Hulp met het maken van een mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Janbo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10-2021
Momenteel stream ik mijn video`s met een mediaplayer van ac-ryan.
Ik ben hier niet echt tevreden over,vooral om de grotere bestanden nogal haperen.
Nu aardig wat reviews gelezen,en kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik beter een mediacenter kan bouwen.
Nu moet het niet een al te grote kast worden.

Dus heb wat advies nog

Behuizing?
Processor?
Moederbord?
Videokaart met hdmi out?
Software?

Gaat er dus om dat ik hem op de tv aansluiten kan,dat ik snel kan bladeren en dat hij alle hd en blu-ray met geluid moeiteloos af kan spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:37
Wat jij zoekt is een HTPC, hier is de best buy guide van vorig jaar, kijk zelf eens wat je wel en niet nodig vindt en wat er eventueel beter/nieuwer kan.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

Kwa software is XBMC (xbox mediacenter) erg populair, maar ook windows mediacenter voldoet prima.

[ Voor 32% gewijzigd door mitsumark op 01-11-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Janbo
Dankjewel voor je reactie,zal het ene en het andere even uitzoeken,tis dit of een nieuwe mediaspeler.

Mooie duidelijke uitleg,gaat er mij ook om dat ik nu ook op de mediacenter kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 21:13
Zoals gedeeltelijk in de BBG van vorig jaar november werd aangeven, waar de link hierboven van is te vinden, zou ik voor een AMD APU gaan. Maar je kunt hier natuurlijk ook de nieuwere generatie voor pakken:

pricewatch: AMD A4-5300 Boxed
pricewatch: AMD A6-5400K Boxed

Als moederbord een compatible FM2 socket op Mini-ITX formaat, wat er schijnbaar maar eentje is in de Pricewatch:

pricewatch: ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA

Videokaart is dan niet nodig omdat deze in de processor zit en deze meer dan krachtig is voor media doeleinde (AMD Radeon™ HD 7480D/7540D). Software is zoals hierboven al aangegeven handig om voor XBMC Live te kiezen als het alleen een HTPC is, of je maakt een dual boot met Windows/Linux en zet daar zowel XBMC op als andere applicaties die je prettig vind om ernaast te hebben.

Geheugen is 8GB DDR3 1600MHz vrij betaalbaar en gewoon goed. Opstart schijf zou ik een goedkopere SSD instoppen van 60~64GB. Hoeft geen super snelle te zijn, maar met de huidige prijzen van de HDD's nogsteeds is het interessant om toch een stillere SSD te nemen en aan opslag zul je genoeg hebben als je gaat streamen. Pak daarnaast ook nog een stille CPU fan, dus een aftermarket.

En dan komt het belangrijkste eigenlijk. De behuizing... Dit is vrij moeilijk te zeggen. Mij spreekt degene uit de BBG niet aan en ik heb zelf de volgende, maar dat is geen HTPC behuizing:

pricewatch: Lian Li PC-Q07B

Hier zul je nog een IR receiver in moeten bouwen of zoals ik heb gedaan een Bluetooth adapter met vervolgens een klein toetsenbordje en mijn telefoon als remote control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Wat Sietse1990 zegt, alleen zou ik voor uATX gaan. Is iets minder compact, maar is wat meer voor te krijgen. Met name op het gebied van moederborden en voedingen, en dat komt de prijs dan ook vaak weer ten goede.

Een AMD A4 of A6 is (meer dan) genoeg voor wat je wilt. Er vanuitgaande dat je de content op een andere locatie dan je mediacenter op wilt slaan (bijvoorbeeld op een NAS) kan je met een 60 of 64GB SSD prima af. Kies je voor een OpenElec-achtige oplossing, dan zou 32GB zelfs al genoeg moeten zijn. 4GB geheugen erin (alhoewel 8GB het overwegen waard is met deze prijzen), en je bent in principe good to go.
Qua behuizing is er voor uATX ook zeer ruime keuze, dus kies iets wat je fraai vindt hierin. Behuizing is imho té persoonlijk om een echt advies over te kunnen geven. We zouden wel een vergelijk kunnen maken van voor- en nadelen als je een aantal opties zou geven uiteraard.

