standaard apps zijn door updates heel erg zwaar geworden (neem bijv. Google Maps, is echt vreselijk log).
M'n SGS2 is nu anderhalf jaar oud en draait fluitend alles wat ik er op installeer. Zie dat niet meteen in elkaar kelderen in de komende zes maanden eigenlijk :P

Nickname does not reflect reality

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Windows Phone, ik heb die van mij binnen een half jaar weer verkocht en ingewisseld voor een Sony Sola. Wat betreft updates moet je niet al je verwachtingen houden op de Windows Phone. Alle 2011 modellen krijgen namelijk geen update naar WP8. Als je updates zou willen voor meerdere jaren achter elkaar, dan ben je wellicht het best uit bij IOS.
Net als jij ben ik zelf op zoek naar de perfecte full-spec mini smartphone. Ik had al mijn hoop gevestigd op de S3 mini, maar met een dual core met 1 Ghz kan ik mijn huidige toestel net zou goed houden. Het enige voordeel is de 1GB werkgeheugen.
Waar ik wel een zwak voor hem sinds deze zomer is de Sony Xperia SX welke helaas alleen in Japan wordt verkocht ia sites als Kyoex voor een zeer hoog bedrag: www.kyoex.com/docomo-sony-so-05d-xperia-sx/

Aangezien je de One S op je lijst heb staan, snap ik eigenlijk niet waarom je de Xiaomi Mi2 met 12,6 cm te groot vind. Helaas is dit toestel ook al niet verkrijgbaar in Europa. Er gaan geruchten dat Xiaomi ook in Europa voet aan de grond wil krijgen, maar dan moeten ze eerst het aantal toestel in productie gaan opkrikken.

Andere mogelijkheid is de Xperia P, maar door het geheugen van 1GB en 1Ghz. Dual core, is het nog onzeker of deze over 1,5 jaar nog wel te upgraden is.

Verder zijn er ook nog 2 andere redelijk compacte toestellen van Motorola. De hardware is fantastisch, softwarematig weet ik het nog niet.
De 4,3 inch smartphones met kleine beezel zijn nog uit mijn hoofd 12,5cm hoog. Hierdoor zijn ze net zo groot als een mainstream 4" toestel. Ik heb het hier over de Razr M (ARM Dual Core cpu) en de Razr i (Intel single core 2Ghz. CPU). Wederom ook de Razr M zal niet in NL worden verkocht, maar alleen in Amerika.

p.s. nog een uit een Niche markt.
De Meizu MX Quad core van 12,1 cm hoog en hierdoor ook vrij compact is.: www.gsmarena.com/meizu_mx_4_core-4697.php

Ik snap de keuzes van fabrikanten niet, laat ons Europeanen gewoon een super compacte smartphone kopen. Er is hier echt wel een markt voor.
Zo dat is eruit. Succes met je keuze ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kiswum op 16-11-2012 23:27 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• HallonRubus
Iedereen lijkt over de smartphones van vandaag de dag te geilen, maar ik ik zie geen enkel toestel waarbij ik echt denk: die wil ik. Allemaal enorme inspiratieloze displays of veel te zwak.

@Brad Pitt. SGS2 is inderdaad een zeer positieve uitzondering. Echt props voor Samsung om Jelly bean uit te rollen (maar de SGS2 is dan ook tientallen miljoenen keren verkocht). Nu is het wat laat om er nog een te kopen, bovendien wil ik liever geen AMOLED scherm en de pixeldichtheid is me ook te laag.

@Kiswum. Jij hebt zo te zien ook nogal wat voorwerk verricht ;). Ik weet het niet met WP, de 8X is dus gewoon net zo lang als een Galaxy S3, de Nokia's zijn overpriced en nog lomper, en verder heb je nauwelijks keus met een 4,3" of kleiner scherm en goede specs. WP7 wordt het sowieso niet.

De Xperia SX had ik in de FP al genoemd, maar is net zo duur als een iPhone, en ik heb wat gePMd met mensen die hem al hadden op XDA Developers, en er is wel root, maar geen custom ROMs. Op zich lijkt het me wel te doen om zelf ROMs te porten, de hardware is deels overlappend met die van de populairdere Xperia T.
De One S staat er op gewoon om wat breder te overwegen, maar het AMOLED scherm en de unibody spreken met zeker niet aan.
Xperia P is gewoon underpowered, batterij is te klein. Dan kan ik over een half jaar weer op zoek naar een nieuw toestel, gewoon een soort proefballonetje van Sony lijkt het wel: WhiteMagic en aluminium unibody uittesten.
Die Motorola's zien er goed uit, maar aangezien de bootloaders encrypted zijn zal ik er nooit een nemen. Software updates van Motorola gaan namelijk niet al te lang door.
De Meizu heb ik eigenlijk niet echt overwogen, maar staat op eBay voor $500 zie ik net, dat is best redelijk. Toevallig is er onlangs een ROM met de Meizu skin verschenen voor mij huidige telefoon, dus ik zal het binnenkort eens proberen.
Gelukkig heb ik connecties in China, kan wellicht wat schelen mocht ik voor de Meizu of MI-2 gaan.

