Lichtgewicht rekenwonder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436041

Topicstarter
Ik wil een nieuwe laptop kopen

Minimaal 13 inch schermdiagonaal Over de pixels ben ik niet uit heb nu 15,6 inch met 1366x768 en dat is voldoende, behalve het glimmende scherm wat mij wel stoort.

Ik zal voornamelijk surfen op internet en films kijken op de laptop, maar ga deze ook gebruiken voor mathlab en maple. Games en 3d cad zal ik hem niet voor gebruiken.

gewicht zo laag mogelijk voorkeur voor >1500g

Budget is niet zeker maar ik ga nu uit van een max prijs van 1500 e.

Waar ik nog niet zeker van ben is de processor / moederbord / grafische kaart / geheugen / harde schijf.
* Processor moet in ieder geval beter dan de 1.3 ghz dualcore die ik nu heb.
Hoe zit het met de warmteproductie van een processor, wordt een quadcore warmer dan een dualcore
* Ik heb nu zover ik weet geen aparte grafische kaart.
* Ik dacht zelf dat 4gb geheugen voldoende zal zijn, ik zie ook 8gb en 12 gb
* harde schijf minimaal 500gb bij een conventionele, bij een ssd zie ik vaak 256 maar 500 zal je daar ook wel van hebben dat zal alleen meer kosten. Is de hoogte van toerental van de hardeschijf merkbaar bij mijn toepassingen , bijvoorbeeld verschil in 5000rpm of 7500 rpm

heb zelf weinig verstand van wat goede hardware is en wat ik lees zegt mij heel weinig. Wat ik wel weet is dat de keuze hiervan invloed zal hebben op de productie van geluid en warmte. Een belangrijke eis voor mij naast het gewicht is een laptop die weinig geluid en warmte produceert.

ik zat zelf te denken aan een sony, aan de andere kant wil ik me niet tot een merk beperken aangezien er veel meer aanbod is. Bovendien kosten Sony producten vaak 10 tot 20 % meer dan Samsung of HP heb zelf nog niet naar producten van andere merken gekeken.

Wat ik dus zoek is een lichte laptop die genoeg rekenkracht heeft voor mijn toepassingen( dus niet vastlopen of uitvalllen) en niet warm wordt of veel geluid maakt bij het kijken van een film. Daar heeft de huidige laptop last van.

het moet trouwens een windows pc zijn geen voorkeur voor 7 of 8

En ik zou graag zoveel mogelijk aansluitingen links hebben, ik zie dat haast nooit vermeld bij webwinkels
een optische drive is niet vereist,
een standaard hdmi uitgang , niet zo een kleine wil ik wel

Wat ik van jullie vraag is wat zijn minimum specificaties die mijn laptop zou moeten hebben en kennen jullie specifieke laptops die voldoen( en die je zelf zou aanbevelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:16
Standaard antwoord: "wat heb je zelf al gevonden?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Omni schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:17:
Ik roep Vinand aan om je te overtuigen een Vaio Z aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:50
Wellicht dat de Asus UX32VD-R4002H iets is. Hij is nog niet leverbaar, maar dat zal binnen een paar weken wel zo zijn. Geheugen kan je upgraden tot 10GB (2GB vast + 8GB module) en HDD kan je vervangen door een SSD. Prijs is zo'n 1000-1050 euro, met b.v. 8GB ram module en 256GB SSD kom je dan aan 1200-1250 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Moi_in_actie op 03-11-2012 14:38 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:35

Quad

Doof

Dell XPS 13 Ultrabook, 1,36KG
Met kortingen (EPP en waardebon) betaal je 1353,- aan Dell.
Over bedrag excl. BTW krijg je ook nog 7% shopkorting(.nl) cashback.

Specs:
- 8GB DDR3
- i7 3517U @ 1.9GHz (turbo tot 3.0Ghz).
- 256GB SSD
- 6 cell accu
- 1366 x 768 resolutie helaas.

Nooit een Sony, die service is de slechtste troep wat er is.

