Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 19:28
Beste

Ik heb een monitor van 17" die ik al een jaar of 10 gebruik. Nu is de monitor ongeveer 3 - 5 (weet het niet meer precies) jaar geleden gestart met rare 'kuren' te vertonen. Als ik hem opstart krijg ik eerst allemaal rare strepen te zien. Door de monitor een aantal keer te herstarten of gewoon even aan te laten ging het plots weer goed. Nu laatste 2 jaar heb ik namelijk het probleem dat hij niet wil starten. Het lichtje gaat telkens aan en uit, soms is het rood en soms is het groen.

Nu ik sinds maandag een nieuwe monitor heb dacht ik de 'kapotte' monitor even open te draaien. Ik ging meteen opzoek naar bolle condensators (capacitors). Ik kon geen enkele vinden maar bij het volledig losdraaien van de PCD (printplaat) en het omdraaien (de achterkant) merkte ik op dat er op veel plaatsen vuil (geoxideerd) zit.

Zou het dus kunnen zijn dat het scherm daarom raar doet? Dat de connecties niet goed doorgeven? Ik zou dit scherm graag gaan gebruiken als tweede monitor maar daarvoor moet ik hem eerst weer werkend krijgen. Hoe kan ik de printplaat het beste schoonmaken? En zal hij het dan ook weer doen? En is er een mogelijkheid om het oxideren tegen te gaan? Want als het dan na een half jaar terug is zal ik dit natuurlijk niet gaan doen.

Bedankt in elk geval! Ik kan misschien wat foto's nemen van de printplaat indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 12:29
Foto is inderdaad misschien handig, ben wel benieuwd. Je kan PCB cleaner kopen, zit in een spuitbusje met kwastje. Daar krijg je de meeste printen wel schoon (ook voor verwijderen lakresten na solderen). Soms moet je contacten alsnog met een glasstift schoonkrabben om de hardnekkige rommel weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Frank__B schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:53:
Foto is inderdaad misschien handig, ben wel benieuwd. Je kan PCB cleaner kopen, zit in een spuitbusje met kwastje. Daar krijg je de meeste printen wel schoon (ook voor verwijderen lakresten na solderen). Soms moet je contacten alsnog met een glasstift schoonkrabben om de hardnekkige rommel weg te halen.
Heel erg bedankt! Ik zal zo even wat foto's maken.

Hierbij twee foto's (sorry voor het onscherp beeld, is met mijn mobiel genomen.) Je kan als je goed kijkt zien dat er oxidatie opzit.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/efwn4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/344dy7d.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Qlii256 op 31-10-2012 19:49 . Reden: Toevoegen foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een tandenborstel met wat wasbenzine, effe lekker poetsen en schoon is die weer.

Overigens moeilijk te zeggen of dit vocht is of fluxrestanten, ik heb namelijk ook complete producties gezien waarbij het schoonmaakproces alleen de vloeimiddelen verder over de print hebben verspreid ipv verwijderd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
memphis schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:07:
Een tandenborstel met wat wasbenzine, effe lekker poetsen en schoon is die weer.

Overigens moeilijk te zeggen of dit vocht is of fluxrestanten, ik heb namelijk ook complete producties gezien waarbij het schoonmaakproces alleen de vloeimiddelen verder over de print hebben verspreid ipv verwijderd.
Bedankt voor je reactie! Ik heb wat met een zeer kleine platte schroevendraaien heel voorzichtig wat afgeschraapt. Maar tussen de kleine pinnetjes kan ik niet komen. Met een oude tanderborstel en wasbenzine zou het makkelijk los moeten komen?

En wat bedoel je precies met vloeimiddelen verder over de print verspreid? Dat na het kuisen het plots nog erger wordt? Ik heb gelezen op internet dat eens je oxidatie hebt je het nooit meer weg krijgt? Maar ik kan het wel wat uitstellen en deze printplaat nog een tijdje gebruiken na het schoonmaken mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:45
In plaats van het compleet verwijderen van de fluxresten worden de fluxresten in plaats van geconcentreerd om de verbindingen verspreid over het gehele bord. Dit doordat er wel cleaner gebruikt wordt maar deze niet juist wordt afgenomen waardoor de resten gewoon blijven, maar dan verspreid.

