Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470969

Topicstarter
Gisteren startte ik mijn pc op nadat ik de 12V kabel van mijn moederbord er had uitgehaald om de kabel wat te camoufleren langs de achterkant, mijn pc werkte al 2 maanden zondere ook maar iets van problemen (altijd goede temperaturen, geen geratel...). Ik startte mijn pc op en er kwam meteen rook uit de computer.
Ik had nochtans goed opgelet dat ik niet statisch geladen was. Als ik hem nu opstart springt alles aan, de fans draaien, de leds (ook van het moederbord) branden, en na ongeveer 10 seconden valt alles weer uit en dan springt het weer automatisch aan. De rechterbovenhoek van het moederbord, dicht bij het RAM geheugen dus, ruikt zeer verbrand. Ik heb al een mail naar de winkel gestuurd en ik moet hem opsturen, maar moet ik mijn cpu, gpu, intern geheugen en cpu koeler meesturen? Zullen die nog werken, en wat is juist de oorzaak?

Volgens mij is de enige logische uitleg statische electriciteit.

Elke hulp wordt geaprecieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Komt niet door jou statische elektrischiteit van je handen is zowieso 1 op 100 kans dat je iets erdoor sloopt.
Het is je voeding heb het wel gehad met oude pc's met relatief goekope voedingen bruine rook daarna de symptomen die jij hebt.

Je moederbord en dan met namen de vrm's zouden beschadigd kunnen zijn maar ik zou je voeding zeker niet vertrouwen.
Beter dat je die ook retour zend of doormeet of hij de belasting nogsteeds aankan (zowel belasting als stabiele spanning).

[ Voor 4% gewijzigd door maarten12100 op 31-10-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een Corsair Enthusiast 750W (Modulair), het was geen bruine rook, maar mijn moederbord is dan dus wel degelijk kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Bouw de hele zooi eens uit en kijk wat er daadwerkelijk verbrand is. Weet niet wat je precies gedaan hebt, mogelijk ergens kortsluiting gemaakt?

Verder zegt "ruikt verbrand" helemaal niks. Als er ergens rook uit is gekomen, zal je daar ook sporen van moeten zien. De geur van verbrande elektronica dringt nogal diep door in alles. Zo had ik laatst een systeem waarbij de klant meld dat de CPU of cooler rook produceert, bleek verderop op het moederbord een spoel uitgefikt te zijn. Ventilator zuigt het op en verspreid de rook en geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 14:09

auto660

1991 240 GL Brick

Heb je de kabels ook van de connector afgehaald? Zoja, ze moeten zo zitten:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/mi2yo7.jpg
Dus even checken als je de + niet op de - heb gedaan, want dan kan er inderdaad iets verbranden...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neen, ik had die kabels er niet uitgehaald, moet ik mijn Scythe mugen er eens afhalen om te kijken of daar het probleem zit? Want die ruikt nochtans ook heel erg hard naar rook en het leek alsof de rook daarvandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een ding is zeker:

Om verbrand te ruiken moet er ergens een stevige stroom doorheen gelopen zijn. Dat is geen statische electriciteit (daarbij ruik je hooguit ozon). Oftewel je hebt het over een kortsluiting.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waar rook is, is vuur, met andere woorden iets is er verbrand. Dit zou zich moeten uiten in fysieke schade. Ik zou dus je mobo, GPU, voeding en RAM nalopen op fysieke schade als gesmolten condesatoren of transistors, geknapte elco's of andere zaken die er verdacht uitzien. Mocht je iets verdachts zien, upload een foto ervan en wij kunnen wellicht beoordelen of dat onderdeel de oorzaak is van het defect.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
auto660 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:43:
Heb je de kabels ook van de connector afgehaald? Zoja, ze moeten zo zitten:
[afbeelding]
Dus even checken als je de + niet op de - heb gedaan, want dan kan er inderdaad iets verbranden...
Denk niet dat dat verkeerd zit aangezien het clipje aan een kant zit bij stekker en plug ook heeft de 4pin cpu 2 pins met afgeronde vorm en 2 vierkante waardoor het maar op 1 manier past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb alles uiteengehaald, maar ik zie niets speciaal, binnenin mijn Scythe mugen 3 zit er precies wel heel wat stof, en hij stinkt ook wel wat naar verbrand spul. Aan de rest is er niets.
Maar het rare is is dat hij wel opstart maar dan weer uitvalt, beeld krijg ik zoiezo wel niet, de fans gaan draaien en de LED's van het moederbord gaan branden maar dan valt hij weer uit, alsof hij stroom probeert te geven, maar het hem niet lukt.
Kan het dat mijn cpu cooler niet werkt en dat hij daarom niet opstart? De fan van mijn Scythe Mugen gaat wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aan mijn geheugen, GPU en voeding ruik ik niets, ik weet dat het een beetje stom is om op geur af te gaan, maar ik zie helemaal niets, aan de verbinding van de cpu fan met mijn moederbord en daarrond ruik je het verschrikkelijk hard.