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 03-11-2012 14:39 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij sony heb je verschillende lichte laptops die mij bevallen

Je kunt zelf kiezen voor meer geheugen, harde schijf ruimte en processor

Bijvoorbeeld Vaio SVT1312C5E

processor

Intel® CoreTM i3-3217U, 1,8GHz
met 3 MB Smart Cache

Intel® CoreTM i5-3317U, 1.7GHz + 50.00 €
met 3 MB Smart Cache

Intel® CoreTM i7-3517U, 1.9GHz + 130.01 €
met 4 MB Smart Cache

en geheugen

4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
1 x 4096 MB

6 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM + 20.0 €
1 x 2048 MB + 1 x 4096 MB

8 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM + 40.01 €
2 x 4096 MB
Exclusief bij Sony online

Dan heb je ook SVZ1311C5E

Hier kan je kiezen uit uit een i5 en i7

geheugen 4 of 8 gb

bij het scherm kun je ook kiezen voor Full hd,

Deze kost wel bijna het dubbele als de eerder genoemde en heeft geen touchscreen al vraag ik me af wat de meerwaarde daarvan is

dan heb je nog samsung 9 serie maar die heb ik niet gevonden met 256 gb opslagruimte

Zou graag advies krijgen bij keuze voor intern geheugen en processor

Ik vraag me af of de laptop bij zware belasting warmer wordt wanneer de processor zwakker is of het geheugen lager is of juist niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Quad schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:39:
Dell XPS 13 Ultrabook, 1,36KG
Met kortingen (EPP en waardebon) betaal je 1353,- aan Dell.
Over bedrag excl. BTW krijg je ook nog 7% shopkorting(.nl) cashback.
Voor iemand die 'een rekenwonder' zoekt bied de XPS 13 helaas onacceptabel slechte koeling. Iets dell met de nieuwste revisie nog steeds niet heeft opgelost.

En de vaio T13 is overigens totale bagger. Niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 03-11-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:44:
[...]

Voor iemand die 'een rekenwonder' zoekt bied de XPS 13 helaas onacceptabel slechte koeling. Iets dell met de nieuwste revisie nog steeds niet heeft opgelost.

En de vaio T13 is overigens totale bagger. Niet doen.
Hmm daar hoorde ik inderdaad ook iets over.
De XPS 14 is een nieuw model, weet jij toevallig of het daar wel mee opgelost is? Helaas wel weer 2.1 Kg.

Edit: thanks.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee. De hele XPS famillie heeft slechte koeling. XPS 12, 13 (afaik beide revisies), 14 en 15. Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 03-11-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

De Zenbook van Asus is een zeer goede ultrabook:
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4003X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zin die sony spullen werkelijk bagger?

ik wil wel iets wat een laag gewicht heeft, mijn rug moet nog lang mee en zover dat kan wil ik mijn rug sparen

Dat warm worden en vastlopen bij wat berekeningen eventueel gelijktijdig wil ik zeker niet

ik heb nu een medion behoorlijk licht ik denk ongeveer 2 kilo en hiervoor een andere medion laptop.

De eerste 3 jaar oud toen ik hem intensief begon te gebruiken en die begaf het na 6 maanden, ongeveer 6 maanden geleden. De laptop die ik nu heb is 2,5 jaar en gebruik ik nu dus 6 maanden krijgt steeds meer last van warm worden na een paar uur gebruik en valt dan uit of loopt vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Dat is gewoon koeling probleem.
Bij medion notebooks kan je simpel erbij en koelpasta vervangen en stof verwijderen. Ik moet dat ook doen een keer in de 3 maanden. Het hoort er gewoon beetje bij het onderhouden :).

@Seananners, jammer dat de zenbooks nergens te verkrijgen zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436041 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:59:
Zin die sony spullen werkelijk bagger?
De T is bagger. De S en Z zijn heel erg goed. Of meer precies: ik vind dat er precies 3 laptops zijn in dit segment die het geld waard zijn: de S, de Z, en de UX31A (niet de UX31E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:02:
[...]

De T is bagger. De S en Z zijn heel erg goed. Of meer precies: ik vind dat er precies 3 laptops zijn in dit segment die het geld waard zijn: de S, de Z, en de UX31A (niet de UX31E)
Stel ik neem een Sony Z in de basis heeft deze een i5 processor en 4gb geheugen

heb je meer intern geheugen nodig aangezien er die een ssd heeft of maakt dit niets uit?

Dat vervangen van koelingpasta kan iedereen dat doen of heb je daarvoor fingerspitzengefühl nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of pak http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.1&ARTNR=460168? Het nadeel van de Z is dat ze 400% marge op meer opslag hebben zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na wat nagedacht te hebben neig ik naar de asus ux31a die nu nog wel verkrijgbaar is

Bij vergelijkbare specificaties is de asus ongeveer 25 % goedkoper dan de sony Z of de sony Z 33 % duurder. Dat is behoorlijk. De sony is wel 100 - 200 gram lichter.

Ik koop weinig dure electronica, 1000 + euro, online.
Ik merk dat reviewers op tweakers uiteenlopende waarderingen hebben voor een en dezelfde webshops.

