Door de CV-ketelmerken het bos niet meer zien.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 15:46
Even een lomp kickje! Maar ik ben dus ook op dit moment bezig in het oerwoud van CV ketels en offertes beland. Voor zover ik weet in de regio hier heb ik nu een offerte van installatie van een Remeha Avanta CW4 incl alles voor 1625,-. Nu ga ik nog een offerte aanvraag doen voor een Remeha Tzerra CW4 die in principe 250,- goedkoper is. Weten jullie misschien wat het verschil is tussen die 2 ketels? Ik zie het nl niet echt als ik de productomschrijvingen bekijk op de site van de installateur :)

REMH CV KETEL AVANTA CW4 - Uw prijs (incl. BTW): € 1.671,01
Remeha Avanta gaswand combiketel, gaskeur CW 4, warmtewisselaar RVS, gesloten uitvoering, open en gesloten uitvoering, nom. vermogen 80-60 grC 24kW, nom. vermogen 50-30 grC 26.7kW, nom. belasting bovenwaarde 31kW, nom. belasting onderwaarde 28kW, verwarmingsvermogen instelbaar,
&
REMH CV KETEL TZERRA 28C CW4 - Uw prijs (incl. BTW): € 1.387,87
Remeha Tzerra 28c gaswand combiketel, gaskeur CW 4, warmtewisselaar aluminium, gesloten uitvoering, open en gesloten uitvoering, nom. vermogen 80-60 grC 23.4kW, nom. vermogen 50-30 grC 24.8kW, nom. belasting bovenwaarde 31.3kW, nom. belasting onderwaarde 28.2kW, verwarmingsvermogen instelbaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
Afgeplitst naar nieuw topic in nieuw forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo te zien 250,- verschil tussen een RVS warmtewisselaar en een aluminium.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
Nou dacht ik te weten dat een warmtewisselaar wel van belang is in een CV ketel en dat het een gevoelig onderdeel is, maar hoe verhoudt zich dat in RVS versus Aluminium? Is aluminium wat minder "zuinig" of duurzaam dan RVS of hoe moet ik dit zien?

[ Voor 16% gewijzigd door Japser op 03-11-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TS, wat voor woning heb je, heb je een bad wat snel gevuld moet worden.
Kies altijd voor een zo klein mogelijke ketel zodat je een zo groot mogelijk modulatie bereik heb waar je op een zo laag mogelijk temperatuur kan stoken.

28kw voor een eengezinswoning is eigenlijk al veel te veel.
In mijn eengezinswoning krijg ik op 20% ketel vermogen mijn woning warm bij min 20

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
Nou het is een appartement op begane grond. In totaal 4 verwarmingsblokken aan de muur (slaapkamer, gang, badkamer en woonkamer) met een oppervlakte van de woonkamer van pak em beet 35m2. Ik heb verder alleen een douche, geen bad en ga ook niet tegelijk douchen en afwassen om maar es iets te noemen.

Dus het hoeft niet veel of groot te zijn, maar wel van goeie kwaliteit en daarom dacht ik dus aan de Remeha. Maar als ik jouw antwoord zo lees zit je al meer naar een CW3 ketel te kijken of niet? Alhoewel, CW3 maakt qua prijs niet uit voor zover ik kan zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Japser op 03-11-2012 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
CV-ketels dimensioneer je in 99/100 gevallen op warmwater-capaciteit en niet op CV-vermogen. Voor CV heb je in de meeste huizen aan 10kW al ruim voldoende. Dat is bij -10. Als het buiten 10-15C is, dan heb je al genoeg aan 1-2kW vaak. Het probleem is dat de meeste ketels niet verder terug kunnen schalen (moduleren) dan 1/6 van het maximale vermogen. Dit is bij een 30kW ketel dus een minimaal vermogen van 5kW. Veel te veel voor de meeste huizen het grootste deel van het jaar. Je ketel gaat dan pendelen. D.w.z. steeds even uitschakelen om te wachten totdat het CV-water genoeg is afgekoeld. Al dat in en uitschakelen is niet gunstig. Niet voor je ketel en niet voor het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
Zijn er trouwens ook mensen die ervaringen willen delen met sites als budgetketel.nl ? Lijkt mij opzich wel een "legit" site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Als ik ga douchen (met een "eco stortdouche") gebruik ik 18-19kW vermogen. 24kW is dus redelijk veel.

