Computer freezed/herstart uit het niks.

Pagina: 1
Acties:

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 09:29

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Goedendag.

Ik heb een vraag over mijn desktop. Ik heb sinds de zomervakantie last van onregelmatig uitvallen / vastlopen van mijn computer.

Het begon toen ik een tijdje windows op mijn SSD had, toen herstarte hij random en soms freezde hij helemaal.
Daarna heb ik windows op mijn normale HDD gezet (eerst geformateerd, daarna nieuw windows), maar daarna weer meteen freezes. Het aparte is, soms werkt hij 2 dagen perfect, en dan valt hij weer 3x uit op een dag (En dan maakt het niet uit of dat 12 uur lang een zware game aanstaat of puur muziek bijvoorbeeld. Het is volgens mij geen virus/malware (omdat ik het op 2 schijven had), maar ik denk dat mijn voeding het probleem is, of is het iets anders?

Wat ik al heb gedaan:
Nieuwe koelpasta onder processor koeler
Schijf defragmenteren / disccheck
Prime95 een uur aan laten staan (ook geen resultaat).
Andere voedingskabel + stekkerdoos (ook stekker in normaal stopcontact gehad zonder stekkerdoos, was het ook niet).
Systeem gescant met Windows MSE en MBAM.
Mijn systeem:

Amd Athlon II X4 640 (4 x 3.0 ghz)
Scythe shuriken rev. b
MSI 880GM-E41
Kingston valueram 8 gigabyte ddr3
Corsair CX600 (voeding)
XFX HD6850 1 gigabyte GDDR5
Een 7200 RPM hardeschijf van 300 gigabyte (Ik weet niet precies welke, als het belangrijk is, dan schroef ik even mijn PC open en kijk ik even).

Weten jullie wat het probleem kan zijn? En wat er dan kapot zou kunnen zijn?

Groet. thorgal21!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vroeger bij mij is het weleens door mijn ram gekomen.

Eruit gehaald 2 andere of 1 andere erin gezet en nergens meer last van gehad.

Burp

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Waarom ga je eerst pasta vervangen zonder dat je de temps weet?

Check je temperaturen en je spanning die je voeding levert: hoge temps of flinke spanningsafwijkingen zijn duidelijke indicatoren van problemen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Probleem is dat mijn sensoren kapot zijn op mijn moederboard (geeft altijd 12 of 35 graden aan, iig niet de correcte). Hoe kan ik de spanning checken van mijn voeding?

Gr.

Verwijderd

gebeurt het onder zware belasting?

En wat gebeurt er precies?
Is het ineens, pling uit of sluit hij eerst af? En bij een freeze, dan reageert niks meer en gaat hij vanzelf uit?
Ik verdenk de voeding, als die te weinig / verkeerde waardes levert gaat een moederbord direct uit.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Maakt niet uit, is met alle soorten belasting, soms als ik met een nacht gamen 12 uur achter elkaar battlefield / nieuwe most wanted speel, geen probleem, soms na 5 minuten al uitval.

Soms freezed hij helemaal, blijft het geluid hangen (op 1 toon, heel irritant geluid) en moet ik hem weer herstarten via knoppen op mijn PC kast, en soms ineens een zwart scherm en dan komt het bios scherm weer. Dus jammer genoeg geen bsod (anders lukte het fixen wel).

[ Voor 6% gewijzigd door thorgal21 op 02-11-2012 16:33 ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:07
Lol - heb ik ook gehad met mijn oude pc. Heb toen maar een nieuwe gekocht. Ik vermoedde zelf voeding of processor, maar ik vond deze onderdelen te duur om iets te kopen en te proberen mijn oude pc weer stabiel te krijgen.

Als je er nog achter komt wat het probleem is, hoor ik het graag. Ik wil de oude pc bij nader inzien nog boven op de zolder als veredelde DTXmania console inzetten.

[ Voor 40% gewijzigd door Flozem op 03-11-2012 15:58 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Voeding kan je checken met een multimeter of speedfan.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Ik heb een nieuwe voeding besteld en erin gestopt, werkt nu een avond goed. Alleen toen ik de voeding had ingebouwd wilde ik even testen of dat hij werkte en of alle fan's etc aan gingen, en wat me opviel was dat de processor koeler heel raar tikte en onregelmatig draaide. Dus ik heb zon gevoel dat als hij nu nog uitvalt dat het dan de processor koeler is...

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
thorgal21 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:03:
Ik heb een nieuwe voeding besteld en erin gestopt, werkt nu een avond goed. Alleen toen ik de voeding had ingebouwd wilde ik even testen of dat hij werkte en of alle fan's etc aan gingen, en wat me opviel was dat de processor koeler heel raar tikte en onregelmatig draaide. Dus ik heb zon gevoel dat als hij nu nog uitvalt dat het dan de processor koeler is...
Met een niet/slecht draaiende fan zou de computer echt niet uit mogen vallen. Ik verdacht eerder het moederbord dat slechte spanningen geeft. Het moederbord is dan waarschijnlijk ook de oorzaak van die crashes.

Ryzen 3600 - GTX1060

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Ja, maar het kan zijn dat de processor dan te warm word en dat hij uitvalt..

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zonder dat de koeler draait zou de pc het gewoon moeten blijven doen. Zeker met een mugen 2, die koelt zo goed dat je eignelijk geen fan nodig hebt. Ik denk dat de fan raar doet door slechte spanningen van het moederbord, ook het feit dat de temp sensors kapot zijn en dat de pc crasht zou goed kunnen liggen aan het moederbord.

Ryzen 3600 - GTX1060

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Speciaal voor Flozem (en alle andere mensen die tips hebben gegeven).

Het was mijn koeling ;) Ik had een nieuwe voeding besteld (ModXstream 600W (als ik het goed zeg) ), en ik had de zeikanten van de kast er nog afliggen om te kijken of hij het deed, en hij deed het gewoon, maar wat mij opviel was dat de processor koeler heel hard draaide.

Ik de koeler eraf gehaald, standaard amd koeler er op gezet, en dat ding was hartstikke "stil", dus 6 maanden lang is het me niet opgevallen dat mn PC zoveel lawaai maakte. Maar ik ga nu dus de oude koeling terug sturen. In elk geval heb ik weer een werkende PC. Bedankt allen ;)

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:07
Thx voor de terugkoppeling... heb zelf een Zalman koeler erop zitten (intel E6850). Nu je het zegt- ik meen dat de koeler inderdaad soms hapert bij het booten; maar nooit iets bij gedacht.

Gelukkig heb ik nog een standaard (boxed) cooler liggen inclusief pasta. Als de crashes te frequent worden, wordt dit mijn vuurdoop cooler wisselen / pasta smeren.
Pagina: 1