Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:01

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Beste mensen, vandaag heb ik samen met 21 andere collega's te horen gekregen dat mijn werkgever in een dusdanige crisis zit dat wij ontslagen worden, het moet allemaal nog gebeuren maar ik kan er wel vanuit gaan dat ik mij vanaf 1 maart 2013 werkloos mag noemen :(

Iedereen weet dat de banenmarkt atm niet optimaal is ende kans isdus groot (zeg maar gerust heeeeeel groot) dat ik dan nog geen ander werk heb en dus een uitkering aan moet vragen.

De vraag is dan hoelang krijg ik een uitkering? ik heb net ingelogt op "mijn UWV" en daar staat dat ik vanaf 1998 een "arbeidsverleden" heb, toen werdt ik 18 en blijkbaar is een bijbaan voldoende om WW-recht op te bouwen, volgens de regels heb ik dus recht op 2012-1998 = 14 maanden WW.

Het vervelende wil dat ik (eigenlijk mijn werkgever) in 2009 gebruik heeft gemaakt van de deeltijd-WW regeling, ik heb toen voor een lange periode 50% gewerkt dus een aanvulling gehad voor 50% WW. Deze periodes liepen vanaf 18 mei 2009 in termijnen van 3 maand met steeds een verlenging van 3 maand, de maximale duur was tot 16 mei 2010. Ik heb echter een brief van het UWV gevonden waarin staat dat ik weer vanaf 17 april (dus een maand eerder) aan het werk "moest" de reden is niet vermeld maar ik vermoed dat dit komt omdat mijn recht op WW toen "op" was, immers 2009-1998 = 11 maand recht op WW.

Ik zou echter verwachten dat met een 50% WW regeling ik ook maar 50% "recht op ww" verbruik dus ik ben wat gaan googlen:
Hoe zit het met de WW rechten, gebruik je die naar rato in de deeltijd-WW? Hoe gaat dat dan?
Je gebruikt naar rato de WW. Dus zit je voor 50% in de WW dan gebruik je voor de helft je WW-rechten over een bepaalde periode. De periode blijft echter het zelfde. Je kunt dus niet stellen dat iemand met 5 maanden WW tien maanden voor 50% in de WW kan.
:? euh dat klinkt verwarend je gebruikt voor de helft je WW rechten maar je kunt er niet 2x zo alng gebruik van maken? ik snap deze uitleg niet echt.

Ook vroeg ik me af of ik over de 50% die ik wel werk ook ww opbouw, hier heb ik het volgende over gevonden:
Bouwt iemand in de deeltijd-WW WW-rechten op?
Alleen over de gewerkte uren, dus niet zoals bij de WTV ook over de niet gewerkte uren.
Dus ik bouw blijkbaar 50% ww-recht op, al even vaag als de vorie quote, want betekend dat dan 1 jaar 50% WW opbouwen is een halve maand recht op ww :?

De materie ivm die deeltijd-WW is imho erg verwarend allemaal maar misschien dat hier mensen zijn die er verstand van hebben of al eens mee te maken hebben gehad. Mijn prangende vraag is vooral hoeveel WW-recht heb ik met de deeltijd-WW opgebruikt en hoeveel heb ik sindsdien weer opgebouwd en hoeveel maand krijg ik nu een uitkering?

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 02-11-2012 23:07 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je al telefonisch contact gehad met het UWV? Ik neem aan dat zij meer kunnen vertellen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
jah die kon ik vanaovnd niet mee bereiken en nu zit ik er het hele weekend met deze kopzorgen want ik acht de kans reeel dat ik straks maar 3 maand recht op een ww-uitkering heb. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:11

Robtimus

me Robtimus no like you

Zoals ik het lees heb je in die 11 maanden 5.5 maanden WW verbruikt. Die zouden van de 14 maanden afmoeten. Als je dan inderdaad over dat jaar maar een halve maand hebt opgebouwd ipv 1 dan zou er nog 8 maanden overblijven. Dus 13.5 opgebouwd (ipv 14) min 5.5 opgenomen == 8 over.

[ Voor 11% gewijzigd door Robtimus op 02-11-2012 23:49 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je na je WW periode in 2009 weer volledig aan het werk bent gegaan, en dit langer dan 6 maanden heeft geduurt (3 jaar zelfs) wordt er gewoon weer van voor af aan berekent welk recht je op WW hebt. Je hebt vanaf 1 maart dus weer recht op je volledige WW, dus 14 maanden.
Sowieso zijn de gegevens op "mijnUWV" wat dit soort dingen heel betrouwbaar.\

Ik kan trouwens alleen maar voor je hopen dat je er geen gebruik van hoeft te maken. Succes met solliciteren!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 19:56

Whuzz

Dodgeball!

Laat in de verbindingsovereenkomst opnemen dat ALS er enige impact is van de deeltijd-WW deze volledig financieel wordt gecompenseerd door het bedrijf. Heb ik ook laten in een vrijwel indentieke situatie als jij nu in zit.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:53:
Omdat je na je WW periode in 2009 weer volledig aan het werk bent gegaan, en dit langer dan 6 maanden heeft geduurt (3 jaar zelfs) wordt er gewoon weer van voor af aan berekent welk recht je op WW hebt. Je hebt vanaf 1 maart dus weer recht op je volledige WW, dus 14 maanden.
Sowieso zijn de gegevens op "mijnUWV" wat dit soort dingen heel betrouwbaar.\

Ik kan trouwens alleen maar voor je hopen dat je er geen gebruik van hoeft te maken. Succes met solliciteren!
Dit verhaal klopt helemaal, kheb later contact gehad met het UVW en de deeltijd regeling heft geen invloed meer omdat ik toen wel aan het minimaal aantal dagen kwam (52 per jaar) dat ik gewerkt heb, dus dat jaar telt mee voor de WW opbouw. En omdat ik idd alweer 3 jaar werk heb ik recht op 14 maanden uitkering.

Opzich een opluchting want ik was even bang dat een groot gedeelte van mijn uitkering al "geconsumeerd" was.

Uiteraard hoop ik het ook niet nodig te hebben maar ik denk dat het onrealistisch is om te denken dat ik vantevoren al een andere baan heb... het is tegenwoordig al vlot als je binnen een jaar iets anders hebt.

Ben ook nog helemaal niet bezig met solliciteren. we kregen een contract onder ogen om met wederzijds goedkeuren te tekenen. dit hebben slechts een paar mensen gedaan. ik niet dus voor mij en 9 andere collega's is onstalg via het UWV aangevraagd. En bij 4 mensen wordt het contract beeindigd met wederzijds goedkeuren.

Pagina: 1