Aan de andere kant: Als je tijdens het douchen niet meteen koud wil staan als iemand beneden de warme kraan open trekt...dan is dat vermogens overschot wel weer fijn :)

Keuzes keuzes....maar puur voor het stoken hoef je zo'n grote ketel niet te hebben normaliter.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Japser schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:34:
Zijn er trouwens ook mensen die ervaringen willen delen met sites als budgetketel.nl ? Lijkt mij opzich wel een "legit" site :)
installeren is 1, na-zorg/service is vers 2 ;)

en denk ook aan zaken als evt. zonneboiler toepassen, buffervat voor de zonneboiler.
Als je toch gaat vervangen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-07 14:54
NielsTn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:42:
[...]
en denk ook aan zaken als evt. zonneboiler toepassen, buffervat voor de zonneboiler.
Spannend. Leg eens uit: hoe doe je dat met een appartement op de begane grond? Want dat schept mogelijkheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bezuiniger schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:21:
[...]

Spannend. Leg eens uit: hoe doe je dat met een appartement op de begane grond? Want dat schept mogelijkheden. ;)
appartement dumpen en verhuizen naar passende woning >:)
;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsTn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:42:
[...]

installeren is 1, na-zorg/service is vers 2 ;)

Als je toch gaat vervangen.
Of een luchtwater water warmtepomp met icm PV :9~

hebbe hebbe hebbe :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

de aanpasbaarheid naar nieuw gas en samenstelling omdat slochteren leeg gaat binnen de levensduur is belangrijker dan het merk.
http://www.hoezoandergas....w=article&id=16&Itemid=23
tevens kent een gasketel geen tvt en kan deze ook niet koelen.

de integrale kostprijs gedurende de levensduur laat zien dat de gasketel, net zoals een auto gewoon een domme keuze is.
in appartementen is een centrale warmtepomp vaak nu al veel efficienter (mini-wko)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-11-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op zondag 04 november 2012 @ 09:34:
de aanpasbaarheid naar nieuw gas en samenstelling omdat slochteren leeg gaat binnen de levensduur is belangrijker dan het merk.
http://www.hoezoandergas....w=article&id=16&Itemid=23
tevens kent een gasketel geen tvt en kan deze ook niet koelen.

de integrale kostprijs gedurende de levensduur laat zien dat de gasketel, net zoals een auto gewoon een domme keuze is.
in appartementen is een centrale warmtepomp vaak nu al veel efficienter (mini-wko)
Iedereen krijgt al jaren gas van buiten Groningen, dus dat is niets nieuws. Tegen de tijd dat de Wobbe index gaat veranderen zijn we wel wat tijd verder. Ok dan is met een kleine aanpassing de ketel geschikt te maken voor andere gassoorten. Nu is dat ook al heel simpel te doen als je op propaan wilt stoken.
Daarbij heeft Duitsland ongeveer per regio ander gas, dus er is ervaring genoeg. ;)

Je opmerking dat een gasketel net als een auto een domme keuze is slaat sowieso al nergens op.

@TS:

Je twijfelt niet tussen merken, maar tussen types. Er zijn nog meer goeie merken.
En neem een laag vermogen, CW3 heb je zat aan als je geen bad hebt.
En in het verleden zijn er meer problemen geweest met RVS wisselaars dan met aluminium wisselaars.
Zou voor aluminium gaan, RVS is een gevoeliger materiaal als het om warmte gaat, uitzetten en krimpen komt hard aan. En juist dat doet RVS veel meer als aluminium, daarbij geleid aluminium vele malen beter als RVS.

Ik zou zelf nooit bij zo'n kilo-knaller een ketel kopen, de aftersale zal niet veel voorstellen.

