DHCP relay

Pagina: 1
Acties:

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 18:25
Hallo

ik heb een windows 2008R2 server draaien
ik heb (als test) een vigor 2200E+ die een vpn verbinding maakt met de server
so far so good

nu wil ik de dhcp af laten handelen door de dhcp server op windows 2008 (ivm extra scope options)
ik heb hier de scope aangemaakt 172.16.11.0 /24
in de router heb ik dhcp relay agent ingevuld als 172.16.9.1

echter krijgen mijn clients geen ip meer
als ik een vast ip instel op mijn client kan ik pingen naar de server (en van de server weer terug)

router IP 172.16.11.1 (op vpn 172.16.9.11)
vpn server ip 172.16.9.1

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:34
Heb je de dhcp service op de draytek uitgezet?
Gebruik je routing en remote access? Zo ja dan moet je bij de proporties aangeven dat je dhcp request accepteert vanaf het netwerk 172.16.11.1.
Hierna zou ik RRAS even opnieuw herstarten..

• koos147
als je in de router kiest voor relay agent is de dhcp server vanzelf uit

bij rras heb ik geen filters tussen vpn en het lokale netwerk
ik heb (misschien overbodig) bij rras de dhcp relay agent geinstalleerd en aan de "internal"(zoals m$ de vpn netwerk verbinding noemt) toegewezen
bij de eigenschappen heb ik zijn eigen ip ingesteld als dhcp server

ik zie hier wel dat hij requests ontvangt
de overige counters blijven op 0 staan

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Probeer eens met 2 pools in je DHCP server: 1x voor je VPN tunnel (deze kan/zal leeg blijven) en de andere voor je uiteindelijke clients.

Ik had pas met ISC DHCP ruzie, en na het toevoegen van het "local subnet" werkte het wel.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• koos147
ik heb alle subnets die er in het netwerk voorkomen toegevoegd aan de dhcp server (met een delay van 5 seconden)
deze zouden technisch gezien niet gebruikt kunnen worden (RRAS geeft zijn eigen ip adressen uit met de scope options van de lan kaart)

de vpn zelf werkt trouwens met meerdere draytek routers prima alleen gebruiken alle routers de interne dhcp server

• koos147
Geen idee wat er verandert is maar na alles een paar dagen met rust te hebben gelaten werkt het nu goed
Pagina: 1