Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoi

ik heb sinds 3 weken een hele vreemde situatie waarin mijn computer gewoon werkt, maar na ongeveer een uur problemen geeft. Er zijn een aantal tests die ik heb gedaan waardoor ik tot de conclusie kom dat het de hardware is.

Een aantal dingen die ik heb uitgesloten:
- Geheugen - Memtest86+ v4.20
- SSD (C-schijf) - Want chkdsk /r gaf geen fouten.

Alleen heb ik op dit moment geen idee hoe nu verder.
Hier een aantal vreemde observaties:

• Blue screen vanuit windows:
Na ongv. 1 uur.werken reageren steeds meer programmas niet meer en dat is een teken dat er binnen 5 minuten een bluescreen verschijnt: http://i.imgur.com/qq4zs.jpg

• Computer loopt zelfs vast in safe-mode (Command Prompt) tijdens chkdsk /r van een harde schijf.
Ik wilde kijken of het misschien aan een van mn harde schijven lag en besloot deze te controleren. Maar toen ik een paar uur later terug kwam zag mijn scherm er zo uit: http://i.imgur.com/eAbYD.jpg

• Computer valt aantal keer uit tijdens reboot/startup
Tijdens het opstarten of rebooten van de computer gaat deze vaak even helemaal uit en start weer opnieuw. Soms herhaalt dit zich 3 keer: http://youtu.be/CYHGPBdxMKE

• Windows start ook niet op na 1 uur wachten in bootscreen
Om bepaalde dingen uit te sluiten uit te sluiten besloot ik de computer ongv. 1 uur lang in het F8 Windows boot-menu te laten wachten en vervolgens op te starten. Maar als ik dat doe en vervolgens "Start Windows Normally", blijft het scherm hangen op de cursor en gebeurt er niks (zelfs als ik alle sata-verbindingen behalve de SSD losgekoppeld heb)

Weet iemand misschien wat hier aan de hand kan zijn en een manier om dat te testen?

ps. De details van mijn systeem kun je in mijn inventaris vinden: gallery: rickiii

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick046
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 13:47
Misschien is je Windows beschadigd, ik zou je computer opnieuw installeren en vervolgens kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Patrick046 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:29:
Misschien is je Windows beschadigd, .....
Waarop baseer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Wat heb je voor het laatste toegevoegd aan hardware of programma's. Welke programma's reageren niet meer?? Heb je al in de log gekeken???

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick046
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 13:47
Omdat je pc een BSOD geeft. Heb je de laatste BIOS geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Nivida_intel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:52:
Wat heb je voor het laatste toegevoegd aan hardware of programma's. Welke programma's reageren niet meer?? Heb je al in de log gekeken???
Niks aan hardware toegevoegd en de EventViewer log geeft helaas niks bijzonders van de crash zelf aangezien de dump niet wordt aangemaakt. Wel veel meldingen, maar ik weet niet welke echt een probleem zou kunnen zijn. Ik wil wel even een export doen van het log, maar zou je me kunnen vertellen welke view je graag wil zien?
Patrick046 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:54:[...] Omdat je pc een BSOD geeft. Heb je de laatste BIOS geïnstalleerd?
Een BSOD ontstaat soms ook door een hardware-fout.

Ik heb versie 2001 geinstalleerd (zoals je kunt zien aan het eind van de video)
De laatste BIOS schijnt het moederbord kapot te maken, dus daar wil ik liever niet aan beginnen tenzij je weet hoe ik dat kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 17:35
Misschien kun je een Linux live cd proberen en kijken of hetzelfde probleem optreed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
killercow84 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:02:
Misschien kun je een Linux live cd proberen en kijken of hetzelfde probleem optreed?
Dat zal ik doen, maar daarom deed ik juist mijn laatste test. Daarin kon ik nog wel opties kiezen in het boot-menu na 1 uur, maar na het drukken op enter ging het gelijk fout en bleef die gewoon hangen met slechts een cursor in beeld.

Ik zal eerst een Windows 7 repair doen vanaf de CD
Vervolgens een Linux Live CD ongv. een uur laten draaien.
Daarna meld ik me weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

Patrick046 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:54:
[...]
Omdat je pc een BSOD geeft. Heb je de laatste BIOS geïnstalleerd?
BSOD kan 1001 oorzaken hebben, meestal een hardwarematig probleem, dus hoeft niet aan zijn Windows te liggen.

