WNDR3700 @ Fritzbox - Waar zit de (denk)fout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 15:23
Eerst even een schets van mijn netwerkje.

Internet --> Fritzbox 7340 Modem/Router --> Netgear WNDR3700
--> Server (WHS2011) + desktop

Internet komt binnen op de Fritzbox die via LAN is aangesloten op 1 van de 4 LAN poorten van de Netgear.
Aan de Netgear hangen diverse PC's. Via de LAN met een vast IP (server, desktop, printer) Via WIFI met een door de Fritzbox toe te wijzen IP

Op de Fritzbox is WIFI ook ingeschakeld en wordt ook wel gebruikt, maar de Netgear is (op de PC's) ingesteld als voorkeursnetwerk.

De Fritzbox zit intern op 192.168.1.1 en is ingesteld als DHCP server met range 192.168.1.10 t/m 192.168.1.200.

De Netgear zit op 192.168.1.2 (vast) en DHCP server is uiteraard uitgeschakeld.

De PC's hebben geen fixed IP adres.

Het probleem is dat in de regel prima connectie kan worden gemaakt via de Netgear met internet en de andere PC's, maar soms ineens helemaal niet. Om te internetten kan ik dan buiten de Netgear om rechtstreeks via wifi verbinden met de Fritzbox, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De Netgear kan ik dan alleen bereiken door de PC een vast IP te geven, maar zelfs dan kan ik alleen nog maar connecten met de Netgear zelf (en de webinterface daarvan). De Netgear maakt dan nog steeds geen connectie met de Fritzbox en de andere PC's aan de Netgear zijn ook niet bereikbaar. 8)7

Het probleem doet zich plotseling voor, zonder dat ik naar mijn idee iets aan de configuratie wijzig. :?

Waar zit mijn denkfout (nogmaals: DHCP staat uit op de Netgear).

[ Voor 22% gewijzigd door dirkjesdirk op 15-12-2012 13:59 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je netwerkarchitectuur lijkt niet het probleem te zijn. Anders zou het niet "meestal wel" werken.

Wat zeggen de logs van je Fritzbox (en Netgear) op die momenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet op je Fritzbox instellen dat deze alleen als bridge werkt, en dan de DHCP server in je Netgear inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:50

lier

MikroTik nerd

Treedt het probleem alleen op met WiFi of kunnen de bekabeld aangesloten devices ook niet meer op Internet?
Hoe heb je draadloos ingesteld (zelfde security, zelfde SSID, verschillend kanaal)?
Kan de pc nog wel de Netgear/Fritzbox pingen tijdens de problemen?
Wat voor kabel zit tussen de Fritzbox en de Netgear?
Zijn er devices bekabeld aangesloten op de Fritzbox?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Check de kabel. tussen de netgear and fritz box. Branden de lampjes?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
ja, de lampjes branden en als ik de netgear vervang door een 'domme' switch (en dus enkel de wifi van de frizbox gebruik) werkt het wel. De logs geven geen info. Volgens mij is het dus geen hardwareprobleem.

De netgear als dhcp server instellen leidt er mi toe dat ik de fritz niet meer kan benaderen.

@lier:
bekabelde devices kunnen ook niet op internet
fritz en netgear hebben verschilende SSID. Is dat een probleem? Wel zelfde password
pingen lukt dan ook niet
tussen fritz en netgear zit een gewone cat5 kabel
er zit incidenteel een device bekabeld aan de fritz (via een homeplug adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Lampjes branden op de switch geeft geen enekel indicatie. Ook als ik maar 2 adertjes heb aangesloten, dan branden de lampjes, terwijl er voor 100 Mbps netwerk minimaal 4 adertjes nodig zijn.

Heb je op de Netgear de default gateway ingesteld als 192.168.1.1? En de DNS invullen van je ISP.

