Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

30 POP mail gebruikers migreren naar Office365?

Pagina: 1
Acties:

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik probeer 30 POP mail gebruikers te migreren naar de cloud van Microsoft a.k.a. Office 365. (E1)
Echter, het probleem waar tegenaanloop is het volgende: Ik heb 30 gebruikers. Al hun mail staat lokaal opgeslagen, op hun eigen computers, in .PST bestanden.
Deze mail, inclusief agenda en contactpersonen, zal moeten geupload moeten worden naar de Microsoft cloud. Totdat de omschakeling definitief is, zal deze data bovendien nog eens up to date moeten worden gehouden. Je kunt natuurlijk niet even binnen enkele seconden omschakelen. Niet alleen vanwege DNS records, ook vanwege de tijd die het duurt om alle huidige mail van alle gebruikers te synchroniseren…

Ik heb al een legio aan scenario’s bedacht van hoe ik dit het beste kan aanpakken, maar helaas loop ik steeds vast op het punt: Hoe hou je de data in de cloud gesynchroniseerd/up to date totdat je daadwerkelijk overstapt naar Office365? Je kunt nu wel van elke gebruiker zijn/haar PST file uploaden, maar dat is slechts een ‘moment opname’. Als het daarna nog een week duurt voordat je omschakelt, is die PST file allang weer outdated…

De ‘tools’ die Microsoft aanlevert om te migreren naar de cloud, zijn overigens ook niet je van het.. Ze gaan er eigenlijk van uit dat je óf reeds gebruikt maakt van een lokale Exchange server, óf van IMAP… Als je van POP gebruik maakt heb je als systeembeheerder eigenlijk alleen maar de optie om de PST Capture tool te gebruiken: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh781036.aspx
En laat die tool nou nét niet werken. Ik krijg op de allerlaatste stap de error: 'Import error: Connection did not succeed, try again later'.
Dat is dus nadat het .PST bestand van de gebruiker via LAN verzonden is naar de PST Capture Host, wat in mijn ogen de meeste problemen leek te geven.. Dat viel gelukkig nog mee..
Anyway, het enige wat ik als oplossing kan verzinnen is het volgende: Je krijgt van Microsoft een tijdelijk mail adres als je een gebruiker toevoegt aan Office 365 wat eindigt met onmicrosoft.com.
Mijn bedoeling was om alle mail die nu binnenkomt op de POP accounts tevens te laten forwarden naar dit onmicrosoft.com mail adres. Daarna voeg ik dan dit onmicrosoft mail adres bij elke gebruiker naast hun huidige POP account toe aan Outlook en laat Outlook alle huidige mail/contacten/agenda synchroniseren met Office 365.
Zo blijf je dus qua mail tot de tijd dat je daadwerkelijk overstapt, up to date… maar qua agenda en contactpersonen niet.

Als we nu reeds zouden werken op een lokale Exchange server, gebruik maakten van IMAP of de mail gewoon op de server lieten staan was het probleem al een stuk gemakkelijker.. maar helaas, dat is niet zo.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Tips, ideeën en/of andere input is welkom :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mail:
Forwarden heeft als nadeel dat je 1) een andere from hebt (bij standaard forward), 2) dat read/unread niet bekend is en 3) dat de headers niet meer kloppen.

Ik heb helaas enkel ervaring met Google apps enterprise, daar kan je een POP-box laten ophalen. Kan dat in Off365 niet? Dan kan je importeren en alles sindsdien ook via POP binnenhalen - icm leave mail on server, natuurlijk. Alles dat nog op de oude POP binnenkomt, krijg je dan binnen.
Probleem 2 blijft, maar dat komt nu eenmaal omdat je POP gebruikt. Alternatief is achteraf individueel met de hand naar OFF365 verplaatsen / kopieren (dan dus incl vlaggen / unread / etc) maar dat is met 30 accounts geen doen, behalve als je enkel slimme users hebt.