Je kunt inderdaad wat cleaners zoals alcohol of wasbenzine gebruiken, en dan met een goed vochtopnemend doekje + tandenborstel. Daarmee krijg je de resten er wel vanaf. Echte oxidatie die je koper of pinnen heeft aangetast krijg je natuurlijk niet meer weg.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb hem schoongemaakt en alles weer in elkaar gestopt. Maar bij het instoppen van de stekker flikkert opnieuw de powerlight groen en af en toe meen ik er een rode in te zien. Er zit dus nog altijd een fout in.

Wat zal ik doen? Het scherm weg doen naar het containerpark of zal/kan ik toch nog wat anders proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij de Aldi nu een 23" tft voor 125 euro.... Lijkt me een makkelijke keuze.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die "oxidatie" kan inderdaad gewoon flux-resten zijn, of echte vochtschade. Dat laatste zou alleen ook bruine en groene aanslag moeten laten zien op andere plekken en lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk.

Gebaseerd op je symptomen, zeg ik toch dat je voeding defect is en dat er een paar condensatoren vervangen moeten worden. Een condensator hoeft namelijk niet bol te staan om kapot te zijn. Hij kan ook gewoon intern kapot zijn, zonder dat het aan de buitenkant te zien is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
deepbass909 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 23:28:
Die "oxidatie" kan inderdaad gewoon flux-resten zijn, of echte vochtschade. Dat laatste zou alleen ook bruine en groene aanslag moeten laten zien op andere plekken en lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk.

Gebaseerd op je symptomen, zeg ik toch dat je voeding defect is en dat er een paar condensatoren vervangen moeten worden. Een condensator hoeft namelijk niet bol te staan om kapot te zijn. Hij kan ook gewoon intern kapot zijn, zonder dat het aan de buitenkant te zien is.
Inderdaad, ik dacht ook meteen aan condensatoren. Ik had ook al gekeken maar ik zag geen bolle condensators. Zal ik ze nu allemaal moeten vervangen? Of is dat teveel verspilling? Of kan ik ze op een of andere manier testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je kunt de condensatoren wel testen met een daartoe geschikte meter, maar dan nog zul je ze eerst los moeten solderen. Dus dan kun je ze net zo goed allemaal preventief vervangen, tenzij er hele dure exemplaren tussen zitten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Op deze site vindt ik een zeer vergelijkbare monitor: http://chrismeyer.org/projects/viewsonic-vg800/.

Die condensatoren heb ik daar inderdaad ook zitten, maar zoals je bij hem op de foto's ziet kan je dus niet zien of ze stuk zijn of niet. Hij zegt ook dat bij alle vier de monitoren hij met dit probleem aangetroffen heeft het telkens de laatste was (het verst van de powersupply input vandaan) die stuk was. Zou ik het er nu op wagen om alleen die laatste ver vervangen? Of kan ik het toch beter bij allemaal even testen?

Ook wil ik even vragen of zijn manier van solderen wel veilig is? Want hij stopt niet de twee pinnen door de PCB wat wel zou moeten? Maar ik zie ook dat er precies (zoals je op de foto's ook kan zien) een bruin plastic onder die condensatoren zit. Het zijn echt kleine dingen dus die van mij zal wel wat groter zijn. Maar zou wel moeten passen nog. Maar kan ik die pinnen er dan door stoppen? En moet dat bruin plastic er af?

Bedankt in elk geval voor alle hulp!

EDIT: Bij het opnieuw demonteren van de monitor ziet het er naar uit dat ik inderdaad die pinnetjes er niet door zal krijgen. Het lijkt wel of die condensatoren niet door lopen naar de achterkant van de PCB maar gewoon verder lopen aan de bovenkant. Dus ik zal het moeten proberen zoals op die foto. Iemand nog tips hoe ik dat best kan doen en welke stuk zou kunnen zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Qlii256 op 01-11-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
De condensator die hij vervang is een smd exemplaar (surface mount device). Die heeft geen pootjes die door gaten gaan, maar je plaatst hem in zijn geheel op de print.