[ Voor 61% gewijzigd door Oxellaar op 04-11-2012 14:47 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
Het belangrijkste is dat de installatie van zo'n ding goed en vakkundig gedaan wordt. Wil niet dat er een risico ontstaat op lekkages enzo, dus wat dat betreft denk ik idd maar 200,- meer betalen door installatie door een erkend bedrijf uit te laten voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Japser op 04-11-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Oxellaar schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:02:
[...]
Je opmerking dat een gasketel net als een auto een domme keuze is slaat sowieso al nergens op.
je gaat het vanzelf zien, tot die tijd wachten we rustig af,
bij de laatste uneto vni bijeenkomst hoorde ik toch wat anders, kwestie van luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Uneto vni: mooi stukje marketing en dat geeft helemaal niets.
Groen verkoopt, dus zij doen lekker mee. Let wel, ik ben totaal geen tegenstander van groen en duurzaam.
Je hebt wel gedeeltelijk gelijk, vroeg of laat moeten we veranderen. Maar prijs technisch gezien zijn er nog niet zoveel aantrekkelijke alternatieven. Stuk voor stuk veel duurder in aanschaf en niet altijd praktisch toe te passen. Ook zijn ze weinig of niet voordeliger in gebruik.

En om het gas wat er nog is gewoon te benutten is niets mis mee, op gaat het toch.
Het is naïef om te denken dat het door jouw bespaarde gas niet verbruikt word door een ander.
Alle fossiele brandstoffen die er op de wereld zijn zullen, hoe dan ook, absoluut verbruikt worden, of je nu wil of niet.

@Jasper:
Die kilo-knaller is netjes lid van Uneto VNI en is dus een erkend bedrijf, al zegt dat heel weinig.
Kijk naar de BOVAG, ook zoiets moois.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:29
Budgetketel valt onder Neeleman Waddinxveen, een al tientallen jaren bestaande witgoedhandel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Anoniem: 238103 schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:27:
[...]

je gaat het vanzelf zien, tot die tijd wachten we rustig af,
bij de laatste uneto vni bijeenkomst hoorde ik toch wat anders, kwestie van luisteren.
Netjes praten en mensen niet voor dom uitmaken is ook een mooie menselijke eigenschap.
respect.

@TS
CV ketel keuze is mijninziens van een aantal zaken afhankelijk (zoals die bij heel veel producten gelden);
1. Wat is je aanschaf budget
2. Hoelang moet de ketel meegaan
3. Wat wil je aan onderhoud kwijt zijn
4. etc.

Nefit is erg duur in aanschaf, erg duur in onderdelen, niet heel erg mainstream (waardoor onderdelen niet altijd op voorraad zijn bij installateurs). Intergas en agpo (grafpo) zijn budget merken, levensduur moet je mijninziens geluk mee hebben, onderdelen schijnen goedkoop(er) te zijn. Vailliant en Remeha zijn (heel) veel toegepaste merken, onderdelen zouden betaalbaar zijn, zijn erg mainstream en onze onderhoudsbedrijf heeft 95% van de onderdelen bij de onderhoudsmannen in de bussen liggen, levenduur schijnt bij Remeha discutabel te zijn en vailliant is gewoon een normaal merk.

Oftewel keuzes;
wasmachine; Indiset, Samsung, Miele
auto: Dacia, Opel, Rolls-Royce

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
Japser schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:01:

