Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben beneden een Linksys WRT610N wifi router staan en 't draadloos bereik op de 1e verdieping is slecht. Ik wil in m'n kamer gewoon een stabiele connectie hebben dus was ik van plan daar een 2e 'zendkast' neer te zetten. Een repeater of extender valt meteen al af. Nou heb ik een beetje zitten lezen over acces points en dat lijkt me wel wat, echter heeft linksys er maar 1 en die heeft dan weer geen kabel aansluitingen. Dus kom ik terug op m'n oorspronkelijk idee om een 2e router in te zetten.

De setup die ik in gedachte heb:
router 1 (beneden) > kabel > router 2 (boven) > 3x kabel > Xbox 1, Xbox 2 en PC + goed wifi signaal

Ik heb echter de ballen verstand van netwerk dus ik weet niet in hoeverre dit problemen kan opleveren. Ik lees moeizame verhalen, ik lees het-werkte-in-1-keer verhalen. In hoeverre is mijn idee uit te voeren? Is het verstandig om een 2e router van hetzelfde merk te gebruiken? Kunnen 2 Xbox'en en een PC met elkaar conflicteren als deze tegelijk aanstaan? En zou een draadloos apparaat (iPhone/iPad/laptop) moeiteloos van het ene op 't andere signaal over moeten kunnen schakelen? Ik zou hier graag over horen van een tweaker want het gaat vaak om onderliggende problemen die je niet zo 1-2-3 op internet terugvindt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel simpel:
1 router per netwerk. Zet je twee routers neer, dan scheid je twee netwerken.

Kortom je wilt een AP boven.

Nu de vrag waat voor. Je wilt blijkbaar boven ook een switch. Dan kun je net zo goed een router kopen maar die als AP instellen. Merk boeit helemaal niets, zolang dat ding als AP kan werken. Voor dat laatste, zie de FAQ van dit subforum:
Equator in "NT FAQ"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info! Dit lijkt me een goede oplossing. Ik heb me er eens even wat verder op in zitten lezen en ben nu al een tijdje naar een router €50< aan 't kijken en vroeg me zo af, als je internetsnelheid effectief 3MBps/24Mbps, heeft 't dan zin om een router met een wifi snelheid van +100Mbps te halen? Downloaden doe ik alleen op de pc (kabel), draadloos bereik moet gewoon goed zijn over de hele verdieping. Ik zat zo te denken aan de volgende 802.11b/n routers:

-Netgear WNR2000
-Netgear JWNR2000v2 (beide vanwege de verticale mounts)
-Linksys WAG120N Annex A
of, voor 300Mbps:
-Linksys E2000

Welke raden jullie aan? Of maakt 't tegenwoordig allemaal niet meer zo uit? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier zit wat oude meuk tussen. die WNR2000 heeft niet eens Gb LAN-poorten :o

Voor EUR 50 kun je al een simultaneous dualband router kopen met Gb LAN, kijk maar eens in Pricewatch:
http://tweakers.net/categ...Ol087XdINHI9uo_Rd-9DUopNw

Verder word ik beetje moe om iedere keer weer uit te leggen dat die "150Mbps"-"900Mbps" totale bullshit zijn en dat je in praktijk misschien maar 30Mb/s haalt. Doe eens zoeken en lezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 10:05
Ik zou als 2e router een TL-WR1043ND kopen. Dan heb je een 300mbit router met 4 Gbit poorten en een groot bereik voor €42,-.
Deze router sluit je vervolgens aan door de kabel van router 1 op een van de LAN poorten van de TP-Link aan te sluiten, en vervolgens op de TP-Link de DHCP server uit te zetten. Zo voorkom je dat je je netwerken moet gaan scheiden.
Optioneel is de TP-Link ook nog eens te voorzien van DD-WRT firmware, mocht je wat meer willen tweaken / VPNen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat net een uitgebreide aanbeveling voor de TL-WR1043ND te concipieren.
DJSnels was me voor, -)
Prima ding voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dion_b als mijn intentie niet helemaal goed overkwam, maar ik vermoedde dat 300Mb wel eens van pas kon komen omdat de effectieve snelheid vaak lager ligt. Na 't lezen van wat tweaker reviews bleek die snelheid vaak zelfs vele malen lager te liggen. :-(

Ik heb me even opnieuw georienteerd op 1Gbps routers met 300Mbps 802.11n wi-fi en de producten aan 't topic gekoppeld. De Sitecom en Linksys bieden bovendien over 5GHz ondersteuning. Bedankt voor 't aanraden van de TL-WR1043ND, maar al die antennes zijn voor mijn opstelling niet handig.