Edit: Is het trouwens mogelijk dat er een kortsluiting is geweest doordat de 140mm fan aan de bovenkant niet draaide, het kan zijn dat die een beetje gehinderd was want voor zover ik mij kan herinneren draaide die niet toen ik hem opstarte met de rook en al.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 31-10-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Anoniem: 470969 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:33:
Aan mijn geheugen, GPU en voeding ruik ik niets, ik weet dat het een beetje stom is om op geur af te gaan, maar ik zie helemaal niets, aan de verbinding van de cpu fan met mijn moederbord en daarrond ruik je het verschrikkelijk hard.

Edit: Is het trouwens mogelijk dat er een kortsluiting is geweest doordat de 140mm fan aan de bovenkant niet draaide, het kan zijn dat die een beetje gehinderd was want voor zover ik mij kan herinneren draaide die niet toen ik hem opstarte met de rook en al.
Is een elektromotortje en als hij word tegengehouden verbruikt de spoel net zo veel dus nee is het hoogstwaarschijnlijk niet.
Als je toegan heb tot een High res camera kan je even foto maken en die uploaden naar een foto deel site.

Ik blijf erbij je vrm's caps zijn verbrand of je voeding is kaduuk.
Aangezien de vrm's onder een heatsink zitten misschien daar even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vrm? Sorry, ik weet niet wat dat is :).
Maar ik moet dus mijn moederbord naar de winkel sturen?
Moet ik mijn processor meegeven?

Edit: Voltage regulating module :p

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 31-10-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Voltage Regulator Module...

Dit klinkt als kortsluiting. Zei je dat je de kabel achterlangs probeerde te leggen? Hoe heb je dat gedaan? Is er isolatie beschadigd geraakt? Dit klinkt namelijk als een gevalletje "schroef door kabel"; zoals anderen zeiden: om brandlucht te ruiken moet je toch wel heel wat vermogen er door heen hebben gehaald.

Nogmaals: wij kunnen niet ruiken wat je moet opsturen, heb je alles bij een winkel weg? Als ze zeggen moederbord opsturen, bedoelen ze moederbord opsturen. Hadden ze meer gewild, hadden ze meer gevraagd. Twijfel je? Vraag het aan hen.

Wat betreft "hij gaat aan"; nee, dat gaat hij niet. Hij probeert aan te gaan maar gaat het daarna niet. Dit kan een defect moederbord zijn, een defecte voeding, defect geheugen (en nee daar hoef je niet wat aan te zien), defecte videokaart, defecte CPU, of een combinatie van een of meerderen. Brandlucht klinkt naar voeding. Dat kan je voeding zelf zijn, of de VRM op je moederbord die ook het een en ander aan voltage transformatie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 22:28
Klinkt als een doorgebrande voeding, die kan behoorlijk gaan stinken mocht ie doorfikken. Ook het symptoom van opstarten, even ratelen/ledjes/fans en dan weer uit en vervolgens in die loop blijven klinkt als een voeding die het niet meer aan kan. Ook de brandlucht komt vaak van de voeding af.

Probeer eens een andere voeding er op te gooien of je systeem met zo weinig mogelijk spul er op draaien (alles wat stroom nodig heeft en niet vitaal is voor het draaien van je systeem er uit halen, GPU, extra geheugen, CD/DVD spelers, extra HDDs) en kijk wat ie dan doet.

Upload ook even als het kan een highres foto van je mobo zodat we ook even een blik kunnen werpen of er evt. iets door gefikt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hatsjoe op 31-10-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, doe ik direct, maar ik heb al eens geprobeerd hem te laten opstarten zonder SSD, DVD, GPU en zonder bovenste fan, hetzelfde resultaat. Ik heb wel geen High resolution camera, maar ik kan een foto trekken met de Ipad.

