Stille, zuinige quad < 500,--

Pagina: 1
Acties:

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik ben al een tijdje aan het neuzen in de pricewatch en ik loop een beetje vast. Ik heb al jaren iMac's en ben dan ook een beetje 'uit' de hardware hoek sinds socket 775 :+

Wat wil je ermee gaan doen?
Dat is een beetje tweeledig: allereerst wil ik er een Linux desktop op draaien, zonder veel bijzondere zaken (compileren, office, internet etc). Daarnaast moet hij uitbreidbaar zijn om als toekomstig 'mid-range' gamebak te fungeren in Windows 7.

Waar moet hij aan voldoen?
De PC moet vooral stil zijn; de meest rumoerige PC die ik heb is een MacBook. Ook/daardoor moet hij zuinig zijn. En hij mag er mooi uitzien :)
Redelijke CPU power en goede disk I/O, vandaar mijn keuze voor een 830 SSD en een i5 3xxx.

Ga je overclocken?
Nee.

Wat mag het geheel kosten?
Maximaal 500,-- zonder game video kaart.

Wat heb je al gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 165,60€ 165,60
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 51,45€ 51,45
1Fractal Design Define Mini€ 82,-€ 82,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
1Nexus Value 430€ 49,10€ 49,10
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,10

Motivatie
  • CPU: De Ivy Bridge CPU's zijn zuinig en snel;
  • Mobo: Simpel, mATX, SATAIII en DVI + HDMI;
  • Case: Erg mooi en dempend;
  • Mem: Simpel, goedkoop;
  • PSU: Een van de stilste op silentpcreview, stabiel;
  • SSD: Heeft weinig toelichting nodig denk ik.
Nu vroeg ik me het volgende af:
  • Is het moederbord 'ok' voor een dergelijke CPU? Aangezien de 4e gen Core CPU's naar een andere socket gaat, hoeft het niet de nieuwste chipset te zijn gok ik?
  • Is de voeding voldoende?
  • Kan het goedkoper? :o
Alvast mijn dank :)

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Het moederbord is volgens mij in principe ok, maar misschien nog niet geschikt voor ivy bridge, zodat je misschien een bios update nodig zal hebben. http://nl.msi.com/product...B3-.html#/?div=CPUSupport volgens de site van msi wordt die in ieder geval ondersteund! ;)
Verder een mooie configuratie, het enige waar ik nog op zou besparen is dan toch de kast....

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
michaelscott schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:16:
Het moederbord is volgens mij in principe ok, maar misschien nog niet geschikt voor ivy bridge, zodat je misschien een bios update nodig zal hebben. http://nl.msi.com/product...B3-.html#/?div=CPUSupport volgens de site van msi wordt die in ieder geval ondersteund! ;)
Verder een mooie configuratie, het enige waar ik nog op zou besparen is dan toch de kast....
Thanks. BIOS update is niet heel handig vanuit Linux en zonder werkende CPU ;), maar ik zal het even verder uitzoeken.
V.w.b. de kast; die 50,-- heb ik er wel extra voor over eigenlijk.

• michaelscott
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
Misschien is het dan toch handiger om deze erin te prikken, 7 euro duurder, maar ondersteunt wel ivy bridge, heeft pci 3.0 (wat jij niet gebruikt, maar toch) en 4 geheugensloten in plaats van 2!

Verwijderd

Goedkopere kast, want met deze budget heb je niet zo'n dure nodig:
pricewatch: Fractal Design Core 1000

Betere moederbord:

Betere voeding:
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2

Heb je geen HDD nodig?

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
michaelscott schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:26:
Misschien is het dan toch handiger om deze erin te prikken, 7 euro duurder, maar ondersteunt wel ivy bridge, heeft pci 3.0 (wat jij niet gebruikt, maar toch) en 4 geheugensloten in plaats van 2!
Daar heb ik naar gekeken, maar klopt het dat er 2 aparte SATA controllers/chips in zitten? De chipset zelf ondersteund toch maar 1 SATAIII poort? Gaat dat niet ten koste van de performance?

Verwijderd

zAo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:32:
[...]

Daar heb ik naar gekeken, maar klopt het dat er 2 aparte SATA controllers/chips in zitten? De chipset zelf ondersteund toch maar 1 SATAIII poort? Gaat dat niet ten koste van de performance?
Er zitten 3x SATAIII poorten in.

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:34:
[...]

Er zitten 3x SATAIII poorten in.
Ja, precies. B75 ondersteund dat alleen niet, ik vraag me dus af hoe ze dat opgelost hebben.

Edit:
Quote van Asrock:
- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions
Gaat dit geen gekke dingen opleveren? Het is wat lastig google'n namelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door zAo op 01-11-2012 21:38 ]

• michaelscott
Er zitten 2 sata3 poorten in, en 4 sata2 poorten, dus dat moet wel goed komen. Chipset zelf ondersteund ook sata3.
edit: je stopt de ssd in de sata 3, maar nu valt me opeens op dat je geen optische drive hebt, komt die er niet in?

[ Voor 33% gewijzigd door michaelscott op 01-11-2012 21:39 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De B75 heeft er 1 via de intel chip, en 2 via een aparte.
De H61 ondersteunt helemaal geen sata3, die 2 die erop zitten zijn ook via een aparte chipset.
Op zich hoeft het via een andere chip niet zoveel slechter te zijn, vaak merk je er zelfs helemaal niks van.

Bijkomend voordeel is dat de B75 een usb3 header heeft voor de front usb3 van de kast, dit heeft de H61 niet.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 01-11-2012 21:49 ]

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Topicstarter
edit: je stopt de ssd in de sata 3, maar nu valt me opeens op dat je geen optische drive hebt, komt die er niet in?
Nee. Installeren doe ik eenmalig met een USB DVD speler, daarna mag het lekker kaal. :9
schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:48:
Bijkomend voordeel is dat de B75 een usb3 header heeft voor de front usb3 van de kast, dit heeft de H61 niet.
Thanks. Ik ga de Asrock halen. :)
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:31:
Goedkopere kast, want met deze budget heb je niet zo'n dure nodig:
pricewatch: Fractal Design Core 1000

Betere moederbord:

Betere voeding:
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2

Heb je geen HDD nodig?
Waarom is die voeding beter eigenlijk?

Ik heb geen HDD nodig omdat ik nog een 2,5" SATA schijf heb liggen. Daar gaat de muziek op. Films e.d. gaan naar mijn server.

ReEdit:
Hoe zit het eigenlijk met de stock koeler: is die 'stil'?

[ Voor 76% gewijzigd door zAo op 02-11-2012 12:23 . Reden: Advies van mitsumark 8)7 ]

Pagina: 1