Bedankt voor de reacties iig

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ben blij dat ik je op weg hebt kunnen helpen. Mede door mijn eigen voorkeuren heb ik veel telefoons bekeken. Motorola is volgens diverse fora zeer traag met updates. In mijn direct omgeving ken ik ook een aantal mensen die een LG hebben gehad, net als Motorola prima hardware, maar wederom geen/nauwelijks updates. De nieuwe Nexus is welliswaar een LG, maar alle updates komen van Google zelf. Dat is dan ook een overeenkomst met Motorola, dit merk is namelijk een tijdje in handen van Google. Ik hoop en verwacht dan ook snellere updates in de nabije toekomst voor de nieuwerer Moto toestellen. De tijd zal het leren :)

Voorlopig vind ik eigenlijk alleen de Xiaomi M2 , de Meizu 4 Quad en de Motorola Razr M interessant.
Mocht iemand aan 1 van deze super medi toestellen kunnen komen, dan ben ik daarin zeer geinteresseerd.

• HallonRubus
Ik heb gisteren gelezen dat de MI-2 erg slecht gebouwd is, dode pixels, reboots, wifi problemen. Mocht je deze gaan bestellen, dan zou ik dat wel even in de gaten houden.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Er is een tweaker die momenteel in China woont. Deze persoon probeert ze als batch in te kopen en vervolgens aan o.a. Nederlanders te verkopen. Er is in ieder geval 1 persoon die hem inmiddels heeft mogen ontvangen.

lekzzz in "[Xiaomi Mi-Two] Ervaringen en Discussie"

p.s. ik denk dat het bericht van die fouten niet van veel verschillende gebruikers is, maar van eerder 1 of 2 mensen. Het enige platform waar veel gebruikers deze info zouden delen is in het forum de website van Xiaomi. Verder zijn er natuurlijk relatief niet veel mensen die dit toestel in het bezit hebben :+

[ Voor 34% gewijzigd door Kiswum op 19-11-2012 12:45 ]

• HallonRubus
Grootste niet-officiële MIUI fan organisatie, is al 2 jaar bezig met alles vertalen naar Engels. Hij zegt 3 exemplaren gehad te hebben die alle 3 problemen hadden.
http://twitter.com/miuiandroid/status/270142379674185729

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Op dit moment zijn de Xiaomi's steeds beter verkrijgbaar. Er zijn op dit moment minimaal 4 Tweakers die hem hebben en ze ondergaan nu een goede test. Als er iets aan de hand was qua hardware, dan was dit direct opgevallen. Ik denk dat het nu wel meevalt met de bouwkwaliteit.

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-10 09:24

GS88

π raat

Ik ben ook op zoek naar een compacte High-/Mid- End phone.
Onlangs zag ik de Motorola RAZR I XT890 en op de specs na vond ik het een prachtig toestel. De afmetingen: 122,5x60,9x8,3mm. (Motorola heeft ook de Electrify M XT905 en de RAZR M XT905 met resp. 123,2x61,5x8,6mm en 122,5x60,9x8,3mm.) Alle drie hebben een scherm van 4,3". (Alleen op de RAZR I na zijn het USA-modellen.)

De voorgaande (hoofd) telefoons die ik had waren:
- Okt. 2006: Nokia 3250. (104x50x20mm).
- Okt. 2008: iPhone 3G. (155,5x62,1x12,3mm).
- Okt. 2010: Sony Xperia X10i. (119x63x13mm).

En nu heb ik een Nokia Lumia 800. (116,5x61,2x12,1mm). Tussendoor ook even kort andere toestellen gehad zoals de Nokia N97 mini, N900, E7 en N8 & Sony C902 en W890i en nog wat andere toestellen.

Het formaat van de X10 en de Lumia vind ik wel zo'n beetje de max. wat betreft formaat van het toestel. Echter aan 4,3" zou ik me ook wel willen wagen op voorwaarde dat ze redelijk compact zijn (zoals die nieuwe Motorola's). Want er zijn ook 4,3" modellen zoals de HTC One S en de Sony Xperia S maar die zijn naar mijn mening nou weer net iets te groot. ;)

Ik zou ook weer graag terug gaan naar Android, de Nokia bevalt me wel.. maar op veel vlakken is het net iets teveel wennen. Met deze Android wil ik wel gewoon 2 jaar door kunnen gaan (updates en gewoon nog lekker vlot zijn). Ook de prijs moet niet belachelijk hoog zijn (ik had de Xperia SX uit Japan op het oog, maar de prijs was voor mij gewoon niet te rechtvaardigen).

Dit is zo'n beetje waar ik naar op zoek ben:
Max. formaat: 125 x 65mm (dikte maakt niet zo uit, als het maar niet té gek wordt).
Schermgrootte: min. 3,7" tot 4,3" (of 4,4".. weet nog niet echt wat ik van de Meizu MX2 moet vinden).
RAM: min. 1GB.
OS: Android 4.0 of hoger (2.3 kan ook, maar dan wel met de zekerheid dat er een update van de fabrikant komt)
CPU/GPU: Moet gewoon lekker vlot zijn en 'futureproof' (ongeveer dual- 1,4 GHz of quad- 1,2GHz en hoger).