Edit: Ik zie dat er in de grote kabel om op het moederbord aan te sluiten 1 pinnetje weg is, is dit normaal? Misschien is hij erafgegaan toen ik de kabel uit het moederbord trok.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 31-10-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Anoniem: 470969 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:05:
Ok, doe ik direct, maar ik heb al eens geprobeerd hem te laten opstarten zonder SSD, DVD, GPU en zonder bovenste fan, hetzelfde resultaat. Ik heb wel geen High resolution camera, maar ik kan een foto trekken met de Ipad.

Edit: Ik zie dat er in de grote kabel om op het moederbord aan te sluiten 1 pinnetje weg is, is dit normaal? Misschien is hij erafgegaan toen ik de kabel uit het moederbord trok.
Ja dat is normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel, bedankt voor alle adviezen, maar ik denk dat ik het beter naar de winkel opstuur.
Maar moet ik mijn voeding meesturen? En ze zijn beide bij dezelfde winkel besteld en allebei nog in garantie, zou ik dan een nieuwe krijgen en kijken zij wat het probleem juist is?
Het spijt mij dat ik wat koppig ben,
maar echt bedankt voor al jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Meestal checken ze niet maar gooien ze meteen rma bij fabrikant ligt een beetje aan de webwinkel.
Of ze checken ze wel en retouren degene die wel goed is als er een goed is met de retour kosten verhaald op jou. (vanwege het opsturen van een werkend product hoeven zij daarvoor niet te betallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou ik mijn voeding mee opsturen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Ik zou het wel doen want het is of 7 euro betallen aan hun voor het retourneren mits bijde niet kapot zijn.
Of je tijd verspillen door componenten te swappen.

Ligt er een beetje aan hoeveel je normaal per uur verdient of het het waard is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet toch juist de verzendkosten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Anoniem: 470969 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 19:11:
Ik moet toch juist de verzendkosten betalen?
Je betaalt de verzendkosten als 1 van de twee gewoon heel blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik heb besloten om ze allebei op te sturen. Heeft er iemand een idee hoe ik mijn processor ondertussen moet bewaren? Ik denk niet dat ik de doos nog heb.
Ik zal waarschijnlijk ook nieuwe koelpasta moeten kopen?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 02-11-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Als er geen pinnetjes aanzitten kan je hem gewoon in een envelop stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sniperzkillz op 02-11-2012 09:26 ]

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga hem niet opsturen hoor, maar een processor in een envelop lijkt mij wel redelijk riskant, ik denk niet dat ik dat ga doen :D, andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je krijgt toch altijd zo'n plastic "case"je bij je CPU (in ieder geval wel bij de Intels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
als die geen pinnetjes heeft en je hebt t oorspronkelijke doosje niet en je vertrouwt een enveloppe opzichzelf niet dan knip je ergens eerst een stukje karton vanaf en doe je t daarmee in een enveloppe.
Zo ontzttend veel risico loop je niet als je het daarna gewoon veilig weglegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Anoniem: 470969 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:29:
Ik ga hem niet opsturen hoor, maar een processor in een envelop lijkt mij wel redelijk riskant, ik denk niet dat ik dat ga doen :D, andere ideeën?
mijn i7 3610 uit china kwam in een envelop verpakt in een stukje plee papier.
Als het niet te strak maar ook niet te los om de pinnetjes heen zit is het prima.
Maar hem in je moederbord laten zitten is beter ook snap k niet waarom je hem mee wilt sturen ze hoeven er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:18
Anoniem: 470969 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:29:
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_HUlOqZe_IxI/TDd2E1fDRTI/AAAAAAAAA7k/AY9Bi5U6PAc/s1600/kado-zonneproducten-zonnebrandcreme-lancaster-tanning-lotion-spf8-200ml.jpg
Sorry, moest ff >:)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,
mijn nieuw moederbord is vandaag toegekomen :D,
ik zet hem straks ineen, maar ik zou niet graag hebben dat hetzelfde weer gebeurt.
Heeft er iemand tips of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rekening houden met ESD, en zorgen dat alles goed zit (en dat je ook niet een half verkoolde kabel in je bord steekt), eigenlijk gewoon logisch nadenken dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen enkele verkoolde kabel :D, bedankt, maar is er toch een kans dat mijn psu kapot is, want nu begin ik een beetje te twijfelen.
Op het moment zelf wilde hij niet opstarten, hij startte op maar omdat het niet lukte (de fans en al begonnen te draaien) sloot hij weer af en dan startte hij weer op.
Raad je mij aan om van die bandjes te kopen om ontladen te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo, ik heb alles opnieuw ineengezet en het ligt aan mijn voeding, hij blijft weer in een boot loop. Ik zal deze ook naar de winkel opsturen.