Daarnaast, een BIOS updaten als; 1) niet weet wat het probleem is 2) niet weet of een update het probleem uberhaubt oplost, is niet verstandig.
Straks is het een onderdeel dat instabiel is (voeding, ram, cpu) en gaat er iets mis tijdens je update is je moederbord bricked (die recover features moet je nooit blind op vertrouwen, zat borden gezien waar een flash mislukte en de recover trucjes niet werkten).

Als ik de BSOD code opzoek is het vaak SSD gerelateerd. Maar in die gevallen ging het over een Corsair SSD met Sandforce controller (volgens je inventaris heb je een Crucial, die zijn over het algeem toch wel betrouwbaar).

Gezien je POST (Power On Self Test) "klaagt" over een foutieve overklok denk ik toch eerder richting een RAM probleem, of een eventuele overklok die niet stabiel is (mocht je een overklok draaien).

Ik zou zeggen, mocht je je CPU overgeklokt hebben, zet die eens terug op standaard, en controleer ook of je RAM settings goed staan, en draai Memtest een aantal uur (ik kan niet uit je post opmaken hoe lang je memtest gedraait hebt, soms komen fouten pas na enkele uren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Nemesizz schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:05:
[...] Gezien je POST (Power On Self Test) "klaagt" over een foutieve overklok denk ik toch eerder richting een RAM probleem, of een eventuele overklok die niet stabiel is (mocht je een overklok draaien).
Ik zou zeggen, mocht je je CPU overgeklokt hebben, zet die eens terug op standaard, en controleer ook of je RAM settings goed staan,
Ik heb mijn BIOS settings al sinds de eerste paar dagen op Default Settings staan.
... en draai Memtest een aantal uur (ik kan niet uit je post opmaken hoe lang je memtest gedraait hebt, soms komen fouten pas na enkele uren).
De memtest heb ik 3 runs laten draaien. Dat leek me wel genoeg.

Verder ben ik het helemaal eens met je reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow84
Houd er rekening mee dat het ook de voeding kan zijn, deze word vaak vergeten maar kan wel degelijk voor deze problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Ja hoor, doe ik een Memory Diagnostics vanaf de Windows 7 installatie CD
krijg ik dit: http://i.imgur.com/jGOfi.jpg

Vanaf 99% bleef deze een half uur hangen en reageerde nergens meer op.
Toen heb ik de PC maar uitgezet. Geen log-file te bekennen.

Edit: Ik ben nu ge-boot in een Ubuntu 12.10 Live Boot vanaf een USB-drive.
Ik laat dit gewoon een uurtje draaien kijk wat er gebeurt.

[ Voor 23% gewijzigd door rickiii op 01-11-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Nou ... ik kom terug en Ubuntu draait nog steeds, zonder dat het is vastgelopen.
Volgende stap: Windows 7 opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:48
Firmware van de SSD laatste versie?

"The old M4 firmware has a known problem that after so many hours of being used, it would shut down after an hour of use and result in a blue screen crash. The above link provides the information regarding this firmware issue."

Release Date: 01/13/2012
Change Log:

Changes made in version 0009 (m4 can be updated to revision 0309 directly from either revision 0001, 0002, or 0009)
Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4 drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after reaching this point. The condition will allow the end user to successfully update firmware, and poses no risk to user or system data stored on the drive.

http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

http://www.sevenforums.co...ur-after-cold-boot-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Zanac-ex schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:01:
Firmware van de SSD laatste versie?
Bedankt!
Dit moet het zijn
Zelfs een her-installatie van Windows 7 hielp niet
Ik draai nu Ubuntu 12.10 (erg prettig OS trouwens) maar zelfs die liep net vast met fouten over read-only staat van de schijf. En bij het afsluiten kreeg ik deze meldingen. Toen wist ik dat het aan de drive lag. Ik wilde net naar de winkel gaan voor een nieuwe, maar probeer eerst even jouw oplossing!

Ik ga proberen mijn Windows 7 backup image installatie weer terug te zetten en probeer vanuit daar de Updater te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik heb deze problemen ook gehad. Bij mij was het geval dat het moederbord gewoon te oud was en de chipset niet goed overweg kon met een SSD.

Draai je, je SSD onder AHCI mode of IDE mode?