Verder: Tsja, heb door de jaren heen eigenlijk bijna altijd Sony of Nokia gehad. Ik durf me wel te wagen aan een Chinees toestel of een tweedehandse (met bon en in goede staat etc.).. maar heb niet echt een goed idee waar ik op moet zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door GS88 op 02-01-2013 14:32 ]

Rotterdam

• HallonRubus
De RAZR i heb ik ook bekeken, en ik vindt de Motorala's erg mooi, maar ze zijn niet echt tweakbaar en de Intel cpu belemmert waarschijnlijk custom ROMs.

Ik zou als ik jou was nog even wachten tot na het Mobile world congress in maart, wie weet komen Sony en/of HTC nog met een verassing. Nu is er eigenlijk niks, behalve die Razr i, maar die is ook nogal duur.

Zelf overweeg ik nu de Xperia V (4,3"), de specs zijn volgend jaar alleen mid-range en dan is €500 wel erg duur. Het toestel is niet heel klein, maar vooral relatief smal, dat is toch wel het belangrijkste bij het gebruiken, de hoogte is minder van belang. Maar dan moet ik deze toch echt vasthouden voor ik hem koop.

Kiwsum heeft trouwens alle opties ook mooi op een rijtje gezet hier: Gezocht: Een raap voor bij mijn zooitje: High-end toestel in een klein jasje

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Als de Razr M hier te koop zou zijn voor 400 euro, dan had ik die absoluut genomen. Prima specs, NL garantie en mooi design. Helaas is hij hier niet te koop en krijg je hier dus geen garantie. Dit is 1 van de redenen geweest om voor een Chinees toestel te gaan.
De Europese toestellen worden maar groter en groter en ik irriteer me er nog net niet aan, inmiddels heb ik het maar geaccepteerd dat de fabrikanten dit ons maar aan willen smeren.
De Xperia P. en de Samsung S3 mini zitten wat mij betreft in de mid-range, maar echt futureproof is het ook weer niet.
Mijn Sony Sola heeft op het geheugen na, dezelfde inhoud qua specs, maar deze krijgt 6 maanden na de introductie al geen leuke updates meer zoals JB. Wellicht alleen nog wat bugfixes en daar blijft het bij.

Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de community van Xiaomi, Oppo en Meizu. Met name Xiaomi met Miui OS/Schil levert op regelmatige basis updates.

SDK, bedankt voor de link!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:23

HollovVpo1nt

I like gadgets

In eerste instantie dacht ik dat fabrikanten naar grotere schermen streven om de krachtige hardware wat ruimte te geven om te ademen en om een grote accu in te bouwen, maar als ik kijk naar de hardware en formaat van een iPhone 5 lijkt het geen probleem.

• HallonRubus
HollovVpo1nt schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:04:
In eerste instantie dacht ik dat fabrikanten naar grotere schermen streven om de krachtige hardware wat ruimte te geven om te ademen en om een grote accu in te bouwen, maar als ik kijk naar de hardware en formaat van een iPhone 5 lijkt het geen probleem.
Apple heeft natuurlijk wel een enorm onderzoeksteam en budget voor die ene telefoon die voor hen meer dan een jaar een van de beste op de markt moet zijn.

Nu geldt dat voor Samsung ook, dus dat lijkt me meer een kwestie van onwil.

Het is in mijn ogen zelfs zo dat de specificaties van kleine telefoons lager zijn geworden. Waar je vorig jaar een Xperia Ray met 8MP camera, 330 ppi scherm etc. zijn er dit jaar alleen maar low end telefoons met een 3,3"scherm.

• HallonRubus
@kiwsum

Leuk om te zien dat je de knoop hebt doorgehakt, ben zeer benieuwd naar je review!

Zelf ga ik over een paar maanden maar eens een Xperia V in handen proberen te krijgen. Misschien minder toekomst bestendig, maar op zich is mijn huidige telefoon met singe core echt niet heel diep weggezakt.
Camera, scherm en design zijn nog steeds prima in de markt bijna 2 jaar later en er is gelukkig tot CM10.1 beschikbaar.

Ik zou niet teveel verwachten van de updates van Xiaomi, zodra er een opvolger is is het ook EOL. Las laatst dat het model van vorig jaar nu pas Jelly Bean krijgt.

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 10:09
Zelf ook een beetje aan het oriënteren
Sx was voor mij dan ook ultieme phone alleen het formaat al. Maar goed we zijn nu beland in de 5 inch range voorlopig.

Sony maakt tegenwoordig wel verfrissende smartphones.
http://www.kyoex.com/docomo-sony-so-05d-xperia-sx/ 725 USD = 549.84 EUR
Sony mobile Jo was dacht 49 500 Japanese yen = 429.938567 Euros

Tja ben aan het twijfelen . Een vriend van me gaat binnenkort er naar toe laat ik hem eens checken .

AnimeAdicted

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Inmiddels heeft Tweakers (en ik+lekzzz) een review geschreven over de Xiaomi Mi2: pricewatch: Xiaomi Mi-Two Wit, Zwart

Pagina: 1