Load-Line Calibration (LLC). 0% =100% ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257048

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb recent de Asrock H77M moederbord gekocht. Er is iets aan de hand wat mij niet lekker zit.
Ik ga er vanuit dat jullie weten wat LLC (Load-Line Calibration) is.

De source van de quote beneden: http://www.overclock.net/...ivy-bridge-asrock-edition
CPU Load-Line Calibration: Level 2 or Level 3 (whichever one will get you closest to BIOS Vcore)
~When a CPU increases to max speed, the Vcore usually tends to drop down. This is known as Vdroop. If the Vcore drops down too much, it can lead to stability issues. To combat this, CPU LLC was made to offset this loss. Level 5 (0%) will net you the least compensation, Level 3 (50%) an average compensation, and Level 1 (100%) the most compensation. You want to find the setting that will get you the same Vcore that is says in BIOS, during load in Windows as reported by CPU-Z.
~Level 1 seems to spike your Vcore up really high during load, so I do not recommend using that.
Als je kan lezen, de setting 100% (level1) geeft de meeste compensatie. 0% geeft hierintegen geen/weinig compensatie.

Maar in mijn UEFI hebben deze settings tegenovergestelde waardes!
Wanneer ik de bios reset tot de standaard-settings, de LLC is dan automatisch gezet op auto. Maar deze auto-setting betekend in mijn geval gewoon 100%. Ik weet dat omdat ik de actuele waarde/setting kan zien in mijn uefi. Deze setting kun je zien tussen de naam van de setting(links) en de setting die zelf kunt selecteren(rechts), in het midden dus. Zoals je kan zien op onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qMfPy.jpg

TIjd om te testen! (Intel Burn Test) (Ik heb de CPU voltage op auto staan, standaard dus.)
De CPU voltages op 100% en auto zijn beiden: 1.128V onder load en 1.152V idle. Dus de auto setting is dus gewoon 100%.
De CPU voltage op 50% is: 1.144V onder load en 1.160V idle.
De CPU voltage at 0% is: 1.168V onder load en 1.176V idle.

Dit is bizar. Tot zover ik heb kunnen vinden, de 0% setting zou minder voltage moeten geven dan de 100% setting. Maar in mijn geval is het tegenovergesteld, bij mij geeft de 0% de meeste voltage.

Wat denken jullie hiervan?
Het baart mij zorgen, ten eerste omdat ik LCC niet uit kan zetten en omdat ik heb gelezen over voltage-pieken die je CPU kunnen beschadigen als je LLC gebruikt.
Is dit een foute bios/bug? Of is de uitleg verkeerd van de link/quote boven? Of Asrock heeft opeens de definities veranderd... Bij Asrock waren ze ook te lui om een beschrijving van de LLC optie te geven in de UEFI of de manual.

Is het mogelijk dat mijn bios uitzichzelf de settings weer de goede waarde geeft? Want dan heb ik een probleem aangezien de ¨auto¨ setting 100% betekend, dus extreme LCC... Iemand hier een antwoord op?

Met vriendelijke groet,

Snowcake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Het feit dat je vcore onder idle hoger is dan normaal kan je volgens mij fixen met C-states (zo heet het op mijn moederbord teminste)
maar 20mV is niks om je druk over te maken.