Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 475960

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik krijg eigenlijk op donkere achtergronden, vooral als er op achtergrond/voorgrond een spel draait, zo bibberingen. Erg irritant.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, ik denk dat het redelijk duidelijk te zien is wat er juist misloopt.

Wat niet helpt:

PSU: Van 600W naar 1000W gegaan, dus dat moet in orde zijn.
Softwarematig heb ik ook al alles geprobeerd, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Ik gebruik een VGA-scherm, is het 100% zeker dat daar het probleem ligt? Als ik dit scherm (iiyama ProLite E2407HDSV) op laptop aansluit, doen er zich geen problemen voor. Dat is wel een VGA-aansluiting, op men 7970 gebruik ik een DVI to VGA converter.

Alle input is welkom, als je nog meer moet weten, vraag maar en ik vul het zo snel mogelijk aan.

Hier het filmpje. Vooral op het einde is het erg duidelijk.

Diegene die de oplossing weet/vindt zal ik eeuwig dankbaar zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Bij het catalyst control center de optie "Alternate DVI frequencies" opzoeken en proberen?
Verder kan je nog proberen vsync aan te forceren, hoewel het daar niet op lijkt.

Vga is meestal minder mooi bij hoge resoluties (wazig beeld). Je kan beter voor een scherm gaan met een fatsoenlijke aansluiting :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 20:56
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 02:33:
[...]

Vga is meestal minder mooi bij hoge resoluties (wazig beeld). Je kan beter voor een scherm gaan met een fatsoenlijke aansluiting :P.
Niet helemaal waar. VGA en DVI hebben weinig verschil op LCD schermen, maar je kan wel storingen krijgen met VGA, terwijl DVI het wel of niet doet.

Mijn inziens lijkt het er op dat je beeld opnieuw ververst wordt en dat het contact inderdaad niet helemaal goed meer is. Misschien een andere VGA kabel proberen? Dat kan nog weleens helpen.

Je zou ook nog kunnen proberen om de stekker van jouw voeding (computer dus) om te draaien in het stopcontact. Het klinkt vreemd, maar dit lijkt op een probleem wat door geen/verkeerde aarding wordt veroorzaakt. een omgedraaide stekker kan het dan weleens oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey allemaal

Bedankt voor jullie antwoorden al.

Alternate DVI Frequencies staat niet in mijn ccc, waarom weet ik ook niet. Misschien omdat het programma weet dat ik een vga-scherm gebruik? Vsync is het inderdaad niet.

Ik ga nu het stopcontact eens omdraaien :p

Edit: stopcontact omdraaien, ergens anders in de muur steken, niets helpt :<

Edit2: heb m'n pc nu even op een Samsung-tv aangesloten via HDMI en ik heb geen problemen meer. Mag ik daaruit concluderen dat het sowieso aan het scherm ligt?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 475960 op 03-11-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 15:09
Ja, ik had precies hetzelfde probleem met een 7850. Dit verdween ook toen ik mijn vga kabel verving door hdmi.

Het lijkt echt in de conversie in de kaarten zelf te zitten, want ik heb meerdere vga kabels en dvi verloopjes geprobeerd en bij allemaal trad dit probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Koop ik dan een scherm met HDMI-aansluiting, of zal DVI ook het probleem oplossen? Ik wou
Dell UltraSharp U2412M aankopen, maar die heeft geen HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
DVI zal het denk ik ook oplossen. het heeft te maken met de digitaal/analoog conversie en DVI is ook digitaal. Heb m'n 7850 helaas net vervangen voor een 660ti anders had ik het even voor je geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 00:00

M2M

medicijnman

Inderdaad, toch een beetje jammer als je eerst het digitale signaal om gaat zetten naar analoog, dan over een draadje stuurt langs andere kabels, en vervolgens weer van analoog naar digitaal gaat, inclusief ontstane ruis onderweg.

Indien mogelijk, gaan voor DVI. Anders misschien toch een fatsoenlijke VGA kabel gebruiken en die zover mogelijk wegleggen van andere EM invloeden. Dingen als powerbricks, adapters of voedingen gooien gemakkelijk roet in het eten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het wordt sowieso een nieuw scherm hoor, ik vroeg me nu alleen nog af of DVI het probleem ook sowieso gaat verhelpen, omdat ik het alleen nog maar via HDMI geprobeerd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Als het beeld ook trilt over hdmi dan ligt het toch aan iets anders. Hdmi is namelijk ook gewoon een digitaal signaal.

Vga is anloog. Dvi dispay port en hdmi zijn digitaal.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het beeld trilde niet over HDMI hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
Daarom denk ik dat dvi ook werkt. Een andere VGA kabel kan je natuurlijk proberen. Het kan geen kwaad, maar ik denk niet dat het werkt. Heb er zelf 4 geprobeerd omdat ik eigenlijk geen zin had om een nieuwe monitor te kopen en geen van alle loste het probleem op.

