aansluiting internet is/rapunt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 469285

Topicstarter
Ik wil mijn telfort modem voor internet aansluiten op het israpunt en dat is op zich niet zo moeilijk.
Maar ik zit in een pand waar de kpn een aantal jaren geleden een (verdeel?) kastje heeft geplaatst waarop meerdere lijnen op aan te sluiten zijn.

Ik heb de connecties in het kastje bekeken maar snap het niet helemaal en heb hier geen ervaring mee.
Bij de KPN willen ze me niet verder inlichten.

Er komt een hele bundel kabels binnen (rood, blauw, oranje en wit) die op 2 rijen dubbele contactblokken zijn aangesloten (10 stuks; van 1, 2, 3 etc tot 0).
Ik kan helaas niet zien wat er achter die 2 rijen blokken gebeurt en het lukt me niet ze eruit te halen, alhoewel me lijkt dat dit wel zou moet kunnen.
Ik heb enkele foto's genomen die ik indien mogelijk op het forum kan plaatsen.

Wie kan mij hierin helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Das een is/ra 20. 20 lijnen dus. Je kunt her op goed geluk proberen (20 lijnen is niet zo veel) maar je kunt t ook door een monteur laten doen. Voor de aansluiting heb je wel een krone tool nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt CyBeR.

Je kent het kastje dus. 20 aansluitingen; 2 blokken, 4 rijen. 2 x 10, dat klopt.
Op het ogenblik zijn de 1e vier aansluitingen bezet (tenminste er is een uitkabel aan verbonden) maar of ze nog operationeel zijn weet ik niet. Logisch zou zijn dat dan nr 5 de mijne zou moeten zijn.

Maar weet je ook hoe ik die blokken eruit kan krijgen want ik zie aan de voorkant geen mogelijkheid de draden aan te sluiten. De blokken hebben aan de zijkanten 2 kleine "handvaten". Zijn ze eruit te "klikken"?

Ik neem aan dat ik alleen de rode en de blauwe draad moet door verbinden. Die 2 sluit ik dan weer aan op een bijgeleverd doosje met daarin 4 aansluitpunten (naast rood en blauw (groen?) ook oranje en wit, meen ik me te herinneren) met aan de andere kant een krone uitgang. Daar koppel ik met de bijgeleverde krone kabel dan weer de modem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 469285 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:19:
Bedankt CyBeR.

Je kent het kastje dus. 20 aansluitingen; 2 blokken, 4 rijen. 2 x 10, dat klopt.
Op het ogenblik zijn de 1e vier aansluitingen bezet (tenminste er is een uitkabel aan verbonden) maar of ze nog operationeel zijn weet ik niet. Logisch zou zijn dat dan nr 5 de mijne zou moeten zijn.

Maar weet je ook hoe ik die blokken eruit kan krijgen want ik zie aan de voorkant geen mogelijkheid de draden aan te sluiten. De blokken hebben aan de zijkanten 2 kleine "handvaten". Zijn ze eruit te "klikken"?

Ik neem aan dat ik alleen de rode en de blauwe draad moet door verbinden. Die 2 sluit ik dan weer aan op een bijgeleverd doosje met daarin 4 aansluitpunten (naast rood en blauw (groen?) ook oranje en wit, meen ik me te herinneren) met aan de andere kant een krone uitgang. Daar koppel ik met de bijgeleverde krone kabel dan weer de modem aan.
Dan zou ik toch maar beginnen met het plaatsen van foto's. De normale gang van zaken, is dat je de kabels er met zo'n punch-tool gewoon inprikt.

