Is dit een goed systeem?

Pagina: 1
Acties:

• sroberti
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-08-2024
Hallo,

Ik wil voor de eerste keer een systeem in elkaar zetten en heb een aantal onderdelen geselecteerd. Ik wil er vooral mee gaan gamen, misschien ooit overclocken maar daar ga ik me dan eerst in verdiepen aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb. Toch betwijfel ik dat ik het ooit zal doen, aangezien ik niet mijn onderdelen wil beschadigen en de garantie verspelen. Ik wil een goede PC voor ongeveer de 1200 euro waar ik nu op zit, minder mag natuurlijk ook. Hebben jullie nog tips voor dit systeem? Ik vroeg me ook nog af of de GPU goed werkt op dit moederbord...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,95€ 119,95
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 370,90€ 370,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Zalman Z11 Plus€ 60,91€ 60,91
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Scythe Kaze Master Pro 5.25€ 32,40€ 32,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,45€ 35,45
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,58€ 15,58
1Seasonic M12II 620W€ 72,60€ 72,60
1Samsung 830 series 256GB€ 153,75€ 153,75
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.201,27

Groeten,
S. Roberti

• sroberti
Niemand?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Waarom kies je voor dit bord? dat je voor een Z77-chipset kiest snap ik, maar waarom specifiek deze, en niet bijvoorbeeld voor een Sabertooth Z77 om maar eens iets te noemen? Dit bord komt namelijk nogal "budget" op me over, in een dergelijke build :X De specs zijn niet heel slechts die worden gegeven, maar het is nu ook niet iets waar ik een gat van in de lucht spring eigenlijk. Volgens mij zijn er wel betere Z77-borden te vinden (maar zijn ook wel weer duurder).

Verder kies je voor een 256GB SSD. Wat wil je daarop gaan doen? Windows en wat games gaan prima op 128GB passen. Je hebt er wel een erg prijzige GTX670 in zitten. Kan je niet met een 660Ti af? Qua performance scheelt dat niet veel, maar is wel een stuk goedkoper.

Ook kies je voor DDR3-1600, maar gezien dat je gaat overclocken zou ik minimaal naar 1866 gaan. 8GB zal wel volstaan, maar mocht je de SSD of de videokaart gaan vervangen voor wat ik voorstel, dan zou ik wel naar 16GB gaan om op de toekomst voorbereid te zijn.

iRacing Profiel

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wellicht heeft niemand geantwoord omdat het een beetje een open deur is.

Ja, dit lijkt mij een prima systeem. Ik schrijf dit immers vanaf vrijwel dezelfde machine. Afhankelijk van je OC wensen en of je er ooit een zwaardere GPU in gaat zetten (2e erbij b.v.) heb je zelfs teveel aan 620W.

Waarom een Fancontroller? Je bord is hier ook best goed in hoor, zoveel fans komen er volgens dit lijstje daarnaast niet in?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:34
Ik zou juist besparen op het moederbord, deze is ' bedoeld' voor twee videokaarten.
pricewatch: ASRock Intel Z77 Z77 Pro4-M
pricewatch: Asrock Z77 Extreme4-M

De voeding is zoals gezegd overkill (voor 1 videokaart), een goede 500W is al ruim voldoende.
pricewatch: XFX Pro 550W
pricewatch: Antec HCG-520
pricewatch: Super Flower Golden Green SF-550P14XE

Videokaart is op zich prima, maar legt het meestal wel af tegen een even dure 7970.
pricewatch: Club3D Radeon HD 7970 royalKing
http://www.techpowerup.co...12.11_Performance/23.html

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 08-11-2012 18:00 ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

kroegtijger schreef op donderdag 08 november 2012 @ 16:20:
Ook kies je voor DDR3-1600, maar gezien dat je gaat overclocken zou ik minimaal naar 1866 gaan. 8GB zal wel volstaan, maar mocht je de SSD of de videokaart gaan vervangen voor wat ik voorstel, dan zou ik wel naar 16GB gaan om op de toekomst voorbereid te zijn.
Mwah, 1600 cl9 is prima, prijs / performance de sweet spot momenteel. Ja, Ivy houd van meer bandbreedte, en werkt wat minder goed samen met (relatief) lage CL, maar ik kan voor die €35 de 8GB Corsairs niet afraden.

16GB of 8GB is puur van het gebruik afhankelijk, ik denk helemaal niet dat games binnen een jaar opeens meer dan 8GB nodig gaan hebben. Als je veel VM's draait, grote (server) taken uitvoert met databases of met erg grote grafische projecten werkt kan je 16GB (of meer) nodig hebben, maar dit is maar een kleine groep.

