• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik heb net een nieuwe PC in elkaar gezet. Hardware :
Asrock B75 Pro3-M
Intel G860 Processor
2x 8GB Corsair geheugen

Alles zit er goed in maar hij weigert op te starten. 5 piepen achter elkaar krijg ik als ik hem aanzet, ik krijg ook geen beeld. Beide geheugenmodules zijn getest, en verder is alles (HDD, case-fan & USB Front) losgekoppeld maar nog steeds geen leven in de PC.

Ik heb alle handleidingen al gedownload op de Asrock website maar daar is niks te vinden over piepjes. Ik hoop eigenlijk dat een Tweaker mij hier kan vertellen wat er fout gaat!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
Volgens mij gebruikt Asrock de ami BIOS. 5 beeps is dan cpu failure:
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm#

CPU stekker zit ook aangesloten, pinnetjes van de socket niet verbogen? Compabiliteit zal t niet zijn gezien die al vanaf begin af aan ondersteund wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door X-Fire-X op 02-11-2012 15:41 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24
Jou CPU wordt ondersteund sinds bios 1.20. Staat deze erop?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• DennusB
  • Niet online
X-Fire-X schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:40:
Volgens mij gebruikt Asrock de ami BIOS. 5 beeps is dan cpu failure:
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm#

CPU stekker zit ook aangesloten, pinnetjes van de socket niet verbogen? Compabiliteit zal t niet zijn gezien die al vanaf begin af aan ondersteund wordt.
Jep, zit allemaal goed. Gaat ook draaien (de fan). De G860 word volgens mij pas ondersteund sinds firmware 1.40. Maar ik neem aan dat die borden worden uitgeleverd met de laatste versie?
Joenino schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:42:
Jou CPU wordt ondersteund sinds bios 1.20. Staat deze erop?
Hoe check ik dat als ik niet in de BIOS kan?

[ Voor 16% gewijzigd door DennusB op 02-11-2012 15:46 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29
DennusB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:43:
[...]

Jep, zit allemaal goed. Gaat ook draaien (de fan). De G860 word volgens mij pas ondersteund sinds firmware 1.40. Maar ik neem aan dat die borden worden uitgeleverd met de laatste versie?
Zou ik niet van uit gaan, kan best een poos duren voordat zo'n bord uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht komt.

• X-Fire-X
sinds 1.20: http://www.asrock.nl/mb/Intel/B75%20Pro3-M/?cat=CPU
Als ik naar die lijst kijk vermoedt ik dat dat z'n eerste BIOS is, maar goed...als 1.10 of nog eerder er opstaat dan ligt t waarschijnlijk toch daaraan.
De nieuwste BIOS hoeft er niet per definitie gelijk op te staan. Als een winkel veel inkoopt en laat liggen kan je zo een aantal BIOS-en verder zijn eer t bord zelf verkocht is.

Als je niet in de BIOS komt kan je het niet anders dan checken met een cpu die wel compatible is, Enige kans die je (denk ik) hebt is een BIOS reset en hopen dat die daarna wel wil opstarten. Er worden alleen maar CPU's vanaf 1.20 genoemd.

edit: maar ff opgezocht, 1.20 is zoals ik al verwachtte de eerste BIOS voor dit mobo: http://www.asrock.com/mb/...odel=B75%20Pro3-M&os=BIOS

[ Voor 34% gewijzigd door X-Fire-X op 02-11-2012 15:52 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29
Kun je zoiets trouwens niet achterhalen aan de hand van het serienummer?

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Gelukkig zet Asrock het op je moederbord. (Op de BIOS chip om precies te zijn) Zoek een gele of witte stikker.

Zoiets:
http://www.asrock.com/support/images/FindBIOS-1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door hostler op 02-11-2012 16:00 ]

• DennusB
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:59:
Gelukkig zet Asrock het op je moederbord. (Op de BIOS chip om precies te zijn) Zoek een gele of witte stikker.

Zoiets:
http://www.asrock.com/support/images/FindBIOS-1.jpg
Inderdaad, er staat P1.40 B2 op. :( En nu?

• X-Fire-X
BIOS resetten en hopen, anders kijken of je een cpu van iemand kan lenen om mee te testen en als dat niet lukt overleggen met de winkel om beide terug te sturen omdat je zelf niet kan achterhalen welke van de 2 defect is.

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

DennusB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:00:
[...]

Inderdaad, er staat P1.40 B2 op. :( En nu?
Een aantal dingen wat je nog zou kunnen checken;
Heb je de CPU fan aangesloten op de daarvoor bestemde connector? (Sommige moederborden weigeren dienst als ze niet aangesloten zijn)

Zit de processor er wel lekker in? Haal hem er eens uit en stop hem er opnieuw in.