En ga er niet te hard vanuit, dat je lijn op de eerste vrije lijn op je ISRA zit. Het is dan natuurlijk ook wel handig, om te weten waar die 4 bestaande kabels van zijn. Maar.... dat zou jij als bewoner moeten weten. Of woon je in een appartementencomplex, waar iedereen zomaar aan een gezamelijk ISRA-punt kan klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is dan natuurlijk ook wel handig, om te weten waar die 4 bestaande kabels van zijn. Maar.... dat zou jij als bewoner moeten weten. Of woon je in een appartementencomplex, waar iedereen zomaar aan een gezamelijk ISRA-punt kan klussen?[/quote]
[quote]

Helaas niet. Het is een oud en voormalig schoolgebouw waar ik vanaf deze maand een werkruimte heb gehuurd. Ik heb wel wat navraag gedaan maar niemand weet er iets van. En iedereen is er tamelijk onregelmatig. En er lopen zeer veel (ongebruikte) telefoonkabels van oude gebruikers/huurders door het pand

Dus alleen rood en blauw verbinden, alle 20 uitproberen en ik hoef niet aan de achterkant vd blokken te zijn?
En dat met een punch-tool (?).
En ehhh, sorry, hoe voeg ik de foto's in? Via een URL, maar hoe kom ik in de betreffende map waar de foto's staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kleine correctie: rood met rood en blauw met blauw verbinden bedoel ik dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier 2 foto's van de is/ra 20 aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8188/8145437044_109a089a40_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8335/8145406555_70f119f49e_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 20:42
Hoi theodo,

De nummers 1 t/m 0 zijn de diverse aderparen. Dat wil zeggen dat de aansluiting links en rechts van een cijfer bij elkaar horen. Deze kast kan maximaal 20 paren aansluiten. Als je de enige bewoner bent en de enige met een (actieve) internetaansluiting kun je testen of er op 1 van de paren signaal staat door de kabel naar de splitter (met daarachter je modem) op de verschillende aansluitingen te zetten.

Maar vaak kan de helpdesk wel vermelden op welk aderpaar je verbinding zit. Ik zou eerst hun contacteren met de vraag welk paar van jou is, en vervolgens me splitter op dat paar aan te sluiten.

In dit voorbeeld wordt bijvoorbeeld alleen aderpaar 1 gebruikt: Afbeeldingslocatie: http://www.ergensin.nl/wp-content/uploads/2012/09/isra_rsa_strip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt DJSnels.

ik ben niet de enige daar met een werkruimte. Maar het is moeilijk te achterhalen wie er een aansluiting heeft. Zoals er op mijn foto te zien is zijn de eerste vier bezet. Maar of ze operationeel zijn? Geen idee.
Ben al bij KPN en Telfort winkels geweest maar zij hebben ook geen idee en zeggen me niet verder te kunnen helpen.

Links en rechts van het cijfer. Dwz voor aansluiting nr 5 links en rechts van de "5" in de 2e rij blokjes.
Ik begrijp dat die het natuurlijk niet hoeft te zijn.

Via de helpdesk?
Moet ik dan voor het aderpaar de hepldesk van "Telfort" (waar ik het abonn. heb afgesloten) contacteren of een helpdesk van "KPN"?
Ik ga het proberen maar ik heb geen grote fiducie in helpdesken.

Is er ook een mogelijkheid om te controleren of er signaal opzit zonder het modem aan te sluiten?
Is er bvb een spanning te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, dat is of een wat oudere installatie of geen IS/RA maar doorverbonden vanaf een IS/RA.

Maakt op zich niet uit voor je situatie verder. Je moet bij Telfort achterhalen op welk aderpaar de lijn geleverd is. En dan sluit je daar middels een dogger (of punchdown tool of krone tool, andere namen voor hetzelfde ding) je draden op aan. Dat doe je op dezelfde manier als de 1e vier aansluitingen: door middels de dogger de draden tussen de klemmen te duwen.

Maar ik denk dat 't beter is als je Telfort belt en ze vraagt een monteur te sturen. Die heeft het juiste gereedschap bij zich (mischien even melden dat je in een bedrijfspand zit, voor de zekerheid) en weet op welk aderpaar de lijn is aangesloten.