REMH CV KETEL AVANTA CW4 - Uw prijs (incl. BTW): € 1.671,01
Remeha Avanta gaswand combiketel, gaskeur CW 4, warmtewisselaar RVS, gesloten uitvoering, open en gesloten uitvoering, nom. vermogen 80-60 grC 24kW, nom. vermogen 50-30 grC 26.7kW, nom. belasting bovenwaarde 31kW, nom. belasting onderwaarde 28kW, verwarmingsvermogen instelbaar,
&
REMH CV KETEL TZERRA 28C CW4 - Uw prijs (incl. BTW): € 1.387,87
Remeha Tzerra 28c gaswand combiketel, gaskeur CW 4, warmtewisselaar aluminium, gesloten uitvoering, open en gesloten uitvoering, nom. vermogen 80-60 grC 23.4kW, nom. vermogen 50-30 grC 24.8kW, nom. belasting bovenwaarde 31.3kW, nom. belasting onderwaarde 28.2kW, verwarmingsvermogen instelbaar,
Even terugkomend op actuele stand van zaken: Ik had dus een offerte voor de Remeha Avanta CW4 inclusief onderstaande voor een totaalprijs van 1625,- netto.

Werkzaamheden omvatten:
Demonteren en afvoeren van oude ketel.
Het leveren, monteren en aansluiten van een HR combi-ketel.
Incl. aansluiten van bestaande rookgasafvoer..
Incl. leveren en monteren van een Expansievat 17.05 ltr.
Incl. inlaatcombinatie, overstortventiel, vul/aftapkraan, tapkraanGaskraan en overigen aansluitkoppelingen.
Incl. Remeha klokthermostaat I sense

Nu had ik dus gemailed wat hetzelfde pakket zou kosten maar dan met de Remeha Tzerra die 300,- goedkoper is. Blijkt dat dit maar een 10,- voordeel oplevert op mijn offerte (dus 1615,- netto) en dat de installateur dat ding juist weer afraadt.

M.a.w. het is allemaal nogal verwarrend op deze manier, en al helemaal de prijszetting :( En dan heb je ook nog die scherpe aanbieding van budgetketel.nl waar ik maar 1400,- betaal inclusief alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zou voor de goedkoopste gaan tenzij je weet dat het een slecht bedrijf is. Of het bedrijf goed is moet je altijd maar afwachten. Anderen kunnen goede ervaringen hebben maar dat is geen garantie dat dat bij jou ook zo is. Succes met de beslissing.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Freemann schreef op maandag 05 november 2012 @ 08:34:
[...]

Netjes praten en mensen niet voor dom uitmaken is ook een mooie menselijke eigenschap.
respect.

@TS
CV ketel keuze is mijninziens van een aantal zaken afhankelijk (zoals die bij heel veel producten gelden);
1. Wat is je aanschaf budget
2. Hoelang moet de ketel meegaan
3. Wat wil je aan onderhoud kwijt zijn
4. etc.

Nefit is erg duur in aanschaf, erg duur in onderdelen, niet heel erg mainstream (waardoor onderdelen niet altijd op voorraad zijn bij installateurs). Intergas en agpo (grafpo) zijn budget merken, levensduur moet je mijninziens geluk mee hebben, onderdelen schijnen goedkoop(er) te zijn. Vailliant en Remeha zijn (heel) veel toegepaste merken, onderdelen zouden betaalbaar zijn, zijn erg mainstream en onze onderhoudsbedrijf heeft 95% van de onderdelen bij de onderhoudsmannen in de bussen liggen, levenduur schijnt bij Remeha discutabel te zijn en vailliant is gewoon een normaal merk.

Oftewel keuzes;
wasmachine; Indiset, Samsung, Miele
auto: Dacia, Opel, Rolls-Royce
toon volledige bericht
Wat jij over Nefit vertelt hier klopt totaal niet. Nefit is iets duurder in aanschaf, maar onderdelen zijn iets goedkoper als bijvoorbeeld van Remeha. Zeker de service onderdelen, nodig bij onderhoud dus, zijn goedkoper. En als een van de best verkopende fabrikanten van Nederland heeft elke normale installateur onderdelen op voorraad. En tegenwoordig zijn maar weinig ketels nog mainstream, ze zijn allemaal vrij specifiek. Onderdelen uitwisselen van merken onderling is sowieso al niet mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 05-11-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-07 10:00
Oxellaar schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:02:
[...]
En neem een laag vermogen, CW3 heb je zat aan als je geen bad hebt.
jep laagvermogen is tof.
de 6kW die mijn ketel doet is meer dan genoeg voor mijn huis voor verwarming.
CW4 ketels zitten toch vaak met hun minimum vermogen hoger.
(het is wel een wat ouder keteltje, dat kan tegenwoordig beter)

het CW3 keteltje doet meer als genoeg water geven voor mijn 21cm regendouche.
zelfs het ruime bad vullen gaat binnen aceptable tijd.
een bad vullen doe je toch niet voor 5 minuten.
daar neem je de tijd voor.

