Ik heb even een vraagje over de gebruikers van een Oracle Database (11g). Als je een database aanmaakt dan worden er standaard een stuk of 20 gebruikers aangemaakt echter vraag ik mij af hoe ik deze gebruikers in een realistische context moet zien. Is een gebruiker normaal gesproken een databasebeheerder van een groot bedrijf die bepaalde data in bepaalde tabellen beheert ( ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een bedrijfs als Philips toch wel een tiental database beheerders heeft ) of moet ik een gebruiker zien als een softwareontwikkelaar die bijvoorbeeld toegang tot een aantal tabellen moet hebben, of kan een gebruiker ook gewoon een administratief medewerker van een bedrijf zijn die zijn financiele data direct wil kunnen beheren?
Echter als dit zo is waarom zouden deze mensen (afgezien van de ontwikkelaars) dan direct toegang tot de database moeten hebben en doen zij het niet via de normale "user-interface" ( de applicatie-laag) die er ongetwijfeld altijd is? En als de databasebeheerder toegang heeft tot de database dan kan deze persoon toch alles beheren? Kortom ik vraag mij dus af wat de gangbare rol is van een Oracle database gebruiker binnen een bedrijf.
ps: de topictitel moet zijn: "Gebruikers in een oracle 11g database".
Echter als dit zo is waarom zouden deze mensen (afgezien van de ontwikkelaars) dan direct toegang tot de database moeten hebben en doen zij het niet via de normale "user-interface" ( de applicatie-laag) die er ongetwijfeld altijd is? En als de databasebeheerder toegang heeft tot de database dan kan deze persoon toch alles beheren? Kortom ik vraag mij dus af wat de gangbare rol is van een Oracle database gebruiker binnen een bedrijf.
ps: de topictitel moet zijn: "Gebruikers in een oracle 11g database".