=

Tja, ondanks dat het prima werkt, zou ik toch niet voor dual grafische kaart op 1155 gaan. Een Sabertooth bord vind ik ook wat overdreven, eigenlijk vind ik ze amper bestaansrecht hebben, als je in die klasse wilt gaan zitten, kan je betere iets doorsparen voor X79. Voor dual vga hoef je het niet te doen tov dit huidige bord, je cpu heeft maar 20 lanes en maar al te vaak gaat het niet helemaal goed als je een PCI-ex 8 / 16 utility kaart (audio, SSD, RAID controller) in Z77 zet naast een snelle vga kaart.

Kwa overclock en voltage-veiligheid / droop zit er een groot verschil in de borden, maar dat zal, zoals vaak blijkt, in veel gevallen op de 3570K het verschil tussen 4.8, 4.9 en 5Ghz (op lucht) opleveren. Een Premium Z77 bord zal misschien met een "cherry" 3570K eens 5.2 geven of hoger op water, maar als je dat niet van plan bent, kan je prima voor deze gigabyte of vergelijkbare Asus / MSI optie gaan. Als je het OC verhaal allemaal niet heel interessant vind, kan je net zo goed voor de goedkopere (maar prima) Asrocks gaan.

De 670 vs 7950 / 7970 discussie is vaak genoeg gevoerd. sroberti kan denk ik het beste maar even recente reviews hierover lezen, maar eigenlijk zit je met beide goed...

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:26
Als je twijfelt of je wel ooit wilt gaan overklokken dan kun je ook gaan voor de i5 3570 (dus zonder K) en een goedkoper moederbord (bv. een B75), scheelt je zo 80 euro die je weer in een betere videokaart kunt steken.

• sroberti
Ik heb voor dit bord gekozen omdat het in de BBG ook gebruikt werd, en na wat onderzoek bleek dat het een goed bord is voor de CPU. Qua SSD heb je misschien wel gelijk, maar als ik een iets grotere neem voorkom ik dat ik snel moet gaan rondslepen met bestanden als de schijft vol dreigt te worden.

Voor de videokaart heb ik redelijk wat onderzoek gedaan door naar reviews e.d. te kijken. Ik heb vooral de 7950/7970 vergeleken met de GTX670, en heb uiteindelijk besloten voor de GTX670 te gaan omdat deze ook wat beter ondersteund zou worden met drivers en sommige games wat beter schijnen te werken op Nvidia kaarten. Is deze kaart dan eigenlijk te goed voor het bord wat ik heb uitgezocht?

En ik denk toch niet dat ik zal gaan overclocken, of in ieder geval niet zoveel, omdat ik geen gevaar wil lopen mijn pc te beschadigen...

Ik heb een fancontroller uitgezocht omdat in de case die ik heb gekozen 5 fans geleverd worden, en er op het bord maar 3 case fan aansluitingen zitten.

• mitsumark
Aangezien je niet of amper wilt gaan overklokken zou ik een goedkoop Z77 (of Z75) bordje nemen, hiermee kun je wel overklokken maar zul je niet extreem kunnen gaan (4,5GHz doen ze bijna allemaal wel).
De i5 3570k is dan ook een vereiste.
In principe kun je weinig fout doen met overklokken, als je een tutorial volgt heb je je pc binnen 10 minuten sneller draaien zonder enig risico op beschadigingen.

Welke games ga je spelen waardoor je denkt dat de 670 beter is dan de 7970?

Klik in deze benchmarks eens door de verschillende games heen, dan zul je zien dat 90% van de benchmarks wordt gewonnen door de 7970 (de royal king is bijna gelijk aan een GHz edition).
http://www.techpowerup.co..._12.11_Performance/3.html
Kijk alleen naar de resolutie die er voor jou toe doet (of eventueel 1 stap hoger vanwege 'toekomstbestendigheid').
Onderaan kun je door de pagina's/games scrollen, uit die 15+ games is er maar 1 game waarin de 670 sneller is, namelijk starcraft II (220 fps vs 190fps, nietszeggend dus).
Gemiddeld scheelt het bijna 15% met de GHz ed., voor de royal king zal dit ~10% zijn.

