Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Afgelopen September zijn mijn vriendin en ik voor de derde keer naar het Zuid-westen van de verenigde Staten. Aangezien het een waar Walhalla is voor fotografen, en speciaal voor landschapsfotografen, ging er ook een flinke lading met fotospullen mee en ben ik even flink aan het fotograferen geslagen in een aantal van die gebieden.

In deze testcase heb ik een selectie van enkele van deze platen geplaatst. Aangezien ik de testcase een beetje gevarieerd wil houden, heb ik er voor gekozen om foto's uit de verschillende gebieden te kiezen. Dit resulteert er helaas wel in dat het niet helemaal mogelijk is om een 'eenheid' te vinden qua belichting, kleurstelling en formaat van de foto's ten opzichte van elkaar. Ze hebben eigenlijk als enige met elkaar gemeen dat ze in de Verenigde Staten door mij zijn gemaakt :)

Ik hoop dat het gelukt is om het niveau niet te 'standaard vakantieplaatjes-achtig' te laten zijn. Ik moet wel zeggen dat dit erg moeilijk is als je gaat fotograferen in zulke bekende gebieden, waarvan je tientallen foto's voorbij ziet komen op de verschillende foto sites.

Bryce Canyon National Park
#5 - Hiking to the center of the earth...
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8195/8119465644_9e242ed287_z.jpg

#4 - Sunset Amphitheater
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8313/8032738670_38ab4b29c1_z.jpg

Zion Canyon National Park
#1 - Virgin river pt. 1
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8325/8145424212_612bca18a2_z.jpg

#2 - Virgin river pt. 2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8476/8145393019_22cfc50f95_z.jpg

#3 - Checkerboard Mesa
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8049/8100026793_ecef2b5021_z.jpg

Death Valley National Park
#8 - Zabriskie point pt. 1
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8173/8054457989_e9013b67e3_z.jpg

#9 - Zabriskie point pt. 2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8324/8145439888_eab5f8c4c7_z.jpg

Lake Powell national recreation area
#6 - Wahweap...
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8193/8145383451_b95c8b9340_z.jpg

#7 - Antelope Canyon
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8176/8047769295_5c796e3e67_z.jpg

Alle afbeeldingen zijn klikbaar voor een iets grotere versie op zwarte achtergrond. Daar komen ze beter tot hun recht.

De foto's zijn gemaakt met Canon 7D, canon 10-22 of sigma 17-70 objectief, statief. In sommige gevallen ook nog een polarisatiefilter en/of grijsverloopfilters.

Nabewerking heeft plaatsgevonden in Lightroom.

En voor de liefhebbers van Wildlife:
-Ground Squirrel
-Pronghorn
-Muledeer

[ Voor 18% gewijzigd door Polariteit op 02-11-2012 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Fraaie, zorgvuldig gemaakte foto's. Bewerking is ook aangenaam zacht. Sommige foto's vragen echter wel om een panorama (4,6,8,9). Heb je nog gebruik gemaakt van multi-exposure, of heeft de 7D een flink hoge dynamic range?

5 jaar geleden vrijwel al deze gebieden bezocht (op death valley na), dus ik herken het allemaal.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 11:32
Grappig, op dezelfde plekken ben ik ook afgelopen september geweest. Ik moet alleen alles na Death Valley nog uitzoeken en bewerken.

Anyways..

#1 Mooie plaat en perfecte kleuren. De lange sluitertijd voegt duidelijk iets toe. Misschien dat hij een tikkeltje lichter zou kunnen.

#2 Het idee is leuk. Echter de crop is aan de bovenkant bij de steen wat ongelukkig.

#3 Originele compositie en mooie kleurtjes. Mijn ogen worden wel snel aangetrokken door de stoeprand rechts en daardoor "gebrek" aan symmetrie. 50 meter, waar de stoeprand op houd zou misschien een betere plek kunnen zijn.

#4 Mooie natuurlijke kleuren en goede contrast in de verte. Niks op aan te merken. Ik heb zelf een soortgelijke foto, maar bij mij was meer heiig.

#5 Redelijk lastige locatie om een goede foto te maken. Het detail onderin "wall street" is wat minder. Misschien dat je met Lightroom hier wat extra detail zichtbaar kunt maken.

#6 Ook hier weer mooie kleuren. Rechts bij de steiger, staat er nog een puntje van een boot op, 5 pixels extra croppen?

#7 Upper of Lower Antelope Canyon (foto tour?). Ik vind deze foto niet zo heel interessant t.o.v. de andere foto's in deze testcase. Daarnaast vind ik de kleuren ook niet natuurlijk.

#8 Herkenbaar. ;) Jouw plaat is beduidend "warmer" qua kleur. Ik vind de weg alleen wat jammer.

