upgrade voor World of Warcraft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-07 18:02
Ik merk al een tijdje dat mijn PC het tijdens WoW net iets te zwaar krijgt om 100% vlot te kunnen spelen. Dit merk ik met name aan laadtijden, cutscenes en drukkere momenten. Onze tweede PC (eigenlijk mijn vorige PC) is al helemaal een koffiemolen geworden, ook al wordt-ie alleen gebruikt om in Word een documentje te tikken of wat te Internetten.

Daarom zit ik al enkele maanden te denken aan een upgrade, maar ik kom er niet helemaal uit. Het plan is om voor mezelf een aantal nieuwe componenten te kopen, de videokaart uit mijn huidige PC over te nemen en de rest als 'nieuwe' tweede PC te gebruiken. Het gaat natuurlijk vooral om dat eerste deel: ik wil er op 't eind een betere speelervaring aan overhouden, dus daarom graag jullie advies.

Gebruik:
World of Warcraft, iets zwaarders draai ik niet.

Budget
300 à 350 euro, voor hetgeen ik plan. Als blijkt dat er meer moet gebeuren wordt het zaakje waarschijnlijk uitgesteld tot het de fiscus belieft om mijn belastingteruggave te storten :-).

Huidige situatie
AMD Phenom X3 720 2.8 Ghz
4 GB RAM
ATI Radeon HD6850 1 GB

Geplande upgrade
Omdat WoW erg op de CPU leunt neem ik mijn HD6850 mee naar de nieuwe setup. Een harde schijf heb ik nog op voorraad, een SSD past niet in het budget en acht ik ook niet nodig. Overclocken is evenmin aan de orde, maar ik hecht wel belang aan een redelijk stille PC.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,60€ 84,60
1MSI 970A-G46€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master Silencio 450€ 47,30€ 47,30
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 29,-€ 29,-
1Antec HCG-520€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,90

De hamvraag
Volstaat deze upgrade om de prestaties in WoW op te krikken? Is het misschien al voldoende om van 4 naar 8 GB RAM te gaan? Of moet ik meteen 'all the way' gaan en bijvoorbeeld een Intel i5 3450 en/of een ATI Radeon 7850 erin drukken?

Een alternatief scenario is dat ik een deel van de upgrade nu doe en bvb. de videokaart later vervang, maar ik zou liever alles in één keer doen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
Ik denk dat het handig is als je ook even vermeld op welke resolutie WoW wordt afgespeeld. Als je full-hd op high wilt kunnen spelen dan denk ik echter niet dat een 6850 gaat voldoen voor 60fps.

Edit: Laadtijden ga je ook niet of nauwelijks aan ontkomen met een normale HDD. De CPU en upgrade qua RAM gaan het wel verbeteren maar de grootste inhaalslag zal toch een SSD zijn. Ik vraag mij ook af of de Phenom II nog wel een goede keuze is. Zelf heb ik die processor ook draaien en ben er wel tevreden mee maar ik zou nu toch kijken voor de intels. Een i5 vindt ik toch een echte aanrader, daarmee haal je ook een wat moderner moederbord binnen. Dat opent natuurlijk weer upgrade mogelijkheden voor de toekomst. Met de Phenom II zul je jezelf toch weer beperken voor de toekomst.

[ Voor 60% gewijzigd door XxRenéxX op 31-10-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:13
Je hebt in je upgrade set een AMD Phenom x4 staan die eigenlijk precies hetzelfde is als de x3 die je hebt, alleen dan standaard met alle cores unlocked. Je zou dus eerst kunnen proberen om je eigenste cpu te unlocken en zo ook een quad core te hebben. Let wel even op je koeler die erop zit dat deze in ieder geval voor een goede koeling zorgt.

Je geeft aan dat je laad tijden erg lang zijn, waarom toch niet een SSD dan? En als je zegt maximaal €350,- dan past daar toch nog wel een SSD bij? Voor een 64GB SSD betaal je iets van €60-€65 euro.