Is er tijdens het aansluiten van het moederbord (4/8-pins CPU en 20/24-pins MOBO) geen pin van de connector uit de aansluiting gedrukt waardoor hij dus geen/onvoldoende stroom krijgt?

Gecheckt op kortsluiting? Dit kan komen doordat de kast het moederbord raakt, of de cpu koeler ergens contact met het moederbord maakt.

Onderdelen testen op een andere PC.
X-Fire-X schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:04:
BIOS resetten en hopen, anders kijken of je een cpu van iemand kan lenen om mee te testen en als dat niet lukt overleggen met de winkel om beide terug te sturen omdat je zelf niet kan achterhalen welke van de 2 defect is.
8)7 Een nieuw moederbord heeft sowieso al default BIOS values.

@ TS, uit ervaring (RMA afdeling bij bekende webshop) is het bijna nooit de CPU zelf. Maar dit kun je pas echt uitsluiten als je een andere CPU kunt proberen.

Waar heb je de boel aangeschaft? Wellicht dat ze zo coulant zijn dat ze er even snel andere onderdelen in gooien om het probleem uit te sluiten. Het kan wel zijn dat ze hiervoor kosten rekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door hostler op 02-11-2012 16:09 ]

• DennusB
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:06:
[...]

Een aantal dingen wat je nog zou kunnen checken;
Heb je de CPU fan aangesloten op de daarvoor bestemde connector? (Sommige moederborden weigeren dienst als ze niet aangesloten zijn)

Zit de processor er wel lekker in? Haal hem er eens uit en stop hem er opnieuw in.

Is er tijdens het aansluiten van het moederbord (4/8-pins CPU en 20/24-pins MOBO) geen pin van de connector uit de aansluiting gedrukt waardoor hij dus geen/onvoldoende stroom krijgt?

Gecheckt op kortsluiting? Dit kan komen doordat de kast het moederbord raakt, of de cpu koeler ergens contact met het moederbord maakt.

Onderdelen testen op een andere PC.

[...]

@ TS, uit ervaring (RMA afdeling bij bekende webshop) is het bijna nooit de CPU zelf. Maar dit kun je pas echt uitsluiten als je een andere CPU kunt proberen.

Waar heb je de boel aangeschaft? Wellicht dat ze zo coulant zijn dat ze er even snel andere onderdelen in gooien om het probleem uit te sluiten. Het kan wel zijn dat ze hiervoor kosten rekenen.
Thanks voor al je tips. Ik ga zo nog maar eens wat proberen. Online bij Komplett en 4Launch aangeschaft, en dat is best een eindje rijden :(
Net wel iets geks : BIOS reset gedaan. Dan zet ik hem aan en piept hij niet, na 3 seconden zet hij zichzelf uit(te zien aan de fans die uit gaan (voeding ook)) en dan na een seconde start hij weer op en dan begint hij wel te biepen. Zegt dat nog iets?

• X-Fire-X
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:06:

Ik zeg resetten he, stapje verder dus als alleen defaults inladen. Een bug kan er altijd inzitten dus zo 8)7 is dat niet...

• DennusB
  • Niet online
Ik heb nu het mobo uitgebouwd en hij ligt netjes op m'n bureau met CPU en mem en voeding. Ik kan hem toch booten door 2 pinnetjes van de PWR SW kort te sluiten?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

DennusB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:21:
Ik heb nu het mobo uitgebouwd en hij ligt netjes op m'n bureau met CPU en mem en voeding. Ik kan hem toch booten door 2 pinnetjes van de PWR SW kort te sluiten?
Correct. Met bijv een schroeven draaier oid.

• DennusB
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:25:
[...]

Correct. Met bijv een schroeven draaier oid.
Ook op het bureau doet hij niks. 5 piepen. Kan dit niet zijn omdat het geheugen niet op the mem compatible lijst staat?

Edit :
Volgens de asrock lijst zijn dit de betekenissen van de piepjes :

Question (Q&A-84|286): What's the meaning of AMI UEFI BIOS Beep code?(1-4-2011)
Answer:Please refer to below form for the beep code and debug code of AMI UEFI BIOS.
Condition Beeps Code Debug Code
Normal 1 short beep after POST With goodnight LED enabled, debug code will disappear after the beep.
Bad CPU No beep No debug code
Bad memory No beep 45
Without memory 3 long beeps 53
Without CPU No beep(No Power) No debug code
Without VGA card 5 long beeps Beeps at”d6”, then show "0d"

Zegt hij dus nu dat hij een videokaart mis?