• sroberti
Wat ik las was niet voor bepaalde games maar meer voor in het algemeen, omdat games meer ontwikkeld zijn voor Nvidia kaarten dan voor AMD kaarten o.i.d. Games die ik wil gaan spelen zijn o.a. Guild Wars 2, League of Legends, Starcraft 2, evt. Diablo 3 en wat voor toffe games er nog gaan uitkomen. Ook heb ik nog een aantal (oudere) games op Steam zoals Bioshock, Total War serie, etc. Ik zal nog eens naar videokaarten/borden en voeding kijken, aangezien dat dus waarschijnlijk wel een tikje minder extreem kan.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
sroberti schreef op donderdag 08 november 2012 @ 21:32:
Wat ik las was niet voor bepaalde games maar meer voor in het algemeen, omdat games meer ontwikkeld zijn voor Nvidia kaarten dan voor AMD kaarten o.i.d. Games die ik wil gaan spelen zijn o.a. Guild Wars 2, League of Legends, Starcraft 2, evt. Diablo 3 en wat voor toffe games er nog gaan uitkomen. Ook heb ik nog een aantal (oudere) games op Steam zoals Bioshock, Total War serie, etc. Ik zal nog eens naar videokaarten/borden en voeding kijken, aangezien dat dus waarschijnlijk wel een tikje minder extreem kan.
Dat verhaaltje is nog van vroeger. Als een spel het nvidia filmpje laat zien wilt dat zeggen dat er physx inzitten die alleen door nvidia kaarten gedaan kan worden (of een echt physx kaartje). Verder zou ik voor de snellere 7970 gaan. Met de huidige processors merk je bijna 0,0 verschil als je physx activeer op een AMD/ATI kaart.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• kroegtijger
djunicron schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:58:
[...]