Voor de rest is het een acceptabel setje wat je opgeeft, maar als je CPU echt de bottleneck is zou ik deze toch eerst onder handen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Ik draai WoW op 1920*1200. Ik zou zonder twijfel wat prestatiewinst kunnen boeken door wat eyecandy af te zetten, maar aangezien het het enige game is dat speel wil ik dat ook liefst in al z'n glorie kunnen doen :).

Nu ik erover nadenk zit ik al veel langer op die upgrade te broeden dan ik eerst aangaf, misschien zelfs al bijna een jaar. Toen was die Phenom X4 waarschijnlijk nog veel aantrekkelijker qua bang for the buck, maar ik denk inderdaad dat ik nu beter een grote sprong maakt naar een CPU die wat future-proof is.

Wat de SSD betreft, die wil ik zeker overwegen als het mij de winst oplevert die ik zoek. Terug naar het tekenbord dus :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
De droom dat je WoW vol kan blazen op 1920x1200 met een budget van 350 euro kun je laten varen. Het lijkt niet zo maar WoW is met alle eye-candy aan een echt resource hog. Ik heb zelf die Phenom II, Crossfire 5870, 16 gig 1600mHz ram van g.skill en een Samsung 2443BW (1920x1200) en ik kan de game niet vol draaien, dat loopt niet lekker. Dus daar zou ik absoluut niet op hopen, wil je dat toch dan moet je budget flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Sietse1990 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:35:
Je geeft aan dat je laad tijden erg lang zijn, waarom toch niet een SSD dan? En als je zegt maximaal €350,- dan past daar toch nog wel een SSD bij? Voor een 64GB SSD betaal je iets van €60-€65 euro.
Een 64 GB SSD puur om WoW op te draaien dan? Dat zou wel een goedkope oplossing kunnen zijn, dan laat ik de 'echte' upgrade nog een paar maanden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:13
Een SSD verhoogt niet het aantal FPS, maar wel de laadtijden. Daarnaast zou je Windows en WoW op je SSD kunnen installeren en de rest op je HDD waardoor je wat sneller alles laad en ook het opstarten van je computer versnelt. Een caching SSD is ook een mogelijkheid, maar heb ik zelf altijd zonde van het geld gevonden aangezien deze ongeveer even duur zijn en geen eigen opslag hebben.

Je videokaart is niets mis mee, maar misschien dat je de settings van WoW ook wat lager kunt zetten. Ik meen me te herinneren dat het spel een erg groot gebied inlade om te renderen, misschien dat dit wat kleiner te maken is. Ben alleen zelf geen WoW gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Zet je schaduw eens op laag of uit? Dat maakt het wat iminder ntensiever. Bovendien wat versta jij onder lange laadtijden? Ik draai zelf een raid 0 configuratie waar ook wow op staat en met een gebiedsverandering zit ik nooit langer dan 20 seconden te wachten.

Heb zelf het systeem als me onderschrift en speel wow op 1920x1200 en alles op max. Heb alleen problemen met sha als 40 man er op los staan te gaan. Dan valt hij wel eens onder de 30 fps en dat vindt ik acceptabel voor die 1 a 2 keer per week :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:29
Ik zou wel geen 64gb SSD nemen... toen ik nog WoW speelde groeide de WoW folder al snel aan tot 24gb of meer als ik het mij goed herinner, voeg daarbij je Windows en nog enkele andere programma's en je schijf zit vol voor je hem deftig gaat gebruiken. En een volle SSD is geen efficiente SSD, altijd beter met wat ruimte vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Inrage schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:29:
Ik zou wel geen 64gb SSD nemen... toen ik nog WoW speelde groeide de WoW folder al snel aan tot 24gb of meer als ik het mij goed herinner, voeg daarbij je Windows en nog enkele andere programma's en je schijf zit vol voor je hem deftig gaat gebruiken. En een volle SSD is geen efficiente SSD, altijd beter met wat ruimte vrij.
Sinds Pandaria is dat weer terug gebracht naar 14 gb geloof.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c_t_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2021
Ik speel zelf vanaf het begin wow
Dit heb ik op verschillende systemen gespeeld en het grootste winst dat je kan maken is gewoon een 128gb ssd en zet je schaduw op low of uit.
Als je echt het maximale eruit wil halen dan moet je budget heelwat omhoog.
Als je eenmaal het perfecte systeem hebt kom je een ander probleem tegen en dat is vaak meer iritanter namelijk de world lag.
soms is wow zo langzaam uit zichzelf dat je vervormingen ziet en daar werdt ik steeds gek van
Op het moment speel ik nu gewoon op high zonder schaduw op mijn ouwe systeem met een ssd en dat loopt tich keer beter naar mijn gevoel dan mijn vorige systeem (watergekoeld 2500k 2x6970)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Van de enige WoW gamer die ik ken, die daarnaast redelijk weet wat hij doet met computers bouwen, begreep ik het volgende:

