SD kaartjes, snelheden en prijzen.

Pagina: 1
Acties:

• digitmedial
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-02 16:33
Voor de Raspberry Pi zoek ik de meest geschikte SD kaart.

Bij 32 GB uitvoering vind ik snelheden van 30 tot 95 MB/sec. met bijbehorende navenante prijsverschillen.
Wat is er nu nodig voor bijv. de Pi.
Ik kan me voorstellen dat fototoestellen en videocamera's hogere lees- en schrijfsnelheden moeten halen.
Dit zou een goed topic zijn voor een onderverdeling van SD's in verschillende toepassingen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Dat is enigszins afhankelijk van hoe je de Pi wilt gaan gebruiken. Als je de data op de SD wilt zetten heb je uiteraard andere eisen dan wanneer het alleen om het OS gaat.
Ik heb zelf een 32GB SD erin zitten op Class 10 van ICIDU en dat volstaat prima. Ik zou echter niet nog eens daarvoor kiezen, omdat ik de 32GB bij lange na niet gebruik. In mn 2e Pi zit een 2GB Class 4 van Kingston, en qua performance maakt het voor mijn gevoel in ieder geval niets uit (nog niet gemeten overigens). De data- en database-locaties zijn in dat opzicht veel belangrijker dan de SD zelf. Als je nu niet met een centrale storage en centrale database werkt, dan zijn snellere kaartjes over het algemeen wel prettiger.
Het is niet per definitie zo dat een class 10 altijd sneller is dan een class 4. Zie bijvoorbeeld http://photographybanzai....ure-digital-memory-cards/ waarin je een aantal SD's met elkaar vergeleken ziet. Sommige class 4's zijn sneller dan class 6 en class 10 kaartjes.
Al met al zal je op je Pi geen heel schokkende verschillen merken mbt de SD-card... Neem dus gewoon wat goed verkrijgbaar is, niet te duur is, en nog wel redelijke specs heeft, ,en dan kan het vrijwel niet mis gaan.

iRacing Profiel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Of de Pi er zelf sneller of minder snel mee werkt weet ik niet, en ik heb het van de week nog eens getest met een class 4 en een class 10 kaartje. Installatie van Xbian was echt VEEL sneller naar het class 10 kaartje, maar ik kreeg niet de indruk dat de Pi er veel sneller op liep. Als het in het geheugen wordt geladen gaat het eigenlijk alleen nog maar om hoe snel ie boot, en ach, dan is het class 10 kaartje vast wat sneller maar niet zo veel dat ik daar meer aan zou uitgeven.
Maargoed, dat class 10 kaartje van 8GB kostte maar 7 euro ofzo.

Saved by the buoyancy of citrus

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Het maakt voor de Raspberry wel zeker uit betreft de snelheid, vooral als je weinig RAM geheugen hebt op de Raspberry. Helaas werken niet alle kaartjes. Heb een Class 10 kaartje van Sandisk (4GB) en die werkt prachtig, maar een UHS-I kaartje van hetzelfde merk (8GB) werkt helaas niet. Deze laatste zou een snelheid van 45MB/s moeten halen, maar helaas.

Kijk dus even welke kaarten wel goed werken bij de Raspberry en koop gewoon een fatsoenlijke, maar waarom heb je 32GB nodig? Het OS is vaak maar klein en zal voldoende hebben aan 4GB. Wat meer ruimte brengt je op een 8GB, maar 32GB is behoorlijk veel. Je kunt voor data ook altijd een USB stick gebruiken? Met fatsoenlijke SD kaart bedoel ik eigenlijk een SanDisk of Kingston. Want naast de Class van de kaart, maakt het enorm veel verschil in snelheid. Class 6 of hoger is eigenlijk altijd wel goed.

@kroegtijger Betreft de ICIDU kaart. Deze presteren al wat slechter dan een wat beter merk, vandaar dat hij vergeleken met je Kingston kaart misschien weinig verschil maakt. Kijk bijvoorbeeld even naar de volgende twee testresultaten van een Class 10 ICIDU (Toshiba) kaart en een Class 4 SanDisk kaart:
http://nl.hardware.info/p...0-16gb#tab:testresultaten
http://nl.hardware.info/p...i-16gb#tab:testresultaten

Had hier pas geleden een heel mooi resultaten overzicht van gezien, maar kon hem zo even niet meer vinden. Hier werden veel kaarten met elkaar vergeleken en kwamen er een paar kaarten boven gemiddeld uit, maar ook een aantal heel slecht uit.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
De ISIDU was de enige die ze bij MyCom hadden... 't was 2GB, 32GB of een dag later met mn Pi spelen.... Dan maar 32GB... Gaat binnenkort wel het fototoestel in ;) Ik gaf daar dan dus ook al aan dat class an sich niet veel zegt, en liet dat aan de hand van een linkje zelfs nog zien... snelheids-tests van verschillende merken, en verschillende classes met elkaar vergeleken. Er zit overigens ook nog een aanzienlijk verschil in performance met verschillende groottes van bestanden, maar hoe dat met de Pi zit weet ik niet. Eerste inschatting is dat met juist kleine bestanden de SD goed overweg moet kunnen om echt winst te halen lijkt me.

iRacing Profiel