Bastiaan schreef op donderdag 01 november 2012 @ 19:07:
Ik denk dat het uiteindelijk wel los zal lopen. Vooralsnog vertrouw ik er op dat de techniek zo ver is dat het onderscheid van verkeer op de linker of rechter weghelft wel gemaakt kan worden. Ik maak me er dus echt niet druk om, maar ben wel erg benieuwd hoe het werkt.
Dat het op een foto duidelijk is van welke kant het verkeer komt lijkt me duidelijk. Maar ja; bepaalt radar de afstand in een bepaalde tijd om te bepalen hoe hard een verkeersdeelnemer rijdt? Worden er twee foto's gemaakt? Het lijken vrij logische methoden om de dader te bepalen, maar 50km/u of 60km/u meten in een seconde lijkt me een knap staalje werk.
Voor zover ik weet (oud Gatsometer werknemer

) kan de radar geen onderscheid maken tussen linker of rechter weghelft. Wel tussen tegemoed komend en afgaand verkeer.
De radar doet een X aantal metingen en aan de hand van het doppler effect is dan te bepalen wat jouw afgelegde afstand is in die tijd, en dus wat je snelheid is. Bij een onbemande radarcontrole (roodlicht bijv.) worden 2 foto's gemaakt met een interval van bijvoorbeeld 1 seconde. In het uiterste geval kan men dan naar die weg gaan, en daar live uitmeten hoeveel afstand jij hebt afgelegd in de tijd tussen de foto's. Maar in de 5 jaar dat ik daar gewerkt heb, heb ik nog nooit gehoord dat dat gebeurd was. En ik zat zowat dagelijks bij klanten, dus daar lag het niet aan

Flitspalen met lussen in de weg geven dat aan ja. Flitspalen met radar kunnen dat (nog) niet, of het moet de afgelopen anderhalf jaar ontwikkeld zijn.
Niet per definitie: bij een controle die bemand is (waar dus iemand bij aanwezig is tijdens de controle) is de foto puur om een kenteken op af te lezen. Degene die erbij zit kan namelijk op de handheld van de radar zien wat de snelheid van een voertuig was. Maar omdat een kenteken lezen van een auto die met 140 voorbij komt vrij lastig is, maken ze dus een foto. In deze is de foto dus ook geen bewijsmateriaal

ik was een keer mee tijdens een radar controle op een 80kmpu weg. Kwam een brommer met 70 voorbij zetten, dus de camera flitste niet. De agent schreef een bon uit omdat hij had gezien op de handheld dat die brommer 70 reed, en het kenteken had ie gelezen.
Bij een onbemande controle worden er wel 2 foto's gemaakt, vanwege de reden die hierboven staat.
Maargoed, stel dat je nou wel een boete opgestuurd krijgt. Die kans is trouwens best aanwezig, de software leest kentekens automatisch uit aan de hand van een van te voren ingesteld zoekkader, en als dat zoekkader te groot is krijg je wel eens dat een geparkeerde auto 84 bekeuringen kreeg omdat die toevallig op elke foto geparkeerd stond en het kenteken goed te lezen was en in het zoekkader viel. Maar dan moet je wel een radarcontroleur hebben die niet oplet. Anyway, omdat de radar een "straal" heeft waarin die kan meten, zal een overtredende auto altijd op hetzelfde punt op de foto staan. Het legt een beetje lastig uit, maar als je 100 overtredingsfoto's op rij bekijkt zal je zien dat het kenteken elke keer op bijna hetzelfde punt staat. Zit de auto opeens op een heel andere plek, kan het dus zijn dat de radarstraal reflecteerde (via een touringcar, achterkant vrachtwagen etc.) of dat deze een auto die je inhaalde de overtredende auto was.
Ik kan me nog een keer herinneren dat een politieregio ergens in Brabant belde met een vraag. Ze hadden een busje gefotografeerd met 90kmpu waar je 50 mocht. De bestuurder van dat busje stuurde een GPS log op waaruit bleek dat ie keurig netjes 50 heeft gereden op dat stuk. Ik die kant op met een sales collega, de politie vertrouwde die radar niet helemaal meer. We lopen die foto's uit die serie overtredingen door, waarbij het kenteken elke keer op bijna dezelfde plek staat. Voor de duidelijkheid een post-it op het scherm geplakt, alle agenten snapte toen dat verhaal hierboven van de radarstraal en dat een kenteken elke keer op (bijna) hetzelfde punt op de foto staat. Tot opeens de foto van die bus komt. Kenteken zat een heel stuk naar links, maar die bus was wel de enige op de foto. Wat blijkt, de radar reflecteerde via de achterkant van de bus op een auto die te hard reed, maar de andere kant op reed. Door de weerspiegeling zei de radar dat de overtredende auto in de richting reed waarin de bus reed. Heel verneukeratief, want de rijrichting klopt, het is de enige auto op de foto, en toch heeft die bus geen overtreding gemaakt. Maar dat is echt one in a million hoor, en als je dan iemand hebt die niet helemaal oplette tijdens zijn training heb je kans zo'n boete dus op de mat te krijgen.
Wat heb ik er weer een epistel van gemaakt
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.