Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een gratis Linux alternatief voor het bekende Small Business Server. Naast de standaard functionaliteit als netwerk, vpn en netwerkshares ben ik opzoek naar een mailserver die zo dicht mogelijk bij Exchange in de buurt komt. Enigste verschil is dat de server geen Active Directory/LDAP gaat draaien, maar wel meerdere e-mailadressen per gebruiker van verschillende externe (bij webhost draaiende) SMTP servers.

Om het even anders te verwoorden:
- Exchange zonder LDAP/AD maar dan een gratis variant.
- Small Business Server zonder LDAP/AD.

Zelf ben ik al ClearOS tegen gekomen. Alleen die kan net niet wat ik zoek. Ik mis een addon die het meer een Exchange achtige server maakt.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Deze had je vast al gevonden? Waarom voldoen die niet?

Je legt overigens niet echt duidelijk uit welke functionaliteiten je zoekt, Exchange kan _heel veel_, zo veel dat de gemiddelde gebruiker van SBS maar 1% van de functies ziet / gebruikt.

Dus: Wat wil je (er mee) doen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Die had ik inderdaad al gevonden.

Citadel ga ik mij niet aan wagen borduurt een beetje door op hele oude database engines enzo.
Open-Xchange heb ik in het verleden al eens geprobeerd maar is erg lastig op te zetten.
Ubuntu MailServer is op te zetten ga ik dus nog proberen, maar probeer liever wat anders/completer.
De andere zijn niet gratis.

Wat ik er mee wil doen, het bedrijfsnetwerk van mijn tante eens goed opzetten. Ik ben bewust van alle mogelijkheden die de cloud bied, maar er staat al enige tijd een server die wat meer taken aan zou kunnen dan alleen bestanden opslaan. Men heeft geen zin extra geld uit te geven wanneer de fileserver ook deze taken tot zich kan nemen.

EDIT: misschien dat ik ClearOS combineer met SOGo en FreeNAS.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultimation op 31-10-2012 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ultimation schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:22:
Wat ik er mee wil doen, het bedrijfsnetwerk van mijn tante eens goed opzetten.
Je snapt hopelijk dat ik daar nog steeds niks mee kan? :P

Je zegt dat er een server staat die meer taken aankan. Je zegt daarentegen niet 'men mist functie X of Y' of 'men wil graag A en B kunnen doen'. Het klinkt dan ook meer dat je graag in een werkende situatie zonder issues allemaal dingen toe wilt voegen (en daarmee de stabiliteit potentieel in gevaar brengt) 'omdat het kan' dan dat er een vraag is vanuit de business :? ;)

Het kan goed zijn dat ik het mis heb hoor, maar momenteel is de enige requirement 'de server zwaarder gaan belasten zonder dat het extra geld kost'.

Daarnaast is er een andere overweging, namelijk het beheren. Een server hebben is niet zo heel lastig, er eentje houden is veel meer werk, en _daar_ zitten de kosten. Hoeveel kost jij (of je vervanger) per uur en hoeveel kennis heb je van de producten die je gaat beheren maar waar je (in tegenstelling tot 'het bekende SBS') nog nooit van hebt gehoord?

Niet dat voor mij alles maar MS moet zijn, maar een SBS 2011 Standard bij Dell (met 8GB en raid 1, ik zou liever 16 GB en een raidcontroller ipv onboard zien maar ik weet ook niet hoe groot het bedrijf van je tante is en er is al aangegeven op de kosten te letten) kost 1200 euro aanschaf. Zelfs al doe je het voor een vriendenprijsje van 50 euro per uur (ik neem niet aan dat je zwart werkt?) dan heb je dat terug wanneer je 24 uur minder storingen hebt omdat jij bekend bent met het platform, en dan heb ik het nog niet eens over verloren productiviteit wanneer de server stuk is, want de uren van de stilzittende medewerkers tellen ook mee.

