HD-crash, welke nieuwe als vervanging

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal,

Gisteren is mijn HD (een 4GB Western Digital Caviar) gecrashed. Na de upspin begon hij een aantal keer achter elkaar te tikken, en linux gag bij het starten van kernel en inspectie welke partities allemaal errormeldingen van de schijf weer. Een logische conclusie: de schijf is gecrashed :'(

Nu is het verlies aan data niet zo groot
- Backup bestanden (opnieuw gemaakt :) )
- Mijn Webpagina incl PHP-scripts |:(
- oude linux installatie (2dagen geleden non-actief door verkeerde patch) |:(

Even wat gegevens over mijn server:
- Pentium 100Mhz
- MoBo GMB-P55IPS (zelf geen idee fabrikant, maar doet het goed :) )

Ik mag nu van mijn ouders een nieuwe HD kopen als vervanging. Aangezien 4GB versies niet meer verkocht worden en de 20GB-modellen heeel interrestant zijn zit ik daar aan te denken. Het enig probleem, 20GB schijven worden niet ondersteund door het BIOS :( . Nu heb ik wel eens gehoord, en ik vermoed zelf ook. Dat LINUX zelf wel in staat is de volledige 20GB te gebruiken zonder problemen.

1- KAN linux 20GB zien als BIOS niet ziet, en gebruiken?

Nu heb ik er nog 2 andere schijven in zitten, is het mogelijk om vanaf 1 van de 2 te booten, en dan de 20GB te detecteren (dit doe ik al met een 1GB in bracket). En mocht het nu zo zijn dat die andere ook kapot gaan. Is het dan mogelijk de schijf in het BIOS als 8GB te laten detecteren, en onder linux weer de volledige 20GB te zien?

2- 20GB schijf wel bootable als niet goed detecteerd?

Ik draai geen windows en andere O.S.-en op deze compu, en ik ben het ook niet van plan

De HD hoeft niet supersnel te zijn, mag niet te duur zijn, maar wel BETROUWBAAR. Het ding wordt vastgemaakt aan een PIO4 controller (ik weet dat backward compatible is allemaal)

3- Welke HD-kan ik het beste nemen

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:54
bij veel grotere schijven krijg je wel een proggy die een kleinere emuleert voor de bios maar toch de hele grootte gebruikt. op de websites van fabrikanten staat vaak wel zoiets. ezdrive was er 1 wan dacht ik.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:02
Ik gebruikte zelf altijd de Ontrack diskmanager die door IBM als OEM produkt te downloaden is. Werkte perfect op mijn seagate diskje :)

• Bart B
Zo, ik ben weer terug van een experiment.

Ik heb mijn 20GB WD schijf in de server gedaan.

Het BIOS herkend het ding als een 8.4 GB er, maar linux pakt hem gewoon als 20GB (met YAST gewoon alle partities te zien dan is het goed toch). Verder heb ik hem dan NIET in het BIOS ingesteld en laat ik hem door linux detecteren. Dit betekend toch dat het in orde is toch?

Blijft er eigenlijk niet zo veel meer over om te vragen. WELKE SCHIJF?

WD en IBM zijn volgens mij de fabrikanten waaruit ik het beste kan kiezen

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

IBM

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Bart B
Welke IBM?

Verwijderd

als de bios hem niet ziet gaat nix hem zien maar koop[ een Maxtor daar heb je een utility bij MAXBLAST deze kan EZBios installen dan kan je P100 max 128Gb aan dus try and you ill see :)

ik heb hem ook en dat werkt Perfect in 486 en P1's
Op vrijdag 01 juni 2001 09:32 schreef Bart B het volgende:
Hallo allemaal,

Gisteren is mijn HD (een 4GB Western Digital Caviar) gecrashed. Na de upspin begon hij een aantal keer achter elkaar te tikken, en linux gag bij het starten van kernel en inspectie welke partities allemaal errormeldingen van de schijf weer. Een logische conclusie: de schijf is gecrashed :'(

Nu is het verlies aan data niet zo groot
- Backup bestanden (opnieuw gemaakt :) )
- Mijn Webpagina incl PHP-scripts |:(
- oude linux installatie (2dagen geleden non-actief door verkeerde patch) |:(

Even wat gegevens over mijn server:
- Pentium 100Mhz
- MoBo GMB-P55IPS (zelf geen idee fabrikant, maar doet het goed :) )

Ik mag nu van mijn ouders een nieuwe HD kopen als vervanging. Aangezien 4GB versies niet meer verkocht worden en de 20GB-modellen heeel interrestant zijn zit ik daar aan te denken. Het enig probleem, 20GB schijven worden niet ondersteund door het BIOS :( . Nu heb ik wel eens gehoord, en ik vermoed zelf ook. Dat LINUX zelf wel in staat is de volledige 20GB te gebruiken zonder problemen.