Hij komt in 't zicht te staan en ben dan ook geneigd voor de zwarte, verticale 3500L te gaan. Dat ie geen 5GHz ondersteunt is jammer, maar hoe merkbaar gaat zoiets zijn in een enkele kamer? Er zullen misschien 2-3 draadloze apparaten liggen (die 5GHz aankunnen) en verder staan er nog een pc en tv. Lijkt me niet dat dat echt gaat storen toch? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat wil je? Een sieraad aan de muur of een practisch apparaat?

2.4GHz is juist gevoeliger voor interferentie van andere zaken. Hiero is het volledig ingestort met de komst van buren met een babyfoon. 5GHz heeft korter bereik dus juist in een enkele kamer handiger, aangezien storing op 5GHz net zo goed korter bereik heeft. Bovendien is 5GHz sneller onder dezelfde omstandigheden dan 2.4GHz. Anno 2012 voor 2.4GHz-only is IMHO kortzichtig en nergens voor nodig. Dual-band kost muv de ultieme budgetmeuk nauwelijks nog iets extra's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Penetratievermogen van 5GHz ligt dan weer een stuk lager dan die van 2.4GHz. Dat betekent voor sommigen dat zij niet meer met 1 AP/router uit de voeten kunnen en er meer moeten aanschaffen (2 stuks bijv.) omdat hun huis nou eenmaal de signalen goed tegenhouden en 5GHz daar niet goed doorheen komt. Dit is echter wel op te lossen, dat is drukte op de 2.4GHz band niet!

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 05-11-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan uiteindelijk toch maar voor de Netgear WNDR3700 dualband 2.4 + 5Ghz router gegaan en deze via marktplaats van iemand gekocht. Als 't goed is komt ie morgen binnen en zal m'n bevindingen nog wel even in dit topic posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:00

lier

MikroTik nerd

Overweeg voor de WNDR3700 (super apparaat) om te kiezen voor OpenWRT als alternatief voor de standaard firmware. Heel eenvoudig om te installeren en als het niet bevalt kan je altijd terug.

Welke versie is het trouwens, V1 V2 of V3?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 't aan de praat gekregen. De router stuurt alle bekabeling door en tegelijkertijd heb ik wifi en 't werkt echt snel (is wel luxe na altijd op 't randje van 't bereik te hebben lopen kloten). Echter een vraag die ik op internet niet terug kan vinden: als ik dhcp uitzet, dan heeft m'n router ook geen IP meer. Hoe log ik dan nog in om instellingen te veranderen? Want tot nu toe lukt dat alleen dmv een reset. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je moet je router altijd een vast ip-adres geven. De hoofd-router heeft dhcp aan staan en je extra router heeft geen dhcp aan staan, maar wel een vast ip-adres. Niet dezelfde adressen, meer info hierover kun je gemakkelijk opzoeken op Google.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em een eigen IP adres gegeven. Beneden staat ie op 192.168.1.1 en hier leek 192.168.2.1 me wel toepasselijk. Echter laadt ie helemaal niks op 192.168.2.1 Ik heb op een iPhone een netwerk scanner geprobeerd maar die laat m'n acces point niet eens zien. :-(

Network: Monster-2.4GHz (192.168.1.0/24)
BSSID: 30:46:9A:17:B1:57
MAC Address: 98:FE:94:05:7C:DF
ISP: UPC NL
Internet Address: h120102.upc-h.chello.nl (62.194.120.102)

IP Address: 192.168.1.1
MAC Address: 68:7F:74:A2:22:1A
Vendor: Cisco-Linksys
State: Node is Up
First Seen: 15 november 2012 19:21:49
NetBIOS Name: WRT610N
NetBIOS Domain: WORKGROUP
NetBIOS User: WRT610N
File Server: Yes

Name: My iPhone
IP Address: 192.168.1.103 (You)
MAC Address: 98:FE:94:05:7C:DF
Host Name: Axl's iPhone
First Seen: 15 november 2012 19:21:48
Type: Mobile

IP Address: 192.168.1.105
MAC Address: 1C:6F:65:C7:50:AA
Vendor: GIGA-BYTE TECHNOLOGY
First Seen: 15 november 2012 19:21:49
NetBIOS Name: AXL-PC
NetBIOS Domain: WORKGROUP
File Server: Yes

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
192.168.1.1 en 192.168.2.1 liggen in een ander subnet en gaan elkaar met een /24 subnet niet kunnen zien.
Geef je router-als-AP 192.168.1.2 als adres en het probleem is opgelost.

[ Voor 41% gewijzigd door Petervanakelyen op 15-11-2012 19:37 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Top Peter! Nu heb ik 't dusdanig aan de praat dat ik met 192.168.1.2 inderdaad op m'n eigen router terecht kom en met 192.168.1.1 op de router beneden. Tijd om eens rustig met de instelling te experimenteren (nu ik er eindelijk bij kan :P).
Pagina: 1