Low budget game pc aankoop advies (500e)

Pagina: 1
Acties:

• puppitz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 19:32
Hey Tweakers!

Dit is mijn eerste post op het tweakers forum (like a virgin). Ik kom al een paar jaar met enige regelmaat op jullie site voornamelijk voor de pricewatch en de notebook aankoop adviezen. Nu heb ik recent besloten dat ik een pc ga kopen. Dit is voor mij vrij onbekend en helemaal iets anders dan het beslissen over een laptop vanwege het overdonderende aanbod aan harde waren.

Nu eerst even uitleggen. 4 weken gelden is mijn laptop gestorven. Niets speciaal (2.1GHz athlon II x3 en 'n hd 5740 mobility voor de geinteresseerden). Hij was maar 1.7 jaar oud en dixons (waar ik heb gekocht heb) heeft besloten, nadat ik hen een brief gestuurd heb met woorden als "ondeugdelijk product" en "europese richtlijnen" erin, deze laptop te reanimeren. Dit is allemaal heel fijn, maar met mijn games zoals Diablo 3 en Starcraft 2 vraag ik toch vrij veel, zoniet het uiterste, voor mijn laptop. Veel kans om andere games te spelen krijg ik niet, want dat kan hij simpel weg niet draaien. Om de gerepareerde laptop te ontlasten en deze vooral in te richten voor mijn studie kan ik denk ik het beste een vaste pc ernaast kopen. Voor een laptop met wat specificaties zit je al snel aan de 800 euro en met de helft van dit geld kun je een pc bouwen die zon laptop wegblaast, zo hard, dat dit eigenlijk niet meer grappig is.

Nu ben ik student en heb ik niet veel budget. Mijn budget is 500 met als uiterste bovengrens toch wel de 550 euro. Ik zou graag starcraft 2 blijven spelen, nu is dit niet zo moeilijk, maar games zoals Skyrim en guild wars 2 trekken mijn aandacht. Draaien op de hoogste settings liefst wel. Indien onmogelijk, tja... dan heb ik geen keus he. Ik heb een 1920x1080 monitor en een tv die ik aan zou willen sluiten. De TV heeft een resolutie van 800x600, gebruik ik alleen voor een filmpje af en toe. Ik zit op internet via een LAN kabel, mogelijkheid tot wifi is altijd mooi meegenomen, maar absoluut geen noodzaak. USB 3.0 is voor mij ook geen noodzaak, zou wel mooi zijn, maar ik denk dat ik dit met een SSD erbij niet kan realiseren voor mijn budget.

Nu roepen jullie massaal pak gewoon die pc van de BBG en gelijk hebben jullie. Maar mezelf zijnde moet het natuurlijk weer een beetje anders. Ik studeer in België. Woon hier al 4 jaar officieus en kom amper nog in Nederland. Voor mij is het echt een vereiste dat ik, als er iets mankeert aan mijn bakbeest, hem op kan pakken en op de toonbank kan gooien, lees voorzichtig neerzetten, en dat het gefixt wordt.
Vrienden van me hebben hele goede ervaring met de MyCom in Leuven en ik ga daar mijn systeem kopen. Ik weet dat dit niet het goedkoopste is, maar om straks via webshops en TNT post e.d. over garantie of iets dergelijks te gaan onderhandelen werkt voor mij, vanuit mijn locatie gewoon niet. Nu zal dit met jullie advies natuurlijk niet gebeuren *klopt af*.

Ik heb zelf al wat uitzoek werk gedaan en zal mijn systeem (niet via de pricewatch) nu opnoemen. Ik haal de prijzen van de website: http://www.mycom.be/computer-1/componenten.html.

Processor AMD Phenom II X4 965 BE, sAM3 93.99
GPU Asus Radeon HD7850 DCII V2,2GB 216.99
RAM Corsair ValueSelect DDR3,1333-8GB KIT 32.99
HDD Seagate Barracuda 500GB - 3.5inch 55.99
SSD Corsair Accelerator 60GB 72.99
Kast Cooler Master Elite 310 32.99
DVD Brander Samsung DVR DL 24X,SATA 17.99
Voeding (?) Cooler Master Elite Power 400WATT 36.99

In totaal, zonder moederbord kom ik uit op 560 euro. Dit is al een tientje boven het budget.
Nu hangt de moederbord keuze af van de CPU en GPU en eigenlijk heb ik hier te weinig verstand van om een goede keuze te maken. Heb ik trouwens een processor cooler nodig?
Dan is de voeding ook afhankelijk van het verbruik. Ook niet echt verstand van.