Worldlag is het grootste probleem in de WoW ervaring. Bij voorkeur heb je minimaal een 10mbit / 5mbit verbinding, niet omdat dat continue volgetrokken wordt, maar meer omdat hij ervaarde dat >4mbit upload de ping naar de servers gunstiger werdt en dit zou helpen in drukke gebieden en raids. Je internet verbinding is gewoon één van de belangrijkste dingen. Hij zelf nu naar 120/10 oid overgestapt...

Videokaarten reviews zijn pas betrouwbaar het moment dat ze deze op X58 of X79 systemen zijn getest is zijn stelling. WoW vreet graag geheugenbandbreedte (en cached weinig) en CPU. Toen de tijd was een i7 950 en dan overclocken een stuk gunstiger dan de i7 860 overclocken, puur omdat er zoveel CPU-NB-Mem comminucatie nodig is in dit spel. Om deze reden stelde hij dat je voor WoW absoluut naar Intel moest en naar 1600mhz geheugen of sneller, waarbij je bij X58 vooral je baseclock hoger moest zetten (logisch) en eigenlijk dus liever niet enkel de multiplier zoasl bij P55 toen het geval was. Huidige P68 en Z77 systemen gedragen zich echter een stuke beter, een 2500K (of 2550K, 2600K, 2700K) of 3570K (of 3770K) zijn daarom geen verkeerde keuzes, met 1600 / 1866mhz RAM ernaast. Maar de 3930K is eigenlijk waar je heen wilt, LGA2011 op X79 met 4x 1600Mhz dus eigenlijk.

Viewing distance en shadows waren inderdaad de grootste aanslag op de videokaart, hiermee kan je spelen, maa gezien hij een 5870 had toen de tijd, neem ik aan dat je met een 6850 ongeveer vergelijkbare resultaten zult halen. Shadows off dus, zoals al eerder gemeld.

Een SSD zou inderdaad mooi zijn, maar goed, als je in een group zit waarbij de gemiddelde laadtijd hoog ligt, dan moet je alsnog op anderen wachten begreep ik zo. Korte laadtijden zijn fijn als je solo speelt, maar dat is vrijwel nooit het geval toch?

Ik moet zeggen dat ik het knap vind hoe lang Blizz het vol houd met de verouderde engine / netcode van WoW. Maar goed gemakkelijk l*llen, ze zijn wel de enige met zo'n lange service en toch aardige reputatie. Blizzard games maken altijd gretig gebruik van de CPU, deels omdat ze zich alleen op PC richten en van een stevige CPU uit kunnen gaan, maar ook voor een deel omdat ze hierdoor toch niet verder hoeven te optimaliseren, ze kiezen liever voor zwaardere maar foutloze code. (wat natuurlijk een prima keuze is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Zo, dat is een stoot nuttige info, bedankt allen voor de input! Ik heb besloten om na de jaarwisseling voor een volledige upgrade te gaan en er dan inderdaad wat meer geld tegenaan te smijten zodat ik ook wat future-proof kan kopen - voor zover dat met computers te doen is :).

[ Voor 5% gewijzigd door HellPunk op 05-11-2012 08:27 ]

Pagina: 1