eigenlijk doet mijn ketel ongeveer 9 liter per minut water leveren van 65 graden.
(nagemeten met soep pan, termostaat en stopwatch)
dat leng je aan met wat koud water en je hebt +/- 15 liter per minut van 38 graden.
na 10 minuten heb je al 150liter water in je bad liggen.

het enige wat met CW3 minder is:
je kunt geen warm water pakken in de keuken en douchen tegelijk.
(het gaat wel, de termostaat van de douche lost het kou probleem wel op, maar de straal veranderd wel in wat weinig druppels.)
als je er echt goed over nadenkt gebeurd het zelde tot nooit.
eigenlijk zie ik het niet in waarom mensen een CW4 zouden willen.
(nou ja een groot gezin van een man of 8,heeft het mischien wel nut)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik ben een paar geleden terug gegaan van CW4 naar CW3. Het verschil in warm tapwater bij 40 graden ging van 11,5 naar 10 lr p/min en was in de praktijk amper merkbaar bij het vullen van mijn bad. Verder heeft een kleinere ketel alleen maar voordelen, zeker met mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PeterZ(on) schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:09:
Ik ben een paar geleden terug gegaan van CW4 naar CW3. Het verschil in warm tapwater bij 40 graden ging van 11,5 naar 10 lr p/min en was in de praktijk amper merkbaar bij het vullen van mijn bad. Verder heeft een kleinere ketel alleen maar voordelen, zeker met mijn vloerverwarming.
hier van CW3 naar CW6 gegaan, het vullen van het bad was wel merkbaar.... de stortdouche was nog indrukwekkender :)
CW3 bad vullen is gewoon tijdrovend, serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Was jij ook voor CW6 gegaan zonder zonne(boiler) ? ;)

De TS stelt weinig eisen aan zijn tapwatervoorziening, dus in zijn geval is CW 3 prima en CW4 maximaal aan te raden.

[ Voor 53% gewijzigd door Oxellaar op 05-11-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Oxellaar schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:08:
Was jij ook voor CW6 gegaan zonder zonne(boiler) ? ;)

De TS stelt weinig eisen aan zijn tapwatervoorziening, dus in zijn geval is CW 3 prima en CW4 maximaal aan te raden.
zonder overdrijven: JA ook zonder zonneboiler zou ik met het bad wat ik heb zeker voor cw6 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:58

Nox

Noxiuz

Een appartement is niet veeleisend, CW3 doet het daar prima.

Die Tzerra die jij zegt is een stuk simpeler en kleiner. Alles is daar opgebouwd uit modules, dus als er iets kapot is kan je het als je een beetje handig bent zelf met een handleiding doen of anders een installateur. Als er bij een oude ketel iets kapot is kan je zomaar even een paar uur bezig zijn om ergens bij te komen.

Ik ga binnenkort zelf zo'n Tzerra CW3 plaatsen bij mijn zus. Mijn pa is installateur en ik klus regelmatig wat met hem. Je krijgt ook 100 euro retour dus dat is mooi meegenomen. (of je installateur krijgt die, moet ff op het boekje kijken wat beneden ligt). Volgens mij heb ik nog ergens gezien dat hij efficiënter is, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een monteur die aan een cv-ketel een paar uur sleutelt om alleen al bij een bepaald onderdeel te komen.....
Die moet heel snel postbode worden of zoiets, past beter bij hem.

De klant krijgt €100,- retour en de installateur krijgt 10 jaar garantie op onderdelen.
Kan hij mooi een rekening sturen naar de klant zonder dat hij zelf onkosten maakt.