kijk maar bij de condensator eronder:
Afbeeldingslocatie: http://chrismeyer.org/projects/viewsonic-vg800/pictures/full/DSC03797.JPG

Ik denk dat hij geen smd condensatoren had om er weer in te zetten dus hij heeft een normale gebruikt op die manier. Elektrisch gezien is er niks mis mee. het kan mechanisch wat zwakker zijn.\

Met dat bruine plastick bedoel je zeker dat blokje. Dat is standaard bij smd condensatoren. de condensator zelf is namelijk van metaal, dus geleidend. Die behuizing moet niet in aanraking komen met de pootjes en wordt dus gescheiden door een stukje plastic. Bij een 'normale' condensator met pootjes is dat geen probleem omdat de soldeerzijde niet aan dezelfde kant zit. bovendien zit er vaak al een plastic onderkant aan de condensator.

Het fysieke formaat van de condensatoren maakt niks uit (buiten dat het moet passen op de print), als de specificaties maar goed zijn. De capaciteit van de nieuwe condensator moet ongeveer gelijk zijn als die van de oude en de werkspanning gelijk of hoger als die van de oude. Hoger mag altijd bij de spanning, lager niet.

en let op de polariteit!

Je kan het natuurlijk wel proberen om alleen die laatste te vervangen, maar of dat de enige kapotte is, dat kun je van buiten natuurlijk niet zien. Je kan het altijd proberen.

edit:
kijk, hier kun je het doel van het blokje beter zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.cheaptronics.nl/46-48-large/smd-elco-10uf-35v-105-1050smdht.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 01-11-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
timberleek schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:41:
De condensator die hij vervang is een smd exemplaar (surface mount device). Die heeft geen pootjes die door gaten gaan, maar je plaatst hem in zijn geheel op de print.

kijk maar bij de condensator eronder:
[afbeelding]

Ik denk dat hij geen smd condensatoren had om er weer in te zetten dus hij heeft een normale gebruikt op die manier. Elektrisch gezien is er niks mis mee. het kan mechanisch wat zwakker zijn.\

Met dat bruine plastick bedoel je zeker dat blokje. Dat is standaard bij smd condensatoren. de condensator zelf is namelijk van metaal, dus geleidend. Die behuizing moet niet in aanraking komen met de pootjes en wordt dus gescheiden door een stukje plastic. Bij een 'normale' condensator met pootjes is dat geen probleem omdat de soldeerzijde niet aan dezelfde kant zit. bovendien zit er vaak al een plastic onderkant aan de condensator.

Het fysieke formaat van de condensatoren maakt niks uit (buiten dat het moet passen op de print), als de specificaties maar goed zijn. De capaciteit van de nieuwe condensator moet ongeveer gelijk zijn als die van de oude en de werkspanning gelijk of hoger als die van de oude. Hoger mag altijd bij de spanning, lager niet.

en let op de polariteit!

Je kan het natuurlijk wel proberen om alleen die laatste te vervangen, maar of dat de enige kapotte is, dat kun je van buiten natuurlijk niet zien. Je kan het altijd proberen.

edit:
kijk, hier kun je het doel van het blokje beter zien:
[afbeelding]
Heel erg bedankt! Ik kwam er inderdaad ook net achter dat het zogenaamde 'surface mount capacitors' zijn. Als ik zo eentje kan vinden zou ik die kunnen verplaatsen. maar dan heb ik wel een zeer dunne soldeerbout nodig lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:45
Grote bout is prima. Dit soort componenten zitten vaak juist vast aan grote kopervlakken waardoor ze lastig los te krijgen zijn. Je wilt dus een goede overdracht van wartme tussen je bout en het bord, en dan kan met een grotere bout prima.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Heel erg bedankt iedereen! Ik zal wachten tot ik m'n opa nog eens hoor (hij vermaakte vroeger televisietoestellen). Hij zal er vast ook wel veel van kennen en hopelijk mij kunnen helpen met het herstellen hiervan. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
VERWIJDERD

Sorry, verkeerd topic. Ik heb nog geen nieuws. M'n opa zal er eens naar kijken.

[ Voor 90% gewijzigd door Qlii256 op 04-11-2012 15:19 ]

Pagina: 1