#9 Idem als #8. Helaas kan ik deze niet in het groot op Flickr zien. Dit geldt trouwens ook voor een aantal andere foto's. Hij geeft aan dat het private photos zijn.

Al met al zijn het zeer mooie platen. Voor mijn gevoel ben ik hierboven misschien wel iets te kritisch geweest. Mijn favorieten zijn, #1, #6 en #3. Zoals je al aangeeft, mis ik wel een bepaalde eenheid tussen te foto's.

Ik krijg nu trouwens meteen zin om verder mijn foto's uit te zoeken. :)

4760 Wp (14×340) Z 39º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig, prachtig!.. .. persoonlijk zal ik wel n5 en n7 op een andere plaats zetten zodat het als serie rustiger oogt. Niet alleen vanwege hun afwijkende formaten maar ook omdat N5 je uit de landschappen haalt. Bijv beiden als laatste.....of één als eerste en de andere als laatste. Nummer 3 vind ik de sterkste ...geweldig hoe de lijnen van de weg je naar die berg toe leidt, geweldig detail ook op die berg. Wat een indrukwekkend landschap bij n4...een pano was bij dit landschap misschien ook een optie geweest. N5 vind ik heel goed gevonden met al die toeristen die redelijk verspreid over het pad staan, mooi lichtval ook. N8 heb ik wel al heel vaak gezien maar je hebt hier wel heel mooi licht. N9 vind ik wat minder dan de rest, aan de linkerkant vind ik hem iets krap en het licht op de bergen vind ik wat vlak. Wel een mooie lucht.
Nogmaals prachtige serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie kleurrijke platen. 1, 3, 5 en 7 zijn mijn favorieten. :)

De 2e had ik er niet bij gedaan, doet naar mijn idee een beetje afbreuk aan de serie. Op zich wel een mooie foto, en voor jou waarschijnlijk wel speciaal vanwege de locatie, maar niet echt representatief voor het zuidwesten van de VS tov de andere foto's.

Bij 8 vind ik het stukje weg afleiden. Heb je dat er expres opgezet? Had het mooier gevonden als er een auto had gereden, ook al had 'ie er dan wel heel klein op gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 21:58
Prachtige foto's. Mooi samenhangende serie.

Enkele opmerkingen:
- op de foto 1 vind ik de lucht een beetje een vreemde kleur hebben. Ik kan het moeilijk duiden, misschien net een tikkeltje te paars.

- over foto 2 ben ik het niet eens met Sargonaut. Normaal zie je dit soort foto's in het Noordwesten genomen (Oregon enzo) maar hier zie je juist zandsteen. Wel degelijk representatief voor het Zuidwesten van de VS dus.

- foto 3 vind ik erg mooi, maar misschien iets te krap gekaderd. Ben benieuwd of ie beter eruit zou zien als ie wat meer in de hoogte had (misschien ook niet mooi hoor, slechts een suggestie).

- foto 4 zou ik weg hebben gelaten. Te bekend beeld, ik vind het te veel een touristische foto. Het spant erom bij foto 7, hoewel die qua schoonheid wel ruimschoots compenseert natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zitten mooie platen tussen :)
WIj zijn afgelopen april/mei geweest, en ik vind het nog steeds jammer dat ik de sunrise in Bryce gemist heb. Daarentegen ben ik wel in Arches, Monument Valley, Sequoia en Yosemite geweest, en daarvan vond ik Yosemite nog de minste. Dus ik mag niet klagen. Maar zo te horen had jij een standaardrondje of niet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties :)

@Inquestos: Ik heb alle foto's gewoon uit 1 foto gemaakt. Blenden was niet echt nodig. Voor de foto's uit Death Valley heb ik ND-grads gebruikt. Vooral voor de foto's uit Zion canyon had ik van alle composities meerdere foto's gemaakt om, indien nodig, te gaan exposure blenden omdat het werken daar met filters niet zo prettig ging (door de hoge bergen). Gelukkig was het bij deze foto uiteindelijk niet nodig aangezien ik met Lightroom genoeg kanten op kon.

Panorama foto's heb ik helemaal niet aan gedacht! :D

@Harro1985:
#2 Het idee is leuk. Echter de crop is aan de bovenkant bij de steen wat ongelukkig.
Daar was ik al bang voor. helaas komt dit niet door croppen, maar door het ongelukkig plaatsen van de compositie tijdens nemen van de foto.
#6 Ook hier weer mooie kleuren. Rechts bij de steiger, staat er nog een puntje van een boot op, 5 pixels extra croppen?
Die heb ik gemist, gaan we aan werken zodra ik thuis ben!
#5 Redelijk lastige locatie om een goede foto te maken. Het detail onderin "wall street" is wat minder. Misschien dat je met Lightroom hier wat extra detail zichtbaar kunt maken.
Lastig was het zeker, ivm het donkere licht. Waar precies in de foto bedoel je dat het detail minder is?
#7 Upper of Lower Antelope Canyon (foto tour?). Ik vind deze foto niet zo heel interessant t.o.v. de andere foto's in deze testcase. Daarnaast vind ik de kleuren ook niet natuurlijk.
Upper ;) en geen fototour maar een 'gewone' tour. Was nog wel een leuk moment, na afloop zat de truck vast in het mulle zand :')

