HDD niet herkend na nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolimit89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04-2024
Hallo mensen,

Ik heb vandaag een Crucial M4 128 GB gekocht en geinstalleerd.
Ik heb mijn HDD van de Sata6 poort afgehaald en op de Sata3 aangesloten en de SSD op de Sata6 poort aangesloten. Punt is dat de HDD nu nergens meer herkent wordt ook niet in de bios.

Dus op de Sata3 poort niet maar op de Sata6 wel. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

SSD werkt dus wel gewoon perfect.

Nick

[ Voor 6% gewijzigd door Nolimit89 op 02-11-2012 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Wat voor moederbord heb je? Veel moederborden hebben extra controllerchips wat misschien problemen kan geven.

Als ik je goed begrijp werken zowel SSD als HDD niet op je SATA/300 poorten? Kun je dat even goed controleren en ook kijken hoe je je SATA controller hebt ingesteld in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolimit89
Asus P8P67 Pro
Maar ik ben het even nogmaals nagelopen, het is inderdaad zo dat zowel de SSD als HDD het niet doen op de Sata300 en allebei wel op de Sata600. Controller staat op AHCI. Punt is dat hij in de bios bij de contoller ook aangeeft dat alleen de SATA600 bezet zijn en de SATA300 zogenaamd niets op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals verwacht heeft jouw moederbord meerdere controllers.

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9120 controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
JMicron® JMB362 controller : *2
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red
1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green

Ik raad aan dat je de JMicron en Marvell controllers uitschakelt als je niet meer poorten nodig hebt dan de 4+2 die Intel kan leveren.

Dat betekent dus dat je alleen de 2x witte poorten (SATA/600) en 4x lichtblauwe poorten (SATA/300) gebruikt en NIET de donkerblauwe die op de Marvell controller zijn aangesloten en dus geen échte poorten zijn. Je chipset levert de beste SATA poorten.

Dus ga je BIOS in:
- schakel je extra controllers uit en je chipset controller op AHCI
- sluit je SSD aan op de witte connector
- sluit je HDD aan op de lichtblauwe connector dus NIET de donkerblauwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolimit89
Het is me helaas niet gelukt. Ik heb, voor zover ik het kon vinden, de JMicron en Marvell uigeschakeld. Mode op AHCI gezet en nog steeds blijft er staan dat alleen de 600 poorten bezet zijn en op de 300 niets te vinden is. Hier 2 foto's die ik met de mobiel gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/7601/20121102184519.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/7601/20121102184519.jpg

Ik snap er echt niets meer van..

[ Voor 8% gewijzigd door Nolimit89 op 02-11-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Dan zit hij of op een defecte kabel, of toch op de verkeerde poort, maak eens een foto van in je kast! En test eens een compleet andere kabel. En wat gebeurt er met externe controllers aan? Let wel: die hebben hun eigen BIOS-je en een driver nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je alle poorten geprobeerd? Ik denk dat je toch wat fout doet want met je huidige instellingen hoort het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolimit89
De externe controllers staan nu uit zoals CiPHER zei.
Ik heb ze net pas uitgezet dus daarvoor hebben ze gewoon aangestaan en dat maakte niet echt wat uit.
Daarnaast kan het niet aan de kabel liggen want de HDD is met een 300 kable aangesloten en de SSD met een 600. Ik heb ze net gewoon omstebeurten op de 600 poort aangelsoten waar ze het dus met beide kabels wel op doen en op de 300 niet.

http://imageshack.us/a/img198/9900/foto4bkc.jpg
http://imageshack.us/a/img850/6353/foto3nf.jpg
http://imageshack.us/a/img442/6380/foto2je.jpg
http://imageshack.us/a/img689/1739/foto1ipu.jpg

Hier 4 foto's. Voor zover ze duidelijk zijn in ieder geval.

Edit; Ja CiPHER; ik heb de HDD en de SSD op zowel de SATA600 en 2xSATA300 geprobeerd. Nergens pakt hij hem. Alles wat ik op de SATA600 poort druk ziet hij gelijk in de bios maar op de 300 niet :?

[ Voor 20% gewijzigd door Nolimit89 op 02-11-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolimit89
Hmm nu wordt het allemaal wel heel erg vreemd. Ik heb er 2 DVD spelers inzitten waarvan er 1 aangesloten is op de SATA600, die doet het nu dus en de andere die op de SATA300 zit doet het niet meer. Heeft altijd gewerkt, ik gebruik niet dagelijks de tweede speler maar een paar weken terug toch zeker gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou dus wel moeten werken. Ik zie wel dat je Molex->SATA stekkers gebruikt; dit kan problemen geven.

Maar als je echt 100% zeker weet dat de SSD op SATA/600 wel werkt en op SATA/300 niet, en helemaal niks werkt op SATA/300, dan zou ik zeggen dat jij misschien niet een B3 revisie hebt van de 60-series chipset, ofzo. Want die bug betrof alleen de SATA/300 poorten die na lange tijd stuk zouden gaan.

Ik denk nog steeds dat je met aansluiten wat verkeerd doet. Ik zou ook even een andere SATA kabel proberen just in case indien mogelijk. Er zijn overigens geen SATA/300 of SATA/600 kabels; alleen SATA kabels. Slechte kwaliteit kabels kunnen natuurlijk problemen geven, maar dan is het wel extreem vreemd dat het op SATA/600 wel zou werken.

Kortom, dit zou niet mogen; check alles driedubbel overnieuw! Indien het probleem blijft kun je kijken of je je moederbord kunt retourneren, maar dan moet je wel eerst je SSD en HDD met dezelfde kabels op een ander moederbord uittesten just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolimit89
Oke, ik dacht dat er verschil zaten in 300/600 kabels. In ieder geval is de SSD met haar eigen SATA kabel aangesloten die het dus wel op de 600 doet en niet op de 300 en is de HDD ook met haar eigen SATA aangesloten die precies hetzelfde doet, wel op de 600 maar niet op de 300.
Ook het feit dat de 2e DVD speler het blijkbaar niet meer doet.

Moet dan wel aan het moederbord liggen lijkt me.
En tja, wat kan ik met aansluiten verkeerd doen?
Ik heb de SSD op 2 300 poortjes gehad en op 1 600 poort. Hetzelfde geld voor de HDD dus het lijkt me niet dat ik iets verkeerd aan kan sluiten. Heel appart maar ik kan je hulp en reacties in ieder geval waarderen, kom er zelf al helemaal niet uit. Misschien toch even contact opnemen met de winkel.

Ik was nu van plan om voor de zekerheid even de Bios te updaten want die loop een stuk achter of boeit dat niets?
Pagina: 1