En zo een hele mooie efficiënte ketel is de Tzerra niet, erg hoog minimaal vermogen ten opzichte van het maximale vermogen. (6,1 - 20,9kW) Kan dus maar 1:3,4 moduleren. :X
Terwijl de meeste ketels 1:5 of zelfs 1:6 kunnen, dus ik zou die Tzerra heel snel links laten liggen.
Dit is weer het zoveelste goedkope project keteltje, waar de prijs doorslaggevend is, rest is bijzaak.

Niet doen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-07 10:00
NielsTn schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:30:
[...]

zonder overdrijven: JA ook zonder zonneboiler zou ik met het bad wat ik heb zeker voor cw6 gaan.
ik snap hem wel.

probleem bij mij is alleen:
ik heb nu een ketel met laagste stand van 5,2kW.
dat is veelste veel voor mijn huis.
ik gok/bereken dat ik het zou redden met 3,8kW en -15 buiten.
ik kan alleen geen ketel van cw4 of hoger vinden die nog in de buurd komt van mijn beoogde 3,8kW.

ga het maar oplossen met een inventum ecolution of een zonneboiler als booster.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
Ben vandaag maar overstag gegaan voor een Remeha Avanta CW4 incl iSense voor totaal 1475,- via een lokale installateur. Kan wel bezig blijven met afwegen maar het werd tijd om spijkers met koppen te slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Oxellaar schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 07:37:
Een monteur die aan een cv-ketel een paar uur sleutelt om alleen al bij een bepaald onderdeel te komen.....
Die moet heel snel postbode worden of zoiets, past beter bij hem.
:P

Was natuurlijk wel overdreven. Maar soms voor je ergens fatsoenlijk bij kan komen is bij die oude dingen irritant. Als je een leiding achter de brander moet hebben ofzo. Moet je daar na een lekkage een leiding vervangen dan ben je echt de sjaak.

En dat minimale vermogen, njah, het is maar hoe je hem gebruikt denk ik. Als je een beest van een ketel wilt om je bad snel warm te hebben moet je niet zeuren dat hij overpowered is. En als je minimaal 6kW moet afnemen stook je lekker wat korter, als je zo'n huis hebt waar je met 4kW en -15 buiten al genoeg hebt dan trek je maar een trui aan. Veel goedkoper en je hebt het net zo warm :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NoxiuZ schreef op donderdag 08 november 2012 @ 00:50:
[...]

:P

Was natuurlijk wel overdreven. Maar soms voor je ergens fatsoenlijk bij kan komen is bij die oude dingen irritant. Als je een leiding achter de brander moet hebben ofzo. Moet je daar na een lekkage een leiding vervangen dan ben je echt de sjaak.
Een leiding achter de brander :? Ik heb er nog nooit van gehoord
En heb er toch een jaar of 9 dagelijks mee gewerkt. Als er iets makkelijk te demonteren is, is het de brander wel. (ivm onderhoud) Dus achter de brander komen is geen probleem.
En dat minimale vermogen, njah, het is maar hoe je hem gebruikt denk ik. Als je een beest van een ketel wilt om je bad snel warm te hebben moet je niet zeuren dat hij overpowered is. En als je minimaal 6kW moet afnemen stook je lekker wat korter, als je zo'n huis hebt waar je met 4kW en -15 buiten al genoeg hebt dan trek je maar een trui aan. Veel goedkoper en je hebt het net zo warm :P
Die Tzerra is absoluut geen beest van een ketel(20kW) en heeft een lomp hoog minimaal vermogen.
Daar ging het mij om.

En dat 9 van de 10 huizen een ketel heeft die overgedimensioneerd is heeft vooral te maken met verkeerde voorlichting naar de consument.
Je komt CW5 en 6 ketels tegen die zijn aangesloten op een 12mm warmwaterleiding |:(
Zo'n grote hoeveelheid tapwater kan nooit door die diameter leiding, maar het word wel verkocht om een grote hoeveelheid te leveren.