Als hij het onder AHCI mode met geen enkele mogelijkheid werkt en IDE wel, kun je wellicht hetzelfde probleem hebben.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Nou ik heb de Firmware Updater Application Version 010G gedraaid.
Dit zie ik bij de device-informatie: http://i.imgur.com/HpRo2.png
IDE\DiskM4-CT128M4SSD2__________________________0009____
IDE\M4-CT128M4SSD2__________________________0009____
IDE\DiskM4-CT128M4SSD2__________________________
M4-CT128M4SSD2__________________________0009____
GenDisk
Het lijkt erop dat de update gelukt is, want 0009 staat er nu op.

Helaas was ik een beetje in de war doordat versies 0309 & 010G genoemd werden, dus dacht ik misschien moet ik de update opnieuw draaien nadat de update naar 0009 gedaan is. Daarna raakte ik de MBR kwijt. Dat heb ik gerepareerd en de firmware lijkt nog hetzelfde te zijn, maar helaas liep Windows 7 net na een uur weer vast met een bluescreen (0x00000F4) uit mijn eerste post. Het lijkt er dus op dat dit niet geholpen heeft.

Nu weet ik even niet meer wat een volgende stap moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb je toevallig een 2de pc waar je dingen kan uitsluiten, maw. probeer alle componenten die je uit kan wisselen evt. in een andere pc, dus je graka, geheugen, voeding etc.
Sluit de SSD helemaal uit door Windows op een traditionele HDD te installeren en zonder SSD te draaien, daar een Live sessie het wel blijft doen.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
DaLoona schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:43:
Heb je toevallig een 2de pc waar je dingen kan uitsluiten, maw. probeer alle componenten die je uit kan wisselen evt. in een andere pc, dus je graka, geheugen, voeding etc.
Sluit de SSD helemaal uit door Windows op een traditionele HDD te installeren en zonder SSD te draaien, daar een Live sessie het wel blijft doen.
Bedankt, maar ik weet vrij zeker dat het aan de SSD ligt.
Het probleem dat ik heb is exact dezelfde als beschreven in de link van Zanac-ex
Ook tijdens het werken met Linux kreeg ik opeens de melding dat de schijf in read-only mode terecht was gekomen. De enige vraag die ik nu heb is.... hoe kom ik nu verder met de firmware update?

En ik weet niet precies in welke versie dat probleem nou precies verholpen is, maar het lijkt dat het pas bij 0309 opgelost wordt. Alleen ging de update naar 0009 en niet verder. Bij een tweede keer ging de mbr kapot. Nu weet ik niet of het verstandig is om de Firmware Updater nogmaals uit te voeren.

Ik lees intussen de forums van Crucial

[ Voor 5% gewijzigd door rickiii op 02-11-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Update
Ok het probleem zit in het feit dat ik een UEFI boot-systeem draai
UEFI-based Systems: During validation of this firmware update we noticed instances where our update tools do not recognize the SSD with some systems using UEFI. The target device is not recognized as an updateable device during the reboot process. If this happens, the firmware update will not occur, and you’ll retain the firmware version you started with. Windows will then restart normally. If this sequence occurs, you cannot upgrade to this firmware version at this time, but you’ve done no harm to your system (or your data).
Bron: De firmware download pagina en kies "Crucial m4 2.5-inch SSD"

Nu even verder zoeken of:
• Ik deze firmware wel kan draaien op dezelfde schijf vanuit een OS dat niet via UEFI geboot is of dat ik eerst de schijf moet formateren voordat het gaat werken.
• Deze 0309, 000F of 010G firmware na het flashen uberhaupt wel gaat werken als er op de schijf een UEFI systeem staat.

Meer informatie: http://forum.crucial.com/...ailable/m-p/108378#M31611

[ Voor 85% gewijzigd door rickiii op 02-11-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Ok opgelost!

Het is uiteindelijk gelukt op de volgende manier:

• Ik heb de Manual Boot ISO file voor versie 000F gedownload (normaal staat die op de firmware download pagina, maar aangezien het een vorige versie was heb ik de directe link gezocht)
• Deze heb ik met behulp van deze instructies op een USB stick gezet en bootable gemaakt
• Tijdens een reboot heb ik van mijn P8P67 de Marvell Controller uitgeschakeld (en voor de zekerheid overige SATA verbindingen behalve de SSD losgekoppeld) volgens het advies hier.
• Boot vanaf USB stick (niet in UEFI)

Ik heb besloten om versie 010G te vermijden vanwege de vele problemen die worden gemeld in het topic waar ik in de vorige post naar verwees

De computer heeft de hele nacht gedraaid zonder bluescreen.
Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow84
Mooi dat het opgelost is.
Pagina: 1