Je mist dan overigens nog wel een UPS (250) en een backup-oplossing (online voor een paar € per maand of een USB-schijf voor SBS / Windows Server Backup), maar dat speelt ook bij je 'gratis' alternatief :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die vraag is al eens eerder langsgeweest:

OpenSource alternatieven voor MS SBS 2003/2008 Server

Vooral onderstaand topic kan erg intressant voor je zijn:

Zentyal Linux Small Business Server

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Paul schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:48:
[...]
Je snapt hopelijk dat ik daar nog steeds niks mee kan? :P

Je zegt dat er een server staat die meer taken aankan. Je zegt daarentegen niet 'men mist functie X of Y' of 'men wil graag A en B kunnen doen'. Het klinkt dan ook meer dat je graag in een werkende situatie zonder issues allemaal dingen toe wilt voegen (en daarmee de stabiliteit potentieel in gevaar brengt) 'omdat het kan' dan dat er een vraag is vanuit de business :? ;)

Het kan goed zijn dat ik het mis heb hoor, maar momenteel is de enige requirement 'de server zwaarder gaan belasten zonder dat het extra geld kost'.

Daarnaast is er een andere overweging, namelijk het beheren. Een server hebben is niet zo heel lastig, er eentje houden is veel meer werk, en _daar_ zitten de kosten. Hoeveel kost jij (of je vervanger) per uur en hoeveel kennis heb je van de producten die je gaat beheren maar waar je (in tegenstelling tot 'het bekende SBS') nog nooit van hebt gehoord?

Niet dat voor mij alles maar MS moet zijn, maar een SBS 2011 Standard bij Dell (met 8GB en raid 1, ik zou liever 16 GB en een raidcontroller ipv onboard zien maar ik weet ook niet hoe groot het bedrijf van je tante is en er is al aangegeven op de kosten te letten) kost 1200 euro aanschaf. Zelfs al doe je het voor een vriendenprijsje van 50 euro per uur (ik neem niet aan dat je zwart werkt?) dan heb je dat terug wanneer je 24 uur minder storingen hebt omdat jij bekend bent met het platform, en dan heb ik het nog niet eens over verloren productiviteit wanneer de server stuk is, want de uren van de stilzittende medewerkers tellen ook mee.

Je mist dan overigens nog wel een UPS (250) en een backup-oplossing (online voor een paar € per maand of een USB-schijf voor SBS / Windows Server Backup), maar dat speelt ook bij je 'gratis' alternatief :)
Er word geen extra geld uitgegeven, dus een nieuwe server met licentie van 1200 euro gaat niet gebeuren.

Ik help haar eerder hierbij en daar krijg ik een kleine vergoeding voor (zwart inderdaad). Ik heb geen zin om familie uit te persen. Zij had een vraag, ik kan dat voor haar opzetten (waar ik weer van leer en ik vind het leuk om te doen) en zo doende zijn we hierop gekomen.

Ik vraag hier enkel om advies, gezien het zo gaat gebeuren. Backup is allemaal aangedacht. De bestandsserver is voorzien van 2 500Gb ZFS die in een mirror staan. De server maakt vervolgens weer een backup naar een externe hardeschijf. De data is dusdanig belangrijk dat een brand/storm/atoombom waarbij het een en ander verloren zou gaan geen ramp is, vandaar weer dat "geen extra geld uit willen geven" idee.

Op dit moment werken er 2 mensen (ook nog een schoonmaker, maar die telt hier niet mee) en zijn er een aantal cursisten.

De wensen:
- E-mail op prive laptoop alsmede desktops in het pand (nu staat alle email op 1 computer).
- Bestanden inzichtelijk vanaf thuis (VPN).

Af en toe vraag ik mij wel af wat er met het "Tweakers" idee is gebeurd. Wanneer je om een tip vraagt word gelijk verwezen naar de Cloud, je moet Dell in armen nemen met een service contract etc etc. Niet dat ik je advies waardeer, maar als dat zou kunnen had ik dat allang gedaan en geadviseerd. Men heeft daar geen budget voor en wil wel graag op de voorste rij zitten.

Zie dit als een hobby project in een zakelijke omgeving. ICT is niet dusdanig belangrijk om de core-business van het bedrijf draaiende te houden. Het is enkel om het werk makkelijker te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultimation op 01-11-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ultimation schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:46:
Ik help haar eerder hierbij en daar krijg ik een kleine vergoeding voor (zwart inderdaad). Ik heb geen zin om familie uit te persen.
Houd ze er rekening mee dat wanneer jij onder een bus komt of naar de andere kant van het land (of de wereld) verhuist ze ~80 euro per uur kwijt gaat zijn? ;)
Op dit moment werken er 2 mensen (ook nog een schoonmaker, maar die telt hier niet mee) en zijn er een aantal cursisten.
Dat is al zeer belangrijke info
De wensen:
- E-mail op prive laptoop alsmede desktops in het pand (nu staat alle email op 1 computer).
- Bestanden inzichtelijk vanaf thuis (VPN).
en dit zo mogelijk nog belangrijker ;)
Af en toe vraag ik mij wel af wat er met het "Tweakers" idee is gebeurd. Wanneer je om een tip vraagt word gelijk verwezen naar de Cloud, je moet Dell in armen nemen met een service contract etc etc.
Dat komt omdat jij het woord 'bedrijfsnetwerk' hebt laten vallen, en daar spelen nu eenmaal compleet andere zaken dan in de hobbysfeer.

