Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480499

Topicstarter
Voor de school waar ik werk ben ik op zoek naar een spiegelreflexcamera om mooiere foto's te kunnen maken. Deze foto's zullen voornamelijk gebruikt worden voor de website. Voor promotie e.d. hebben wij "professionele" foto's.

De omstandigheden zijn vaak:
- Slecht licht (vaak binnen in het gebouw, waar we het moeten doen met het beschikbare licht van buiten + de tl-balken)
- Bewegende objecten (kinderen :-))

Vaak willen we foto's maken in de aula. Ik heb met mijn privécamera (450D) getest en de grootste brandpuntsafstand die écht nodig is is 135mm. Alles daarboven lijkt op dit moment luxe.

Het budget dat ik van mijn management gekregen heb ik 500-550. Zij gaan er dan denk ik ook van uit dat het daarmee klaar is, dus ook tas, geheugenkaartje, etc.

Nu dacht ik er helemaal uit te zijn en voor het gemak te kiezen van de Canon 1100D met een Canon 18-135. Deze kwam helaas boven het budget uit.

Dan maar naar de andere fabrikanten. Tamron heeft een 18-200. Eén lens, geen geknoei, wel de mogelijkheden van spiegelreflex, top. Samen met de 1100D binnen het budget: klaar!

Totdat ik vandaag in de Media Markt folder de 550D aanbieding met 18-55 en 75-300 zag. De tweede lens is natuurlijk flinke overkill, maar misschien dat dat op termijn toch handig blijkt te zijn. In het grote objectieven-topic zag ik dat de lens tot 200mm prima bruikbaar is. Betekent dat dat 200-300mm ook met statief geen optie is? Ook las ik op internet dat de kwaliteit van de twee losse lenzen met verschillende functies veel groter is dan het gemak van 1 "alleskunner".

Wat is jullie advies? Graag zou ik bij Canon blijven omdat ik daar al bekend mee ben. De 550D, de 1100D (al dan niet met een alleskunner of verschillende lenzen) of toch wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:05
18-200 en slecht licht en kinderen.... 1 advies: DOE HET NIET.

Deze lens is erg leuk, maar met name voor buiten. Mijn moeder heeft deze lens gehad, en het grootste nadeel is dat hij bij slechtere lichtomstandigheden enorm hunt (dat is heen en weer zoeken naar het scherpe punt). Aangezien er een vrij trage focus-motor op zit, duurt het veel te lang voordat hij scherpstelt, en is de kans groot dat het moment voorbij is, zeker met kinderen.

Ga voor de 1100D kit, daar is niks mis mee, en koop een lichtsterke lens er bij. Met dit budget denk ik meteen aan de 50 1.8. Ik weet niet of deze te weinig tele heeft voor jouw doel. Misschien kun je kijken naar een 85 1.8 erbij ipv de 50. Dan ga je wel over het budget, maar misschien is het te rekken, of zoek je sponsoring van de lokale fotoboer, of eventueel een tweedehands lens?

succes er mee.

edit:
heb nog even zitten kijken:
1100D + kitlens voor 349 euro .
Canon 85 1.8 op MP, 200 moet te doen zijn.
16 GB SD card, 10 euro.

ben je klaar voor 560 euro!! 8)

[ Voor 9% gewijzigd door 107mb op 31-10-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 22:20

Pjoek

Of niet...

Ik heb toevallig zelf ook zojuist gekeken naar de Media Markt double-zoomkit aanbieding (18-55 en 75-300). Ik was in de veronderstelling dat de eerste lens (18-55) de beschikking had over IS, maar het blijkt dat beide lenzen niet over IS beschikken. Houdt hier dus wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Nog een advies: doe de 50 1.8 niet.. met dat ding gaan je collega's op een school niet overweg kunnen. Ik zou dat alleen doen als je zelf ook veel gaat fotograferen (en dat daar wilt blijven doen)

Of hem zelf kopen en een enkele keer meenemen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:05
Wouter87 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 23:55:
Nog een advies: doe de 50 1.8 niet.. met dat ding gaan je collega's op een school niet overweg kunnen.
daarom ook gewoon de kitlens er bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Neem een simpele body+kitlens, en zet er dan een flitser op!

Je hebt:
- slechte verlichting.
- binnen in een school.
- rendende kinderen.

Dat is gewoon de situatie die vraagt om een flits.

Doordat je binnen bent, kun je indirect flitsen tegen het plafond. Dat zorgt er voor dat je prachtige belichting kan krijgen met flits, waarbij het helemaal niet zichtbaar is dat je flits gebruikt. Kwestie van de flitskop recht omhoog zetten. (niet schuin naar voren!)

Dat werkt in deze situaties beter dan een snelle lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:47
Wat AHDbV zegt over de fliters kan ik alleen maar bevestigen.
Zelf heb ik een half jaar na de aankoop van een Canon spiegelreflex een losse flitser gekocht (Speedlite 550EX) en heb daar nog geen moment spijt van!
Zag er net een op marktplaats staan ( http://link.marktplaats.nl/610730899 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie adviezen! Helaas kan ik, omdat mijn management graag facturen wil, geen gebruik maken van Marktplaats e.d. Daarnaast heb ik ook al zitten kijken naar slechts een kitlens, maar 55mm is gewoon echt te weinig voor de situaties die wij vaak willen. Wanneer er bijv. een presentatie voor ouders in de aula is kan ik niet midden in de zaal gaan staan en heb ik dus met een bepaalde afstand te maken. 135mm is eigenlijk wat we sowieso nodig hebben.

