djunicron schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:58:
[...]
Mwah, 1600 cl9 is prima, prijs / performance de sweet spot momenteel. Ja, Ivy houd van meer bandbreedte, en werkt wat minder goed samen met (relatief) lage CL, maar ik kan voor die €35 de 8GB Corsairs niet afraden.
De relatief kleine meerprijs lijkt me voldoende redenen om dan maar meteen naar 1866 te gaan, met het oog op overclocken. Voor gebruik zonder overclock ben ik met je eens dat 1600 volstaat, maar wil je sneller dan de bedoeling was, dan wil je bottlenecks gaan voorkomen, en dus is het logisch om die 15,- nu meer uit te geven om daar later dan niet tegenaan te lopen.
16GB of 8GB is puur van het gebruik afhankelijk, ik denk helemaal niet dat games binnen een jaar opeens meer dan 8GB nodig gaan hebben. Als je veel VM's draait, grote (server) taken uitvoert met databases of met erg grote grafische projecten werkt kan je 16GB (of meer) nodig hebben, maar dit is maar een kleine groep.
Ook daar geldt weer dat 8GB voor nu zeker voldoende is, maar ook weer met het oog op de toekomst naar 16GB gaan (2x8) zorgt ervoor dat je daardoor ruimte vrij houdt om nog eens iets te kunnen veranderen. Daarnaast kun je met 16GB de swap-file in zn geheel overboord gooien, wat performance ten goede komt, en diskspace bespaart. 16GB is dus zeker geen must, maar het is een leuke upgrade mits het een goed geconfigureerde omgeving betreft en het budget ook ruimte laat. Als je voor die 16GB nu op andere zaken moet gaan besparen, dan zou ik voor 8GB kiezen aangezien dat voor nu ook rijkelijk genoeg is (met 8GB kan je waarschijnlijk ook al zonder swap-file af).
Tja, ondanks dat het prima werkt, zou ik toch niet voor dual grafische kaart op 1155 gaan. Een Sabertooth bord vind ik ook wat overdreven, eigenlijk vind ik ze amper bestaansrecht hebben, als je in die klasse wilt gaan zitten, kan je betere iets doorsparen voor X79.
Het Sabertooth-bord heeft bestaansrecht juist voor o.a. overclockers. De Z77-chipset ondersteund dat prima, maar de hogere prijs wordt voornamelijk de componenten waar het bord uit is opgebouwd zijn op de essentiele punten uitgevoerd in Military Class, wat inhoudt dat het veel degelijker is gebouwd met componenten die vrijwel niet stuk (horen te) gaan.
Andere voordelen van het bord zijn o.a. de enorme bulk van maar liefst 10 aan SATA-aansluitingen, die zijn verdeeld over 3 SATA-controllers, en 16 USB-aansluitingen (10x USB2, 6x USB3). Een bord met enorm veel connectie-mogelijkheden dus, wat qua performance in vrijwel alle testen er zeer goed uit komt. Helaas is de prijs er dan ook naar. Een X79 chipset is gebouwd voor een socket 2011 en daar is alleen de i7 op beschikbaar. Dan ga je dus naar een compleet andere build toe. Een X79-chipset lijkt me dus niet haalbaar. Voor TS is een socket 1155 de logische keuze, en daarin is de Z77-chipset het beste wat op het moment verkrijgbaar is afaik. Binnen de Z77-chipset borden is de Sabertooth naar mijn mening qua prijs/kwaliteit dus een prima deal. Je zit daarbij niet in de onderkant van de Z77-borden, maar zeker ook niet in de top. Je kan het namelijk nog aanzienlijk gekker maken. Een goed Z77-chipset bord is nu eenmaal niet goedkoop helaas, maar dat geldt voor alle high-performance onderdelen. Als je serieus met overclocken aan de slag wilt gaan, is dat nu eenmaal geen goedkope hobby. Het bord is een heel essentieel onderdeel daarin, net zoals o.a. de koeling (waar ook een enorme zak geld in kan gaan zitten als je het serieus gaat aanpakken).
Voor dual vga hoef je het niet te doen tov dit huidige bord, je cpu heeft maar 20 lanes en maar al te vaak gaat het niet helemaal goed als je een PCI-ex 8 / 16 utility kaart (audio, SSD, RAID controller) in Z77 zet naast een snelle vga kaart.
De CPU zal inderdaad daarin de bottleneck zijn ja. Dan zou je nog een stapje hoger moeten doen (maar dat zal dan ook met het budget gaan gebeuren

)
Kwa overclock en voltage-veiligheid / droop zit er een groot verschil in de borden, maar dat zal, zoals vaak blijkt, in veel gevallen op de 3570K het verschil tussen 4.8, 4.9 en 5Ghz (op lucht) opleveren. Een Premium Z77 bord zal misschien met een "cherry" 3570K eens 5.2 geven of hoger op water, maar als je dat niet van plan bent, kan je prima voor deze gigabyte of vergelijkbare Asus / MSI optie gaan. Als je het OC verhaal allemaal niet heel interessant vind, kan je net zo goed voor de goedkopere (maar prima) Asrocks gaan.
Voor een fanatiek overclocker is het verschil tussen 4.8 en 5.2 gigantisch natuurlijk. Dat is een winst van bijna 10%. Als mijn salaris met bijna 10% zou stijgen zou ik ook dolblij zijn

Als overclocken geen must is, zou ik uberhaupt niet voor een Z77-bord kiezen, maar gewoon naar bijvoorbeeld een B75-bord kijken. Scheelt een hele hoop geld, en heb je ook niet zo'n high-end bord nodig. Lijkt me voor TS ook een veel betere keuze, aangezien ik het vermoeden heb dat van serieus overclocken niet zo gek veel zal gaan komen. De plannen zijn leuk, maar eigenlijk is de vraagstelling alhier van wat ervoor nodig is al genoeg indicatie om voorzichtig tot de conclusie te komen dat TS niet zo heel erg er in thuis is... Als je niet weet wat je doet, kan je het beter niet doen imho.
De 670 vs 7950 / 7970 discussie is vaak genoeg gevoerd. sroberti kan denk ik het beste maar even recente reviews hierover lezen, maar eigenlijk zit je met beide goed...

Het ontloop elkaar inderdaad allemaal niet zo heel veel. De keuze wordt over het algemeen gemaakt op basis van persoonlijke voorkeuren, prijs en beschikbaarheid, maar ze doen nauwelijks voor elkaar onder. Zolang je geen vergelijkings-materiaal hebt (dus 2 identieke builds, met identieke software maar elk met een andere videokaart) zal je het verschil waarschijnlijk nooit gaan merken.