Die blokken zijn wel los te maken maar dat hoef je niet te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
ik ben niet de enige daar met een werkruimte. Maar het is moeilijk te achterhalen wie er een aansluiting heeft. Zoals er op mijn foto te zien is zijn de eerste vier bezet. Maar of ze operationeel zijn? Geen idee.
Ben al bij KPN en Telfort winkels geweest maar zij hebben ook geen idee en zeggen me niet verder te kunnen helpen.
Als je de helpdesk belt van Telfort zullen ze je misschien doorverwijzen naar KPN. Maar KPN kan 99% zeker zeggen welk paar van jou is. Zelf ook wel eens na moeten vragen.
Links en rechts van het cijfer. Dwz voor aansluiting nr 5 links en rechts van de "5" in de 2e rij blokjes.
Exact. Het cijfer zit dus tussen de 2 kabels die jij erop prikt. Helemaal bovenaan zie je een rij netjes aangesloten kabels. Dit komt uit de grond en hier moet je van af blijven. Op de 2e rij (waar nu een stuk of 4 aderparen opgeprikt zijn) moet de eindgebruiker (jij) zijn kabel prikken.
Is er ook een mogelijkheid om te controleren of er signaal opzit zonder het modem aan te sluiten?
Dat durf ik zo niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je een pure ADSL lijn hebt kun je geen simpele spanningsmeter gebruiken om je lijn op te sporen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan gewoon elk paar proberen, en als je een DSL sync krijgt heb je het juiste paar. Als je dat op meerdere krijgt heb je een probleem, want dan weet je dus niet welke van jou is.

Als je het snel geregeld wil hebben: monteur nemen. Als je in Overijssel zit wil ik ook wel even komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Anoniem: 469285 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:06:
bedankt DJSnels.

Via de helpdesk?
Moet ik dan voor het aderpaar de hepldesk van "Telfort" (waar ik het abonn. heb afgesloten) contacteren of een helpdesk van "KPN"?
Ik ga het proberen maar ik heb geen grote fiducie in helpdesken.

Kun je jouw postcode plus huisnummer in een direct message sturen. Ik heb toegang tot een tool van kpn die het isra punt kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
martijn.s schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:20:
[...]

Kun je jouw postcode plus huisnummer in een direct message sturen. Ik heb toegang tot een tool van kpn die het isra punt kan uitlezen.
Dat is nog eens handig, maar ga ervanuit dat dat een webbased tool met login is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, dat is of een wat oudere installatie of geen IS/RA maar doorverbonden vanaf een IS/RA.
De invoerkabel komt direct uit de buitenmuur, er zit niks meer tussen. Dus ...

Maar ik denk dat 't beter is als je Telfort belt en ze vraagt een monteur te sturen. Die heeft het juiste gereedschap bij zich (mischien even melden dat je in een bedrijfspand zit, voor de zekerheid) en weet op welk aderpaar de lijn is aangesloten.
Tja, een monteur. Maar daar hangt weer een behoorlijk prijskaartje aan vast. En dat om 2 kabeltjes door te verbinden. Maar als het me niet lukt blijft er niets anders over.

Je kan gewoon elk paar proberen, en als je een DSL sync krijgt heb je het juiste paar. Als je dat op meerdere krijgt heb je een probleem, want dan weet je dus niet welke van jou is.
Ja, daar was ik ook al een beetje bang voor. Op het modem kan ik dus aan een ledje zien dat ik contact (DSL sync) heb? Ik kan het modem nu niet controleren op aanwezige ledjes want ik zit thuis.
En mijn aansluiting kan natuurlijk op een aangesloten paar zitten dat nu "dood" is. En dat wordt moeilijk experimenteren zonder een kans op boze gezichten. Het voordeel is dan weer wel dat ik weet wie de afnemer is. ;)

Oke, ik stuur het je morgen. Heb alle papieren op het werkadres liggen. Bedankt.

En bedankt allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 469285 op 01-11-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De helpdesk vd provider gebeld (Telfort) en ze waren cooperatief (pluim).
Na enig heen en weer gebel met KPN schijnt er nog een 2e is/ra punt te zijn (dus niet die van de foto's boven) waarop ze mij hebben aangesloten. Maar ze kwamen er niet uit hoe of wat en waar die zou moeten zitten. En ik kon hem ook niet vinden. Ze sturen een monteur om het uit te zoeken.
Dus nog even afwachten.
Ben wel benieuwd wie die monteur gaat betalen.

Nogmaals bedankt voor jullie info, adviezen, etc.

Misschien wordt het verhaal vervolgd.
Pagina: 1