Toon posts:

PC loopt willekeurig moervast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige PC is inmiddels geen jonkie meer (6 1/2 jaar oud nu), maar ik hoop er nog minstens een jaartje mee vooruit te kunnen (in ieder geval to Haswell). Ik ben nog steeds happy met de snelheid en ik heb simpelweg op het moment geen zin om een berg geld uit te geven aan een nieuwe setup. Als ik een nieuw systeem koop, wil ik het meteen goed doen en alles weer nieuw & snel hebben.

Dit zijn de specs:
Operating System
MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
PSU
Tagan 850W
CPU
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz 36 °C
Wolfdale 45nm Technology
RAM
4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (4-4-4-12)
Motherboard
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD MS-7380 (CPU 1) 24 °C
Graphics
P223W (1680x1050@59Hz)
P223W (1680x1050@59Hz)
896MB GeForce GTX 260 (EVGA) 59 °C
896MB GeForce GTX 260 (XFX Pine Group) 45 °C
ForceWare version 306.97
SLI Enabled
Hard Drives
733GB Western Digital WDC WD75 00AAKS-00RBA SCSI Disk Device (ATA)
63GB Kingston KINGSTON SNV425S264G SCSI Disk Device (ATA)
977GB Western Digital WDC WD10 02FAEX-00Y9A SCSI Disk Device (ATA)
Optical Drives
MagicISO Virtual DVD-ROM0000
PIONEER DVD-RW DVR-215D SCSI CdRom Device
Audio
ASUS Xonar Essence ST Audio Device
Het systeem loopt op willekeurige momenten vast en dan ook echt muurvast. Geen blue screens of errors, gewoon een complete freeze. Het gebeurt als ik met een Word documentje bezig ben, als ik Battlefield 3 speel, of als ik muziek op heb staan. Compleet random. De lampjes op mijn toetsenbord reageren niet als ik bijvoorbeeld caps lock of num lock indruk. Alleen de reset knop biedt uitkomst.

Op het gegeven moment crashte het systeem tijdens een Skypegesprek. Ik drukte op reset en vervolgens bleef het systeem elke keer op hetzelfde moment hangen tijdens de Windows-boot. Dit kon ik zien omdat de animatie van het logo iedere keer op exact hetzelfde moment bleef hangen. Ik zette hem dus maar helemaal uit. Vervolgens gaat hij helemaal niet meer aan. Niets gebeurde toen ik de aan/uitknop indrukte. Ik heb vervolgens de stroom er afgehaald en hem een kwartier laten staan. Toen ik hem daarna probeerde aan te zetten, startte hij zonder problemen opnieuw up. Het systeem draaide weer uren als een zonnetje daarna.

Waar kan dit vooral aan liggen vraag ik mij af? Ik neig naar het moederbord maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb niet lang geleden mijn 8800GTX kaarten vervangen door twee GTX 260 kaarten. Kan dit er nog mee te maken hebben?

Verwijderd

Het kan er aan liggen dat je voeding dood is.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Doordat hij het na een kwartiertje zonder netstroom wel weer doet denk ik aan voeding of iets met warmte.

Ik zou beginnen met 1 GTX 260 eruit halen en kijken of hij dan nog steeds vastloopt.
Voelt de behuizing van de voeding erg warm aan als je computer net vastloopt?

Fijne lijst heb je trouwens gemaakt. Lekker compleet en met wat belangrijke details als temperatuur enzo.

Edit:
Ik zit eens te kijken naar je voeding en hij heeft vier 12V lijnen van 20A. Dit zou ruim voldoende moeten zijn om een GTX260 op een enkele lijn te voeden (rond de 185W).
Heb je de mogelijkheid om van familie/vrienden onderdelen te lenen zodat je dingen kunt uitsluiten?

[ Voor 33% gewijzigd door hans_lenze op 03-11-2012 14:20 ]

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
Voeding, huh? Hmm... ik heb nog een andere voeding hier liggen, die ga ik maar eens proberen dan. Een hele nieuwe nog van Be Quiet. 630 watt, dat wel. Minder headroom, maar het zou genoeg moeten zijn als ik het allemaal bij elkaar optel.

Hij wordt niet extreem warm. De kast is een Coolermaster CM690 met fans aan alle kanten, dus met de koeling zou het wel goed zitten denk ik, maar inderdaad wel de moeite waard om er eens een kaart uit te halen.
Fijne lijst heb je trouwens gemaakt. Lekker compleet en met wat belangrijke details als temperatuur enzo.
Daar heb ik dit mooie programmaatje voor gebruikt :)

http://www.piriform.com/speccy

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe voeding zit er in. Tot nu toe geen vastlopers meer (2 uur uptime). Even kijken hoe dit gaat.

I'll keep ya'll posted.

Verwijderd

Topicstarter
We zijn een dag verder met vele uren surfen, Skypen, Office, Photoshop, muziek luisteren en gamen.

Geen vastlopers meer en het systeem is 100% stabiel. Het lijkt erop dat het probleem inderdaad in de voeding zat! Oh, oh, oh, oh wat ben ik blij dat het opgelost is! :D Ook thanks voor jullie visie hierop.

De Be Quiet Pure Power 630 Watt voeding trekt het prima. Ook tijdens zware games, als de twee GTX 260 kaarten vuur staan te blazen, is er niets aan het handje.

De voeding heeft minder headroom dan de 850 Watt die de Tagan had, maar zo zie je maar, die heeft het ook niet eeuwig volgehouden. Het valt me tegen dat die er mee gekapt is eigenlijk, in dertijd heb ik echt flink geld neergelegd voor dat ding.

Ook al heb ik het gevoel dat ik toch wel redelijk op het randje zit qua wat mijn systeem uit de voeding trekt, gaat het tijdens zware belasting helemaal prima. Het wordt niet super heet of zo en de fan in de voeding gaat wel iets sneller, maar niets extreems.

Be Quiet heeft er een nieuwe fan bij. :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Tagan heeft geen voeding van 850W uitgebracht en je systeem kan ook niet 6,5 jaar zijn want de CPU is nieuwer. ;)

Wat betreft de be quiet, er zijn verschillende GTX 260's maar zelfs de meest verbruikende neemt hooguit 175W, waardoor de be quiet en dus makkelijk aan zou moeten kunnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:27:
Tagan heeft geen voeding van 850W uitgebracht en je systeem kan ook niet 6,5 jaar zijn want de CPU is nieuwer. ;)

Wat betreft de be quiet, er zijn verschillende GTX 260's maar zelfs de meest verbruikende neemt hooguit 175W, waardoor de be quiet en dus makkelijk aan zou moeten kunnen.
Dan zal het 5 1/2 jaar zijn. Ik heb hem in ieder geval meteen gekocht toen de E8400 uitkwam. 5 1/2 jaar is ook al best oud voor een computer die bijna iedere dag de hele dag staat te draaien.

De voeding had allemaal gekleurde lampjes en was volgens mij echt 850 Watt, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Het was 800W of meer in ieder geval, dan dat weet ik wel zeker.

De kaarten die ik nu heb zijn de core 216 versies, die 55nm chips hebben. Volgens mij zijn die zelfs zuiniger dan de 8800GTX kaarten die ik daarvoor had.

En nu ik toch weer een halve dag later een bericht post, het systeem is nog steeds stabiel en ik heb geen vastlopers meer gehad. Het probleem is echt opgelost :)
Pagina: 1