Systeem loopt vast bij fixen/controleren van gestuiterde HDD

Pagina: 1
Acties:

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Topicstarter
Afgelopen week is mijn samsung G2 640gb, een portable schijf met ingebouwde usb hdd controler, op de tegelvloer gevallen.

Na het aansluiten werd het schijfje niet gevonden of herkent en zoomde het vreemd. oplossing die internet gaf was "terug" stuiteren. En dat werkte.

Echter, de NTFS partitie werkt niet meer en windows vind dat hij de schijf moet formatteren. Dit loopt vast.

De Tools van samsung/seagate lopen vast met scannen.

Ook recovery tooltjes zoals Partition table dr. en testdisk lopen vast. bij het laatste mag ik de MRB niet fixen of table herschrijven en dat geld ook voor GParted

Deze problemen doen zich voor pc en laptop.

Hoe krijg ik deze schijf weer aan de praat? Of is het echt afgelopen.

http://www.adf-hq.nl

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kortgezegd: niet meer. Lang verhaal: helaas, je zult deze schijf niet meer kunnen uitlezen.
Hardwarematig is je schijf waarschijnlijk echt beschadigd en je leeskoppen zullen ook wel een dreun hebben gehad. Dat je schijf zoemde, kwam waarschijnlijk doordat de platters niet meer draaiden. Toen je de leeskoppen terug hebt gestuiterd, zijn de platters weer gaan draaien.

Edit: ik mag toch hopen dat je een backup hebt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjezz op 01-11-2012 08:30 ]

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Topicstarter
Bartjezz schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:29:
Kortgezegd: niet meer. Lang verhaal: helaas, je zult deze schijf niet meer kunnen uitlezen.
Hardwarematig is je schijf waarschijnlijk echt beschadigd en je leeskoppen zullen ook wel een dreun hebben gehad. Dat je schijf zoemde, kwam waarschijnlijk doordat de platters niet meer draaiden. Toen je de leeskoppen terug hebt gestuiterd, zijn de platters weer gaan draaien.

Edit: ik mag toch hopen dat je een backup hebt ;)
backup is het probleem gelukkig niet. Jammer van het schijfje...

beschouw maar als opgelost.

Mag slotje op.

http://www.adf-hq.nl

Verwijderd

Als je gewoon bad sectors had kun je vrijwel alles gerecoveren. Je hebt echter niet aangegeven of je de SMART data kon uitlezen. Ook moet je niet bezig gaan met utilities en wat niet maar direct een ruwe 1:1 kopie maken met een reserveschijf die je klaar hebt staan. Je hebt nu al onnodig veel risico genomen.

Ik ga ervan uit dat de data niet zo belangrijk is, maar mocht je nog willen kijken of je de data terug kunt krijgen zou ik beginnen met de SMART data. Ook hoor ik graag wat je allemaal hebt gedaan; heb je ja gezegd tegen het formatteren? Dat vraagt windows als hij de partitietabel of filesystem metadata niet goed kan lezen. Als dat komt door bad sectors is dat niet vreemd.