Wat betreft de kleuren: dat geloof ik gelijk, is ook deels een bewuste keuze. Altijd als ik mijn foto's ga bewerken is het niet mijn doel om de kleuren 'natuurlijk' te laten zijn; maar ik ga altijd een beetje op mijn gevoel af zoals ik het zelf mooi vind.
#8 Herkenbaar. ;) Jouw plaat is beduidend "warmer" qua kleur. Ik vind de weg alleen wat jammer.
Kwestie van de gekozen bewerkingen denk ik, volgens mij had jij hem ook na zonsondergang genomen toch? Het licht zal dan ongeveer hetzelfde geweest zijn. Moet je nagaan hoeveel kanten je dan nog op kan ;)

De weg had ik tijdens het maken van de foto helemaal niet gezien, die zag ik in de nabewerking pas. Om eerlijk te zijn stoorde ik mij er niet aan. Ik zal eens kijken of ik er in de nabewerking iets aan kan doen :)
#9 Idem als #8. Helaas kan ik deze niet in het groot op Flickr zien. Dit geldt trouwens ook voor een aantal andere foto's. Hij geeft aan dat het private photos zijn.
Dit zou als het goed is inmiddels opgelost moeten zijn.

@Apojapo1: Om eerlijk te zijn had ik op die manier nog niet naar de testcase gekeken, maar moet zeggen dat het wel wat heeft om de portret-stand foto's niet in het midden te zetten. Heb ik dus gelijk aangepast :)

Ik heb de nummers van de foto's wel hetzelfde gelaten, anders kloppen de commentaren niet meer.
N9 vind ik wat minder dan de rest, aan de linkerkant vind ik hem iets krap en het licht op de bergen vind ik wat vlak. Wel een mooie lucht.
Ik moet bekennen dat ik met deze ook best lang bezig geweest ben om de kleurzweem van de grijsverloopfilters eraf te halen, omdat ik er drie op elkaar moest stapelen. Ik zal kijken of ik het contrast op de bergen iets mooier kan maken :)

@Sargonaut:
De 2e had ik er niet bij gedaan, doet naar mijn idee een beetje afbreuk aan de serie. Op zich wel een mooie foto, en voor jou waarschijnlijk wel speciaal vanwege de locatie, maar niet echt representatief voor het zuidwesten van de VS tov de andere foto's
Ik had hem er bij gezet voor de nodige variatie. Ik wilde een testcase die niet alleen uit 'vergezichten' bestond'. Bovendien is het wel degelijk voor Zion NP (= Z/w van de VS) vanwege de kleuren steen etc.
Bij 8 vind ik het stukje weg afleiden. Heb je dat er expres opgezet? Had het mooier gevonden als er een auto had gereden, ook al had 'ie er dan wel heel klein op gestaan.
Zie opmerking bij Harro :)

@BlacktarantulaX:
- op de foto 1 vind ik de lucht een beetje een vreemde kleur hebben. Ik kan het moeilijk duiden, misschien net een tikkeltje te paars.
Zelf zie ik die niet, niet op mijn gecalibreerde scherm en ook niet op diverse ongecalibreerde schermen. Ligt het niet aan jou scherm?

Zijn er anderen die dit ook ervaren, dat de lucht in #1 paarsig is?
- foto 3 vind ik erg mooi, maar misschien iets te krap gekaderd. Ben benieuwd of ie beter eruit zou zien als ie wat meer in de hoogte had (misschien ook niet mooi hoor, slechts een suggestie)
Bewust voor deze crop gekozen. Ik moest zelf ook even proberen hoe de foto er het beste uitkwam. Probleem was dat ik al snel aan teveel lucht zat.

@The Eagle:
Mwah, of het een standaard rondje is weet ik niet :) Het 'rondje' dat we globaal gereden hebben: Las Vegas --> Zion NP --> Bryce NP --> Page/Wahweap/Antelope --> Sedona --> Las Vegas --> Death Valley --> Sequoia national forest --> Los angeles --> Las Vegas.

Yosemite vorig jaar bezocht, vond ik ook wel een mooi park alleen stervensdruk. En we waren er te gehaast doorheen gegaan, dus die moet nog eens over :)

Zonsopgang in Bryce heb ik ook gemist. Ik wilde er wel naartoe, maar had die nacht amper geslapen door de temperatuur in de tent van +3 graden celsius :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 21:58
marceltuit schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 07:40:
@BlacktarantulaX:
[...]
Zelf zie ik die niet, niet op mijn gecalibreerde scherm en ook niet op diverse ongecalibreerde schermen. Ligt het niet aan jou scherm?

