Toon posts:

Nieuw systeem wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oude pc geupgrade met een nieuw moederbord, een nieuwe processor en nieuw werkgeheugen. Het gaat hier om een ASRock Z77 Pro4 moederbord, Intel i7 3770K processor en 1 stick Crucial 8 GB DDR3-1600 BX Sport.

Alles is gemonteerd en nu treedt er het volgende probleem op. Bij het indrukken van de power knop gaan de ledjes achter de knop branden, alle 4 de fans gaan draaien (case voor, case achter, psu en cpu) en mits aangesloten gaat ook het lampje achterop de 280GTX branden. Na ongeveer 0,5 seconde gaat echter alles weer uit. Na een aantal seconden probeert hij het dan nog een keer met hetzelfde resultaat totdat je hem uitzet met de voedingknop.

Wij hebben geprobeerd de oorzaak vast te stellen door zo veel mogelijk van het moederbord los te koppelen. Hierdoor weten wij dat niet ligt aan de videokaart, harde schijf of de cd-drive. Het stickje geheugen heb ik in alle 4 de RAM-slots geprobeerd en we hebben zelfs nog een andere stick geprobeerd (Corsair Vengeance), allemaal met hetzelfde probleem.

Het vreemdste is nog dat hij in eerste instantie wel tekenen van leven vertoonde. De allereerste keer booten kwamen wij nog tot het Windows Vista Ultimate (64-bit) laadscherm, het laadscherm ging gelijk over in een bsod (de tekst flitste heel snel op het scherm dus dit hebben wij niet kunnen lezen). Hierna reboote hij meteen en konden wij wel in de BIOS komen, deze functioneerde zoals toebehoren. Temperatuur en voltage monitoren vertoonde niks raars.

EDIT:
Voeding op ander moederboord geprobeerd, werkt.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:29:

EDIT:
Voeding op ander moederboord geprobeerd, werkt.
Maar had dit moederbord ook dezelfde hardware? Anders beetje nutteloze test. Wat voor voeding is het trouwens?

Kan zijn dat jouw eigen hardware net te veel spanning trekt. Overigens eens proberen om ALLES uit je kast te halen deze dan op je bureau te leggen en dan aansluiten. Dit om kortsluiting met de kast te voorkomen en te kijken of dat het niet is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:41:
[...]

Maar had dit moederbord ook dezelfde hardware? Anders beetje nutteloze test. Wat voor voeding is het trouwens?

Kan zijn dat jouw eigen hardware net te veel spanning trekt. Overigens eens proberen om ALLES uit je kast te halen deze dan op je bureau te leggen en dan aansluiten. Dit om kortsluiting met de kast te voorkomen en te kijken of dat het niet is.
Ten tijde van de test was enkel een processor aangesloten (Intel Dual Core E5200). De voeding is een Thermaltake Toughpower 750W.

Door alle andere hardware los te koppelen weet ik zeker dat dit niet te veel stroom kan trekken. Het moederboord is met enkel de processor buiten de kast aangesloten en dit veranderde niets, geen kortsluiting met de case dus.

thx voor de reply

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-02 09:12

Silence

Godlike

Zonder videokaart al geprobeerd? Dus gewoon beeld via je moederboord.

Inventaris - Steam

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
klinkt als een DOA van het MB.

Als het MB een probleem heeft met een van de aangesloten producten, dan krijg je meestal nog een foutcode (piepjes of hex display code). In jou geval begint de POST niet eens, vandaar dat toch het MB zelf verdenk.

Als je de mogelijkheid hebt, test alle andere onderdelen in/aan een ander MB, als het hier wel werkt weet je het zeker. Ik kan me voorstellen dat je niet 1-2-3 andere hardware hebt liggen, dan zou ik gewoon terug gaan naar de (web)winkel en het MB na laten kijken.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 09:19
ASRock Z77 Pro4 moederbord, Intel i7 3770K processor ?

