Foto-laptop - niet superhigh-end

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 23:41

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Ik ben in de markt voor een laptop. Beperkende factor is budget, en hij moet sneller en krachtiger zijn dan wat ik nu tot mijn beschikking heb - een desktop op XP met een E7500 en 4Gb. Met name voor fotobewerking loop ik daar tegen de beperkingen aan, ook al draai ik geen echt loodzware programma's. Voor wat ik doe is een RAW-converter als RawTtherapee of Corel Aftershot (16 Mp files)genoeg, met af en toe een uitstapje naar Photoshop CS1. Daarnaast zou ik graag Lightroom raaien. Een nieuwer Photoshop-versie zal er niet gauw komen - de kosten zijn iet te verantwoorden.

De laptops waar ik naar kijk zitten rond de € 550,-: 3e generatie Intel Core I5 (3210m). 6 Gb geheugen, niet al te fancy grafische kaart - Nvidia of AMD met 2 Gb dedicated, en USB 3.0 - handig voor externe opslag. Een tweede categorie, iets lager geprijsd, heeft een Sandy Bridge I5 (2450), zelfde geheugen, USB 2.0 en andere grafische kaarten, maar juist het nut van die laatste kan ik niet inschatten. Wat ik graag wil is dat ik af en toe een foto kan bewerken zonder een week te wachten tot het scherm gerefreshed is - iets wat met mijn huidige desktop vrijwel onmogelijk aan het worden is. Een herinstallatie en uitbreiding van het geheugen behoort tot de opties, maar een goede laptop krijgt zolangzamerhand ook een hoge prioriteit.

I7's met 16 Gb en gamekaarten kan ik me niet permitteren en zoek ik ook niet. Ik wil vooral weten hoeveel waarde ik moet hechten aan verschil Ivy / Sandy Bridge en of AMD-processoiren eventueel ook een optie zijn, welke grafische kaart de voorkeur heeft binnen de beperkte keuze die er in mijn prijsklasse is, en of het nuttig is meteen naar de max. 8 Gb te gaan. En uiteraard zijn alle andere opmerkingen waar ik nog niet aan gedacht heb ook welkom.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

Volgensmij is het wel handig om een 1080p te hebben voor fotobewerking, maar met dat budget heb je dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Je kan een inspiron 15R SE krijgen met 1080p scherm voor rond de €650. Verder is er niets met een 1080p scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Een belangrijke vraag is: waarom een laptop? Waarom niet je desktop upgraden of een nieuwe desktop? Stukken goedkoper, meer power.

[ Voor 6% gewijzigd door Omni op 02-11-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@SeaNannerts, Darkstone: 1080p is voor mij niet zo relevant, ik gaf al aan dat ik niet veel meer wil dan fatsoenlijk Raws ontwikkelen en bewerken - ik heb geen eens een HDTV, dus zou voor de komende 5 jaar niet weten wat ik met die resolutie aan moet.

@Omni: Desktop upgraden zou een optie zijn, maar daar zit zoveel meuk op die ik a - niet kwijt wil, - b- misschien alleen maar op mijn bestaande configuratie draait - en c - van hier tot 2014 vraagt om geherinstalleerd of weggeveegd te worden dat dat prioriteit 2 is geworden. Rol van de laptop zal in de eerste plaats "verse start"-systeem zijn zonder allerlei verzamelde free- en junkware, en in de tweede plaats reiscomputer, ook te gebruiken wanneer ik min of meer onderweg ben, c.q. tijdje eleders zit. De concessie van wat meer betalen voor wat minder power denk ik dan maar voor lief te moeten nemen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 00:13
bobcom schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:38:
@SeaNannerts, Darkstone: 1080p is voor mij niet zo relevant, ik gaf al aan dat ik niet veel meer wil dan fatsoenlijk Raws ontwikkelen en bewerken - ik heb geen eens een HDTV, dus zou voor de komende 5 jaar niet weten wat ik met die resolutie aan moet.
Ik begrijp niet helemaal je beredenering van de HDTV. De Dell inspiron 15SE heeft zelf een 1080p scherm, het is dus niet zo dat je dit alleen bereikt door de laptop aan te sluiten op een hdtv. Een 1080p scherm bied enorm veel ruimte, wat veel fijner werkt als je meerder programma's tegelijk nodig hebt. De dell zou zeker een goede keuze zijn. De bouwkwaliteit van Dell is ook gewoon goed.

650eu is 100eu boven je budget maar, ik weet dat dell veel acties heeft betreft hun laptops. Ik zou alleen niet durven zeggen wanner/of de acties terugkomen? iemand? Zo niet, dan is de extra 100eu zeker de moeite waard om even voor te sparen!

Een andere optie is misschien: pricewatch: HP Pavilion g7 2001sd (B1L40EA) Past precies in je budget van 550eu. Deze laptop heeft een resolutie van 1600x900, wat ook al aardig is. Heeft een derde generatie i5 intel processor, wat voor jou een significante verbetering zou zijn t.o.v. je oude desktop computer. Enige nadeel zou kunnen zijn is het gewicht van 3kg en de grootte van het scherm 17 inch, ik weet niet in welke mate jij de grootte en gewicht belangrijk vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even ter indicatie:

een kleine demonstratie
1080p forum768p forum1080p frowsen
768p bowsenAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JE9fmiQRJNGccuLn0LCcP0p1/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kMfp4MBj2g3h4oG9ajinLKmo/thumb.png

Welke plaatjes 720/768p zijn en welke 1080p zijn lijken mij wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:32

MBV

Op een Full HD scherm kan je zonder in te zoomen beoordelen of een foto scherp genoeg is voor 10x15 afdruk (en acceptabel voor A4). Ook kan je makkelijk een indruk krijgen van de effecten van ruisonderdrukking, verscherping, etc. Juist met RAW bewerken zou ik dat graag hebben.