Ik durf te stellen dat 9 van de 10 huizen genoeg heeft aan CW4, terwijl hun toch een CW5 of meer is geadviseerd. Puur en alleen omdat de installatie ter plaatse niet bekeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Volgens mij ben je al wat wijzer geworden maar door de extra informatie die verschillende tweakers gaven word je zoektocht enkel langer -> het bos wordt dikker. :)

Enige tijd geleden in de VK stond hier een leuk artikel over:
Wikipedia: Information bias (psychology)
Oftewel; als je keuze al voor een goed deel vaststaat, waarom dan nog verder zoeken naar info.

Ik heb in mijn oude huis een Remeha Avanta nieuw aangelegd en heeft 4 jaar gedraaid zonder problemen.

Kijk voor de grap eens bij warmteservice.nl naar de prijzen van de ketels. Je zult zien dat ketels niet zo duur zijn en dat de helft bestaat uit arbeidsloon voor de monteur.
http://www.warmteservice....7bremeha%7d&fh_eds=%c3%9f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Oxellaar schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:59:
[...]

Wat jij over Nefit vertelt hier klopt totaal niet. Nefit is iets duurder in aanschaf, maar onderdelen zijn iets goedkoper als bijvoorbeeld van Remeha. Zeker de service onderdelen, nodig bij onderhoud dus, zijn goedkoper. En als een van de best verkopende fabrikanten van Nederland heeft elke normale installateur onderdelen op voorraad. En tegenwoordig zijn maar weinig ketels nog mainstream, ze zijn allemaal vrij specifiek. Onderdelen uitwisselen van merken onderling is sowieso al niet mogelijk.
Wat jij zegt klopt, alleen hoef je bij Remeha onderhoud doorgaans minder te vervangen dan bij een Nefit. Ik denk dat je de keuze niet echt op het onderhoud moet doen. Ik heb heel slechte ervaringen met Intergas, maar ze zijn wel goedkoop. Bij iemand de voorkap moeten vervangen omdat die na 4 jaar compleet doorgerot was en er letterlijk een gat!! in zat.

Ik zou dan kiezen voor een wat hogere investering en bijvoorbeeld een Remeha Calenta of om het goedkoper te houden: een Avanta, nemen. De installateur ziet liever een Calenta omdat die vriendelijker is met onderhoud. Je kunt zaken makkelijker vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 08-11-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Oxellaar schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:45:
[...]
Een leiding achter de brander :? Ik heb er nog nooit van gehoord
En heb er toch een jaar of 9 dagelijks mee gewerkt. Als er iets makkelijk te demonteren is, is het de brander wel. (ivm onderhoud) Dus achter de brander komen is geen probleem.

[...]

Die Tzerra is absoluut geen beest van een ketel(20kW) en heeft een lomp hoog minimaal vermogen.
Daar ging het mij om.

En dat 9 van de 10 huizen een ketel heeft die overgedimensioneerd is heeft vooral te maken met verkeerde voorlichting naar de consument.
Je komt CW5 en 6 ketels tegen die zijn aangesloten op een 12mm warmwaterleiding |:(
Zo'n grote hoeveelheid tapwater kan nooit door die diameter leiding, maar het word wel verkocht om een grote hoeveelheid te leveren.

Ik durf te stellen dat 9 van de 10 huizen genoeg heeft aan CW4, terwijl hun toch een CW5 of meer is geadviseerd. Puur en alleen omdat de installatie ter plaatse niet bekeken is.
toon volledige bericht
Ik heb ook nooit gezegd dat die Tzerra een beest van een ketel is, ik doelde eerder op cw5 toestellen. Ik heb laatst mijn pa geholpen bij een oude nefit om een sensor in een leiding te vervangen. Die zat achterin het toestel en dan ben je met zon oud ding wel ff zoet. Gister zon Tzera opgehaald en het stelt eigenlijk niks voor :X. Echt formaatje geiser en heel licht. En ook spotgoedkoop ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:55:
[...]

