Nieuwe videokaart om onboard Intel kaart te vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Hallo,

Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik een nieuwe computer gekocht, een beetje budget maar hij doet het prima. De laatste tijd speel ik echter nog weleens een spelletje en merk ik dat ik redelijk lage FPS heb (25-30 bij League of Legends). Wat zou een goede kaart zijn om mijn onboard Intel videokaart te vervangen?

Prijs: tot EUR 100 (iets meer mag ook als de kaart een stuk beter is qua prijs/kwaliteit)
Prestaties: een stuk meer FPS voor League of Legends krijgen (dit speel ik het meest)
Beeldkwaliteit: LG 24" 1920x1080
Geluid: hoe stiller hoe beter, maar als er wat geluid vanaf komt is het geen probleem
Hitte en/of ruimte: Heb de specificaties hieronder staan, heb geen extra fans of extra upgrades verder
Stroomverbruik: maakt niet uit

Specificaties

HKC 4670GD 430W behuizing
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2300 CPU @ 2.80GHz (4 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 4096MB RAM Kingston
Harde schijf: 500GB S-ata2 7200RPM
Moederbord: Asus P8H61-M

DxDiag

Card name: Intel(R) HD Graphics
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) HD Graphics Family
DAC type: Internal
Display Memory: 1696 MB
Dedicated Memory: 64 MB
Shared Memory: 1632 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: D2342P

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:32
Onder de €100: amd 7750.
Net boven €100 maar wel aardig wat (25-30%) sneller: amd 7770.

http://tweakers.net/price.../49/303917;320228;303919/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
Thanks voor de snelle reactie.

Is in principe alles aan te sluiten op mijn Asus P8H61-M moederbord? En heb je enig idee hoe veel ik hiermee vooruit ga, of is dat niet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
Ik zou wel even opletten met die crappy HKC-voeding die maar 15A levert op de +12V-lijn. Dat geeft je maximaal 180W voor zowel de CPU als de videokaart, en dat is erg krap.
Je zou er goed aan doen de voeding te vervangen door een 300-400W voeding van een beter merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
Daaaaf schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:52:
Ik zou wel even opletten met die crappy HKC-voeding die maar 15A levert op de +12V-lijn. Dat geeft je maximaal 180W voor zowel de CPU als de videokaart, en dat is erg krap.
Je zou er goed aan doen de voeding te vervangen door een 300-400W voeding van een beter merk.
Oké, thanks voor de tip. Wat kan dit voor problemen veroorzaken? Ik had hier toentertijd wel onderzoek naar gedaan, maar uiteindelijk kwam deze met de behuizing geloof ik.

Cooler Master Elite Power 400W goede optie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-07 08:35
Hoogstwaarschijnlijk lukt het wel gewoon met de voeding, dus zou ik hier even mee wachten. Wil je hem toch upgraden kun je inderdaad kijken voor de Cooler Master. Er zijn ook andere voedingen in het lager segment met goede prijs/kwaliteit verhouding. De XFX en Antec voedingen bijvoorbeeld, maar ook Be quiet! heeft goede voedingen. De problemen zouden instabiliteit kunnen zijn of dat je videokaart of processor niet het maximale kan halen. Het zou dus ook eventueel BSOD's kunnen veroorzaken. Hier kom je snel genoeg achter als dit het geval is.

De videokaart van de 77xx serie van AMD zijn gewoon fatsoenlijke videokaarten voor een fatsoenlijke prijs. De prestaties tegenover de intel chip is enorm te noemen. Het spel wat je speelt is ook niet echt een hele zware game, dus zul je aan de AMD kaart genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Murrayz schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:21:
Thanks voor de snelle reactie.

Is in principe alles aan te sluiten op mijn Asus P8H61-M moederbord? En heb je enig idee hoe veel ik hiermee vooruit ga, of is dat niet te zeggen?
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/HD_7750/26.html
De 5450 is al sneller dan je intel hd2000.
Een 7750 is dus minstens 5x zo snel.

Verbruik ervan is erg laag, dat kan nog prima met je huidige voeding.
Past ook probleemloos op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
Thanks voor alle antwoorden!