Zijn er anderen die dit ook ervaren, dat de lucht in #1 paarsig is?
Als jij een gecalibreerd scherm hebt zal ik er wel naast hebben gezeten. Maak je niet druk, ik bedoelde niet echt paarsig, gewoon beetje vreemde tint blauw. De kans is idd groter dat het aan mijn scherm ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
blacktarantulaX schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:23:
[...]

Als jij een gecalibreerd scherm hebt zal ik er wel naast hebben gezeten. Maak je niet druk, ik bedoelde niet echt paarsig, gewoon beetje vreemde tint blauw. De kans is idd groter dat het aan mijn scherm ligt.
Bij de eerste foto zijn witte elementen wat paarsig hier. Het witte t-shirt en hoedje hebben een lichte paarse tint. Genoeg om te op te vallen hier in ieder geval.
Mooie foto's verder, weinig tijd dus helaas niet meer commentaar :(

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

#1: virgin river1: mooie foto waarbij veel landschapselementen (rots, rivier, lucht, bomen....) erop staan. Mooi zacht water. Ik had alleen mooier gevonden als er meer zon op de hele plaat viel, maar daar kon je niet veel aan doen he. Ik vind het een gewoon een erg mooie foto, die ik ook zou plaatsen in een testcase.

#2: Dit is gewoon een supermooie foto! Maar dit kon natuurlijk net zo goed een foto van een willekeurig riviertje zijn en valt daarmee een beetje buiten de serie. Maar het is gewoon een mooie warme sfeervolle foto, dus absoluut geen commentaar op de uitvoering!

#3: dit vind ik dus veruit de beste foto van de hele serie. Mooi lijnenspel door het lage standpunt, echt prachtig. Door de lage luchtvochtigheid ook een mooie diepblauwe lucht! Werkelijk schitterend!!!

#4: amfitheather....ja wat kan ik hier nou van zeggen anders dan dat het gewoon een schitterende foto op een mooi licht-moment is! Prachtig!

#5: ik vind dit wel een coole foto eigenlijk. Leuk hoe al die toeristen vanuit verschillende hoeken naar hetzelfde kijken/foto's maken!
#6: wawheap: wederom een mooie zachte avondfoto! Ook niks op aan te merken
#7: deze foto heb ik al vaak gezien en elke keer vind ik em mooi, hoe die ook geschoten is. Schitterend!
#8: zabriskie point.... een prachtige foto!
#9: zabriskie point2: ook een schitterende foto. Mooie lucht, maar ik vind het landschap van de eerste mooier. Dus ik zou deze foto dan vervangen hebben met een andere.

Ik heb niet veel te melden eigenlijk, kortom: voor mij mag het naar showcase :)

Je hebt wel altijd een consistente en hele natuurlijke bewerking in je landschapsfoto's zitten, waardoor geen enkele landschapsfoto van jou ergens "nep" lijkt. Ik hou wel van "echte" natuurlijke landschapsfoto's en dat bewonder ik wel aan jouw stijl.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 02-11-2012 09:51 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Reactie zonder alle bevenstaande heren (en damens?) te hebben gelezen: Mooi, ziet er niet overdreven uit, geen funky kleuren, contrast of scherpte. Om ze nog iets sprekender te maken zou ik er een klein beetje highlights in gooien denk ik.

Maar wel erg mooi.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
@Deathchant: Tnx voor je reactie en compliment :)
#1: virgin river1: mooie foto waarbij veel landschapselementen (rots, rivier, lucht, bomen....) erop staan. Mooi zacht water. Ik had alleen mooier gevonden als er meer zon op de hele plaat viel, maar daar kon je niet veel aan doen he. Ik vind het een gewoon een erg mooie foto, die ik ook zou plaatsen in een testcase.
Idd, de zon was al volledig achter de bergen verdwenen. Toen de zon nog in de vallei scheen was hij veels te hard, dus dat was sowieso een stuk minder mooie foto geworden. Volgens mij valt het licht er met zonsopgang wel in, moet ik nog maar eens een keer gaan testen op locatie :D
#9: zabriskie point2: ook een schitterende foto. Mooie lucht, maar ik vind het landschap van de eerste mooier. Dus ik zou deze foto dan vervangen hebben met een andere.
Ga ik eens naar kijken of ik wat moois te vervanging kan vinden, je bent niet de eerste die het erover heeft :)

@Moby: Als ik eerlijk moet zijn, ik heb de highlights bewust laag gehouden :)
Pagina: 1