Flitser? Moet die van Canon zijn of zijn er, net zoals bij de lenzen, budgetmerken? En zo ja, is dat wat?

Maar de 550D combi van de Media Markt is dus niet aan te raden?

Budget had ik ook al geprobeerd te rekken, maar meer dan 600 euro zal het écht niet worden...

Tips, anyone?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 480499 op 01-11-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:47
Met een flitser wel even kijken hoe hoog het plafond van die school-aula is, en wat voor kleur. Als het een hoog plafond (bv. oude gymzaal) is heb je wel een flinke flitser nodig om op wat grotere afstand (135 mm brandpunt) nog voldoende impact te maken.
Maar dan is rechtuit flitsen met een diffusor (zo'n wit kapje) misschien ook nog een alternatieve oplossing...

Als je iets meer budget zou hebben zou deze set misschien ook interessant kunnen zijn, dan heb je een 600D met een best redelijke 18-135 kitlens met stabilisatie: pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-135mm IS Zwart

Maar als je budget max. € 600 is en je hebt min. 135 mm nodig dan is die Mediamarkt aanbieding misschien nog niet zo gek, dan heb je nog wat ruimte om er een eenvoudige flitser bij te kopen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de aula is het plafond inderdaad erg hoog, en i.v.m. de stijl van onze school niet vlak (industriele look). Persoonlijk ben ik ook groot fan van het effect van een korte scherptediepte, vandaar dat ik in eerste instantie naar lichtsterke lenzen op zoek was ipv een flitser, maar misschien is dat inderdaad een praktischere oplossing.

Zou zoiets als metz-mecablitz-36-af-5-canon voldoende zijn of moet ik eerder aan nissin-di-622-high-power-flash-ii denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Het benodigde flits vermogen hangt verschrikkelijk af van de afstanden... Als je typisch met een heel hoog plafond werkt, dan heb je veel vermogen nodig. Bij normale klaslokalen is een richtgetal van 40 echt wel voldoende.

Sowieso kun je altijd iso400 ofzo gebruiken i.c.m. een flits. Dat maakt het benodigde flitsvermogen flink minder, en heeft heel weinig invloed op de beeldkwaliteit.

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de Metz flitsers... Hun E-TTL implementatie is in het verleden nogal curieus gebleken. Ik zou voor een Sigma 500 gaan, of voor een Canon 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Compactcamera? pricewatch: Canon Powershot G15 Zwart

Maar als je voor dslr gaat, hebben die Canon camera's geen build-in flash :O?

[ Voor 23% gewijzigd door witeken op 03-11-2012 00:17 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 22:13
witeken schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:14:
Compactcamera? pricewatch: Canon Powershot G15 Zwart

Maar als je voor dslr gaat, hebben die Canon camera's geen build-in flash :O?
Jawel, dat hebben ze. Maar die zijn beperkt tot wat invulflitswerk. Kan soms genoeg zijn voor portretten, maar verder niet echt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou ook voor de 1100 kit gaan + flitser. Je kan bij somige winkels deze spullen ook 2de hands krijgen. Die zijn vaak wel wat duurder dan marktplaats, maar je krijgt wel wat garantie en heel belangrijk een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 22:56
Als je een goedkope flitser wil dan kun je ook eens naar zo'n yongnuo flitser kijken. Dat zijn chinese dingen maar gewoon in nederland te krijgen (bijv bij camera nu verkopen ze voor 94 euro al een flitser met ttl). En die schijnen best goed te zijn. Ik heb zelf ook een yongnuo flitser, maar dan een manuele, maar ik lees best positieve verhalen over die ttl flitsers ook.

Misschien kun je er dan wel uitkomen qua prijs als je het met een 1100d combineert. Een tas kun je eventueel achterwege laten als je de kosten wil drukken. Ik doe mijn camera eigenlijk nooit in de tas behalve toen ik hem net had ;)

[ Voor 15% gewijzigd door hypz op 03-11-2012 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:55

ManiacsHouse

Scheisse!

Management moet niet zeuren over budget. Een goeie cam gaat jaren mee en je hebt gewoon een kans op betere kwaliteit foto's. En waar hebben we het over? Beetje computer in een lokaal kost al 400-500 en die worden na 3 jaar vervangen. En dan hebben we het niet eens over de borrels etc die er per jaar worden gehouden :p
Leg het zo voor dat je beter nu een wat uitgebreidere set kunt kopen waar je jaren plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Waarom geen mirrorless? Wat is de toegevoegde waarde van een DSLR voor dit soort foto's?

• Een nex 5n kan iedereen gebruiken (wel zo makkelijk als een andere juf of meester ook wat foto's wilt maken),
• komt onder de 500 euro in een kit met 18-55 lens en een flitser
• kan makkelijk binnen gebruikt worden door de hoge iso zonder dat het extreem lelijk wordt. Ook zonder flits. Ik kan 's avonds laat met alleen een paar lampjes aan (erg slecht licht) nog gewoon foto's maken zonder flits of zonder dat ik extreem lange sluitertijden krijg. Overdag in een schoolgebouw lijkt het me helemaal geen probleem.
• Bewegende kinderen lijkt me geen probleem voor de AF van de nex 5. Ik heb iig nog niet gehad dat de AF het liet afweten.

Misschien ben ik wat bevooroordeelt sinds ik zelf een nex 5N heb, maar ik zie niet in waarom je een grotere dslr zou nemen als dit het doel van gebruik is. Dat alles kan de nex ook prima, maar dan in een kleiner jasje, met een betere sensor en nog eens goedkoper ook.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertJRB op 04-11-2012 13:44 ]

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1