Is het zo dat je maar net geluk moet hebben hoe je wordt behandeld bij problemen of zijn er webshops die je per se moet mijden?

In ieder geval bedankt voor de tips zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Anoniem: 436041 schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:17:
Na wat nagedacht te hebben neig ik naar de asus ux31a die nu nog wel verkrijgbaar is

Bij vergelijkbare specificaties is de asus ongeveer 25 % goedkoper dan de sony Z of de sony Z 33 % duurder. Dat is behoorlijk. De sony is wel 100 - 200 gram lichter.

Ik koop weinig dure electronica, 1000 + euro, online.
Ik merk dat reviewers op tweakers uiteenlopende waarderingen hebben voor een en dezelfde webshops.

Is het zo dat je maar net geluk moet hebben hoe je wordt behandeld bij problemen of zijn er webshops die je per se moet mijden?

In ieder geval bedankt voor de tips zover.
Correct is een fysieke winkel in rotterdam, je kan daar gewoon naar binnengaan (Ceintuurbaan 125) en daar gewoon de laptop halen. Is een behoorlijk grote vestiging. :)

Tevens, als je een lichtgewicht rekenwonder zoekt dan zijn er 2 sterke keuzes: De Vaio S en de Vaio Z series. Deze gebruiken namelijk een volle voltage processor in plaats van een energie zuinige variant. Dit kan omdat ze gewoon een dermate goede koeling gebruiken bij deze modellen. Een ultrabook heeft namelijk een "ULV" generatie processor en die is al gauw zo een 40/45% procent slapper.

De Vaio Z van Correct is een hele sterke keuze (Ik heb precies dezelfde laptop ook uit diezelfde correct). Hou wel rekening met de volgende zaken:
- Toetsenbord heeft een korte slag, vrouwen met nagels hebben er moeite om erop te typen. Ik heb er zelf ruim enkele weken voor moeten nemen om eraan te wennen, daarna was het peanuts :). voordeel is wel dat deze keyboard heel erg stilletjes is.
- Behuizing is nogal gevoelig voor vingerafdrukken, gelukkig krijg je er wel een doekje bij.

Edit: Tevens heeft een Asus Zenbook geen vergelijkbare specificaties als de Vaio Z. Deze heeft namelijk een energie zuinige i5, ten opzichte van de volle voltage i5 chip... Volgens mij was de volle voltage i5 nog steeds een stuk krachtiger dan de energie zuinige i7 maar dat weet ik niet zeker... (kijkt naar darkstone :9)

[ Voor 8% gewijzigd door Vinand op 04-11-2012 20:58 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

relevante benchmarks antwoord: i7 ivy bridge ULV > i5-2410m met (uit het hoofd berekend) 7%.

Als je hem lang belast wordt het verschil kleiner overigens. Aangezien de zenbook throttlet na een tijdje. Voor stof geldt waarschijnlijk hetzelfde (tot op een bepaald punt, anyway).

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 04-11-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:06:
relevante benchmarks antwoord: i7 ivy bridge ULV > i5-2410m met (uit het hoofd berekend) 7%.

Als je hem lang belast wordt het verschil kleiner overigens. Aangezien de zenbook throttlet na een tijdje. Voor stof geldt waarschijnlijk hetzelfde (tot op een bepaald punt, anyway).
Kijk je dan naar cinebench 11.5?

Stel ik heb een laptop met Multithreaded Benchmark 0.7, kan je dan zeggen dat de asus ux31a met i7-3317 4 x sneller is of vergelijk je de snelheid anders?

bedoel je met throttlet dat de processor warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even naar alle 6 de benchmarks gestaaart en gezegd: dit zal wel ongeveer 7% zijn gemiddeld. Reken het gerust na.
Stel ik heb een laptop met Multithreaded Benchmark 0.7, kan je dan zeggen dat de asus ux31a met i7-3317 4 x sneller is of vergelijk je de snelheid anders?
Gemiddeld 7% sneller
De koeling van de UX31a is ontoereikend op de processor lange tijd op de maximum kloksnelheden te houden source. Na een tijd wordt de kloksnelheid lager. Dat heet throttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Anoniem: 436041 schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:27:
[...]

Kijk je dan naar cinebench 11.5?

De Asus met i7 ivy bridge is maar ongeveer 7% sneller.
Maar die is dan ook een heel stuk duurder dan de Vaio van 999 euro bij de Correct. Daartegenover heb je bij Sony online de versie met een Intel Core i7-3632QM voor 1320 euro... En die is wel een flink veel sneller dan de i7 ULV chip...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gemiddeld 80% sneller of iets in die richting.
Pagina: 1