Memory: Welk merk en type?

Pagina: 1
Acties:

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geheugen, niet echt mijn ding. Zeker niet als ik die ontzettend gigantische pool aan mogelijkheden me voorgeschoteld krijg.

Ik heb dit moederbord: Intel Desktop Board DQ67SWB3, met daarop een Intel Core i5 2500 Boxed.

De rol van deze machine is ESXi-server zijn. Daar is ie dan ook gezellig druk mee. Zo druk dat ie het met het beschikbare geheugen af en toe niet meer redt. Dus wil ik het geheugen uitbreiden naar 32GB door 4 x 8GB te plaatsen, de max voor dit bord, aldus de specs.

Dat is waar ik jullie expertise nodig heb. Ik al een mooie query gemaakt in de Pricewatch, maar ik heb echt geen idee waar ik nou op moet letten.

Kostentechnisch lijkt PC3-10600 (1333) het meest efficient en hiermee heb ik zo te zien automatisch CL9, maar dan blijven er nog zo ontzettend veel modules over...

Welke adviseren jullie?

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik zou er een uit de QVL nemen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Room42
  • Niet online
Hmm, dat is een goed argument, daar staat alleen echter maar één 8GB-module in (de Samsung RAM DDR3 8GB / PC1600 / UB) en die is dan ook nog eens behoorlijk duur (t.o.v. al die andere in de lijst). Hoeveel waarde moet je aan de tested memory list hangen?

Het servertje draait trouwens geen 24/7 productie of zo. Hij staat gewoon thuis.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 31-10-2012 02:16 ]

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Bij Kingston kan je op de site het moederbord (Intel DQ67SW) opzoeken, dan kom ik uit bij deze compatibel 8Gb module die per stuk verkocht wordt, tevens een stuk goedkoper dan wat je zelf al had gevonden.

Verder zullen de specifieke Kingston-setjes compatibel zijn waarvan het typenummer eindigt op "X", dat betreft Intel-specifiek geheugen, indien nodig voorzien van een Intel XMP profiel en compatibel met je processor waar de geheugencontroller inzit:

Energiezuinig/Green HyperX: Kingston HyperX KHX16LC10K2/16X
HyperX Red: Kingston HyperX KHX16C10B1RK2/16X
Ook dit Crucial standaard ram zal prima werken: Crucial CT2KIT102464BA1339 als ik op de site van Crucial kijk.

Voor 32GB wel 2 setjes van "2x 8GB" nemen natuurlijk. ;)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Room42 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 02:14:
Het servertje draait trouwens geen 24/7 productie of zo. Hij staat gewoon thuis.
Gelukkig :)

In dat geval zou ik het goedkoopste quad-setje kopen (de Crucials hebben ook een XMP profiel - maar daar zou ik zelf geen waarde aan hechten met deze snelheden) en direct een nachtje met memtest laten draaien. Als ze dat overleven zit je safe, en anders ruil je ze om.

Overigens zijn de setjes die bitshape aanhaalt nauwelijks duurder, dus misschien zijn die toch een betere keuze.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt evt ook nog 4 losse DIMMen kopen, dat is (marginaal) goedkoper van 1 setje. En het maakt verder niet uit, geheugen is geheugen. of dit nu in een kitje verkocht wordt of los.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
TERW_DAN schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:09:
Je kunt evt ook nog 4 losse DIMMen kopen, dat is (marginaal) goedkoper van 1 setje. En het maakt verder niet uit, geheugen is geheugen. of dit nu in een kitje verkocht wordt of los.
Dat kan wel degelijk uitmaken. je kan niet altijd elke mix maar gebruiken. Zo vinden een hoop borden het niet leuk als je bijvoorbeeld single sided DIMM's gaat mixen met double sided DIMM's om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb zelfs problemen met exact dezelfde types geheugen van hetzelfde voorbij zien komen, wat uiteindelijk was terug te leiden tot dat het niet uit dezelfde productie-batch afkomstig was.
Wil je zekerheid, dan kun je dus het beste een kit van 4x 8GB nemen. In de praktijk blijkt dat het ook vrijwel nooit mis gaat met 2 kits van 2x 8GB (even opletten dat je gelijke paren blijft gebruiken dan natuurlijk).

