Ik ben er zo mee bezig omdat het me nogal fascineerd dat 3/4 van de wereld bevolking zich klein laat houden door een god waarin ze geloven. En 3/4 van de wereldbevolking niet KAN inzien dat je helemaal nergens een god voor nodig hebt. Als ik mezelf vergelijk met gelovigen om mij heen dan kan ben ik blij dat ik tot de andere 1/4 van de wereld bevolking hoor, al was het alleen maar omdat ik zelf kan bepalen wat ik denk en doe. Ik zie geloven een beetje als auto rijden met de handrem er nog op. En dan gaan zitten geloven dat als je de handrem eraf haalt je een ongeluk krijgt. Ja inderdaad, als je harder rijdt gaat er ook wel eens wat fout.. maar je komt ook stukken verder..Op woensdag 30 mei 2001 16:04 schreef hatay het volgende:
Ik kan jullie niet begrijpen, als jullie niet in God geloven.. waarom zijn jullie er zo mee bezig..
wat houdt jullie nog bezigom toevallig de gelovigen te doen overtuigen..
Jullie beweren dat 3/4 deel van de wereldbevolking onwetend is
En ja, ik noem 3/4 van de wereld onwetend. De grondslag van geloof is volgens mij per definitie onwetendheid. Geloof geeft namelijk antwoorden op vragen en problemen die mensen niet zelf kunnen oplossen omdat ze nooit geleerd hebben om voor zich zelf te denken. Dingen die je niet kan verklaren worden aan een god toegeschreven. En omdat de meeste gelovige denken dat er een god meeluistert met hun gedachte zullen ze ook nooit echt kritisch durven kijken naar andere oplossingen.
Ik kan ook ff niks goeds bedenken dat het geloof ooit gebracht heeft. Al eeuwen lang zij er groepen geweest die allemaal wat anders geloven, behalve elkaar en daarom elkaar maar de hersenen inslaan en elkaars landje pikken. En daar is nooit wat productiefs uitgekomen.
Ik vind het verhaal van de "The Matrix" hier ook wel een mooie verglijking voor geloof en niet geloven. De gelovigen liggen een als makke schaapjes de "matrix" van energie te voorzien en krijgen een leuke beelden voorgespiegeld zoals de hemel en de zekerheid die god je geeft.... en sommige kijken daar dwars doorheen en hebben gewoon een hoop lol
En Ik probeer inderdaad gelovigen te overtuigen zodat ze eindelijk eens een keer wat kunnen bereiken in hun leven door zelf na te denken en zelf te bepalen wat ze wel en niet doen. En niet hoeven te leven met de afhankelijke makende houvast die religie biedt. Religie geeft mensen in het begin steun, maar later kunnen ze niet meer zonder. netzoals sommige drugs dat met je kunnen doen. Nu zijn gelovigen natuurlijk geen drugsverslaafden zonder een eigen wil, maar op een bepaalde manier zie ik toch wel overeenkomsten.