Mwah, 1600 cl9 is prima, prijs / performance de sweet spot momenteel. Ja, Ivy houd van meer bandbreedte, en werkt wat minder goed samen met (relatief) lage CL, maar ik kan voor die €35 de 8GB Corsairs niet afraden.
De relatief kleine meerprijs lijkt me voldoende redenen om dan maar meteen naar 1866 te gaan, met het oog op overclocken. Voor gebruik zonder overclock ben ik met je eens dat 1600 volstaat, maar wil je sneller dan de bedoeling was, dan wil je bottlenecks gaan voorkomen, en dus is het logisch om die 15,- nu meer uit te geven om daar later dan niet tegenaan te lopen.
16GB of 8GB is puur van het gebruik afhankelijk, ik denk helemaal niet dat games binnen een jaar opeens meer dan 8GB nodig gaan hebben. Als je veel VM's draait, grote (server) taken uitvoert met databases of met erg grote grafische projecten werkt kan je 16GB (of meer) nodig hebben, maar dit is maar een kleine groep.
Ook daar geldt weer dat 8GB voor nu zeker voldoende is, maar ook weer met het oog op de toekomst naar 16GB gaan (2x8) zorgt ervoor dat je daardoor ruimte vrij houdt om nog eens iets te kunnen veranderen. Daarnaast kun je met 16GB de swap-file in zn geheel overboord gooien, wat performance ten goede komt, en diskspace bespaart. 16GB is dus zeker geen must, maar het is een leuke upgrade mits het een goed geconfigureerde omgeving betreft en het budget ook ruimte laat. Als je voor die 16GB nu op andere zaken moet gaan besparen, dan zou ik voor 8GB kiezen aangezien dat voor nu ook rijkelijk genoeg is (met 8GB kan je waarschijnlijk ook al zonder swap-file af).
Tja, ondanks dat het prima werkt, zou ik toch niet voor dual grafische kaart op 1155 gaan. Een Sabertooth bord vind ik ook wat overdreven, eigenlijk vind ik ze amper bestaansrecht hebben, als je in die klasse wilt gaan zitten, kan je betere iets doorsparen voor X79.
Het Sabertooth-bord heeft bestaansrecht juist voor o.a. overclockers. De Z77-chipset ondersteund dat prima, maar de hogere prijs wordt voornamelijk de componenten waar het bord uit is opgebouwd zijn op de essentiele punten uitgevoerd in Military Class, wat inhoudt dat het veel degelijker is gebouwd met componenten die vrijwel niet stuk (horen te) gaan.
Andere voordelen van het bord zijn o.a. de enorme bulk van maar liefst 10 aan SATA-aansluitingen, die zijn verdeeld over 3 SATA-controllers, en 16 USB-aansluitingen (10x USB2, 6x USB3). Een bord met enorm veel connectie-mogelijkheden dus, wat qua performance in vrijwel alle testen er zeer goed uit komt. Helaas is de prijs er dan ook naar. Een X79 chipset is gebouwd voor een socket 2011 en daar is alleen de i7 op beschikbaar. Dan ga je dus naar een compleet andere build toe. Een X79-chipset lijkt me dus niet haalbaar. Voor TS is een socket 1155 de logische keuze, en daarin is de Z77-chipset het beste wat op het moment verkrijgbaar is afaik. Binnen de Z77-chipset borden is de Sabertooth naar mijn mening qua prijs/kwaliteit dus een prima deal. Je zit daarbij niet in de onderkant van de Z77-borden, maar zeker ook niet in de top. Je kan het namelijk nog aanzienlijk gekker maken. Een goed Z77-chipset bord is nu eenmaal niet goedkoop helaas, maar dat geldt voor alle high-performance onderdelen. Als je serieus met overclocken aan de slag wilt gaan, is dat nu eenmaal geen goedkope hobby. Het bord is een heel essentieel onderdeel daarin, net zoals o.a. de koeling (waar ook een enorme zak geld in kan gaan zitten als je het serieus gaat aanpakken).
Voor dual vga hoef je het niet te doen tov dit huidige bord, je cpu heeft maar 20 lanes en maar al te vaak gaat het niet helemaal goed als je een PCI-ex 8 / 16 utility kaart (audio, SSD, RAID controller) in Z77 zet naast een snelle vga kaart.
De CPU zal inderdaad daarin de bottleneck zijn ja. Dan zou je nog een stapje hoger moeten doen (maar dat zal dan ook met het budget gaan gebeuren ;) )
Kwa overclock en voltage-veiligheid / droop zit er een groot verschil in de borden, maar dat zal, zoals vaak blijkt, in veel gevallen op de 3570K het verschil tussen 4.8, 4.9 en 5Ghz (op lucht) opleveren. Een Premium Z77 bord zal misschien met een "cherry" 3570K eens 5.2 geven of hoger op water, maar als je dat niet van plan bent, kan je prima voor deze gigabyte of vergelijkbare Asus / MSI optie gaan. Als je het OC verhaal allemaal niet heel interessant vind, kan je net zo goed voor de goedkopere (maar prima) Asrocks gaan.
Voor een fanatiek overclocker is het verschil tussen 4.8 en 5.2 gigantisch natuurlijk. Dat is een winst van bijna 10%. Als mijn salaris met bijna 10% zou stijgen zou ik ook dolblij zijn ;)
Als overclocken geen must is, zou ik uberhaupt niet voor een Z77-bord kiezen, maar gewoon naar bijvoorbeeld een B75-bord kijken. Scheelt een hele hoop geld, en heb je ook niet zo'n high-end bord nodig. Lijkt me voor TS ook een veel betere keuze, aangezien ik het vermoeden heb dat van serieus overclocken niet zo gek veel zal gaan komen. De plannen zijn leuk, maar eigenlijk is de vraagstelling alhier van wat ervoor nodig is al genoeg indicatie om voorzichtig tot de conclusie te komen dat TS niet zo heel erg er in thuis is... Als je niet weet wat je doet, kan je het beter niet doen imho.
De 670 vs 7950 / 7970 discussie is vaak genoeg gevoerd. sroberti kan denk ik het beste maar even recente reviews hierover lezen, maar eigenlijk zit je met beide goed...
:Y Het ontloop elkaar inderdaad allemaal niet zo heel veel. De keuze wordt over het algemeen gemaakt op basis van persoonlijke voorkeuren, prijs en beschikbaarheid, maar ze doen nauwelijks voor elkaar onder. Zolang je geen vergelijkings-materiaal hebt (dus 2 identieke builds, met identieke software maar elk met een andere videokaart) zal je het verschil waarschijnlijk nooit gaan merken.

iRacing Profiel

• mitsumark
sroberti schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:59:
Ik wil er vooral mee gaan gamen, misschien ooit overclocken maar daar ga ik me dan eerst in verdiepen aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb. Toch betwijfel ik dat ik het ooit zal doen, aangezien ik niet mijn onderdelen wil beschadigen en de garantie verspelen
Hij heeft dus geen duur ' sabertooth military class' moederbord nodig waarmee je net 200MHz verder kunt overklokken...
Een simpel mobo van 80-100 euro houdt de optie echter wel open.

Hoe vaak adviseren we wel niet om bv een oude Q6600 over te klokken om nog een extra jaartje (of twee) mee te kunnen (dit kan de TS zijn over 3 jaar).

