Laptop op Batterij Laten Werken? Of in het Contact Laten?

Pagina: 1
Acties:

• jeanpaul1979
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-01-2022
Hoi, ik gebruik mijn laptop als workstation... en nu laad ik de batterij elke keer op tijdens mijn werk en ik trek dan de stekker er uit wanneer hij opgeladen is, wanneer de batterij dan weer leeg is laad ik hem weer op etc etc...

Maar nouw vraag ik me af... Is dit wel de beste manier van doen? Is het bijvoorbeeld niet beter om de stekker gewoon in het contact te laten?

Ik weet dat niet. Wie weet dat wel? Wat is het beste voor de laptop, de accu, het powersysteem van de laptoc etc?

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

In principe is het vaak nog het best dat je er niet té veel op gaat letten. Niet constant in het stopcontact laten is uiteraard wel een goede tip, maar zolang je vrij regelmatig op de batterij werkt zou de levensduur van de batterij redelijk goed moeten zijn.
Eén keer in de maand of om de twee maanden de batterij helemaal leeg laten lopen en nadien in één keer volledig laten opladen wordt vaak aangeraden als "best practice" om je batterij in optimale conditie te houden, al zou dat in theorie met Li-Ion batterijen weinig verschil mogen maken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Interessant topic, veel verschillende verhalen over gelezen, en het blijft een beetje onduidelijk imho.
Darkstar schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:07:
In principe is het vaak nog het best dat je er niet té veel op gaat letten. Niet constant in het stopcontact laten is uiteraard wel een goede tip, maar zolang je vrij regelmatig op de batterij werkt zou de levensduur van de batterij redelijk goed moeten zijn.
Eén keer in de maand of om de twee maanden de batterij helemaal leeg laten lopen en nadien in één keer volledig laten opladen wordt vaak aangeraden als "best practice" om je batterij in optimale conditie te houden, al zou dat in theorie met Li-Ion batterijen weinig verschil mogen maken.
Dit is ook wat ik zelf ongeveer hanteer, al jaren overigens, en over het algemeen met succes. Voorlopig blijf ik hier achter staan.

Volgens mij wordt er nog best wat bespaard op batterijproductie, je krijgt daarom meestal ook maar echt een minimale garantie op. Mijn gevoel zegt dat als je eenmaal een mindere hebt, het eigenlijk nog maar weinig uit maakt hoe je er precies mee om gaat, uitsluitende dat je hem niet 24/7 op de lader zet en nooit gebruikt?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 00:23

Archimond

Lopende Helpdesk

Hele tijd opladen en ontladen krijgt de accu veel lifecycles.
Op www.batteryuniversity.com kun je meer lezen over de werking van Li-on accu's.

Als de laptop niet te heet wordt kun je de accu gewoon erin laten. Ik haal de accu zelfs uit de laptop als ik meer dan 4 uur ergens zit.
Vooral 35+ graden is schadelijk voor de accu, daarna komen de vele cycles.

Met het programma AIDA64 kun je bij tabblad stroombeheer het slijtageniveau kunt zien.
Ik weet niet of er meer programma's zijn die dat kunnen zien.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30

Eagle Creek

Breathing security

Als je hem toch als werkstation gebruikt is de oplossing simpel: accu eruit en stekker erin.
Ik weet niet of er meer programma's zijn die dat kunnen zien.
Ja, onder andere Notebook Hardware Control.

[ Voor 40% gewijzigd door Eagle Creek op 03-11-2012 23:18 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~