Ik moet ergens op bezuinigen. Maar wat. Ik snap dat het niet haalbaar is om met dit budget een high end systeem inelkaar te gooien, maar wat is jullie advies? Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Heb hier geen verstand van en wil hier het liefst voorlopig, binnen de garantie, vanaf blijven.
De videokaart downgraden naar een HD7850 met 1 GB? Dat scheelt al gauw een euro of 30. Dan zou ik ook de processor kunnen downgraden, maar hier kan ik, met mijn kennis, geen goed alternatief voor vinden. hier een overzicht van het aanbod van mycom.

om mijn prioriteiten nog eens duidelijk neer te zetten
1) Ik koop sowiso bij mycom
2) ik wil er de rest van mijn studententijd, lees 3 a 4 jaar, mee vooruit kunnen.
3) budget is maximaal 550 euro (excl windows, deze kan ik gratis via de universiteit krijgen)
4) SSD zou ik heel graag zien

Graag jullie advies ondanks de een beetje onorthodoxe vraag.
Bedankt alvast!
(als jullie nog meer info nodig hebben, laat het dan graag weten).

• Gramash
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-08-2025
qua moederbord zou ik kiezen tussen deze twee:

http://www.mycom.be/compu...le-sam3-am3.html?___SID=U
en deze
http://www.mycom.be/compu...b3-sam3-am3.html?___SID=U

het verschil is dat de laatste micro atx is en een paar usb 3 poorten heeft ( wel 3 euro duurder :P )
het is dus eigenlijk de keuze tussen micro atx of atx de case die jij hebt uitgekozen zou als het goed is alletwee moeten doen.

Ik heb nu helaas geen tijd meer om verder te zoeken ( ik moet naar werk :P )maar ik kan morgen misschien nog even verder kijken :)

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Waarom specifiek bij mycom? Ik woon zelf in lelystad en de klantservice is om te huilen, laatst iets RMA via hun naar ASUS gedaan en via mycom mocht ik lekker 2 weken extra wachten voor niks.ik hoor wel vaker klachten over hun klantenservice maar ook slordigheid

• xirerf
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 11:39
Hier ook geen beste ervaring met MyCom.

IMO is doorsparen voor een samsung 830 SSD en een voeding die zichzelf bewezen heeft (bijvoorbeeld corsair builder cx430 V2) een must, kost misschien vier tientjes meer, maar dan heb je ook wel meer zekerheid dat alles naar behoren blijft werken.

• puppitz
Bedankt alvast. Ik zou het op prijs stellen!
Vandaag nog wat gepuzzeld en ben idd ook op dat moederbord uitgekomen. Ik zal op het einde van deze post even een update zetten.
Ik det dat ik met mijn budget een SSD uit mijn hoofd moet zetten. Ookal gelezen hier op het forum ergens dat je qualiteit moet kopen en niet zomaar het eerste de beste goedkope prul. Ik denk dat ik beter 50 euro meer in mijn videokaart en 20 euro in de processor kan steken. Als ik later nog eens een financiele meevaller heb kan ik altijd nog een SSD erin stoppen.
marineII7 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:30:
Waarom specifiek bij mycom? Ik woon zelf in lelystad en de klantservice is om te huilen, laatst iets RMA via hun naar ASUS gedaan en via mycom mocht ik lekker 2 weken extra wachten voor niks.ik hoor wel vaker klachten over hun klantenservice maar ook slordigheid
Ik ben met mijn kapotte laptop daarnaartoe gegaan en zij hebben mij verteld dat je een klachtbrief moest sturen als een fabrikant weigert je minder dan 2 jaar oude laptop te repareren voor niets. Dus heb aan hen te danken dat mijn laptop uberhaubt gerepareerd is. Daarnaast hebben vrienden van mij ook goede ervaringen. Kapotte voeding die zonder gezeik ingeruild wordt en 2 andere vrienden hebben ook al hun componenten aangeschaft bij deze winkel.
Ik denk dat de service en klantvriendelijk van dit type zaak meer afhangt van het personeel dan van het bedrijf opzich.
Daarnaast liggen ze bij mij om de hoek, wat ook echt ideaal is.

Maargoed, voordat dit weer op zo'n kilometerlange post uitloopt. Hier is mijn opstelling nu:
Afbeeldingslocatie: http://h.dropcanvas.com/ztjgs/opstelling.jpg
Het totaalbedrag zit nu net onder de 600 euro.

Ik denk dat ik nu beter die 50 euro meer kan uitgeven aan de videokaart. De goedkoperen alternatieven zijn een HD7770 2GB of een GTX650TI, maar deze doen dus significant onder.
Ik koop dus de HD7850 met het idee dat hij de komende 3 jaar de nieuwe games kan draaien, zij het op een mindere quality setting. Als dit niet zo is verbeter me aub.
Nu is de keuze 1 GB vs 2 GB. Op internet wat rondgeneusd en op fora en zodra je hogere settings gebruikt in een game zoals Skyrim, gaat je GPU toch al richting de 1.3GB. Kost me 30 euro extra, maar denk dit het waard is. Wat is jullie mening hiervan?