Voor wat betreft de bediening heb je eigenlijk 4 mogelijkheden:
1 - Muis+toetsenbord (al dan niet draadloos)
2 - Smartphone / tablet app
3 - Eigen IR-receiver met remote (optioneel Logitech Harmony-actige oplossingen)
4 - CEC

Optie 1 vind ik zelf meer iets voor "erbij". Het is nogal lomp om het op tafel zo te hebben liggen, en echt prettig werkt het imho niet in vergelijking met relaxed achterover hangen op de bank met een remote in je handen.
Optie 2 vond ik niet prettig werken, omdat je dit niet "blind" kan doen... Je moet altijd naar je tablet of telefoon kijken om deze te kunnen bedienen. (touch-screen is niet altijd zo ideaal dus).
Optie 3 gebruik ik momenteel op mijn HTPC, wat naar volle tevredenheid functioneert. Ik maak zelf gebruik van een iMon Pad (wordt ook vaak met de betere / duurdere behuizingen mee geleverd) en gaat prima. Wil je van een Logitech Harmony gebruik maken, dan is een IR-Receiver genoeg en heb je de remote zelf niet nodig. Voordeel van de Harmony is dat je deze voor al je devices kan gebruiken, dus ook TV en receiver.
Optie 4 gebruik ik op mn Raspberry Pi (zit overigens ook een iMon Pad op aangesloten, maar ook CEC), en dat werkt zo mogelijk nog beter... Met behulp van CEC kan je de remote van je TV gebruiken om je HTPC te bedienen. Helaas dat hiervoor nog wel een CEC-adapter nodig is, omdat dit door videokaarten/moederborden (nog) niet ondersteund wordt. Er is wel net een interne CEC-adapter op de markt gekomen, maar deze werkt met maar een handje vol Intel-borden. De kans is groot dat je dit bord niet hebt / zal kiezen, dus zal je er een externe CEC-adapter voor moeten gebruiken.

Ik zou zelf kiezen voor optie 4 als het gaat om gemak, en optie 3 als je alle features wilt benutten. CEC kan namelijk wat minder aantal programmeerbare buttons aan, en dus zal je een aantal features die je op een losse remote kan gebruiken missen op de remote van je TV. Over het algemeen is dat in de praktijk geen punt, omdat je toch maar 25% van alle opties daadwerkelijk gebruikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Kies je voor een OpenElec-achtige oplossing, dan zou 32GB zelfs al genoeg moeten zijn
...
4GB geheugen erin (alhoewel 8GB het overwegen waard is met deze prijzen)
Klopt, maar deze zijn erg moeilijk te krijgen. En 64GB is ook niet erg duur meer en 4GB intern is inderdaad ook al meer dan voldoende, maar ik raad 8GB aan voor als je de computer ook ergens anders voor wilt gaan gebruiken. Dit is bij mij gebleken en dan is 4GB ook wel voldoende, maar met 8GB heb je wat meer ruimte.

Behuizing is inderdaad het probleem. Zoek een goede met een goede voeding of pak een mooie waar je misschien zelf de voeding erin moet zetten. Behuizing en voeding zijn beide belangrijker dan de meeste mensen realiseren, maar je zou even moeten kijken welke jou aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Behuizing an sich is niet heel belangrijk natuurlijk; het is maar net welke eisen je er aan stelt. Voeding wordt vaak wel onderschat. Veel "rare" problemen blijken uit een instabiele voedings-spanning vandaan te komen. Een goede voeding voorkomt dat doordat de afgegeven spanningen wel constant zijn... Betaal je dan ook wel weer iets meer voor, maar het is het waard imho

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Janbo
Het word me steeds meer duidelijker,voordat ik mijn vorige computer kocht wist ik vrijwel alles over geheugen moederborden etc..maar heb me de laatste jaren niet zo heel erg in verdiept,daarom dit forum als hulpmiddel.heb dus nog een paar vragen over de bovenstaande reacties.

dual boot met Windows/Linux?
een aftermarket?

Mijn computer boven waar alles "op staat" is nu ver bonden met een netwerkkabel naar onderen toe,waar mijn ac-ryan staat deze is weer aangesloten op mijn tv.De ac-ryan moet dus worden vervangen door de htpc. Ik ga het wel bekabelt houden omdat ik daar meer vertrouwen in heb. In bovenstaande situatie heb ik dus(wat Sietse1990 ook aangeeft) geen hardeschijf nodig,maar volstaat dus een snellere en stillere ssd.

Had vantevoren al wat gegoogled,maar is leuk te zien dat je een een topic aanmaakt,veel meer informatie krijgt,heb er al een aadig beeld bij gekregen.