Als ik weer een windows-laptop koop is dat dan ook eis nummer 2, na een acceptabele kleurweergave.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 02-11-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat komt dan goed uit. Er bestan nauwelijks low-res schermen met acceptabele kleurweergave. Slechts apple bied dergelijke panelen nog aan (in de MBP 13 en 15", voor zover je dat low-res kan noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MBP 13" noem ik zeker low-res, 'k heb dat ding zelf en het is het punt waar ik me het meest aan erger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben een van de personen die al 3 (!) jaar lang roept dat minder dan 900 pixels in een 13" laptop niet acceptabel is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ach, ik heb tenminste nog 800 pixels, het hadden er 768 kunnen zijn toch? ;) En er zijn zelfs 15" laptops met 768 verticale pixels :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Hoe belangrijk is eigenlijk het scherm? Ik ben van plan om de aan te schaffen laptop via de hdmi op mijn bureaumonitor aan te sluiten, en daarop kom ik wel aan HD - als de grafische kaart tenminste genoeg pixels wil geven. Hoe zit dat eigenlijk met laptops met midrange-kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan al 5 jaar met elke willekeurige laptop 1080p uitsturen over hdmi. Dat is geen probleem.

HD is overigens alles vanaf 720*1280. Dus gebruik die term alsjeblieft niet. alle monitoren die je nu kan kopen met uitzondering van een paar netbooks zijn 'HD'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

bobcom schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:44:
Hoe belangrijk is eigenlijk het scherm? Ik ben van plan om de aan te schaffen laptop via de hdmi op mijn bureaumonitor aan te sluiten, en daarop kom ik wel aan HD - als de grafische kaart tenminste genoeg pixels wil geven. Hoe zit dat eigenlijk met laptops met midrange-kaarten?
Tja, dan kan je veel goedkoper een kleine desktop kopen, ik ging er vanuit dat je je scherm wel wilde gebruiken. Ik heb normaal ook mijn 23" IPS scherm aangesloten op mijn macbook, maar dat wil niet zeggen dat ik hem nooit los gebruik.

Ik gebruik mijn laptopscherm altijd als 2e scherm, handig om daar je chatsessies, documentatie (tijdens programmeren of documenten schrijven) op te zetten. Als ik een 15" scherm had met voldoende resolutie zou ik de dual screen mogelijkheden van Lightroom ook een stuk meer gebruiken, maar met een 13" naast een 23" scherm helpt dat niet echt.

In Lightroom kan je van alles met je 2e scherm: 2 foto's met elkaar vergelijken, full-screen preview, uitgezoomde versie als je aan het pixel-peepen ben, enzovoort.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 03-11-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472487

2 foto's vergelijken zou ik nooit doen op een desktop & laptop scherm, te groot kwaliteitsverschil (als je IPS in je desktoppanel hebt zitten)

Wel is dual monitor heel handig ja, op werk gooi ik mijn Dell laptop altijd in het dock en heb ik op mijn laptop dan de e-mail openstaan en op mijn 30" display mijn normale werk, geeft psychologisch toch wat meer dat opgeruimde gevoel. Hoewel ik op de 30" qua resolutie ook zat kwijt kan zet ik het liever fysiek op het 2e (interne) laptop scherm.

Over de kwaliteit van de schermen is veel te zeggen bij mid-range laptops, ik weet van Apple dat ze het niet slecht doen, de meeste mid-range ThinkPads daarintegen zijn qua scherm wel slecht maar ook meer voor zakelijk bedoeld. En wil je nou echt wat goeds in mid range dan heeft BTO die 95% gamut schermen op 15.6" waar ik veel goede dingen over lees of natuurlijk iedere laptop met een IPS paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:46:
Je kan al 5 jaar met elke willekeurige laptop 1080p uitsturen over hdmi. Dat is geen probleem.

HD is overigens alles vanaf 720*1280. Dus gebruik die term alsjeblieft niet. alle monitoren die je nu kan kopen met uitzondering van een paar netbooks zijn 'HD'.
HD+ is the way to go, 1366x768 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472487

HD+ = 1600x900
Doe dan maar FHD ;)

Maar je bedoelde denk ik alles hoger dan HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 472487 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:34:
2 foto's vergelijken zou ik nooit doen op een desktop & laptop scherm, te groot kwaliteitsverschil (als je IPS in je desktoppanel hebt zitten)
Ik dacht aan uitsnedes etc, op 2 verschillende formaten foto's gaan vergelijken vertekent altijd. Er zijn in elk geval mogelijkheden zat, dat bedoelde ik aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Iedereen bedankt voor bijdragen - heb inmiddels mijn koers zo'n beetje kunnen bepalen, uiteraard wetend dat wat ik vandaag ook kies morgen achterhaald zal zijn door een (ietsje) betere oplossing. Maar ik denk dat ik wel weet welke keus voor mij de komende jaren volstaat...

Pagina: 1