De rest: dat staat alleen in de PST files? Ik heb die pas overgezet toen de mail klaar was, daarna pas de POP uitgeschakeld.

Ter voorbereiding de TTL even laag zetten, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Gewoon de DNS records van het domein wijzigen op een vrijdag avond zodat de mail in de cloud bezorgd wordt. Dan op zaterdag en zondag handmatig alle pst's importeren in exchange online. Klaar!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor de replies!

@F_J_K: Office 365 ondersteund helaas geen POP import, alleen IMAP. Bovendien moet voor de POP import alles nog op de server staan neem ik aan?
De rest staat inderdaad alleen in de PST files.
TTL staat inmiddels al op 10 minuten :)

Mij is echter nog een ander scenario ingevallen, wat lijkt op dat van jimbo123:

- Ik maak alle nieuwe mail accounts aan in het beheerpaneel van Office365, maar maak meteen gebruik van de juiste domeinnaam (die we nu dus ook gebruiken bij de POP accounts) en dus niet het tijdelijke .onmicrosoft.com adres.
- Deze nieuwe accounts voeg ik bij elke gebruiker toe in Outlook. Ze hebben dan 2 mail accounts: Het oude POP mail account en het nieuwe Office 365 account. Tot de omschakeling zal het Office365 account natuurlijk niet werken, maar het gaat erom dat het er al instaat, dat zodra we omgaan iedereen meteen weer verder kan mailen.
- Nadat alle accounts bij iedereen zijn toegevoegd, zet ik de DNS records om. Na 10 minuten komt de mail dan netjes binnen op het Office365 account.
- De PST file van het POP account veranderd nu niet meer. Er komt immers geen mail meer binnen op het POP account, die komt binnen op het Office365 account en staat dus 'in de cloud'.
- Nu kan ik met alle rust de PST files per gebruiker importeren (gefaseerd om het netwerk te ontlasten).

Heb ik ergens een denkfout gemaakt of een stap overgeslagen :) ?

@jimbo123 helaas is dat niet even op 2 dagen gedaan. Ik heb hier een 10Mbit upload en ik schat iets aan 50-60GB aan mail.

[ Voor 3% gewijzigd door Freekers op 02-11-2012 12:19 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• jimbo123
Ik denk dat je het prima haalt op 2 dagen tijd. Ik heb dit laatst voor 40 users gedaan met ongeveer 70-80GB aan mail en een 30Mbit upload. Waarschijnlijk gaat de data gecomprimeerd over de lijn.

Eventueel kun je selecteren wie er key-user is en die users prioriteit geven. De overige users hebben na de migratie alleen hun nieuwe mail en het archief volgt dan zodra de import klaar is een dag of twee later.

Desnoods kun je ook de POP account zo configureren dat de mail niet in de PST maar in Exchange wordt opgeslagen.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor je reply :)

Key-user krijgt sowieso prioriteit, alhoewel iedereen denkt dat hij/zij een key-user is ;)
jimbo123 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 12:26:
Desnoods kun je ook de POP account zo configureren dat de mail niet in de PST maar in Exchange wordt opgeslagen.
Dat klikt interessant. Hoe gaat dat precies? Ik heb het zelf proberen uit te vogelen en dan kom ik op dit uit:
- Exchange account toevoegen aan Outlook
- Daarna POP account aanklikken in Outlook en klikken op map wijzigen en het Exchange account aanklikken.

Klopt dat?

Alvast bedankt!

• jimbo123
Je voegt het account toe via "Configuratiescherm > e-mail". Vervolgens kun je bij de bezorgingslocatie het Exchange postvak selecteren i.p.v. het PST bestand.

Edit: eigenlijk klopt het wel wat je zegt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden in deze.

Succes!

[ Voor 22% gewijzigd door jimbo123 op 02-11-2012 15:09 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor je reply.

Ik zie die optie zo 1-2-3 niet staan. Bedoel je deze?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TmAY1.png

Thanks!

• jimbo123
Die optie bedoel ik ja.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter

Pagina: 1