• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-01 09:45
hallo,

ik had eergister een nieuwe cooler voor mijn amd x6 gehaald. toen ik die erop had gezet kreeg ik geen beeld en 3 piepen. volgens de website van asrock had het te maken met het ram geheugen. Toen ik het ram geheugen eruit haalde en de pc aandeed hoorde ik een luide knal en zag een dikke blauwe flits, ook lagen de stoppen eruit. toevallig had ik nog een oude voeding want ik wou kijken of er ook onderdelen kapot waren. nadat ik de voeding aansluitte kreeg ik weer zwart beeld en 3 piepen. toen ik weer het ram eruit haalde kreeg ik gewoon een zwart beeld en 3 piepen. Is het moederbord of videokaart kapot?

• ro-bbo
btw de pc had bij sommige games spontane uitvallen en moest ik wel 10 keer de reset knop indrukken om weer beeld te krijgen. Ook weleens paarse scherm erbij. De videokaart is een HD5770. Voeding is een club 3d 650 watt

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:44

Onbekend

...

Je kan met een multimeter de spanningen aan de brede stekker op het moederbord meten.
Tussen de zwarte draad en een andere (niet groene) draad moet je 3,3V, 5V, 12V of -12V meten. Als je een spanning meet die niet echt overeen komt met de genoemde spanningen, is jouw voeding defect.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Onbekend schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:27:
Je kan met een multimeter de spanningen aan de brede stekker op het moederbord meten.
Tussen de zwarte draad en een andere (niet groene) draad moet je 3,3V, 5V, 12V of -12V meten. Als je een spanning meet die niet echt overeen komt met de genoemde spanningen, is jouw voeding defect.
De spanning komt nooit overeen met de bovengenoemde zowat hij zal er zonder load iets boven zitten en onder zware load een heel klein beetje onder.
Dus als de afwijking meer dan 1.5 volt op de 12 volt lijn is is je voeding defect.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je vraag is op zich wel komisch want hoe willen andere Tweakers nu jou zomaar kunnen vertellen of er iets kapot is. Ten eerste heb je er niets aan om met een andere oude voeding te gaan testen en zal je eerst een goede nieuwe vervangende voeding nodig hebben.

Ten tweede zou het mij niets verbazen dat minimaal je moederboard een flinke tik gehad heeft wanneer de ene voeding letterlijk ontploft is. Dus je zal toch stuk voor stuk de onderdelen moeten gaan testen in een werkend systeem wil je er zeker van zijn wat er kapot is.

• ro-bbo
Bedankt voor de reacties.
Ik ga binnenkort bij een vriend de onderdelen appart testen. Ik hoop dat de duurste onderdelen het hebben overleeft...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:44

Onbekend

...

maarten12100 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:27:
[...]

De spanning komt nooit overeen met de bovengenoemde zowat hij zal er zonder load iets boven zitten en onder zware load een heel klein beetje onder.
Dus als de afwijking meer dan 1.5 volt op de 12 volt lijn is is je voeding defect.
Daarom stond er ook "ongeveer". ;) Als de -12V zo'n -10,9V is, is dat niet zo erg. Maar iets in de richting van 1V of lager is defect. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
zomaar een vraag, maakt de nieuwe koeler ergens contact? (vermoedelijk kortsluiting)

• ro-bbo
ik zou geen idee hebben, hij er gewoon op vast zoals het hoord. Ook draaid hij nog wel.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Bij een dikke blauwe flits + rook kan je even alles cm voor cm inspecteren of je iets zwarts ziet.
Zie je niks dan voeding openschroeven en kijken of je daar iets zwarts ziet.
Bij het controleren, volg je neus => meestal ruik je wel iets.

Note: niet inhaleren, dat zal wel niet gezond zijn. :+

[ Voor 25% gewijzigd door GoT op 04-11-2012 12:28 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1