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Zelf heb ik op onze HTPC thuis een dual boot met XBMCLive en Windows voor als ik net wat meer wil kunnen. Dit zou een mogelijkheid zijn en een leuke uitbreiding op je HTPC om er gewoon op te kunnen internetten of iets dergelijks waardoor je in jouw geval niet continue naar boven hoeft te gaan. Ook simpele games kunnen zo gespeeld worden als je wilt.

De aftermarket bedoel ik mee de niet-stock koeler. Meestal wordt dit gebruikt voor videokaarten, maar kon even niet op de juiste naam komen. Een niet-stock koeler dus.

De SSD hoeft trouwens niet snel te zijn, maar is gewoon een goedkope oplossing voor een HDD als je een simpele en goedkopere pakt. Vaak zijn deze toch al sneller dan een HDD en heb je er iets voordeel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Janbo
Nou ben er even voor gaan zitten,hebben jullie reacties meegenomen,en ben benieuwd wat jullie van deze setup vinden,en belangrijker is het mogelijk,qua ruimte etc.

Behuizing:

pricewatch: Techsolo TC-2200

Reden:

Direct een afstandsbediending bij en een voeding(350w,genoeg?)
En heb een behuizing nodig die een max hoogte heeft van 14 cm
Mooi uiterlijk

Moederbord

Reden:

Geen videokaart nodig,hdmi out

Processor

pricewatch: AMD A6-5400K Boxed

Reden

Op jullie advies

Geheugen

pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

Reden:

Goede beoordeling pricewatch.

Ssd

pricewatch: Samsung 830 series 64GB

Reden:

Lijkt me meer dan genoeg en prijs lijkt me biddelijk.

Wat vinden jullie hiervan?

Is het passend te maken?
Ben ik nog bepaalde dingen vergeten( ventilators)
Genoeg voeding?
Zit nog te denken om er een blu-ray speler in zetten
is dit mogelijk...ruimte voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor je iets nieuws gaat bouwen of aanschaffen zou ik toch ook eens je netwerk nakijken wanneer je vooral met streamen problemen hebt. Daarbij zou ook een HDi Dune Smart D1 bijvoorbeeld ook een goed alternatief zijn vooral met blueray en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Sorry voor de late reactie. En erg netjes dat je ook de redenen erbij vermeld.

Dit setje wat je opgeeft gaat niet werken. De behuizing ondersteund alle MicroATX en het moederbord is een MiniITX. Als je toch voor deze behuizing wilt gaan kun je net zo goed kijken voor een MicroATX moederbord met een FM2 socket. De reden dat ik in eerste instantie MiniITX aangaf was omdat het setje dan nog kleiner kan worden. Misschien deze?

pricewatch: ASRock FM2A75M-DGS (alleen DVI)
pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M (met HDMI)

Geheugen is gewoon goed. Snel en simpel. Misschien zelfs te snel voor hetgeen wat je wilt gaan maken, maar het scheelt anders maar enkele euro's. SSD zal ook gewoon zijn werk doen.

Met de kast zelf heb ik geen ervaring. Weet dus ook niet de kwaliteit van de voeding en de isolatie met betrekking tot het geluid. Zou je even reviews voor moeten kijken. Had je trouwens ook nog nagedacht over een processor koeler? Of gebruik je toch de eerste tijd de stock koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Janbo
Goed dat je nog even reageert Sietse1990,was eigenlijk al van plan om de kast van de week te bestellen.

Ik dacht namelijk iets kleiner past er namelijk altijd in,zo werkt het dus niet.

Deze kast is volgens mij precies hetzelfde maar is geschikt voor zowel MiniITX en MicroATX.
pricewatch: MS-Tech MC-1200
Alleen is deze kast 25 euro duurder.

We hebben dus nu eerst twee mogelijkheden

pricewatch: MS-Tech MC-1200

kosten plus minus 178 euro

of

pricewatch: Techsolo TC-2200
pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M

kosten plus minus 140 euro

Nogmaals de kasten zijn gelijk alleen heeft de duurdere een MiniITX formfactor extra,en een behuizing bay intern van 5.25" extra.

Ik vind het type kast wel mooi en kan dat mooi wegzetten in de video-meubel,komt het eigenlijk een beetje aan op het moederbord,wat zou jouw advies wezen.
Zou je ook een goed advies kunnen geven over een processor koeler?

Alvast bedankt
Pagina: 1