Wat jij zegt klopt, alleen hoef je bij Remeha onderhoud doorgaans minder te vervangen dan bij een Nefit.
Ook dit is weer niet waar, bij Nefit heb je juist vaak helemaal niets nodig.
Misschien een condensbak pakking na 4 of 5 jaar.
Bij Remeha echt veel vaker een pakking of wat. Ben helemaal geen tegenstander van Remeha.
Beveel ze gerust iemand aan, maar ze zijn echt niet goedkoper in onderhoud als Nefit.
NoxiuZ schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:26:
[...]
Ik heb ook nooit gezegd dat die Tzerra een beest van een ketel is, ik doelde eerder op cw5 toestellen. Ik heb laatst mijn pa geholpen bij een oude nefit om een sensor in een leiding te vervangen. Die zat achterin het toestel en dan ben je met zon oud ding wel ff zoet. Gister zon Tzera opgehaald en het stelt eigenlijk niks voor :X. Echt formaatje geiser en heel licht. En ook spotgoedkoop ja.
In de folder staan ook alleen de voordelen van een CW5 toestel, niet de nadelen ;)
En wat jij in je laatste regel zegt sluit precies aan bij mijn eerdere opmerkingen....
Toestel is spotgoedkoop in aanschaf.....dat hij de komende ruim 15 jaar flink wat meer gas verbruikt als een ander toestel maakt niet uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Hee, ik ben ook aan het CV-researchen. Ik heb een offerte liggen voor een Remeha Tzerra CW4 met iSense-thermostaat voor €1575 (das inclusief BTW, aansluiten, nieuw expansievat en aanpassen rookafvoer op het dak). Dat is een leuk compact keteltje...maar zijn er goede redenen om voor een slordige €400,- extra een Calenta CW4 te nemen? Wat zijn de verschillen?

De specs van mijn woning: 275m3, 15 jaar oud, alles geïsoleerd, normaal ligbad. CW4 lijkt me meer dan voldoende. Ik heb nu een Agpo Ferroli Signal NEV 1324T, waar ik niet bijster veel vertrouwen in heb.

I reject your reality, and substitute my own.

• wmeester
  • Laatst online: 22:41
snars schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:57:
Hee, ik ben ook aan het CV-researchen. Ik heb een offerte liggen voor een Remeha Tzerra CW4 met iSense-thermostaat voor €1575 (das inclusief BTW, aansluiten, nieuw expansievat en aanpassen rookafvoer op het dak). Dat is een leuk compact keteltje...maar zijn er goede redenen om voor een slordige €400,- extra een Calenta CW4 te nemen? Wat zijn de verschillen?

De specs van mijn woning: 275m3, 15 jaar oud, alles geïsoleerd, normaal ligbad. CW4 lijkt me meer dan voldoende. Ik heb nu een Agpo Ferroli Signal NEV 1324T, waar ik niet bijster veel vertrouwen in heb.
Hmmm, niet als spam bedoelt maar ik de site van warmteservice handig, je kunt daar ook vergelijkingen maken etc. Zie: http://www.warmteservice....545&productID[]=14050855&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
snars schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:57:

Zoals gezegd ben ik voor een Remeha Avanta CW4 gegaan, die zit tussen Tzerra en Calenta in geloof ik, ook qua prijsklasse. Die kost voor mij iig incl alles 1475,- en volgens verkoper gewoon beter dan de Tzerra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
Ik heb me door een aantal databladen heen gewerkt.....

Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/5323/screenshot20121121at121.png

Het verschil in de verhouding min-max vermogen (hoe heet dat, modulatiebereik?) tussen de Calenta en de Tzerra, rechtvaardigt dat €400 extra? Ze hebben dezelfde warmtewisselaar en allebei een A-label energiezuinige pomp. De Avanta gaat al wat langer mee en heeft voor zover ik kan vinden geen energiezuinige pomp...maar hij is zo te zien wel efficiënter dan de Tzerra.

Tis wat met die dingen :X

I reject your reality, and substitute my own.

Pagina: 1