• kroegtijger
mitsumark schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:40:
[...]

Hij heeft dus geen duur ' sabertooth military class' moederbord nodig waarmee je net 200MHz verder kunt overklokken...
Een simpel mobo van 80-100 euro houdt de optie echter wel open.
Als je iets verder had gelezen, gaf ik ook al aan dat TS waarschijnlijk net zo goed af kan met een B75-bordje omdat overclocken er waarschijnlijk toch niet van zal komen... Mocht TS nou toch écht willen gaan overclocken, dan zou ik wel naar een serieus bord (zoals de sabertooth dus) gaan kijken. Het initieel door TS gekozen bord is prima voor storage-doeleinden, maar veel meer dan dat biedt het ook niet... Ik zou me daar niet aan wagen om op te gaan overclocken... Dit bord is imho vlees noch vis...
Hoe vaak adviseren we wel niet om bv een oude Q6600 over te klokken om nog een extra jaartje (of twee) mee te kunnen (dit kan de TS zijn over 3 jaar).
Laat dan duidelijk zijn dat ik niet onder "we" val; daar zou ik namelijk nooit aan beginnen. Wat dat betreft is het naar mijn mening een kwestie van het goed doen, of het niet doen... Halfbakken oplossingen heb ik ondertussen dermate veel slechte ervaringen mee dat ik me daar niet meer aan waag. Dubbeltje eerste rang zitten gaat nu eenmaal niet is mijn mening.

iRacing Profiel

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

mitsumark schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:40:
[...]
kroegtijger schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:52:
Laat dan duidelijk zijn dat ik niet onder "we" val; daar zou ik namelijk nooit aan beginnen. Wat dat betreft is het naar mijn mening een kwestie van het goed doen, of het niet doen... Halfbakken oplossingen heb ik ondertussen dermate veel slechte ervaringen mee dat ik me daar niet meer aan waag. Dubbeltje eerste rang zitten gaat nu eenmaal niet is mijn mening.
Mja, hangt er een beetje vanaf, als iemand verder een passend systeem heeft en er niet meteen kosten-efficient een mooie upgrade is, is er niets mis met bestaande hardware wat aanpassen. Als iemand een Minecraft server wil draaien, dan kan je best een E5300 voor een Q6600 + OC aanraden.
Of anders, iemand met een i7 920/930/950 die nog stock draait kan je ook best aanraden eens een beetje te OCen als er uberhaubt iets al niet soepel draait op zo'n systeem. Een 3570K of 2600K is dan simpelweg niet zo'n grote upgrade.

Als je het doe, doe het dan goed, dat natuurlijk wel. Eerst een B75 bordje kopen en dan een Z77 is natuurlijk zonde. Maar ik toch het idee dat Z77 = Z77. Bewust een beetje een gekortwiekt platform, maar ondanks dat super-potent voor de meeste gebruikers.

Maar goed, ik vind 4.8Ghz vs 5.0Ghz voor een 24/7 OC niet echt interessant, maar daar kan je het het heel goed niet mee eens zijn natuurlijk. In dat geval is het inderdaad niet "zomaar om het even" of je nu een Z77 Extreme 3, 4, Gigabyte D3H, UD5 of Sabertooth bord pakt. De vergelijking met salaris vind ik alleen even iets te hard van stapel lopen ;)

Natuurlijk, gezien we de toekomst niet kunnen voorspellen is het altijd veiliger om meer bandbreedte te pakken. Alleen 1600 cl9 voor €35 versus 1866 cl10 voor €50 vind ik persoonlijk dat 1600 een betere deal is.
De winst is het prijs verschil in % niet waard, aan de andere kant, op zo'n budget is €15 weer bijna niets. Maar juist als je veel aan het uitgeven bent en de optie eronder is ook al goed, zou ik die aangrijpen om zo te zorgen dat je niet over budget gaat.

Dat is dan ook een beetje de bottomline van dit draadje. Het voorgestelde systeem is goed, en naar persoonlijk inzicht kan je hier en daar nog wat veranderen, maar of dat een significant verschil gaat opleveren hangt van je persoonlijke voorkeur / beleving af.

• kroegtijger
Dat is dan ook een beetje de bottomline van dit draadje. Het voorgestelde systeem is goed, en naar persoonlijk inzicht kan je hier en daar nog wat veranderen, maar of dat een significant verschil gaat opleveren hangt van je persoonlijke voorkeur / beleving af.
Daar valt inderdaad niets meer aan toe te voegen :)

iRacing Profiel

Pagina: 1