Toon posts:

Netwerk met 2 DSL lijnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Ik heb thuis een server met 2 gigabit poorten (SuperMicro X8SI-6).
Hierop draait ZFSGuru met VirtualBox geinstalleerd.
Er draaien 2 virtuele linux machines, elk op een eigen Netwerk poort.
Ik heb Virtual Box ingesteld op BRIDGED, en EM0 (eerste LAN Poort) en EM1 (tweede LAN poort) aan de machines toegewezen.

Op het moment gaan bijde poorten naar hun eigen DSL Router (Linksys WAG320N), die ook elk een eigen internet verbinding hebben. Ik gebruik 192.168.1.100 voor de 1e Virtuele machine, en 10.2.1.100 voor de 2e.

Wat ik eigenlijk wil, is 1 Netwerk, waar 2 internet lijnen in zitten. En dan de virtuele machines het internet laten halen van de verschillende modems:

Machine 1:
ip address = 192.168.1.100
Netmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1 (Modem lijn1)

Machine 2:
ip address 192.168.1.101
Netmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.2 (Modem Lijn2)

Is dit een juiste configuratie of zijn er betere oplossingen? Ik wil eigenlijk geen dual WAN router aanschaffen maar werken met de bestaande hardware.

Verwijderd

Je wilt dus traffic verdelen? Je gaat echt niet "2 x zo hard" downloaden. TCP/IP protocol is daar niet op gebouwd.

En je krijgt "problemen" met veel websites, waar authenticatie zit. (bv. google mail, yahoo etc...)

je log in van één IP, en je mail lees je van een andere IP. En de server van Yahoo, Gmail etc.... vind dat raar, en blokkeert vaak.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-12 14:10
^ Lezen, heel het traffic verdelen / loadbalancing wordt niet genoemd in de post, sterker nog, er wordt specifiek gezegt dat dit niet de bedoeling is.

Wat ik er van kan zeggen met mijn beperkte netwerk kennis is dat het wel zou moeten werken. Waar je wel echt voor op moet passen is dat DHCP maar aan staat op een van beide modems, maar zoals je de instellingen hier geeft ga je toch waarschijnlijk handmatig IP's configureren? En ik neem aan dat dat 10.x.x.x adres nog een foutje is? :x

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Of je zou doormiddel van een VPN tunnel naar een andere host verbinding moeten maken, je 2 internetlijnen bij elkaar koppelen en vanuit je VPN-host moeten gaan internetten. Het is ietwat omslachtig (uhum), maar dan zou je wel de max snelheid uit je DSL lijnen kunnen halen.
Net zoals je link aggregation toepast op 2 netwerkkabels tussen 2 netwerkapparaten?

(even er vanuit gegaan dat dit praktisch mogelijk is??)

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga het proberen.... Laat jullie weten wat de uitkomst is....

Verwijderd

Topicstarter
ok, het werkt alemaal... Was alleen een heel gehannes om de DNS resolver goed te krijgen.
Ik draai ubuntu 12.04 en het lijkt alsof het allemaal net iets anders werkt, Misschien komt dit doordat het op een VM draait, weet het niet.
De gebruikelijke trucks om de resolv.conf aan te passen werkten niet. Uiteindelijk opgelost door /etc/resolvconf/head file te editen en daarin de DNS te plaatsen...
Pagina: 1