Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
Ik heb even een vraagje over de gebruikers van een Oracle Database (11g). Als je een database aanmaakt dan worden er standaard een stuk of 20 gebruikers aangemaakt echter vraag ik mij af hoe ik deze gebruikers in een realistische context moet zien. Is een gebruiker normaal gesproken een databasebeheerder van een groot bedrijf die bepaalde data in bepaalde tabellen beheert ( ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een bedrijfs als Philips toch wel een tiental database beheerders heeft ) of moet ik een gebruiker zien als een softwareontwikkelaar die bijvoorbeeld toegang tot een aantal tabellen moet hebben, of kan een gebruiker ook gewoon een administratief medewerker van een bedrijf zijn die zijn financiele data direct wil kunnen beheren?

Echter als dit zo is waarom zouden deze mensen (afgezien van de ontwikkelaars) dan direct toegang tot de database moeten hebben en doen zij het niet via de normale "user-interface" ( de applicatie-laag) die er ongetwijfeld altijd is? En als de databasebeheerder toegang heeft tot de database dan kan deze persoon toch alles beheren? Kortom ik vraag mij dus af wat de gangbare rol is van een Oracle database gebruiker binnen een bedrijf.

ps: de topictitel moet zijn: "Gebruikers in een oracle 11g database".

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MasterTweaker schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:47:
Als je een database aanmaakt dan worden er standaard een stuk of 20 gebruikers aangemaakt
Maar die heten niet Jantje Pietje en Klaasje, dus zijn het service-users waar specifieke rechtensets binnen de database aan verbonden zijn.
Denk aan een import-user, stored-procedure user, root-user, databaseowner user, dat soort dingen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CSA -> WSS. Al is geloof ik alles al gezegd als je idd op dergelijke accounts doelt. Verder zijn er natuurlijk teksten als http://docs.oracle.com/cd...ver.111/b28310/dba001.htm die wat "menselijke" rollen noemt (al zijn er vast uitgebreidere teksten te vinden) en http://docs.oracle.com/cd...ser_accounts.htm#BABGEGFI met default user accounts (let op: vaak default expired and locked en in de regel niet om te gebruiken).

Heb je een concrete vraag waar je vastloopt?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
F_J_K schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:45:
CSA -> WSS. Al is geloof ik alles al gezegd als je idd op dergelijke accounts doelt. Verder zijn er natuurlijk teksten als http://docs.oracle.com/cd...ver.111/b28310/dba001.htm die wat "menselijke" rollen noemt (al zijn er vast uitgebreidere teksten te vinden) en http://docs.oracle.com/cd...ser_accounts.htm#BABGEGFI met default user accounts (let op: vaak default expired and locked en in de regel niet om te gebruiken).

Heb je een concrete vraag waar je vastloopt?
Oke dit is duidelijk en precies wat ik zocht. Maar als een bedrijf zoals Philips met Oracle DBA werkt hoeveel databasebeheerders zouden er dan ongeveer zijn?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
MasterTweaker schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:01:
[...]

Oke dit is duidelijk en precies wat ik zocht. Maar als een bedrijf zoals Philips met Oracle DBA werkt hoeveel databasebeheerders zouden er dan ongeveer zijn?
Tja, hoeveel Oracle databases heeft een bedrijf als Philips? En welke technieken gebruiken ze van Oracle? En hoe groot zijn de databases?
Je vraag is moeilijk te beantwoorden, maar ik zou zeggen ongeveer 17 :P

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee, 42.

Dat geeft ongeveer wel aan hoe slecht je nadenkt over je eigen vraag eerlijk gezegd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MasterTweaker schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:47:
Ik heb even een vraagje over de gebruikers van een Oracle Database (11g). Als je een database aanmaakt dan worden er standaard een stuk of 20 gebruikers aangemaakt echter vraag ik mij af hoe ik deze gebruikers in een realistische context moet zien. Is een gebruiker normaal gesproken een databasebeheerder van een groot bedrijf die bepaalde data in bepaalde tabellen beheert ( ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een bedrijfs als Philips toch wel een tiental database beheerders heeft ) of moet ik een gebruiker zien als een softwareontwikkelaar die bijvoorbeeld toegang tot een aantal tabellen moet hebben, of kan een gebruiker ook gewoon een administratief medewerker van een bedrijf zijn die zijn financiele data direct wil kunnen beheren?
Ik ben geen kenner maar het klinkt alsof er een stel systeem- en voorbeeldaccounts worden aangemaakt.
Echter als dit zo is waarom zouden deze mensen (afgezien van de ontwikkelaars) dan direct toegang tot de database moeten hebben en doen zij het niet via de normale "user-interface" ( de applicatie-laag) die er ongetwijfeld altijd is?
Je mag er niet van uit gaan dat die user-interface perfect. Je moet er van uit gaan dat er fouten in zitten, dat is een basisprincipe in de IT. Je geeft die applicatie dus niet meer rechten dan strict noodzakelijk.
En als de databasebeheerder toegang heeft tot de database dan kan deze persoon toch alles beheren? Kortom ik vraag mij dus af wat de gangbare rol is van een Oracle database gebruiker binnen een bedrijf.
De meeste bedrijven hebben inderdaad 1 enkele database-beheerder die alle rechten heeft. Zelfs als je meerdere beheerders hebt is het niet ongebruikelijk* om een enkele Oracle-account te delen.

* niet ongebruikelijk != verstandig

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1