Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik wou vandaag licentie's bestellen en begin in eens te twijfelen welke ik nodig heb.

Er draait hier een windows 2008 R2 met de RDS role. Voor de RDS gebruikers heb ik natuurlijk licenties nodig.
Zoals gezegd twijfel ik welke ik moet hebben bij voorkeur de goedkoopste, maar hier staat alleen software assurance bij. Je hebt er ook één met license. Die is overigens een stuk duurder.

RDS cal 6VC-01158
of
6VC-01152

De 6VC-01152 is een stuk duurder, of heb ik genoeg aan de 6VC-01158.
Of is er dan bijvoorbeeld niet 1 zonder software assurance, en alleen de licentie. Voor zover ik kan zien is software assurance puur gericht op support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 16:35
Als eerste moet je een keuze maken tussen user CAL's of device CAL's. Als iedere user een of meerdere devices heeft waarmee een connectie met de terminal server wordt gemaakt, zijn user CAL's voordeliger. Als je meerdere users hebt die devices delen, zijn device CAL's voordeliger. Deze twee soorten licenties zijn niet door elkaar heen te gebruiken, dus kies vooraf wat voor jou het voordeligst zal zijn...

Verder heb je inderdaad de volgende drie opties:

1) Single license. Dit is alleen de licentie zonder SA
2) Single license plus SA
3) verlenging van SA

SA zorgt ervoor dat je altijd de laatste versie van een product mag gebruiken, op het moment dat deze uit komt, gedurende de looptijd van je SA overeenkomst. Een Open License overeenkomst heeft een looptijd van twee jaar, dus als binnen nu en twee jaar een nieuwe versie uitkomt, mag je die ook nog gebruiken.

Het is niet heel erg interessant om op dit moment een licentie met SA aan te schaffen, aangezien je nu licenties koopt voor Windows Server 2012, die dus nog maar net uit is, er zal dus niet binnen nu en twee jaar een nieuwe versie verschijnen. Voor een licentie met SA betaal je ongeveer 150% van de prijs van een licentie zonder SA.

Overigens denk ik dat deze vraag in het WSS forum beter op zijn plaats is...

[ Voor 3% gewijzigd door Linke Loe op 03-11-2012 15:02 ]