Edit: De fan van de voeding draait en valt na 5 seconden weer uit, dan slaat alles weer aan, hetzelde gebeurt wanneer ik de 8 pin eruit trek. Kent er iemand dit fenomeen?
P.S: het is een nieuw moederbord.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 01-12-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Misschien beter eens foto's maken en die posten zodat we iets kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je hier iets meer mee? Ik kan je verzekeren dat er niets aan mijn moederbord of zo te zien is, hij is net nieuw van de winkel.
YouTube: Psu boot loop?

Edit: De fans van de voeding waren aan het draaien, daarom hield ik miin hand ervoor om te kijken of ik ook maar iets voelde want de fan staat langs de andere kant.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 470969 op 01-12-2012 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40
Wat ik zou doen:
de boel uit de kast halen en zo minimaal mogelijk op een stuk karton, hout of krant of zo opbouwen: 1 reepje geheugen, geen harddisk, geen dvd speler, enkel de processor/koeler, reepje geheugen, evt. grafische kaart en de voeding. Voeding uiteraard correct aansluiten: ATX stekker en die andere stekker op het moederbord aansluiten.

Zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als bijvoorbeeld:
- je een afstandbusje teveel of verkeerd geplaatst hebt;
- een DVD of harddisk kapot is, kortsluiting maakt en je voeding daar een probleem mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In het filmpje zie je dat alleen mijn cpu moederbord en voeding zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 470969 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:00:
Weet je hier iets meer mee? Ik kan je verzekeren dat er niets aan mijn moederbord of zo te zien is, hij is net nieuw van de winkel.
YouTube: Psu boot loop?

Edit: De fans van de voeding waren aan het draaien, daarom hield ik miin hand ervoor om te kijken of ik ook maar iets voelde want de fan staat langs de andere kant.
Het valt mij meteen al op dat je de cpukoeler een kwartslag gedraaid hebt gemonteerd hetgene niet optimaal is voor je airflow. Beter is als je hem weer een kwartslag draait zodat de fan zeg maar aan de rechterkant zit. Wel dan de fan zodanig monteren dat ie door de cpukoeler blaast dus zeg maar als push en niet verkeerdom want op die manier heb je een betere doorstroming voor je hele airflow.

Wat misschien zelfs zou kunnen is doordat je de cpukoeler een kwartslag gedraaid hebt dat de backplate niet goed zit en daardoor sluiting is ontstaan. Dat zou ook wel de brandlucht bij de cpukoeler kunnen verklaren dus ik raad je aan toch die koeler eens los te halen en te draaien inclusief de backplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die brandlucht is nu weg, dat was 3 weken geleden, dat verklaart die boot loops niet, ik kan niet in de bios en al, ik krijg niets van beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 470969 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 21:01:
Die brandlucht is nu weg, dat was 3 weken geleden, dat verklaart die boot loops niet, ik kan niet in de bios en al, ik krijg niets van beeld.
Ik blijf toch het vermoeden houden dat het of een of andere sluiting is met die backplate van je cpukoeler of dat je toch ergens een afstandsbusje teveel hebt zitten. Daarvoor raad ik je dan ook aan om eerst je koeler op de normale manier te monteren en dan eens alle afstandsbusjes te tellen.

Uitgaande van een ATX board mogen het er maar 9 stuks zijn en uiteraard allemaal van dezelfde hoogte maar dat spreekt wel voor zich. Soms zijn er kasten bij die links onder het midden nog een extra afstandsbusje hebben voor oudere versies ATX boarden die daar een extra schroefgat hadden.

Als je dat allemaal nog eens dubbel gechecked hebt dan raad ik je aan om toch eens van iemand een voeding te kunnen lenen en met een andere voeding te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het kan niets met de cpu zijn, want de 8 pin kabel had ik ook eens uitgetrokken en het werkte nog steeds niet, maar ja, ik stuur mijn voeding zoiezo op.
Pagina: 1