[ Voor 52% gewijzigd door DennusB op 02-11-2012 16:33 ]

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

DennusB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:29:
[...]

Ook op het bureau doet hij niks. 5 piepen. Kan dit niet zijn omdat het geheugen niet op the mem compatible lijst staat?
Tja, kan. Is lastig te voorspellen. Je kan namelijk nooit helemaal van zo'n lijst uit gaan omdat ze de meerderheid van het geheugen gewoon simpel weg niet testen.

Het geheugen zou je eventueel op werking kunnen controlleren om hem in een ander systeem te stoppen.

Als je geen spare-parts hebt om mee te testen dan zit er niets anders op dan naar een lokale computer boer te gaan of de spullen ter RMA aanbieden bij de webshop waar het aangeschaft is.

'T is dat je 2 uur van me vandaan woont, anders kon je zo even langs komen morgen :P

• DennusB
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:33:
[...]

Tja, kan. Is lastig te voorspellen. Je kan namelijk nooit helemaal van zo'n lijst uit gaan omdat ze de meerderheid van het geheugen gewoon simpel weg niet testen.

Het geheugen zou je eventueel op werking kunnen controlleren om hem in een ander systeem te stoppen.

Als je geen spare-parts hebt om mee te testen dan zit er niets anders op dan naar een lokale computer boer te gaan of de spullen ter RMA aanbieden bij de webshop waar het aangeschaft is.

'T is dat je 2 uur van me vandaan woont, anders kon je zo even langs komen morgen :P
Haha thanks voor het aanbod iig. Wel gek dat in de lijst bij Asrock staat dat 5 piepjes een missende videokaart is. Die G860 heeft toch ingebouwde graphics?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

DennusB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:36:
[...]

Haha thanks voor het aanbod iig. Wel gek dat in de lijst bij Asrock staat dat 5 piepjes een missende videokaart is. Die G860 heeft toch ingebouwde graphics?
Ja correct. Intel HD graphics. Echter zegt dat niet altijd alles, je zit nu nog steeds met de vraag of het moederbord defect is, of de CPU. Misschien dat je er een videokaart in kunt zetten maar ik geef het een kleine kans.

• DennusB
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:42:
[...]

Ja correct. Intel HD graphics. Echter zegt dat niet altijd alles, je zit nu nog steeds met de vraag of het moederbord defect is, of de CPU. Misschien dat je er een videokaart in kunt zetten maar ik geef het een kleine kans.
Bizar dat hij dan zegt dat er geen GPU in zit. Ik moet niet ergens een jumper omzetten voor IGP?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

DennusB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:47:
[...]

Bizar dat hij dan zegt dat er geen GPU in zit. Ik moet niet ergens een jumper omzetten voor IGP?
Vreemd! Op de intel website staat namelijk van wel:
http://ark.intel.com/prod...or-G860-3M-Cache-3_00-GHz

Er is ( zo ver ik weet ) geen jumper voor, maar wel een BIOS setting. Echter heb je daar nu niet zo veel aan. :X

• DennusB
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 17:00:
[...]

Vreemd! Op de intel website staat namelijk van wel:
http://ark.intel.com/prod...or-G860-3M-Cache-3_00-GHz

Er is ( zo ver ik weet ) geen jumper voor, maar wel een BIOS setting. Echter heb je daar nu niet zo veel aan. :X
Waar zie je dat staan dan van die jumper ? :o

Edit : Net nog 2x de CPU opnieuw geplaatst en RAM in andere volgorde geprobeerd. Haalt niks uit. Ik ben toch bang dat het te maken heeft met incompatible RAM, omdat de CPU (GPU in de CPU) ook geheugen van je RAM moet snoepen om beeld te kunnen geven, en hij geeft "No GPU" aan nu!

[ Voor 25% gewijzigd door DennusB op 02-11-2012 18:24 ]

• DennusB
  • Niet online
Even een update : Vandaag 2 dingen test, nieuw bankje Kingston DDR3 geheugen, dat hielp niet. Toen een Asus HD 5450 videokaart op het bord geprikt, en jawel, hij strart op! Hij kan de geïntegreerde videokaart dus niet gebruiken/vinden ofzo. Heb ik weer.

• X-Fire-X
Dan kan je er bijna wel vanuit gaan dat t dus aan de CPU zelf ligt deze keer.

• DennusB
  • Niet online
X-Fire-X schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:03:
Dan kan je er bijna wel vanuit gaan dat t dus aan de CPU zelf ligt deze keer.
Net gekeken in de bios ook, maar ik kan niet eens de optie vinden om gebruik te maken van de integrated graphics op de CPU :X

Pagina: 1