De processor is deze van het basis game systeem van deze maand. Ik speel Starcraft 2, ben ook zeker van plan de nieuwe uitbreiding te kopen en grijs te spelen. Blizzard heeft gezegd dat de system requirments dezelfde blijven, dus hier zit ik safe.
Maar de processor is toch al 2 jaar geleden gereleased. Kan hij de komende 3 a 4 jaar nog mee?
Is een processor cooler normaal bijgeleverd? Als dit niet het geval is, waarom zou ik wel, of juist geen moeten/hoeven te kopen?

Het geheugen heb ik gekozen voor 8 GB 1600MHz. Dit kan ook icm met mijn moederbord. Is er in dit geval veel verschil tussen de 1333 en 1600 MHz?

Is een 500Watt voeding genoeg? Dit is voor mij ook nieuw.

Alvast bedankt alweer!

edit: spelling

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Van die voeding kan je ook de 430watt versie nemen.

• Gramash
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-08-2025
Voor een game systeem is een processor minder belangrijk dan een grafische kaart. Ik denk dat je met deze processor zeker 3 jaar mee kan komen voor games. Ik denk ook dat 500W prima is, ik zou de 430W niet nemen want bij de videokaart staat een minimum van 450W ( nou zal die dat nooit gebruiken, maar je wilt op safe spelen toch?)

verder denk ik dat wat je nu hebt staan een prima systeem is en dat je niet eens heel veel duurder uit bent door de mycom. ( processor kun je voor 10 euro minder krijgen en de videokaart voor 20 minder. Ik denk dat je al met al zo'n 50 euro meer betaald, maar als jij daarvoor goede service (om de hoek!) krijgt dan is dat het t wel waard denk ik.

tussen 1333 en 1600 zal je bij games niet veel verschil zien volgens mij, maar het scheelt maar iets van 5 euro en daardoor lopen andere dingetjes weer net ff sneller, dus waarom niet :P

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wel de 430 watt nemen dat trekt ie echt makkelijk. Er is geen enkele reden om de 500 watt te nemen. Verder zou ik de videokaart veranderen in deze ASUS variant. Deze is 15 euro goedkoper en heeft een betere cooler. Wel heeft deze 1GB minder dan die Sapphire maar dat maakt niets uit qua performance op een enkel scherm.

[ Voor 29% gewijzigd door Daanieyel op 03-11-2012 22:43 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

• puppitz
Gramash schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 22:10:
Voor een game systeem is een processor minder belangrijk dan een grafische kaart. Ik denk dat je met deze processor zeker 3 jaar mee kan komen voor games. Ik denk ook dat 500W prima is, ik zou de 430W niet nemen want bij de videokaart staat een minimum van 450W ( nou zal die dat nooit gebruiken, maar je wilt op safe spelen toch?)

verder denk ik dat wat je nu hebt staan een prima systeem is en dat je niet eens heel veel duurder uit bent door de mycom. ( processor kun je voor 10 euro minder krijgen en de videokaart voor 20 minder. Ik denk dat je al met al zo'n 50 euro meer betaald, maar als jij daarvoor goede service (om de hoek!) krijgt dan is dat het t wel waard denk ik.

tussen 1333 en 1600 zal je bij games niet veel verschil zien volgens mij, maar het scheelt maar iets van 5 euro en daardoor lopen andere dingetjes weer net ff sneller, dus waarom niet :P
Ik denk inderdaad ook dat het nog wel een lekker systeempje is. Ondertussen ben ik er zelf al achter dat die processor ook met 'n cooler geleverd wordt en dat deze nog vrij decent is.
In ieder geval bedankt voor je hulp! Wordt erg op prijs gesteld.
Daanieyel schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 22:40:
Wel de 430 watt nemen dat trekt ie echt makkelijk. Er is geen enkele reden om de 500 watt te nemen. Verder zou ik de videokaart veranderen in deze ASUS variant. Deze is 15 euro goedkoper en heeft een betere cooler. Wel heeft deze 1GB minder dan die Sapphire maar dat maakt niets uit qua performance op een enkel scherm.
Ik heb even moeten zoeken en eigenlijk heb je gelijk.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6359/50609.png
Maar nu vind ik skyrim echt een awesome game... dus ik denk dat ik toch het beste bij een 2GB blijf.

• puppitz
Afbeeldingslocatie: http://h.dropcanvas.com/sdy3a/opstelling.jpg

Mijn ram heb ik verlaagd naar 4Gb. Dit is denk ik wel genoeg. Ram kan ik later altijd nog bijsteken mocht het nodig zijn, mijn moederbord heeft 4 slots waarvan ik er 1 ga gebruiken.