Wat betreft TS zou ik eerder voor DDR-1600 gaan kiezen. Is downwards compatible, dus gaat gewoon functioneren. Qua prijs ontloopt het elkaar vrijwel niet, maar 1600MHz geheugen is inmiddels wat meer standaard geworden dan 1333, dus de kans dat je er later nog wat aan hebt als het niet meer in die machine in gebruik is, is wat groter. Waaorm zou je het niet doen dan?

Zelf ben ik altijd wel erg gecharmeerd van GeIL BlackDragon geheugen, maar helaas is dat niet in een 32GB kit van 4 stuks verkrijgbaar op 1600. Dan zou je naar 2 kits van 2x 8GB gaan, of naar 1333MHz (die is wel als kit van 4 verkrijgbaar). Alternatief is GeIL EVO Corsa geheugen. Ontloopt elkaar qua specs op papier in ieder geval niet veel, en hebben alle2 een CAS-latency van 9.
Maar ook aan andere merken als Crucial, Kingston Hyper-X of G-Skill zal je je geen buil vallen... Wat dat betreft is er maar weinig "slecht" geheugen op de markt gelukkig *O*

iRacing Profiel

• Room42
  • Niet online
Geweldig! Bedankt voor jullie inzichten! Ik ga vanavond de knoop doorhakken en een order plaatsen. En ik heb er nog wat van geleerd ook :)

Thanks, guys!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kroegtijger schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:26:
[...]

Dat kan wel degelijk uitmaken. je kan niet altijd elke mix maar gebruiken. Zo vinden een hoop borden het niet leuk als je bijvoorbeeld single sided DIMM's gaat mixen met double sided DIMM's om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb zelfs problemen met exact dezelfde types geheugen van hetzelfde voorbij zien komen, wat uiteindelijk was terug te leiden tot dat het niet uit dezelfde productie-batch afkomstig was.
Wil je zekerheid, dan kun je dus het beste een kit van 4x 8GB nemen. In de praktijk blijkt dat het ook vrijwel nooit mis gaat met 2 kits van 2x 8GB (even opletten dat je gelijke paren blijft gebruiken dan natuurlijk).
Maar als je 4 dezelfde DIMMs koopt heb je dat probleem niet.
De kans op compatibiliteitsproblemen wordt natuurlijk groter als je gaat mixen met afwijkende DIMMen, maar met 4 dezelfde heb je net zoveel kans op gezeur als dat diezelfde 4 uit 1 kitje komen ipv los.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
TERW_DAN schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:55:
[...]

Maar als je 4 dezelfde DIMMs koopt heb je dat probleem niet.
De kans op compatibiliteitsproblemen wordt natuurlijk groter als je gaat mixen met afwijkende DIMMen, maar met 4 dezelfde heb je net zoveel kans op gezeur als dat diezelfde 4 uit 1 kitje komen ipv los.
Dat heb je dus niet, omdat het niet dezelfde productie-batch is, en fabrikanten hun producties nog wel eens aanpassen naar aanleiding van welke chips er te krijgen zijn. Of dacht je dat al die merken allemaal hun eigen chips produceren?? Er zijn maar een handje vol producenten in de wereld, en al die merken nemen daar hun chips van af... Als je een 4GB DIMM van Kingston neemt van nu en een van een half jaar geleden, van hetzelfde type, dan kan het zo zijn dat daar andere componenten op zitten. Bij een losse DIMM is het maar de vraag hoe lang die al ergens op de plank lag om maar wat te noemen. Daar kan je heel vervelende problemen mee krijgen, want zie er maar eens achter te komen... Als je de DIMM's gaat testen zijn ze goed, maar samen gaat het precies net niet. Zal niet voor het eerst zijn dat dit mis gaat, dus je kan beter dan maar een kitje kopen... Dat is ook de reden waarom je met 2 kits van 2DIMM's ook nog wel aan de gang kan, omdat je ze toch in paren plaatst. 2 verschillende paren geeft minder vaak problemen (maar ook dat kan nog mis gaan).

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kroegtijger schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:01:
[...]

Dat heb je dus niet, omdat het niet dezelfde productie-batch is,
Natuurlijk wel.
Of een fabrikant nu 4 DIMMs verdeeld over 4 doosjes, 2 doosjes of 1 doosje, het blijven gewoon 4 dezelfde DIMMen.
Pagina: 1