1- KAN linux 20GB zien als BIOS niet ziet, en gebruiken?

Nu heb ik er nog 2 andere schijven in zitten, is het mogelijk om vanaf 1 van de 2 te booten, en dan de 20GB te detecteren (dit doe ik al met een 1GB in bracket). En mocht het nu zo zijn dat die andere ook kapot gaan. Is het dan mogelijk de schijf in het BIOS als 8GB te laten detecteren, en onder linux weer de volledige 20GB te zien?

2- 20GB schijf wel bootable als niet goed detecteerd?

Ik draai geen windows en andere O.S.-en op deze compu, en ik ben het ook niet van plan

De HD hoeft niet supersnel te zijn, mag niet te duur zijn, maar wel BETROUWBAAR. Het ding wordt vastgemaakt aan een PIO4 controller (ik weet dat backward compatible is allemaal)

3- Welke HD-kan ik het beste nemen

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

FreakNL

Well do ya punk?

Je zegt zelf al dat er andere schijven in die computer zitten. Pak een schijf onder de 8,4 als bootschijf, en dan denk ik dat Linux die andere schijf wel gewoon als 20gb herkent(wel in de bios op AUTO zetten!!)

Met NT werkt dit in ieder geval wel... :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Seagate Cheetah X15 !
hahahahahahah

• _JGC_
  • Laatst online: 01:02
GEEN WD kopen, die dingen doen on-the-fly headcrashes. Stel je voor... niet eens laten stuiteren, toch PIEEEP, TAK, TAK, TIK, PIEEEP, TAK, TAK... stekker eruit

Heb zelf een gehad, na 2 maanden dat geval. Heb hier wel meerdere gehoord van anderen in het topic "Hoe laat je een head crashen"

Neem een IBM, Maxtor of Seagate (IDE, niet een cheetah)

Verwijderd

Ja, zou zeker een Cheetah nemen, en dan als RAID instellen. Je hoeft alleen maar striping te nemen, lekker snel. Mirroring is niet van belang, die schijven zijn toch uiterst betrouwbaar. :P

• Bart B
okee, bedankt voor alle berichten. Ik heb nu schijfje gekocht. Het is niet bijzonder snel maar adequaar voor de meeste toepassingen die ik er mee wil doen (bestanden delen/opslaan) het is geworden
-->IBM-DTLA-305040<--

40GB in de server.

Ik heb geen problemen ermee, ik heb het als volgt opgelost.

in het BIOS staat de schijf NIET ingesteld, dus het BIOS weet niet eens dat die schijf bestaat. Ik heb al gekeken, maar het bios zie echt alleen 8.4GB
LINUX doet de rest. Ik boot vanaf een andere schijf, en de 40GB'er wordt zonder enig probleem gedetecteerd.

BEDANKT! en ik hoop dat julie er ook nog wijzer van worden

een 40GB disk in een 6jaar oude computer. LINUX RULLEZ FET!

• Bart B
Op vrijdag 01 juni 2001 17:57 schreef _JGC_ het volgende:
GEEN WD kopen, die dingen doen on-the-fly headcrashes. Stel je voor... niet eens laten stuiteren, toch PIEEEP, TAK, TAK, TIK, PIEEEP, TAK, TAK... stekker eruit
Laat DAT nou zijn wat er met mijn oude 4GB WD Caviar is gebeurt :'(

Verwijderd

ik heb winNT4.0 op een 40Gb gekregen tijdens dos setup hoor

je maakt 1 partietsie aan van +- 1 Gb ( in Fdisk of met ( in mijn geval ) maxblast)

en dan doet NT gewoon de setup op die 1 GB totaal is deze 40Gb en als je dan in NT zit doe ge schijf werkset en klaar :)
Op vrijdag 01 juni 2001 13:35 schreef Freak666 het volgende:
Je zegt zelf al dat er andere schijven in die computer zitten. Pak een schijf onder de 8,4 als bootschijf, en dan denk ik dat Linux die andere schijf wel gewoon als 20gb herkent(wel in de bios op AUTO zetten!!)

Met NT werkt dit in ieder geval wel... :)

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Op vrijdag 01 juni 2001 17:57 schreef _JGC_ het volgende:

Heb zelf een gehad, na 2 maanden dat geval. Heb hier wel meerdere gehoord van anderen in het topic "Hoe laat je een head crashen"

Neem een IBM, Maxtor of Seagate (IDE, niet een cheetah)
waar baseer je dat nou op? op die ene crash van jou? |:(
dan kan elke hd slecht zijn...

IMB en WD zijn trouwens technisch hetzelfde als ik me niet vergis, dus praat je jezelf daar weer mee vast...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Pagina: 1