Nog twee vraagjes;

- wat is het verschil precies tussen een Sapphire, ASUS of iets anders? Maakt dat veel uit?
- is het makkelijk zo'n videokaart zelf te installeren als hardware noob, of kan ik dat beter laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-07 08:35
wat is het verschil precies tussen een Sapphire, ASUS of iets anders? Maakt dat veel uit?
Het merk, maar ook de clock snelheden kunnen anders liggen en de koelers zijn vaak anders waardoor sommige stiller zijn als andere. Helaas is dit niet vanaf de specificaties te zien en zul je bij benchmarks moeten gaan kijken. Zelf zou ik voor een Asus, MSI of XFX gaan, maar dat is dus persoonlijk.
is het makkelijk zo'n videokaart zelf te installeren als hardware noob, of kan ik dat beter laten doen?
Dit is vaak zelf goed te doen. Je moet je kast open maken en er zal een slot in zitten die het langste is. Hier past de videokaart in. Je zult ook nog een 6-pin aansluiting op je voeding nodig hebben en hiervoor moet je anders even kijken, maar die zit er vaak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Voor de 7750 heb je geen pcie stekker nodig, die hoef je alleen maar in het slot te prikken.

Grootste verschil tussen de verschillende merken zijn inderdaad de (klok)snelheid en de koeler maar ook de aansluitingen voor de monitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
[b]Sietse1990 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:33:
Dit is vaak zelf goed te doen. Je moet je kast open maken en er zal een slot in zitten die het langste is. Hier past de videokaart in. Je zult ook nog een 6-pin aansluiting op je voeding nodig hebben en hiervoor moet je anders even kijken, maar die zit er vaak op.
En dan simpelweg computer opstarten en driver installeren? Moet ik de onboard chip nog deïnstalleren of uitschakelen?

Sorry dat ik zo lastig ben, maar als ik het zelf kan doen dan doe ik dat uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door Murrayz op 01-11-2012 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Beetje afhankelijk van je moederbord kun je beide tegelijk gebruiken of wordt de 'onboard' vanzelf uitgeschakeld (wel je monitor op de videokaart aansluiten).
Slechts in heel beperkte gevallen wordt de nieuwe kaart niet herkend en moet je dit zelf in de bios instellen, bij jou verwacht ik dat het niet nodig zal zijn.

Bij voorkeur de nieuwste driver van internet downloaden (amd website), de bijgeleverde driver (op cd) is altijd verouderd (en soms voorzien van wat onzin van de fabrikant).

Als het in eerste instantie niet werkt kun je het het beste gewoon hier vragen, genoeg kennis aanwezig om je te kunnen helpen (of zelf even op onderzoek gaan natuurlijk).
Mocht je er toch niet uitkomen kun je je pc ook gewoon meenemen naar de mycom, dan ben je volgens mij hooguit 10-15 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
Oké bedankt allemaal, deze is het geworden:

http://azerty.nl/producte...dvi-hdmi-displayport.html

Morgen even bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Heb je wel een monitor met DVI, HDMI of displayport aansluiting (dus niet alleen VGA), anders moet je nog een verloopje kopen (soms zit die erbij maar ik zie het op de website niet staan).
De 7770 verbruikt wat meer dan de 7750 (je moet dus ook een pcie stekker aansluiten), kan misschien wel een probleem geven met je huidige voeding maar ik verwacht het niet.

P.S. De gigabyte OC is amper duurder maar wel 5-10% sneller

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 01-11-2012 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
mitsumark schreef op donderdag 01 november 2012 @ 02:26:
Heb je wel een monitor met DVI, HDMI of displayport aansluiting (dus niet alleen VGA), anders moet je nog een verloopje kopen (soms zit die erbij maar ik zie het op de website niet staan).
De 7770 verbruikt wat meer dan de 7750 (je moet dus ook een pcie stekker aansluiten), kan misschien wel een probleem geven met je huidige voeding maar ik verwacht het niet.

P.S. De gigabyte OC is amper duurder maar wel 5-10% sneller
Oeps verkeerde link was nog op clipboard, dit is de goede:

http://azerty.nl/producte...dvi-hdmi-displayport.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Iets goedkoper en 5% sneller: http://azerty.nl/8-3921-4...-gv-r775oc-1gi-grafi.html
Alleen geen displayport, maar heb je die nodig?
Anders toch 10 euro bijleggen en voor de 7770 gaan (een dure 7750 is eigenlijk zonde van het geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De HD7770 verbruikt wel weer net wat meer waardoor de 12V-lijn van de voeding misschien niet meer sterk genoeg is (als de eerder genoemde 15A op 12V klopt), en met een HKC-voeding zou ik het verbruik wel sterk meewegen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrayz
Uiteindelijk de ASUS HD7750 gehaald bij de Dixons hier in de buurt. Zelf erin gezet en tot nu toe werkt het prima.

Fps is van 30 met alles op low naar 200-350 (hij is niet echt constant) gegaan met alles op very high.

Thanks voor alle hulp
Pagina: 1