Ik heb de 1TB HDD geschrapt. Ik kwam erachter dat ik nog een oude Laptop schijf van 2.5 inch heb liggen. Ik ben geswitcht naar die Antec kast. Deze heeft 2x 2,5 inch slots en is tevens compatibel met het moederbord dat gekozen is.

Dit levert mij ruimte in mijn budget op voor een SSD, ten koste van 4 GB ram. Wat het wel waard is. Lijkt jullie deze schijf wat? Heb gezien in het SSD topic dat de voorkeur toch wel echt uit gaat naar samsung, maar deze is nergens meer te krijgen voor een behoorlijke prijs.

edit: foutje

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

je kan beter je geld verbranden [of naar mij sturen] dan een ocz SSD te kopen.

People as things, that’s where it starts.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

VasZaitsev schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:42:
je kan beter je geld verbranden [of naar mij sturen] dan een ocz SSD te kopen.
Dit >:)
OCZ Agillity SSDs zijn echt troep SSDs.

Kan je bij mycom belgië de Samsung 830 128GB bestellen?
Of de Crucial M4 128GB?

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 04-11-2012 15:48 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• puppitz
Bedankt jongens. De reviews bij pricewatch van de OCZ zijn niet slecht dus ik dacht dat ze wel degelijk waren. Fout gedacht dus.

De M4 128GB is verkrijgbaar. 100e. 10 euro duurder dan bij de pricewatch. Zet me neer op 613e.

Misschien een domme vraag. Maar wat als ik 100 meer in een processor investeer....???

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Levert je niets extra's op. Meeste games hebben alleen belang bij de gpu.

nggyu nglyd

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

kortetermijn zijn die ssd's prima. Lange termijn zijn ze zeer slecht.

En idd, een duurdere processor levert je eigenlijk niks op, ja, een wat lagere energierekening, maar, eer je dat terugverdiend hebt...

People as things, that’s where it starts.

• puppitz
Okay jonges. Ik ga morgen naar de winkel en kan 'm dan donderdag hopelijk ophalen. Het wordt het door mij laatst geposte systeem met dan de M4 SSD. Die OCZ laat ik zitten. Totaal 613 euro nogwat.

Om wat reflectie te geven. Ik zit dan 100 euro over mij budget, maar dit betekend wel dat mijn systeem wat toekomst bestendiger is.

• puppitz
Recenties op voeding zijn ook niet best. Ik pak de Cooler Master GX550. 5 jaar garantie, dus de fabrikant is goed zeker van zichzelf. Totaal bedrag is nu 617.92

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De voeding is prima, coolermaster gx serie is echter het goedkope broertje van CM, presteert onder load niet super en een lawaaiige fan.

Is er geen Antec vp450 voeding oid beschikbaar? Dat zou de betere keuze zijn.

nggyu nglyd

• puppitz
Hey jonges even een update:

Ik heb de pc nu enkele weken en hij draait meer dan prima. Ik heb zelfs een compliment gekregen van de gasten van de mycom dat het allemaal zo lekker draaide. Zeker een aanrader dus.
Ik heb de voeding nog vervangen naar eentje van 650w. Op papier vraagt de videokaart 500w en ik wou voor een tientje extra geen risico lopen.

Enige dat achteraf jammer is dat in de front panel van de kast 2x ubs 3.0 zit en dat dit niet aangesloten kan worden op het moederbord. Ze werken nu (mbv omvormer) als 2.0

In de beschrijving van de kast (anthec one) hier op tweakers staat dat er plaats is voor een 2x 2.5 inch hdd. Dit valt tegen. Ze komen dan op elkaar te zitten. De gasten van mycom hebben zo'n 2.5inch naar 3.5 ding erin gezet.

Service van de mycom in Leuven is trouwens dik in orde!

Feedback qua games
Skyrim ultra + texture pack vlekkeloos
Hitman ultra met gemak
Starcraft II op medium met ~110. Dit is hoger early game en dropt naar +/- 70 late. Prefect speelbaar dus. Ik denk dat ik 'm hoger kan spelen en dat de processor mijn bottleneck is, maar nog niet uitgeprobeerd.

Mijn windows experience index:
Processor 7.3
RAM 7.3
Graphics 7.9
Gaming Graphics 7.9
Primary HDD: 7.3

Ik draai windows 8 btw.

Superhard bedankt voor jullie hulp!
Groetjes!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Welke SSD heb je er nu in zitten met welke PSU?

nggyu nglyd

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:44
Heb je werk voor het geld?

[ Voor 77% gewijzigd door Redesign1 op 11-12-2012 19:50 ]

• puppitz
Quad schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 00:34:
Welke SSD heb je er nu in zitten met welke PSU?
SSD: Crucial M4 128GB
PSU Corsair GS 600Watt 80 plus Bronze
Haha is studeren werken? Ik heb in mijn middelbare schooltijd geld bijeengespaard en dat nu voor een deel uitgegeven aan een pc.
Pagina: 1