Als het alleen om die zaken gaat:
VPN: pptpd
E-mail serverside: een IMAP-server?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:09:
Houd ze er rekening mee dat wanneer jij onder een bus komt of naar de andere kant van het land (of de wereld) verhuist ze ~80 euro per uur kwijt gaat zijn? ;)
[...]
Dat komt omdat jij het woord 'bedrijfsnetwerk' hebt laten vallen, en daar spelen nu eenmaal compleet andere zaken dan in de hobbysfeer.

Als het alleen om die zaken gaat:
VPN: pptpd
E-mail serverside: een IMAP-server?
Mocht ik verhuizen dan hebben we het er dan nog eens over. Daarom moet het ook zo snel mogelijk geregeld word, dan kan het gewoon blijven draaien tot ze met pensioen gaat. Dan kan ik rustig onder een bus komen.

E-mail inderdaad een IMAP-Server, liefste ook met ondersteuning voor mobieltjes. (Active Sync) daar ga ik nog SOGo voor bekijken.
VPN: ClearOS laat ik vallen en ik neem daar pfSense voor (draait bij mij thuis ook).

[ Voor 11% gewijzigd door Ultimation op 01-11-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je kunt met een mobieltje ook een IMAP-verbinding leggen :) Als je trouwens alles naar GMail overzet (is er ook in een gratis variant die waarschijnlijk wel voldoet) heb je ook meteen kalender etc etc :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ClearOS al tegengekomen? Is het vroegere Clarkconnect, specifieke distro voor small business. bevat eigenlijk alles wat je nodig zou kunnen hebben :)
http://www.clearcenter.co...rofessional-overview.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
In 75% van de berichten van de TS wordt ClearOS al genoemd :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maar is het nou voor een leuk thuisnetwerkje of zakelijk gebruik?

Ik zie niet in wat er voor zakelijk gebruik mis is met SBS2011 kopen. De prijs valt mee als je bedenkt wat je ervoor krijgt. Het is in feite Windows Server 2008R2 Standard + Exchange 2010 SP1 Standard. Los geen goedkope pakketten.

Voor zakelijk gebruik is ondersteuning ook zeer belangrijk. Niet alleen hardware technisch, maar ook op software gebied. Bij Linux is dat ook mogelijk, maar dan kijk je al naar betaalde varianten als Red Hat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En sommige dingen zijn in de cloud toch wel handig, zeker als we het gaan hebben over email met ActiveSync achtige functionaliteit.

Zelf maak ik dan ook gebruik van Live Domains. Hierbij kun je gebruikmaken van een soort van gratis Hosted Exchange oplossing.

Het is dus Hotmail maar dan met gebruikmaking van je eigen domeinnaam. Alle functionaliteit voor het gebruik van email, agenda, contactpersonen synchronisatie met telefoon, tablet, etc. Plus Skydrive, Skype, integratie in Windows 8 en noem het maar op.
Webmail out-of-the-box en je kunt in Hotmail gewoon email ophalen van een ander account wat bewaard blijft in je box. Standaard 7GB opslagruimte wat alleen maar zal groeien.

Ook chatten met je collega's via Messenger Chat is mogelijk, je kunt hiervoor een federation opzetten.
Je hebt geen gedoe met beveiliging van je mail omgeving waar echt de nodige haken en ogen aanzitten.

Je kunt zelf gewoon accounts aanmaken via de beheermodule, werkt echt kinderlijk eenvoudig

VPN opzetten met PFsense is ook mooi, natuurlijk en je leert er allicht van, maar moet je eens iets doen met die server of valt die server uit, is er ook gelijk geen internet verbinding meer. Voor weinig geld zet je DD-WRT of Tomado op een cheapo ondersteund routertje en kun je ook een VPN met de zaak opzetten.
Pagina: 1