Mischien een bios update zodat je mobo de i7 Ivy Bridge herkent? Ik had dit ook met de i7 3770K icm met een andere merk mobo. Bleek niet de nieuwste bios te hebben. Omgeruild voor Asus wat al de nieuwste bios had en in een keer goed.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• funnyname
Hoe doe je een BIOS update zonder werkende CPU :?

Verwijderd

Silencex schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:34:
Zonder videokaart al geprobeerd? Dus gewoon beeld via je moederboord.
We hebben het geprobeerd met en zonder de grafische kaart maar blijft het zelfde probleem houden

Verwijderd

Mandrake466 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:48:
ASRock Z77 Pro4 moederbord, Intel i7 3770K processor ?

Mischien een bios update zodat je mobo de i7 Ivy Bridge herkent? Ik had dit ook met de i7 3770K icm met een andere merk mobo. Bleek niet de nieuwste bios te hebben. Omgeruild voor Asus wat al de nieuwste bios had en in een keer goed.
Op de Asrock website en daar informatie over het moederbord staat dat de 3770k gelijk ondersteund word in de BIOS (http://www.asrock.com/mb/...?cat=CPU&Model=Z77%20Pro4)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gekke vraag maar heb je ook die afstand houdertjes tussen de achterplaat van je kast en je mobo gemonteerd? Niet dat je steeds kortsluiting loopt te maken.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Ja de afstand houdertjes zijn eerst gemonteerd en daar weer op is het moederbord gemonteerd, maar we hebben het ook geheel uit de kast geprobeerd en hadden nog steeds het zelfde probleem

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 12:06
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:11:
Gekke vraag maar heb je ook die afstand houdertjes tussen de achterplaat van je kast en je mobo gemonteerd? Niet dat je steeds kortsluiting loopt te maken.
Niet zo een gekke vraag toch? Ben het al vaak genoe tegen gekomen hoor, was ook mijn eerste gedachte. ;)

Hallo

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

mach2 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:17:
[...]

Niet zo een gekke vraag toch? Ben het al vaak genoe tegen gekomen hoor, was ook mijn eerste gedachte. ;)
Ja mij zelf ook een keer overkomen, gelukkig deed alles het daarna weer.
Maar voor TS, als ik jou was had ik de mobo teruggebracht en laten omruilen voor een nieuwe!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Als er in de tussentijd geen oplossing gevonden wordt is de planning vrijdag ochtend langs de winkel te gaan voor een nieuw moederboord. Alle andere hardware op de processor na zijn getest en werken prima, hij maakt ook zeker geen kortsluiting met de kast.

Iedereen bedankt voor de posts!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 09:19
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:11:
[...]

Op de Asrock website en daar informatie over het moederbord staat dat de 3770k gelijk ondersteund word in de BIOS (http://www.asrock.com/mb/...?cat=CPU&Model=Z77%20Pro4)
funnyname schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:50:
Hoe doe je een BIOS update zonder werkende CPU :?
Bij Asus moederborden kan je dmv een usb stick gelijk de nieuwste bios er op pleuren. De mobo die ik eerst had (Gigabyte dacht ik) zou de Ivy Bridge ook moeten ondersteunen alleen zat er niet de nieuwste Bios op.

Gewoon door de winkel laten updaten :)

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• funnyname
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:22:
Als er in de tussentijd geen oplossing gevonden wordt is de planning vrijdag ochtend langs de winkel te gaan voor een nieuw moederboord. Alle andere hardware op de processor na zijn getest en werken prima, hij maakt ook zeker geen kortsluiting met de kast.

Iedereen bedankt voor de posts!
Laat nog ff weten hoe het afgelopen is

Verwijderd

Het moederbord was uiteindelijk de boosdoener, nieuwe meegekregen en alles werkt naar behoren

• funnyname
OK, mooi dat het opgelost is
Pagina: 1