Uiteindelijk toch overstag gegaan en een nieuw scherm gekocht en het probleem was meteen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Anoniem: 475960 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:29:

Koop ik dan een scherm met HDMI-aansluiting, of zal DVI ook het probleem oplossen? Ik wou
Dell UltraSharp U2412M aankopen, maar die heeft geen HDMI.
Deze heeft wel een Display Port aansluiting, deze is even goed/beter als HDMI.

@alex3305
Bij hoge resoluties gaat het wel verkeerd, ik merkte duidelijk een verschil tussen vga en dvi bij een resolutie van 1920x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Een goede kabel en fatsoenlijke hardware is essentieel bij analoge verbindingen. Ik heb een aantal jaren IIyama vision master pro 510's gedraaid op 2048 bij 1536, zonder trillingen of vage beelden. Maar die hardware is dan ook andere koek dan de 1080P schermen in het goedkopere segment.

Voor resoluties tot 2560 bij 1600 is zowel DVI, als DP als HDMI 1.4 geschikt. Welke je dan kiest maakt voor de beeldkwaliteit niets uit. (er vanuit gaande dat je geen 10bits kleurendiepte af wil beelden).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

M2M schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:55:
Voor resoluties tot 2560 bij 1600 is zowel DVI, als DP als HDMI 1.4 geschikt. Welke je dan kiest maakt voor de beeldkwaliteit niets uit. (er vanuit gaande dat je geen 10bits kleurendiepte af wil beelden).
HDMI is NIET geschilkt voor resoluties boven de 1200p. Tenzij je A) een Nixeus NX-VUE27 (enige >1200p paneel paneel wat die resolutie ook daadwerkelijk ondersteunt) en B) een HD 7xxx kaart. De eerste reeks videokaarten die meer dan 1200p ondersteunt over hdmi.

Er zijn zelfs beeldschermen die niet eens 1200p accepteren over hdmi. Een voorbeeld daarvan is de U2410.

offtopic:
flickering is trouwens geen nederlands woord. flikkering wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Anoniem: 303530 schreef op zondag 04 november 2012 @ 11:03:
[...]

HDMI is NIET geschilkt voor resoluties boven de 1200p. Tenzij je A) een Nixeus NX-VUE27 (enige >1200p paneel paneel wat die resolutie ook daadwerkelijk ondersteunt) en B) een HD 7xxx kaart. De eerste reeks videokaarten die meer dan 1200p ondersteunt over hdmi.

Er zijn zelfs beeldschermen die niet eens 1200p accepteren over hdmi. Een voorbeeld daarvan is de U2410.

offtopic:
flickering is trouwens geen nederlands woord. flikkering wel ;)
Maar was het niet zo dat al die verbindingen nog met het oude HDMI 1.3 of minder zijn? Volgens de officiele specs zou een HDMI 1.4 zender en ontvanger 1600p moeten kunnen uitwisselen. Dat nog lang niet alles 1.4 volledig support kan ik ook niets aan doen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

http://www.amd.com/us/pro...s/amd-radeon-6990m.aspx#2
HDMI® 1.4a with Stereoscopic 3D Frame Packing Format, Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio

Max resolution: 1920x120013
HDMI = een samenraapsel van grotendeels optionele specs. Een van de meest waardeloze standaarden die er bestaan imho.. Het ergste is dat het nergens gedocumenteerd staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 04-11-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Blijkbaar dan... En ik maar denken dat de HDMI specs op orde waren...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
Cens schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:37:
DVI zal het denk ik ook oplossen. het heeft te maken met de digitaal/analoog conversie en DVI is ook digitaal. Heb m'n 7850 helaas net vervangen voor een 660ti anders had ik het even voor je geprobeerd.
Toch even voor de correctie... dit is nonsens. DVI alleen zegt niets over digitaal of analoog want DVI kan beide zijn. DVI-D = digitaal, DVI-A = Analoog, DVI-I = analoog & digitaal. Als de TS met een simpel verloopstukje VGA op DVI gebruikt dan wordt er helemaal niets geconverteerd, de DVI geeft gewoon een analoog signaal af en zal 100% een DVI-I aansluiting zijn.

Aangezien wanneer de TS het scherm op de laptop zonder verloopstukje gebruikt en dit zonder problemen gaat, plus dat het aansluiten van een andere monitor op de pc ook geen problemen geeft, kan je eigenlijk niet anders concluderen dan dat het verloopstukje niet goed is... en verloopstukjes kunnen wel eens dergelijke problemen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:11

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik herken het. Dit kwam bij mij doordat de stekker van de pc te dichtbij de stekker van de beeldscherm zat. Om te testen heb ik de beeldscherm stekker aan de andere kant van de kamer in de wcd gedaan en er was geen probleem meer.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Pagina: 1