Gebruik je de VoIP poorten op de Fritz? Zo ja, dan laat je het zoals het is (werkt bij mij ook), mar als je geen VoIP hebt, dan kan je er voor kiezen om de Fritz puur als bridge in te zetten, en dat het publieke IP op je Netgear binnen komt. Je Fritz heeft dan nog steeds 192.168.1.1 als IP, zodat je hem kan managen. Maar hij doet niets meer dan gewoon doorgeven van pure internet verder (in jouw geval Netgear die het ontvangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het lijkt er gewoon op alsof er geen verbinding is op harware nivo...Al shij het niet doet kun je dan via wifi connecten met de fritzbox en dan de netgear pingen? (aangenomen dat dat normaal gesproken WEL werkt). maar lampjes spreken dat idd tegen... :?

SSID verschillend is geen probleem. Daarmee regel je zelf hard welke wifi wordt gebruikt. --> ZO laten. (wellicht ander kanaal kiezen, maar dat heeft niks met je probleem te maken).

Enige wat ik verder kan verzinnen is dat de DHCP van de frtiz box dood gaat op een zeker moment. Kun je denk ik ook in de log van frtiz.box zien als dat gebeurd. Als dat gebeurd door een vreemde dhcp server op je netwerk (omdat je een pc met internet delen aan zet) helpt een reboot van je fritz dan uiteraard niet. Volgens mij kun je dat alleen vinden door al het netwerk verkeer te tracen op het moment dat je ipconfig /refresh doet. Toch vermoed gewoon een rotte kabel.

Enne, als je toch een switch hebt liggen..... :?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Neem een echte goed kabel tijdelijk, en gebruik die voor een tijdje. Puur om te kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Tja, die hardwareproblemen (kabel) dacht ik natuurlijk ook aan, maar als ik de Netgear vervang voor een domme switch (dat is nu het geval) dan werkt het prima.

Op de Netgear is de default gateway ingesteld als 192.168.1.1? De DNS van de ISP heb ik niet ingevuld. Is dat noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:50

lier

MikroTik nerd

dirkjesdirk schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:18:
Op de Netgear is de default gateway ingesteld als 192.168.1.1? De DNS van de ISP heb ik niet ingevuld. Is dat noodzakelijk?
Nee...dat is alleen leuk voor je Netgear maar staat los van de rest van je netwerk.

Ik zou zelf ook als eerste de netwerk kabel vervangen of op z'n minst nieuwe connectors plaatsen op de kabel. Zou je daarnaast (eventueel bij wijze van test) een keer met OpenWRT willen/durven testen? Je kan als het je niet bevalt altijd terug, ben er zelf erg enthousiast over.

Tot slot, als je hetzelfde SSID gebruikt én dezelfde security én niet-overlappende kanalen dan zoekt de device zelf het sterkste netwerk op.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ok, tnx all for the tips. Ik ga het uitproberen. Als ik er uit ben laat ik het in dit topic weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:43:
Lampjes branden op de switch geeft geen enekel indicatie. Ook als ik maar 2 adertjes heb aangesloten, dan branden de lampjes, terwijl er voor 100 Mbps netwerk minimaal 4 adertjes nodig zijn.

Heb je op de Netgear de default gateway ingesteld als 192.168.1.1? En de DNS invullen van je ISP.

Gebruik je de VoIP poorten op de Fritz? Zo ja, dan laat je het zoals het is (werkt bij mij ook), mar als je geen VoIP hebt, dan kan je er voor kiezen om de Fritz puur als bridge in te zetten, en dat het publieke IP op je Netgear binnen komt. Je Fritz heeft dan nog steeds 192.168.1.1 als IP, zodat je hem kan managen. Maar hij doet niets meer dan gewoon doorgeven van pure internet verder (in jouw geval Netgear die het ontvangt).
Ja, ik heb mijn vaste telefoon op de fritz zitten, dus ik kan em verder niet uit mijn netwerk gooien. Op zich heeft de frtiz ook wel enkele handige zaken die ik niet kwijt wil.

Pagina: 1